چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


دوست شما مخل زندگیتان است؟


دوست شما مخل زندگیتان است؟
هر فردی در زنـدگـی دارای یـك یـا چـنـد دوست صمصمــی میباشد كه لحظات شیرینی را با او گذرانده و تجربـه هـای مهمی را در زندگی بهمراه او كسب كرده است ...
او میتوانــد دوست دوران بچگی ویا یك هم اتاقی خوابگاه دانشجویـی باشد. گاهی اوقات صمیمیت تا جایی پیش میرود كه شما دوستتان را جزئی از خانواده خود بشمار می آورید.
اما چه اتفاقی می افتند هنـگامی كه ایـن عـضـو خـانـواده برای شما شروع به ایجاد مشكل و استرس مـی كـنـد؟ به دلایلی او عوض شده و مخل آسایـش و زندگی گردیده. آن رابطه محكم و صمیمی بین شما روبه زوال گذاشته است.
در این وضعیت دشوار و عذاب آور چه خواهید كرد؟ تا چه انـدازه قـرار اسـت در مـورد یـك دوست صمیمی رعوف و با گذشت باشـیـد؟ اگـر او در زنـدگـی برای شما مانند یك برادر بوده آیا با او ادامه می دهید و یا برای حفظ سلامتی و آرامش خود تركش خواهید كرد؟
● نیاز به دوست
دوست خوب بسیار كم و بندرت یافت میشود. در واقع یك فرد باید خیلی خوش شانس باشد تا بتواند حتی سه دوست خوب پید كند. البته بین "دوست" و "آشنایان معمولی" فرق مهمی وجود دارد. آشنایان می آیند و می روند اما دوستان در فراز و نشیب زندگی شما را تنها نخواهند گذاشت.
به همین خاطر است كه ما گاهی بیشتر از حد تحمل خود با دوستانمان مدارا میكنیم. در هنگام كشمكش و نزاع سعی میكنیم لحظات خوب با هم بودن را بیاد آورده و آن را پوششی بر اوقات ناخوشایند قرار دهیم به امید این كه مشـكل حـل شـده و اوضـاع به حالت قبل برگردد.
اما مسئله این است كه در اینصورت ممكن است دوست شما به همین منوال به آزار و اذیت شما پرداختـه و دوبـاره ایـجاد مشكل نماید. آیا رابـطه دوستـی اینگونه باید باشد؟ مسلما" خیر.
● فاكتورهای X ـ Y
اكثر افراد بخصوص مردان تمایل دارند مشكلات موجود در روابط با دوستانشان را ساده بگیرند. مردان ذاتا" مانند زنان معاشرتی نیستند و معمولا در سنـین پایین تر با افرادی آشنا شده و تا مدتی نامحدود این دوستی ادامه می یابد. واقعیت این است كه مردان نسبت به زنان انعطاف پذیر تر بوده و مایل نیستند روابط دوســتیشان را براحـتـی برهم بزنند و این موضوع متاسفانه می تواند دردسر آفرین گردد.
آیا قرارنیست كه "برادرتان" بهترین ها را برای شما به ارمغان آورده و همیشه خیرخواه و كمك حالتان باشد؟ بله، او جزء خانواده شما است. ما پیـشـنـهاد نـمیـكنـیـم كه دوست خود را مانند یك عادت بد رها كنید. اما اگر فهمیدید كه او مخل آسـایـش و زنــدگی شما شده، باید فكری برای بهبود رفتار و اخلاقش بكنید.
● دوستان سمی
هر فردی در حیـطه روابـط با دوسـتانـش نقشی را ایفا مینماید. شخصی نقش یك آدم بامزه را بازی می كند، شخصی نقش یك آدم باهوش و شخصی نقش یك آدم بذله گو را. همه این كاراكترها نرمال و عادی هستـنـد اما اگر متوجه شدید دوست شما یكی از نقشهای زیر را بازی می كند، باید در روابط خود تجدید نظر كنید:
● سوء استفاده گر
برخی افراد وانمود میكنند كه دوست شما هستند و در واقع بدنبال اهداف شخصیشان هستند. خواه اتومبیل شما باشد، خواه پول شـما و خـواه روابـط ارزشـمنــد شما، او تا زمانیكه میتواند به این منابع دسترسی داشته باشد با شما ادامه می دهد و لحظه ای كه احساس كرد كه دیگر دستش از آنها كوتاه شده، تركتان خواهد نمود.
● خود شیفته
قسمت عمده گفتگوهای شما در مورد مشكلات و مسائل او سیر نموده و او علاقه ای به شنیدن گفتنی های شما نشان نمیدهد. اگر زمانی دیگر توجهی به او نكنید، شما را كنار خواهد گذاشت گویی كه اصلا وجود نداشته اید.
● دله
هدف او از دوستی با شما منفعت و سود بدون زحـمت است. غـذایـتـان را مـی خـــورد، لباستان را می پوشد، پولتان را میگیرد و هیچگاه در مقابل برایتان كاری انجام نمیدهد.
● مزاحم
او همواره اطرافتان پـرسـه زده و هـمه حـركات شما را تحت نظر می گیرد. او انتظار دارد هرگاه كاری انجام میدهد، دستش را بگیرید و اگر پیدایتان نكرد، همه را خبردار میكند تا شما را بیابد. به عبارت دیگر،یك مزاحم به حریم شخصی فرد هجوم آورده و نمیگذارد كه نفس بكشد.
● پخمه یكی از بدترین حالتهای رفتاری در افراد، غیر قابـل اطـمیـنـان بـودن و بـی اعتـباری آنـها میباشد. همیشه در آخرین لحظه كار را خراب میكنند، قولهایی می دهند كه نمیتوانند به آنها عمل كنند، هیچگاه سر وقت حاظر نمیشوند، و در هیچ زمینه ای نمی توان به آنها اعتماد و اطمینان كرد.
● علائم پایان دادن به رابطه
اگر در رابطه دوستی خود با فردی به نشانه های زیر برخورد نمودید، وقت آن رسیده كه آن رابطه را خاتمه دهید.
▪ همیشه در حال سر و كله زدن با او هستید.
▪ سراسر روز را صرف تفكر در مورد مشكلات خود با او می نمایید.
▪ دریافت ایمیل یا تماسهای تلفنی اوبا احساس تشویش و اضطراب همراه است.
▪ مشكلات او دارد تبدیل به مشكلات شما می شود.
▪ تمركز شما بیشتر برای بهبود رابطه تان است تا لذت بردن از آن.
▪ او باعث محروم شدن شما از لذات زندگی می گردد.
▪ برخورد با دوستان سمی
شما به جایی رسیده اید كه دیگر نمی توانید گوشه ای بنشینید در حالیكه دوستتان خوره جسم و فكر و سلامتی شما شده است. از طرفی هم ممكن است نخواهید به یكباره همه چیز را تمام كنـید ( ممكن است او فامیل شما باشد ). بـرای ایـن منـظـور میتوانید از مراحل زیر استفاده نمایید:
● مرحله ۱: از او ببرید
زیاد در دسترس نباشید. وقتی بیرون میروید تحولیش نگیـرید، كـمـكش نـكنـیـد، همه تلفنهایش را جواب ندهید و گوش به حرفهایش ندهید. هركاری را كه احساس میكنید به او می فهماند تحملتان تمام شده، انجام دهید. او ممكن است فورا" احسـاس كنـد كه چیزی اشتباه است و درصدد حل آن برآید، ممكن هم است باز متوجه نشود.
● مرحله ۲: مؤدبانه به او بگویید
برایش توضیح دهید كه از دادن فرصتهای متوالی به او برای تغییر اوضاع خسته شده ایـد (مانند یك هشدار). تا حد امكان با لحنی آرام به او بگویید كه نیازهای شما نیز به اندازه نیازهای او مهم هستند و زمان آن رسیده كه او هم بخواسته های شما احترام بگذارد.
بعد از اینكه رودر رویش قرار گرفتید،اگر او واقعا" ارزشی برای دوستی قائل باشد، سعی در ایجاد تغییرات درخـود مـی نماید و شما باید بجای جدایی به رابطه برادرانه خود ادامه دهید. اگر اینطور نشد نوبت به اقدامات شدیدتر می رسد.
● مرحله ۳: با صراحت مطرح كنید
وقت آن است كه به او بگویید از رفتار نادرستش نسبت به خود خستـه شده اید و لازم است مدتی از هم دور شوید. چندین ماه از او جدا شـده و هیـچ تـمـاسی برقرار نكنید. ممكن است او تماس بگیرد، ممكن هم است نگیرد ولی این عمل، رابطه دوستی را در یك آزمون نهایی قرار خواهد داد. اغلب اوقات جدایی باعث میشود كه فرد به اشتباهات گذشته اش پی ببرد.
به خاطر داشته باشید كه جدایی از او می تواند عواقبی نیز در برداشته باشد: اگر فقط شما تنها كسی هستید كه با آن شخص مشـكل دارد، دیـگران مـمـكن اسـت با شـمـا مخالفت كرده و تقصیر را به گردن شما بیاندازند و از او طرفـداری نـمایند. بـنـابـراین ابتدا مطمئن شوید كه جدایی آخرین راه حل شما است و سپس او را ترك كنید.
‌● تصمیمی عاقلانه بگیرید
طبیعی اسـت كه بخواهید از رابطه دوستی خود مراقبـت كرده و نـسبـت بـه آن وفــا دار بمانید، اما این رابطه نباید مخل زندگی شما گردد، و اگر دوستی قصد سوء استفاده از مهربانی شما را داشت و یا الطاف شما را بطور كلی نادیده گرفت، لازم است از طریـق عقلتان فكر كنید نه قلبتان.
ارزش و عمق رابـطه خـود را با دوستـتـان مـورد ارزیابی قرار دهید. به عنوان نزدیكترین دوست، این وظیفه شما است كه به هر وسیله ای از رابـطه دوستـی مراقبت و تلاش برای حفظ آن نمایید. اما گاهی اوقات جدایی بهترین لطفی است كه كسی می تواند در حق خود بنماید.
منبع : سایت تحلیلی MLM


همچنین مشاهده کنید