پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

آنچه سی.ان.ان پنهان کرد


آنچه سی.ان.ان پنهان کرد
سی.ان.ان پس از مدتها نوید پخش فیلم مستند بن لادن بالاخره روز سوم شهریور این مستند را پخش کرد.
اما پرسش این است كه آیا این فیلم واقعیت را بیان كرده یا نه؟
فیلم جدید در مجموع هیچ چیز تازه ای نسبت به آنچه قبلا بی بی سی و سایر شبکه های جهانی پخش کرده بودند نداشت، بلکه موارد زیادی از حقایقی که قبلا بر ملا شده بود را بطور عمد ناگفته گذاشت و تنها تلاش نمود مساجد را پناه گاه تروریستها و مسلمانان را تروریست پرور قلمداد نماید و دستهای آلوده آمریکا را از همه گناهانی که در تاسیس و راه اندازی و تدارک و تسلیح تروریستها مرتکب شده پاک نماید.
سی ان ان نگفت که در سال ۱۹۸۵ بیت انصار در پیشاور به یمن كمك های ریگان رئیس جمهور وقت آمریکا به مرکز و نقطه وصل مامورین سیا و مجاهدین عرب تبدیل شد.در دوره ریگان ۲۰ میلیارد دلار برای نابودی امپراتوری شر (شوروی) هزینه شد که بخش اعظم آن در پاکستان به تربیت، آموزش و مسلح سازی افرادی که آمریکا آنها را مبارزان راه آزادی می نامید خرج شد پاکستان از قبل کمک های تسلیحاتی که به مجاهدین می شد به یک زرادخانه منطقه ای تبدیل شد.
موشک های استینگر کارایی خود را با سرنگونی بیش از ۹۰ هواپیمای جنگنده روسی بخوبی نشان داد و در سال ۱۹۸۹ ارتش آمریکا هزاران گلوله ضد تانک با خرج اورانیوم غنی شده برای پایگاههای پاکستان که در خدمت عرب افغانها بود اختصاص داد .
این نوع گلوله ها بعدا در جنگ خلیج فارس (۱۹۹۱) علیه عراق نیز بکار گرفته شد و تشعشعات آن هزاران معلول در عراق و بیش از ۱۰ هزار بیمار در ارتش آمریکا برجای گذاشت اما پنتاگون آگاهانه این بیماری را بیماری مرموز و ناشناخته اعلام و نام آن را بیماری خلیج فارس گذاشت.
البته بعدا یک پرفسور آلمانی برای اولین بار پرده از این بیماری برداشت و آن را بیماری ناشی از تشعشعات اورانیوم بکار رفته در گلوله های ضد تانک تشخیص داد و بعد از آن هیچ راهی برای پرده‌پوشی باقی نماند و ماموران تحقیق و کارشناسان امر و سرانجام مقامات رسمی اعتراف کردند که از گلوله هایی با سوخت اورانیوم برعلیه تانکهای عراقی استفاده شده و حتی بمبی که ۱۰ متر در بتن های پناهگاه بغداد نفوذ کرده بود بمب اورانیومی بوده است.
سی ان ان نگفت که بسیاری از همین افرادی که امروزه تروریست های القاعده نام گرفته اند از سوی رئیس جمهور ریگان و بوش پدر مدال قهرمانی گرفته اند نمونه آن علی محمد یکی از افراد ارتش آمریکا است که هم اکنون بجرم دلسوزی برای القاعده در آمریکا زندانی است و لقب قهرمانی نیز از وی سلب شده است. او در افغانستان مامور آموزش افراد القاعده بود و به همین دلیل مدال گرفته بود.
سی ان ان نگفت که چرا برژنسکی در سال ۱۹۸۵ گفته بود مجاهدین فرشتگانی هستند که برای پشتیبانی از آمریکا در نابودی امپراتوری شر فرستاده شده اند. او همچنین نگفت که برخی از كسانی که امروزه بازوی القاعده هستند بیشترین حمایت تسلیحاتی را از آمریکا دریافت می کردند و از جمله موشک های استینگر در آن زمان به آنها تحویل شده بود و بعد از فروپاشی شوروی آمریکا حاضر شد موشکهای باقی مانده را هر فروند به مبلغ سیصد هزار دلار باز خرید نماید.
●ساخت آمریکا
سی ان ان نگفت که بدون حمایت های لجستیکی و پشتیبانی مالی و اطلاعاتی آمریکا القاعده هرگز نمی توانست به تشکیلاتی قدرتمند و بین المللی تبدیل شود.
ویلیام کیسی رییس سیا شخصا در سال ۱۹۸۶ یکی از مدیران ISI را مامور کرد تا داوطلبان نخبه را از کمپ های آموزشی پاکستان شناسایی و برای آموزش به کمپ پیری مرکز سری سیا در ورجینیا و در کمپ بروکلین در نیویورک منتقل سازد در این دو کمپ صدها جوان مصری، پاکستانی، سعودی، یمنی، اردنی و ... حتی آمریکایی ، اموزشهای ویژه و حتی آموزش ساخت و استفاده از سلاحهای شیمایی و ش. م. ر . دیدند و بیشتر آنها پس از آموزش به جلال آباد اعزام می شدند.
تام کیروی یک مامور انگلیسی که به مجاهدین آموزش می داده است به آبزرور شماره ۱۳ اوت می گوید تمام چیزهایی که ما به آنها آموزش دادیم که علیه شهرهای بزرگ شوروی و علیه شهروندان و منافع شوروی بکار گیرند هم اکنون آنها علیه خودمان بکار می گیرند.
از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۰ بیشتر از ۳۰ هزار داوطلب از ۲۵ کشور دنیا وارد پاکستان شدند و پس از طی دوره های لازم که عموما افسرانی از پاکستان و آمریکا آنها را هدایت می کرد عازم جبهه می شدند در این میان بیت انصار پیشاور و دفتر خدمات رسانی ( MAK ) بن لادن نقش واسطه را انجام می داد. این دفتر نقطه اتصال ماموران سیا و آی سی آ و مجاهدین بود.
این دوسازمان اطلاعاتی آمریکا بهترین دوستان دفتر خدمات رسانی و گروه سلفی بودند. در سال ۱۹۸۵ ترکی فیصل رئیس کل استخبارات عربستان به همراه کمک قابل توجه مالی و لجستیکی به پیشاور رفت و ضمن ملاقات با بن لادن کمبودها و نیازمندی های آنها را به مقامات عربستان برای تصویب بودجه کمکی گزارش نمود.
بنظر ماموران سیا در آن دوره بهترین دوستان آمریکا سلفی هستند و نه ناسیونالیست ها و ملی گراهای مذهبی زیرا سلفی ها با تمام وجود اعتقاد به نابودی کمونیسم دارند اما ملی گراها فقط می خواهند کشورشان را از سلطه کمونیزم برهانند و بعد از آن ماموریت خود را خاتمه یافته می دانند. این نوع بینش، سلفی ها و آمریکایی ها را به قوی ترین متحدین تبدیل کرد.
موسسات مالی و تجاری بن لادن بزرگترین سودهای تاریخ خود را در دهه ۸۰ میلادی بدلیل حمایت کاخ سفید بدست آورد . بن لادن حتی شریک تجاری بوش پدر و پسر بود.
رابین کوک وزیر در کابینه انگلیس طی مصاحبه ای به گاردین می گوید غرب باید اعتراف کند که مقصر است و در جنایت القاعده سهیم است دشمنی با بلوک شرق ما را کور کرده بود فقط به ک.تاه مدت فکر کرده بودیم.
برژینسکی می گوید برای ما مهم آزاد سازی اروپای شرقی و فروپاشی شوروی بود با طالبان و القاعده نیز سر فرصت می شد معامله کرد.
میلت بیردن رئیس سازمان سیا در پاکستان(بین سالهای ۱۹۸۶تا ۱۹۸۹ ) به مجله نیویورکر ۲۴ ژانویه ۲۰۰ گفته است :" بله ما می دانستیم که برای بن لادن ماهانه بطور متوسط ۲۵ تا ۲۰ میلیون دلار پول از خلیج فارس می رسید او به پول ما نیاز نداشت اما تجهیزات ما برای او کارساز بود . سیا بطور کامل از فعالیتهای MAK و دفتر بیت انصار آگاه بود".
رئیس جمهور پاکستان اخیرا در پاسخ به این اتهام آمریکا و انگلیس که" هرجا عملیات تروریستی انجام می شود سرنخ هایی و حلقه وصلی بین آن و پاکستان وجود دارد از انفجارهای کنیا و تانزانیا تا نیویورک ، لندن، مادرید و بمبی ای" چنین پاسخ داده است: مشکل به زمانی برمی گردد که بین ۲۰ تا ۳۰ هزار جنگجو برای مبارزه با کمونیزم وارد پاکستان شدند و شبکه مساعدت و سازماندهی آنها در پاکستان انجام گرفت و ما در مسلح کردن و پشتیبانی مالی آنها نقش نداشتیم ( یعنی خود شما آمریکایی ها و انگلیسی ها همه کاره بودید).
ژنرال طلعت مسعود نیز در توجیه وجود سرنخ های تروریستی می گوید : ما وارث بقایای و تبعات دوره جهاد با شوروی هستیم.
آیا واقعا نحسی امپراتوری شر دامن غرب را هم گرفته است و یا غرب قصاص جنایات و مظالم خود را می پردازد؟
بن لادن می گوید ما با آمریکا می جنگیم چون حکومت جنایتکاری است ما بر امپراتوری شر ( شوروی) پیروز شدیم و به یاری خداوند بر شیطان بزرگ آمریکا نیز پیروز خواهیم شد.
آمریکا و القاعده هر دو به مصادره افتخارات ناشی از فروپاشی شوروی پرداخته اند . هنگامیکه شوروی فرو پاشید آمریکا افتخارات این پیروزی را بطور تام و تمام از آن خود دانست و پشیزی هم برای مجاهدین و القاعده و دیگران قائل نشد.
در تمام فیلم های سینمایی که راجع به جنگ افغانستان ساخته شد حتی یک عرب وجود ندارد قهرمانها همگی یا آمریکایی هستند و یا مجاهدین افغان که فقط به عنوان راه بلدهایی البته نادان ، احمق و تند خو ، کماندو های آمریکایی را راهنمایی می کنند؟ و این کماندو ها هستند که همه جا دشمنان خود را با زرنگی نابود می کنند و اصلا حتی زخمی هم بر نمی دارند و همیشه پیروز فیلم هستند اگر هم فردی از همراهان کماندوهای آمریکایی کشته می شود همان راه بلد های محلی هستند که بدلیل عدم توجه به فرامین آمریکایی ها کشته می شوند و این مصادره افتخارات پیروزی و انحصار طلبی آمریکا خود آغاز بروز سوء ظن میان این دو طایفه بود .
●پایان ماه عسل آمریکایی ها و افراد بیت انصار
آمریکا تصور می کرد که می تواند از نیروهای القاعده در جهت اهداف خود استفاده نماید و بعد هم کار آنها را تمام خواهد كند اما القاعده دست آمریکایی ها را خواندند.
پس سهم ما از پیروزی چیست؟ افراد القاعده هنگام خروج شوروی از افغانستان به کشورهای خود بازگشتند و در میان توده های مردم از آنها همچون قهرمان استقبال شد اما دولتمردان هیچ سهمی برای آنها قائل نشدند.
در عربستان دولت به درخواست های اسامه بن لادن برای بکارگیری نیروهایش بجای تفنگداران آمریکا دست رد زد و ۴۵۰ هزار تفنگدار آمریکایی را به سرزمین خود راه داد.
غربی ها حاضر نشدند به آنها در آزادسازی کویت نقشی بدهند. آمریکایی ها از این به بعد بجای عبارت مبارزان راه آزادی که بیشتر از ۱۰ سال آن را در رسانه های غربی برای نامیدن جنگجویان افغانستان بکار می بردند عبارت نوساز" عربهای افغان"را رایج ساختند.
باقی ماندن تفنگداران آمریکایی ( پس از آزاد سازی کویت) در عربستان ناراحتی گروه بن لادن( عرب افغان ) را به همراه داشت این گروه تهدید کرد که اگر آمریکایی ها از سرزمین وحی بیرون نروند علیه آنها اعلام جنگ خواهد کردنه دولت عربستان و نه آمریکا هیچگونه اهمیتی برای این تهدید ها قائل نشدند.
حتی وقتی انفجار ظهران ۱۹۹۶ صورت گرفت آمریکایی ها این انفجار را به دیگران نسبت دادند و به هیچ عنوان حاضر نبودند بپذیرند که القاعده حاضر به انجام خرابکاری علیه آمریکا است اما خود سعودی ها از متهم کردن سایر كشورها امتناع ورزیدند و به گروه بن لادن مظنون شدند.
دولت سعودی ثروت بن لادن را بلوکه کرد و در سال ۱۹۹۴ تابعیت سعودی را از وی سلب نمود. بن لادن در این زمان در سودان بسر می برد و دویست میلیون دلار در آنجا سرمایه گذاری کرده بود.
در سال ۱۹۹۶ بدنبال انفجار در ظهران بن لادن مجبور شد سودان را به مقصد افغانستان ترک کند او به طالبان که به تازگی کابل را بتصرف در آورده بودند پیوست و به یک تندروی افراطی علی آمریکا تبدیل شد.
سال ۱۹۹۸ انفجار همزمان سفارتخانه های آمریکا در کنیا و تانزانیا روخ داد اما حتی در این زمان نیز هنوز ماموران سیا و دوستان سابق بیت انصار حاضر نبودند که دوستان القاعده ای خود را متهم کنند. بلافاصله آنها حزب الله را مسئول شناختند اما وزارت خارجه آمریکا، سیا را متهم به بی کفایتی نمود و راسا القاعده را مسئول شناخت.
کسانی مانند سناتور اورین که از دوستان القاعده بود و کنیسترانو که از سال ۱۹۹۸۴ مسئول پشتیبانی مالی و تدارکاتی برای مجاهدین بود حاضر به قبول این موضوع نبود که القاعده دشمن آمریکا است. ولی سازمان سیا و اف بی ای نیز یک هفته بعد تائید کردند که کار کار القاعده است و القاعده به دشمن آمریکا تبدیل شده است.
دو هفته بعد کلینتون دستور حمله موشکی به مقر القاعده در خوست و یک مرکز صنعتی در خارطوم را صادر نمود. کلینتون برخلاف ریگان و بوش پدر چندان از طالبان و القاعده خوشش نمی آمد و آنها را نیروهای ارتجاعی می دانست که نمی توانند دوستان خوبی برای آمریکا باشند.
اكنون باید دید چه عواملی باعث ظهور چنین گروههای افراطی شده است آیا آمریکا نمی خواهد به عواملی که ریشه در سیستم و عملکرد آن کشور بویژه در خاورمیانه دارد اعتراف کند؟
محمد عجم
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید