جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بوی باروت می آید


بوی باروت می آید
● بازتاب های قرعه كشی لیگ قهرمانان اروپا
فصل جدید۲۰۰۷ ۲۰۰۶ فوتبال لیگ قهرمانان باشگاه های اروپا نیز قرعه كشی شد و ۳۲ تیم حاضر در عرصه به رسم و سیاق همیشگی به ۸ گروه ۴تیمی تقسیم شدند. اما طی ۴۸ ساعتی كه از این رویداد می گذرد، تیم ها و مدیران و نفرات شان وقت داشته اند تا همه مسائل محتمل را برآورد و براساس آن اظهار نظر و افق پیش رو را ترسیم كنند.در این میان تلاقی مجدد بارسلونا چلسی كه با هم گروه شدن این دو غول حاصل آمده، به رغم تمامی جذابیت های غیرقابل انكارش تك دیدار مورد توجه در این مسابقات نیست و رویدادهای جالب دیگری هم در راه است و از هر مكان و میدانی یا بوی خاطرات شیرین می آید و یا بوی خون و انتقام بخوانید تا بدانید.
●● گروه A :
● بارسلونا، چلسی، وردربرمن و لفسكی صوفیا
اگر بارسلونا و چلسی برای سومین بار متوالی است كه طی این مسابقات رودررو می شوند، لفسكی صوفیای بلغارستان تازه اولین باری است كه به این رقابت ها راه یافته است. با این حال خطر اصلی برای بارسا و چلسی از جانب وردربرمن شكل می گیرد. تیمی كه میروسلاو كلوزه را در اوج قدرتش می یابد و فصل جاری لیگ آلمان را هم خوب شروع كرده است و بهتر است كه در گرماگرم ستیز مجدد تیم های ژوزه مورینیو و فرانك رایكارد این نكته از یادها نرود. ببینیم نمایندگان این تیم ها چه می گویند.
ایتور بگیریستان مدیر ورزشی بارسلونا: این سومین نبرد پیاپی ما با چلسی است و حداقل فایده اش این است كه ما و آنها مطلقا در مرحله یك هشتم نهایی روبه روی هم نخواهیم ایستاد. ما حتی باید مراقب لفسكی صوفیا هم باشیم زیرا به لحاظ فیزیكی تیمی قوی است. با شرایط فعلی تنها حكمی كه می توان داد، این است كه تیم هایی كه اشتباهات بیشتری داشته باشند، حذف خواهند شد، زیرا بین ما و چلسی و وردربرمن تفاوت چشمگیری وجود ندارد.
پیتر كنیون مدیر اجرایی چلسی: ما برای بارسلونا احترام زیادی قائلیم و روابط خوبی هم با آنها داریم و در نتیجه امیدواریم كه از حاشیه ها كاسته شود و فقط به فوتبال بین دو تیم توجه مبذول شود. هر چه باشد این جام را نیز به همین منظور راه انداخته اند. شاید هواداران ما نیز دوست داشته باشند كه ما را در برابر بزرگترین رقبا ببینند و بزرگتر از بارسا امكان ندارد. در عین حال نباید از سایر تیم های گروه غافل بمانیم و به ویژه برمن كه تیم فنی و سریعی است.
توماس شاف مربی وردربرمن: شكی نیست كه بارسا و چلسی نه فقط در این گروه بلكه برای فتح جام نیز شانس زیادی دارند و همگان به این دو تیم چشم دوخته اند و ظاهرا رتبه سوم باید سهم ما باشد، اما ما هم بیكار نمی نشینیم و قول می دهیم كه این دو پیشتاز را تا سر حد امكان آزار دهیم.
●● گروه B :
● اینترمیلان، بایرن مونیخ، اسپورتینگ لیسبون و اسپارتاك مسكو
شاید اسپورتینگ لیسبون و اسپارتاك مسكو هم تیم های بدی نباشند، اما حقیقت آن است كه اینتر میلان و بایرن مونیخ شانس های مسلم و حقیقی صعود از این گروه هستند. این دو تیم فقط یك بار پیشتر در یك جام اروپایی رودررو شده اند كه مربوط به دور سوم مسابقات جام یوفا در فصل ۱۹۹۹ ۱۹۹۸ می شود و عجیب آن كه در آن سال بایرن در مونیخ ۰۲ باخت، اما در سن سیرو ۱۳ برنده شد تا با گل های زده بیشتر در خانه حریف صعودكننده شود.
فلیكس ماگات مربی بایرن مونیخ: اینتر خریدهای متعدد تازه ای داشته است و از این بابت شبیه به چلسی و بارسلونا شده است. با این حال این یك فرصت عالی برای ما جهت رویارویی با حریفانی بزرگ و به ویژه اینترمیلان است. تیم های پرتغالی هم كلا باشگاه های بدی نیستند و اسپورتینگ لیسبون هم یكی از آنها و تیمی است كه اجرای فوتبالی فنی و زیبا را در دستور كارش دارد و می تواند برای هر حریفی تولید خطر كند.
روبرتو مانچینی مربی اینتر: درست است كه در گروه سختی افتاده ایم، اما این لیگ قهرمانان اروپا است و باید هم چنین پیامد و خصلتی را داشته باشد. با این حال فكر می كنم بعضی تیم های صاحب «سید» شانس قهرمانی از ما قرعه بهتری را آورده باشند، حریفان ما قوی و پرسابقه هستند و سبك و روش بازی شان نیز متفاوت است، ولی یك وجه مشترك و یك حسن یكسان دارند كه ما از آن بی بهره ایم. آن حسن این است كه آنها در مسابقات بیشتری در لیگ كشور خود شركت كرده و آماده شده اند حال آن كه به دلیل شروع دیرهنگام «سری A» ما از این قضیه بی بهر ه ایم.
كارلوس فریتاس مدیر ورزشی اسپورتینگ: گروه سختی است ولی صحبت زیاد در این باره بی حاصل و تكرار مكررات است و بهتر است كه متذكر شویم ما هر چه توان و مهارت داریم برای كسب نتایج مورد نظر در این گروه و رسیدن به مجوز صعود به كار خواهیم گرفت.
●● گروه C :
● لیورپول، آیندهوون، بوردو و گالاتاسرای
وقتی لیورپول به استانبول سفر می كند تا با گالاتاسرای بازی كند، خواه ناخواه به یاد یكی از دیدارهای بزرگ اروپایی اش می افتد و آن مسابقه، پیروزی بر میلان در فینال لیگ قهرمانان ۲۰۰۵ اروپا است. این همان دیداری است كه تیم انگلیسی ابتدا ۰۳ در آن عقب افتاد اما ابتدا آن را به تساوی ۳۳ كشاند و سپس در ضربات پنالتی فتح كرد. یكی از گلزنان لیورپول در آن شب فراموش نشدنی در استانبول ولادیمیر اسمیچر بود. اما این هافبك چكی اینك در تیم بوردو عضویت دارد كه از قضا در گروه سوم پیكارهای امسال جای گرفته و لاجرم روبه روی یاران سابقش خواهد ایستاد. ولی این فقط یك قسمت قضیه است، زیرا مربی كنونی آیندهوون دیگر تیم گروه سوم، رونالد كومن است كه فصل پیش بنفیكا را به حذف تیم رافا بنیتس نائل ساخت و یاران جرارد بدشان نمی آید كه آن واقعه را امسال به شكلی تلافی كنند.
ریك پری مدیر اجرایی لیورپول: بدیهی است كه از سفرمان به استانبول خاطرات خوبی داشته باشیم، در عین حال باید متذكر شوم كه تركیب فعلی آیندهوون و بوردو تا حدی برای ما ناشناخته است. معتقدم كه در این سطح از فوتبال اروپا، چیزی به نام قرعه مساعد وجود ندارد و هیچ گروهی به طور خاص آسان نیست و ما فقط خوشحالیم كه از سفرهای طولانی به اروپای شرقی معاف شده ایم.
رونالد كومن مربی آیندهوون: من از حاصل قرعه كشی راضی هستم و فكر نمی كنم كه كسب حداقل رتبه دوم و صعود از این طریق برای ما غیرممكن باشد. از نظر من لیورپول قوی ترین تیم این گروه است و سه تیم دیگر گروه همگی شانس صعود دارند و تفاوت ها بین آنها اندك است. این را هم می دانم كه بازی كردن با گالاتاسرای در استانبول كار بسیار سختی است.
اولریش رامه دروازه بان بوردو: قرعه می توانست از این هم بسیار سخت تر باشد. با این حال منتظر كوچك ترین لغزشی از طرف آیندهوون و لیورپول هستیم تا جای یكی از آنها را به عنوان صعودكننده بگیریم. ما تحت هیچ فشاری نیستیم، زیرا هیچ كس از ما انتظار صددرصد صعود را ندارد.
اریك گرتس مربی گالاتاسرای: لیورپول تیمی كلاس بالا و قوی است و این را همه می دانند. شاید بوردو در نگاه اول این چنین به نظر نرسد اما این تیم نمی تواند یك حریف معمولی باشد. آیندهوون هم باشگاه سابق خودم است و از بازی در آنجا صدها خاطره دارم. در آن زمان ۱۹۸۸، بوردو را در یك چهارم نهایی حذف كردیم و فاتح جام شدیم. الان هم در مورد صعود از این گروه خوشبین هستم.
●● گروه D :
● والنسیا، آ.اس.رم، المپیاكوس و شاختار دونتسك
در یك بررسی اجمالی والنسیای اسپانیا و آ.اس.رم ایتالیا شانس داران اصلی صعود از این گروه هستند و هر دو نیز در سال های گذشته تا یك قدمی فتح جام پیش رفته اند و به نحو تاسف باری در آخرین دقایق ناكام مانده اند. رم در سال ۱۹۸۴ فقط با ضربات پنالتی جام را به لیورپول واگذار كرد و والنسیا هم در سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ فقط در فینال ناكام و تسلیم رئال مادرید و بایرن مونیخ شد. این دو تیم پیشتر دو بار در جام های اروپایی رودرروی هم نیز ایستاده اند كه جدیدترین مورد آن در فصل ۲۰۰۳۲۰۰۲ بود كه هركدام یكی از بازی ها را در خانه حریف بردند اما این والنسیا بود كه بالا رفت. این بار چه می شود.
خوان گالیانو مدیر والنسیا: این یك گروه عادی نشان می دهد كه نه بسیار سخت است و نه آسان. از رم اطلاعات كافی داریم و در مورد المپیاكوس هم باید بگویم كه بازی كردن در خاك یونان تحت هر شرایطی سخت است و درباره شاختار هم باید اعتراف كنم كه واقعا چیز زیادی درباره شاختار نمی دانیم و اینها بدان معنا است كه تنها حریف ما در این گروه، رم نیست.
لوچانو اسپالتی مربی رم: هر تیمی كه جزء «سید»ها بوده، باشگاهی قوی و صاحب سابقه و پیشینه لازم در این زمینه است و والنسیا به طور كامل در این تعریف می گنجد. دو تیم دیگر گروه ما نیز پرانگیزه و خطرناك اند و هر لحظه ممكن است شگفتی ساز شوند. به لحاظ شخصی این اولین تجربه شركت من در این رقابت ها است اما تصور و باورم این است كه یك نوع تعادل و برابری قوا بین تیم های این گروه وجود دارد. مشكل خاص ما این است كه هنوز لیگ ایتالیا شروع نشده است و در نتیجه ما هم به اندازه كافی آماده نیستیم.●● گروه E :
● رئال مادرید، المپیك لیون، استوابخارست و دیناموكی یف
این هم از شانس محمد دیارا است كه اندك مدتی بعد از انتقال از لیون به رئال مادرید باید روبه روی یاران سابقش بایستند. كهكشانی ها برای جذب این هافبك وسط دفاعی سرسخت ۲۶ میلیون یورو هزینه كردند، ولی او قطعا در زمان بازگشت ولو موقتی به ژرلان احساس دلتنگی برای همبازیان پیشین خود خواهد كرد. از قضا فصل پیش هم دو تیم رئال و لیون در این جام رودررو ایستادند و تیم ژرار هولیه در زمینش ۰۳ برد و در برنابئو به تساوی ۱ ۱ رسید، ولی در آن زمان دیارا سردار هولیه بود و نه سرباز رئال پردراك میاتوویچ مدیر ورزشی رئال مادرید: ما هنوز شكست در برابر لیون در فصل گذشته را به یاد داریم و بنابراین خوب می دانیم كه آنجا چه خبر است با اینكه آنها دیارا را به ما سپرده اند اما هنوز بسیار قوی و خطرناك اند. شخصا استوا بخارست را بسیار خوب می شناسم، زیرا خودم زاده مونته نگرو هستم و فاصله آنجا با بخارست خیلی زیاد هم نیست. شاید به قدرت گذشته نباشند، اما ضعیف هم نیستند. این در مورد دیناموكی یف هم صدق می كند.
كلودیو كاساپا مدافع وسط و كاپیتان لیون: ما از این گروه صعود می كنیم ولی رئال هم محكم تر از گذشته شده است. مشكل ما این است كه دیارا بسیاری از رازهای ما را به آنها خواهد گفت و ما را خواهد فروخت با این وجود از دیدن مجدد او شادمان خواهم شد.
آناتولی دمیانتكو مربی دیناموكی یف: این یكی از پیچیده ترین گروه ها است و من نمی توانم یك تیم را از این جمع به عنوان شانس دار قطعی و فاتح مطلق گروه صعود معرفی كنم و هر یك از تیم ها نقاط قوت و در عین حال ضعف های خود را دارند. قرار شده است روی هر ۳ رقیب خود كار و مطالعه كنیم و روش هایی را برای مقابله با آنان بیابیم. از وجوه روحی روانی هم نباید غافل بمانیم، زیرا در چنین میادینی این مسائل حتی از نكات فنی هم مهمتر است.
جورج بكال مالك استوابخارست: اولین آرزوی من این بود كه به مرحله گروهی راه یابیم و دومی این بود كه در این مرحله با تیمی در اندازه های رئال مادرید هم گروه شویم كه هر دو حاصل آمده است. بهتر از این نمی شود. رئال به بخارست می آید و مقابل ما بازی خواهد كرد و ما هم از آنها هیچ ترسی نداریم.
●● گروه F :
● منچستریونایتد، سلتیك، بنفیكا و اف سی كپنهاگن
بعضی اسم های پرطمطراق در این گروه شنیده می شود، اما حقیقت آن است كه سابقه قهرمانی بنفیكا و سلتیك در این رقابت ها به گذشته دور دهه ۱۹۶۰ مربوط می شود و امروز هیچ یك از این دو تیم در چنان سطحی نیستند. با این حال منچستریونایتد به عنوان قدرت اول این گروه بدش نمی آید كه یك بار دیگر با بنفیكا روبه رو شود تا شكست در برابر این رقیب و حذف شدنش به دست بنفیكا از مسابقات سال پیش را جبران كند. اف سی كپنهاگن دیگر تیم این گروه همانی است كه اواخر هفته پیش آژاكس را حذف كرد اما آیا این تیم توان ایستادگی در مرحله گروهی را دارد
دیوید جیل مدیر اجرایی منچستریونایتد: قرعه فوق العاده ای است و برای الكس فرگوسن سرمربی منچستر هم بسیار جالب نشان می دهد و قطعا كیف می كند، زیرا از یك سو می تواند از بنفیكا انتقام بگیرد و از طرف دیگر روبه روی سلتیك از كشور زادگاهش بایستد. ما اخیرا مسابقه ای دوستانه با سلتیك داشتیم اما مدت ها است كه دیداری رسمی را با هم تجربه نكرده ایم. فكر می كنم جالب ترین دیدار این گروه بین ما و سلتیك باشد و تماشاگران فراوانی را جذب كند. از انتقام از بنفیكا هم غافل نخواهیم ماند.
خوزه ویه گا مدیر بنفیكا: ما فصل پیش منچستر را زدیم اما هم این حریف و هم سلتیك تیم هایی بسیار قدرتمندند. یادتان نرود كه تیم دانماركی هم آژاكس را حذف كرده است و بنابراین نمی تواند تیم كوچكی باشد.
گوردون استراكان مربی سلتیك: منچستریونایتد فصل جدید لیگ انگلیس را بسیار خوب شروع كرده است و بدون شك شانس دار اول صعود است. و بقیه تیم های گروه باید بكوشند تا حائز رتبه دوم شوند. با این حال ما امیدوار هستیم و فكر می كنیم از عهده كار برخواهیم آمد.
●● گروه G :
● آرسنال، پورتو ، زسكامسكو و هامبورگ
اینجا هم یك نوع برابری قوا محسوس است و به نظر می رسد كه تعیین سیمای دو تیم صعود كننده تا آخرین هفته از مرحله گروهی رقابت ها به درازا بینجامد و این نكته كه آرسنال فصل پیش به فینال رسید و نایب قهرمان شد، لزوما تفاوتی را در این قضیه ایجاد نمی كند. پورتو پس از یك سال نزول دوباره اوج گرفته و به یاد قهرمانی سال ۲۰۰۴ خود افتاده است كه با مربیگری ژوزه مورینیو به دست آمد. برای پیدا كردن تك قهرمانی هامبورگ در این رقابت ها باید به گذشته ای بسیار دورتر سفر كنید. به سال ۱۹۸۳ كه هامبورگ در بازی فینال با تك گل فلیكس ماگات مربی امروز بایرن مونیخ یوونتوس را در فینال ۰۱ برد.
آرسن ونگر مربی آرسنال: این یك گروه پایاپای است و هر اتفاقی را می توان در آن تصور كرد. پورتو دوباره حاكم لیگ پرتغال شده و زسكامسكو در روسیه كم رقیب است و هامبورگ به رغم شروع بدش در بوندس لیگا طی فصل جاری فصل پیش بایرن مونیخ را بسیار آزار داد، و سرانجام دوم شد. سبك بازی این تیم ها نیز بسیار متفاوت است و شما باید در این راه دائما تغییر روش بدهید و این چیزی است كه ما باید به طور جدی درباره آن فكر كنیم.
توماس دال مربی هامبورگ: گروه سختی است ولی وقتی پای به این رقابت ها می گذارید، باید هم انتظار چنین وضعیتی را داشته باشید. به هر حال ما از بازگشت به صحنه مهم ترین جام باشگاهی قاره بسیار مسروریم و این مسئله از هر چیز دیگری برای ما بااهمیت تر است. البته برای هواداران ما بازی با آرسنال نایب قهرمان فصل پیش از هر چیزی جالب تر و حساس تر است.
فرناندو گومز مدیر پورتو: وقتی ۳۲ تیم برتر اروپا گرد می آیند، بدیهی است كه قرعه هایی از این دست را بیاورید. اگر توان آرسنال بر همگان آشكار باشد باید بگویم كه زسكا دو سال پیش جام یوفا را برد و هامبورگ هم متحول شده است. صعود از چنین گروهی به خودی خود یك پیروزی بزرگ خواهد بود.
●● گروه H :
● میلان، لیل، آاك آتن و اندرلشت
وقتی میلان برای بازی با «آاك» یكی از هم گروه هایش به آتن سفر می كند قطعا این آرزو را در سر دارد كه این تنها سفرش به پایتخت باستانی یونان نباشد، زیرا برگزاری دیدار فینال این دوره در دهه اول خرداد ۸۶ نیز به این شهر سپرده شده است. میلان مراقب اندرلشت هم هست زیرا این تیم بلژیكی در فصل ۱۹۹۴ ۱۹۹۳ دو بار روسونری را متوقف كرد. از آن سو لیل از هم گروه شدن با آاك ناراضی نیست. زیرا در فصل ۲۰۰۵ ۲۰۰۴ در جام یوفا در خانه این رقیب به برتری ۱۲ رسید.
اومبرتو گاندینی یكی از مدیران میلان: باید اعتراف كنم كه از نتیجه قرعه كشی راضی هستم. نه تنها هیچ یك از حریفان ما تیم های شكست ناپذیری نیستند بلكه اخیرا با آنها دیدار كرده و اطلاعات جدیدی درباره آنها داریم. قدر مسلم اینكه نگرانی آنها بسیار بیشتر از ما است.
فرانك فركاترن مربی اندرلشت: ما باید بلندپرواز و در عین حال واقع بین باشیم. در سال های اخیر دائما در قرعه كشی ها بد آورده ایم و امسال هم اوضاع مساعد نبوده است. با این حال شانس و راه صعود به روی ما بسته نیست و می توان كارهایی را انجام داد. اگر میلان را اول بدانیم، شانس ما برای دوم شدن كمتر از دو تیم دیگر گروه نیست.
لورنز سرافرر مربی آاك آتن: قرعه بدی نیست. می توانست بسیار بدتر باشد. مهم این است كه ما جزء ۳۲ تیم برتر اروپا هستیم و اكنون شانسی برابر با لیل و اندرلشت برای كسب رتبه دوم داریم. امتیازگیری از ما در آتن كار هر تیمی نیست.
پیتر اودم وینگی مهاجم لیل: قرعه خوبی است. از بچگی خواب بازی در برابر میلان را می دیدم و بدیهی است كه اكنون بسیار خوشحال باشم، از اندرلشت هم اطلاعات كافی دارم زیرا خودم قبلا در لالووریر در لیگ بلژیك بازی می كردم و چند بار روبه رویشان ایستادم، از بازگشت به بلژیك بسیار شادمان خواهم شد.
وصال روحانی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید