چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

رژیم شادی بخش


رژیم شادی بخش
بستنی. اسمش هم مثل خودش لذیذ، خوشمزه و هوس انگیز است. كسی پیدا نمی شود كه از كنار بستنی به راحتی بگذرد و تمایلی به خوردن آن نشان ندهد. میل و علاقه به بستنی در بعضی به حدی است كه حاضرند تمام طول روز به جای انواع غذا فقط و فقط بستنی بخورند. وانیلی، شكلاتی، توت فرنگی و عصرانه هم بستنی نسكافه كه حقیقتا لذت بخش است. اما واقعا می توان رژیم بستنی گرفت.این سئوالی است كه بسیاری از دختران جوان كه به كلینیك های تغذیه مراجعه می كنند می پرسند. آنهایی كه هم از چاق شدن می ترسند و هم توان حذف بستنی از رژیم غذایی شان را ندارند.ماده اولیه بستنی شیر و شكر است كه دست آخر با شكلات، قهوه و میوه، طعم دار می شود.
آگاهی از خواص مواد تشكیل دهنده بستنی نشان می دهد، آنقدرها هم كه گفته می شود بستنی مضر نیست و مصرف متعادل آن اثرات سودمندی بر بدن دارد.
شیر به عنوان ماده اصلی تشكیل دهنده بستنی از فواید بسیاری برخوردار است.تركیبات عمده شیر را آب، چربی، پروتئین، لاكتوز، ویتامین و مواد معدنی تشكیل می دهد. شیر مهم ترین منبع كلسیم است هر لیوان شیر ۲۵۰ میلی لیتر حدود ۳۱۵ میلی گرم كلسیم دارد كه ۳۰ درصد كلسیم روزانه مورد نیاز بدن را تامین می كند.شیر همچنین حاوی چربی است كه ۶۰ درصد آن اشباع و بقیه از نوع غیراشباع است. چربی شیر علاوه بر انرژی زا بودن به دلیل وجود ویتامین AD ، ارزش غذایی فراوانی دارد.شیر حاوی پروتئین نیز هست كه در دو دسته قرار دارد: كازئین و پروتئین های آب پنیر كه با تولید اسید آمینه ضروری به سوخت وساز بدن كمك می كند.قند موجود در شیر لاكتوز نام دارد كه به وسیله آنزیم های مخصوص در دستگاه گوارش تجزیه شده و به قند ساده تری تبدیل می شود.
فسفر، منیزیم، روی، آهن، ویتامین A، B۱۲ ، B۲ از دیگر مواد مغذی موجود در شیر است كه در پرخاصیت بودن آن نقش دارد.
قند موجود در بستنی از نوع لاكتوز قندشیر و ساكاروز دی ساكارید حاوی گلوكز و فروكتوز است كه باعث افزایش انرژی در بدن می شود و به ذخیره چربی در بدن كمك می كند. قندهای اضافه در كبد و ماهیچه ها به صورت چربی ذخیره می شود تا بدن از آن در مواقع ضروری به عنوان منبع انرژی استفاده كند.
قندها علاوه بر اینكه منبع تامین انرژی هستند به دلیل افزایش تولید سروتونین در مغز به عنوان ضدافسردگی عمل می كنند و تاثیر مفیدی در شاد كردن فرد دارند.
شكلات، ماده دیگری كه در تهیه انواع زیادی از بستنی استفاده می شود نیز از كربوهیدرات، چربی، و درصد كمی پروتئین تشكیل شده است. شكلات از دانه های درخت تئوبروما تهیه شده كه نقش نشاط آوری در مغز دارد. مهمترین ماده تشكیل دهنده شكلات فلاونوئید است. آنتی اكسیدانی كه مانع از تشكیل رادیكال های آزاد و تخریب ساختار و غشای سلولی می شود به سلامت قلب كمك می كند و در ردیف مواد ضدسرطان قرار دارد. شكلات همچنین حاوی میزان اندكی كافئین است كه باعث آزاد شدن سروتونین در مغز شده و تاثیر خوبی بر احساسات فرد می گذارد.
شكلات به ترشح اندروفین در بدن نیز كمك می كند كه سلامتی و شادابی فرد را دو چندان افزایش می دهد. شكلات حاوی چربی نیز هست كه برخلاف تصور نقش منفی بر سلامت قلب ندارد. چربی های شكلات از كره كاكائو مشتق شدند كه باعث افزایش سطح HDL كلسترول خوب خون می شود.قهوه نیز از دیگر اجزای تشكیل دهنده بستنی است كه خواصی مشابه شكلات دارد چون مقادیر فراوانی فلاونوئید دارد و از كافئین بالایی برخوردار است.از میوه ها نیز در تهیه بستنی استفاده می شود. بیشترین میو ه هایی كه در بستنی بسیار دیده می شود توت فرنگی است. توت فرنگی از جمله میوه هایی است كه آنتی اكسیدان بالایی دارد و به همین خاطر در زمره میوه های ضدسرطان قرار دارد. توت فرنگی منبع غنی از ویتامین C است. هر ۱۰۰ گرم توت فرنگی تازه ۷۷ میلی گرم ویتامین ث دارد كه می تواند نیاز روزانه افراد بزرگسال به این ویتامین را تامین كند. توت فرنگی همچنین دارای تركیباتی به نام اسید پی كوماریك و كلروژنیك اسید است كه مانع از فعالیت نیتروزآمین كه به بافت معده آسیب می رساند می شود.همه اینها كه گفته شد، برای یادآوری خواص فوق العاده بستنی بود.این محصول دوست داشتنی به دلیل میزان فراوان چربی به كربوهیدرات، پروتئین، یك خوراكی پركالری است كه گنجاندن آن در وعده های غذایی به خصوص در افراد چاق باید با دقت نظر بیشتری انجام شود.از آنجا كه كنترل كالری مصرفی نقش مهمی در جلوگیری از چاقی دارد برای گرفتن رژیم بستنی باید از میزان كالری موجود در انواع بستنی آگاه شوید. جدول زیر راهنمای خوبی برای محاسبه كالری های روزانه خواهد بود.
بعد از محاسبه كالری های روزانه كه قدم اول برای شروع رژیم است، نوبت به طراحی یك برنامه غذایی می رسد كه پروفسور پیترو میلیاچو این كار را كرده است. یك برنامه غذایی كه هم شامل بستنی است و هم غذاهایی كه نیازهای روزانه بدن را تامین كند. ترتیب غذاها و بستنی های معرفی شده در رژیم میلیاچو به شرح زیر است
شنبه، صبحانه: یك لیوان شیر و چهار عدد بیسكویت كه از غلات كامل تهیه شده است
ناهار: یك عدد بستنی قیفی و ۲۰۰ گرم میوه
ساعت ۵: یك لیوان آب میوه طبیعی در همه روزها یكسان است
شام: ۸۰ گرم برنج پخته با بادمجان یا كدو و ۱۵۰ گرم سالاد گوجه فرنگی و دو قاشق روغن زیتون
یكشنبه، صبحانه: یك لیوان چای لیمو، ۱۰۰ گرم میوه تازه
ناهار: ۱۰۰ گرم بستنی میوه ای و ۲۰۰ گرم میوه
شام: ۸۰ گرم ماكارونی با تن ماهی، سالاد گوجه فرنگی و یك تكه نان
دوشنبه، صبحانه: ۱۵۰ گرم شیر، دو عدد بیسكویت با دو قاشق مارمالاد
ناهار: ۱۰۰ گرم بستنی فندقی
شام: ۱۰۰ گرم سالاد پاستا با تخم مرغ، ذرت، كالباس و هویج یك قاشق مایونز و یك قاشق غذاخوری روغن زیتون
سه شنبه، صبحانه: یك لیوان آب میوه ۴ تكه بیسكویت
ناهار: ۱۰۰ گرم بستنی خامه ای
شام: ۱۰۰ گرم كالباس، ۱۵۰ گرم پاستای گوجه فرنگی و سالاد كاهو
چهارشنبه، صبحانه: یك لیوان گریپ فروت، ۲ عدد بیسكویت و ۲ قاشق عسل
ناهار: ۲۰۰ گرم بستنی میوه ای
شام: ۱۵۰ گرم سالاد مرغ و سبزیجات و دو تكه پیتزا پپرونی
پنج شنبه، صبحانه: ۲۵۰ گرم ماست و ۳۰ گرم بیسكویت
ناهار: ۱۰۰ گرم بستنی شكلاتی
شام: ۲۰۰ گرم گوشت كباب شده و ۱۵۰ گرم سالاد كدو
جمعه، صبحانه: یك لیوان شیرموز
ناهار: ۱۰۰ گرم بستنی خامه ای با شكلات
شام: یك عدد ماهی كباب شده، ۱۵۰ گرم سالاد پاستا و نان
ترجمه: بهاره مهرنژاد
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید