سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

تکنیک های جدید زیبا سازی و جلوگیری از پیری پوست


تکنیک های جدید زیبا سازی و جلوگیری از پیری پوست
توجه انسان به زیبائی و بحث پیری پوست و راههای مقابله با آن دانشمندان را تشویق به تحقیق و کشف راههای پیشگیری و مقابله با عوامل پیری پوست کرده و انسانهای علاقه مند به زیبائی و جوانی را درصدد استفاده از این کشفیات و پدیده های زیبا سازی مصمم تر ساخته است .
کشف ضد افتاب ها ، آنتی اکسیدانها ، آلفاهیدروکسی ها یا اسید های میوه و مواد آرایشی مختلف برای روشن تر نمودن پوست ، لایه برداری شیمیائی و فیزیکی ، فیلرها یا پرکننده های پوست ، بر طرف کنند ه های چین و چروک صورت اعمال مختلف جراحی زیبائی پوست ، بینی ، پلک ها و بالاخره انواع لیزرهای مخصوص پوست با کاربردهای مختلف در دسترس بشر قرار گرفته اند که با کمک آنها درمان خیلی از بیماریهای پوست که در قرن بیستم مقدور نبود ، اکنون با کمک تکنولوژی جدید ممکن شده است .
الف : لیزرها :
۱-لیزر حذف یا کاهش موهای ناخواسته Hair Reduction Laser
وجود موهای زائد مشکلاتی را برای افراد بوجود می آورد . هیچکدام از روش های متنوعی که تا کنون مورد استفاده قرار گرفته اند دائمی نبوده اند . امروزه آسانترین ، سریعترین و کم هزینه ترین روش دائمی حذف یا کاهش موهای ناخواسته در خانم ها و آقایان استفاده از لیزر است . حذف موها با روش لیزر به طول موج دستگاه ، قطر و رنگ مو ، رنگ پوست ، زمینه هورمونی و ژنتیکی فرد بستگی دارد . تابش اشعه لیزر موجب تجمع انرژی و ایجاد حرارت در پیاز مو شده و منجر به تخریب آن می شود .
متقاضیان دریافت این روش درمانی ضمن تشخیص و درمان داروئی یا جراحی بیماریهای زمینه ای که اکثرا" هورمونی می باشد پس از انجام چند جلسه درمان با لیزر به فاصله هر ۴ تا ۶ هفته شاهد دستیابی به نتایج قابل قبولی خواهند بود .
۲-لیزر کاهش چین و چروک و جوشگاهها :
یکی از موثر ترین روش های حذف چین و چروک های ظریف صورت ، گردن ، جلوی سینه و پشت دست ها لیزر درمانی است برای این اقدام دو نوع لیزر وجود دارد . نوع غیر تخریبی که بدون ایجاد زخم و جراحت و با مکانیسم تحریک و فعال سازی سلولهای سازنده الیاف کلاژن و الاستین موجب بازسازی و ترمیم ظاهر پوست می شود و معمولا" سه جلسه درمان با فواصل یک تا دو ماه کافی است . سرعت درمان با این روش کند ولی از کار افتادگی و زخم وجود ندارد .
نوع دوم لیزر تخریبی یا تهاجمی است که از سطح به عمق با لایه برداری ظریف و از عمق به سطح با تحریک اجزاء سازنده و ترمیم کننده و افزایش جریان خون پوست اثر میکند ، با این نوع لیزر برجستگی ها و ناهمواریهای پوست نظیر خال برجسته ، زگیل ، اسکار ( جوشگاه) اکنه ، آبله مرغان ، سالک ، سوختگی ، محل بخیه جراحی نیز درمان می شود .
۳-لیزر کاهش و یا حذف اختلاف رنگدانه ای و خالکوبی :
با این تکنیک کک و مک و خالکوبی را که حاوی رنگدانه میباشند طی جلسات مکرر با فواصل ماهانه میتوان حذف نمود .
۴-لیزر درمان ضایعات عروقی مثل رگهای واریس سطحی و اسکاریهای برجسته محل جراحی و ترک های پوست بدنبال حاملگی یا سوختگی و یا خودبخودی قابل درمان است . تکنیکی است بدون عارضه و جراحت و با نتایج نسبتا" مطلوب .
ب- پرکننده ها یا فیلرها یا ژل ها که بعضا" به شکل سنتی کلاژن نامیده میشوند ، همه ما در چهره خود دارای خطوط طبیعی هستیم که با افزایش سن این خطوط عمیق تر و نمایان تر میشوند . شاید با دیدن این خطوط فکر کرده باشید که آیا راهی برای برطرف کردن آنها و بازگرداندن جوانی وجود دارد ؟ تزریق ژل یا کلاژن روشی مطمئن برای پر کردن چین و چروک ها ، خطوط اخم ، گونه گذاری و برجسته کردن لب ها است . این عمل بایستی توسط متخصص ماهر با تجربه صورت گیرد . قبل از تزریق احتیاج به آماده سازی خاصی نیست و بعد از تزریق ، پرهیز از دستکاری محل ، ماساژ ، گرما و سرمای شدید و رعایت بهداشت پوست محل تزریق لازمست .
۵-تزریق بوتاکس یا دیس پورت Botox ,Dysport :
این دارو نوعی بلوک کننده ( مسدود کننده ) محل اتصالی عصب حرکتی به عضله می باشد . این روش تحولی عظیم در زمینه رفع چین و چروک عمیق ناحیه پیشانی ، بین دو ابرو ، کنار و خارج چشم ها ، گونه ها و تا حدودی قسمت های میانی و تحتانی صورت و چین های عمودی و افقی گردن ایجاد نموده است .
اثر آن ۳ تا ۷ روز پس از تزریق ظاهر و ۴ تا ۶ ماه دوام می آورد و نیاز به تکرار تزریق تا چهار نوبت دارد ( تا تحلیل عضلات عامل اخم و حذف عادت فرد به اخم کردن دارد .) این دارو در کاهش تعریق کف دست و پا و زیر بغل انقباضات عضلات اطراف چشم و .... و رفع اسپاسم های شدید و مزمن در ستون فقرات و حتی درمان میگرن و بسیاری از اختلالات عصبی و چشمی نیز موثر است .تزریق با سرنگ انسولین ، بدون استفاده از بیحسی و بدون درد ، خونمردگی ، عفونت و نظایر آن ظرف چند دقیقه امکان پذیر است .
۶-پیلینگ یا لایه برداری :
روش درمانی برای حذف سلولهای مرده سطح پوست و کاهش منافذ ، لکه های سطحی ، چین و چروک ظریف ، جوشهای فعال ، آثار جوش های صورت و هموارتر نمودن پوست صورت ، گردن و دست ها می باشد . پیلینگ به دو روش انجام می شود .
الف – پیلینگ شیمیائی با اسیدهای میوه . از قدیم الایام بشر برای طراوت بخشیدن و جوانسازی پوست از عصاره میوه ها و گیاهان مختلف استفاده نموده و در حال حاضر استعمال اسیدهای میوه مثل سیب ، لیمو ، و اسید حاصل از نیشکر تحت عنوان آلفا هیدورکسی اسید بعنوان لایه بردار و ترمیم کننده و شفاف کننده سطح پوست مرسوم شده است . این فرآورده ها با غلظت های ۵۰ تا ۷۰% توسط پزشک در جلسات مکرر به فواصل سه تا چهار هفته مورد استفاده قرار میگیرد و نتایج مطلوبی دارد ، بعلت پوسته ریزی سطح پوست و ایجاد زخم سطحی مراقبت از نظر الودگی ها و آفتاب تا ده روز پس از پیلینگ ضروری است .
ب- پیلینگ فیزیکی : در این روش از دستگاهی بنام میکرودرم ابرژن استفاده میشود که لایه برداری ظریف و سطحی انجام میدهد . در این روش پودر نرم کریستال اکسید آلومینیوم در سطح پوست پخش شده و توسط دستگاه با مالش و مکش موجب پاکسازی سطح پوست می شود بدینوسیله ، کک و مک ، منافذ پوست ، لکه های سطحی ، چین و چروک های سطحی ، اسکارهای ناشی از آفتاب ، جوش جوانی ، آبله مرغان و سالک و جراحی تا حدودی حذف می شود . این روش نیاز به تکرار دارد ( معمولا" ۴ تا ۵ بار به فاصله یک هفته ) روش عمیقتر و موثر تر پیلینگ فیزیکی با لیزر انجام می شود .
۷-اندرمولوژی:
با گذشت زمان به دلیل کاهش جریان خون و کاهش کلاژن سازی ، پوست لطافت ، استحکام و مقاومت خود را از دست داده و در مناطقی مثل صورت و گردن شل و افتاده و در مناطقی مثل پهلوها و باسن و رانها دچار سفتی توام با ناهمواری می شود . ( نمای پوست پرتقالی ) که به حالت اخیر اصطلاحا" سلولیت گویند .
در تکنیک اندرمولوژی که با دستگاه های PM ,Alice ,LPG ........... انجام میشود حذف شبکه های جدید مویرگی ، حذف الیاف سفت تشکیل شده در لایه های زیرین پوست و بهتر شدن بافت همبند و چربی پوست صورت می گیرد و به این ترتیب شادابتر و جوانتر میشود ، در این تکنیک از نور مادن قرمز – حرکات مکشی – ویبراسیون یا لرزش و حرکات چرخشی استفاده شده ، ضمن افزایش قوام پوست سطح آن یکنواخت تر و هموار می شود . رفع غبغب و شلی پوست ، رفع افتادگی سینه و کاهش سایز نواحی باسن – شانه ها و رانها از دیگر موارد استفاده از این روش است .
۸- پاکسازی پوست : پوست شما زمانی سالم و شاداب است که عاری از آلودگی باشد ، لایه های فوقانی پوست ( اپیدرم) در یک دوره ۴ تا ۶ هفته ای تدریجا" با پوست اندازی نامحسوس تعویض میشود ، سلولهای مرده و شاخی شده سطح پوست پس از یک توقف چند روزه دفع می شوند و در خلال این دوره باعث تیره و کدر شدن پوست می شوند . پاکسازی پوست با حذف آلودگی ها و حذف سلولهای مرده از سطح پوست با استفاده از اشعه ماورا ء بنفش است . باا ستفاده از لامپ مادون قرمز گردش خون فعال شده و با ایجاد گرما و اتساع مویرگها باعث جذب بهتر مواد می شود .
هیدرودرمی : روشی عالی و موثر برای کم کردن خشکی پوست می باشد . با این عمل می توان موادی را که لازمه مرطوب نگهداشتن پوست هستند به لایه های عمیقتر وارد کرد . برای این کار مواد لازم را به پوست مالیده و از طریق الکترودهای مخصوص یونهائی که حامل مواد مفید هستند به پوست وارد کرد .
منبع : درمانگران حکیم خراسان


همچنین مشاهده کنید