سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


صبر و بردباری


صبر و بردباری
صبر و تمكین زن به عنوان دو ویژگی مهم دروظیفه زناشویی زن حائز اهمیت است . كسب رزق حلال و ایجاد فضای مناسب در جامعه برای خانواده توسط مرد بسیار مشكل و خسته كننده است و زن در رسیدن به این مهم باید از دو جهت به شوهر خود با صبر و تمكین كمك كند و همواره یار و یاور او باشد و سكونت روحی و قوت قلب شوهرش را فراهم آورد.
● صبر و بردباری
در بسیاری از جوانانی كه خانواده تشكیل می دهند، مرد به دنبال ادامه تحصیل یا كسب و كارو تجارت تلاش می كند، از این رو به لحاظ سختی و مشكلات محیط كار، اعصاب و روان او خسته می شود و این مشكل ممكن است وی را كم حوصله كند و سنگینی روانی بر دوش مردان روحیه آنان را كم طاقت كند. آن گاه كه مرد به منزل می رسد گر چه موظف است سختیهای كار وغمهای تلاش روز را پشت در منزل بگذارد، اما از آن جا كه روح انسان بسیار بسیط است و نمی تواندخود را از گرفتاری های روحی كاملا مصون دارد،با همان روحیه گرفته وارد فضای خانه می شود و نقش زن در صبر و بردباری نسبت به روحیه شوهراز همین جا آغاز می شود. آرام نگه داشتن محیط خانه و جمع و جوركردن بچه ها جهت آسایش شوهر كه از سر كار به منزل رسیده است ، نقش بسیار مهمی در جذب شوهر به زن دارد.
از سوی دیگر چنان چه زن همواره زبان شكایت و كم تحملی داشته باشد، شوهرش را ناراحت می كند تا آرامش زندگی را به هم بزند وخشنودی خداوند را از دست بدهد. از پیامبر اسلام (ص ) روایت شده است : <<هرزنی كه با شوهر مدارا نكند و او را بر آنچه قدرت ندارد وادارد، خداوند از او هیچ خوبی نپذیرد ووی خدا را خشمگین ملاقات كند>>.بعضی از زنها علاوه بر آن كه بردباری و صبر درمقابل خستگی و ناراحتی شوهر ندارند، به خاطررفتار و گفتارهای ناپسند نیز موجب غضب و سخط شوهر را فراهم می آورند.
در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده است : <<هر زنی كه شب را به روز رساند و شوهرش از او به خاطر مطلب حقی راضی نباشد، نمازش قبول نیست تا این كه شوهرش از او راضی شود>>.همچنین از پیامبر اسلام (ص ) نقل شده است :<<هر زنی كه شوهرش را به زبان اذیت كند،خداوند هیچ رفت و آمد درباره خیرات وحسنه ای را از او نمی پذیرد تا شوهرش را خشنود و راضی كند، اگر چه روزها روزه بدارد و شبها نمازگزارد و بردگان آزاد كند و آنها را برپشت اسبان در راه خدا به جهاد بفرستد، و او اول كسی خواهد بود كه به آتش درآید و همچنین است مرد اگر بر زن ستمگری كند>>.
نكته حائز اهمیت این است كه ما نباید مسائل خانوادگی و تحمل زن و شوهر را مسئله كوچكی بشماریم و باید بدانیم كه كسب رضایت هر یك اززوجین توسط دیگری ، كسب رضایت خداونداست كه دنیا و آخرت را آباد می سازد، و خداوندبه لحاظ هر یك از رفتار زوجین نسبت به یكدیگربه آن ها توفیق در دنیا و پاداش در آخرت می دهد.
● تمكین زن
تمكین روحی و جسمی زن برای شوهر قلب وی را تسخیر می سازد و علقه و رابطه ای بین دوانسان زن و مرد ایجاد می كند كه هرگز گسستنی نیست و چه بسا اگر این تمكین و مباشرت واقع نشود، كم كم دلسردی زوجین آغاز می شود و رفته رفته به جدایی و متاركه می انجامد.
این خلقت انسان از زن و مرد است كه در كنارزوج خود بیارامد و پس از تمكین جسمی به تسكین روحی برسد و با فكری آزاد و باز به امور مادی و معنوی زندگی شخصی و اجتماعی خودبپردازد. سركوب كردن غریزه جنسی و یا باژشت متكبرانه آن را كوچك شمردن ، باعث ویرانی انسان و اضمحلال شخصیت او می شود; زیرا سایرتمایلات و گرایش های انسان ، به ویژه مردان ، درگرو ارضای صحیح و مباشرت سالم است .
بسیاری از مباحث انسانی در جامعه مان به لحاظ دینی و نه به لحاظ علمی ، درست مطالعه نمی شود و معمولااغلب مردم بدون علم و آگاهی مقوله های مهمی را تجربه می كنند كه ناخواسته و ندانسته پیامدهای ناگواری دارد. درباره اهمیت تمكین زن روایتی از امام باقر(ع) نقل شده است كه حضرت فرمود:<<چنان چه حسب نیاز مرد از زنی كه سوار بر مركب عازم سفر است ، تقاضا كند، زن نباید نفس خود را از این كار ممانعت كند>>.
همچنین از امام صادق (ص ) نقل شده است كه حضرت فرمود: <<زنی برای كاری خدمت پیامبر(ص ) رسید.حضرت فرمود: گویا تو از تسویف دهندگانی . زن پرسید: تسویف دهنده كیست ؟ حضرت فرمود: زنی كه شوهر، او را به خاطر نیازی صدا كند و اوهمچنان شوهر را سربگرداند تا وقت بگذرد وشوهر به خواب رود كه چنین زنی را ملائكه لعنت كنند تا شوهر از خواب برآید>>.البته تمكین تنها از سوی زن وظیفه و تكلیف نیست ، بلكه مرد نیز به نوبه خود موظف است حق زوجه را ادا كند و از حقوق مضاجعت و مباشرت زنش كوتاهی نكند. بنابراین زوجین باید تلاش كنند تا نیاز روانی یكدیگر را از این جهت ارضا كنند تا به سكونت روحی برسند.
دکتر اسماعیل تبار
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید