پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

انواع رژیمهای غذایی


انواع رژیمهای غذایی
چگونگی تامین مواد غذایی و رفع احتیاجات انسان به غذا بر حسب عادات ، اعتقادات ، سلیقه، ذایقه ، آب و هوا و امکانات اقتصادی متفاوت است و از اینرو طرح ریزی یک برنامه کلی برای تغذیه انسان که احتیاجات همه را برآورد امکان پذیر نمی‌باشد.
انسان برای ادامه حیات ، رشد و نمو و تندرستی خود به غذا احتیاج دارد. از اینرو مقدار غذای مصرفی انسان باید برای تامین احتیاجات متابولیک بدن کافی باشد. ترکیب غذای انسان شامل پروتئینها ، چربیها ، کربوهیدراتها ، مواد معدنی و ویتامینها می‌باشد که حفظ تعادل بین آنها ضروری بوده تا سیستمهای متابولیک بدن قادر به انجام اعمال حیاتی خود باشند.
بدن انسان انرژی مورد نیاز خود را از واکنشهای شیمیایی ، در تبدیل نهایی کربن به انیدرید کربنیک و هیدرژون به آب ، حاصل می‌کند. مقدار انرژی که از سوختن هر گرم از مواد پروتینی ، چربی و کربوهیدرات و تبدیل آنها به انیدرید کربنیک و آب حاصل می‌شود از ۴ تا ۹ کالری متفاوت است، به عبارت دیگر از سوخت هر گرم پروتئین و یا کربوهیدرات ۴ کالری انرژی به دست می‌آید. در حالی که از سوخت هر گرم چربی ۹ کالری انرژی آزاد می‌گردد.
● رژیم غذایی مناسب
مقداری انرژی لازم برای هر فرد با توجه به جنس ، سن و فعالیتهای مختلف متفاوت است و از ۲۵۰۰ کالری برای انجام کارهای سبک تا حدود ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ کالری برای کارهای سنگین تغییر می‌کند. کالری مورد نیاز انسان از سه نوع مواد غذایی یعنی پروتئین ، کربوهیدارت و چربی تامین می‌گردد و نمی‌توان کالری مورد احتیاج روزانه را از یکی از آنها به تنهایی به دست آورد.
مطالعت تجربی نشان داده است که اگر به سگها مدتی غذای فاقد پروتئین ، اما دارای کالری لازم ، خورانده شود اختلالات شدیدی در آنها حاصل شده و حتی به مرگ آنها منجر خواهد شد. بنابراین تنها کالری نمی‌تواند راهنمای رژیم غذایی باشد و برقراری تعادل بین مواد غذایی ضروری و حایز اهمیت فراوان است. بطور کلی اگر ۱۰ تا ۱۵ درصد کل انرژی از پروتئینها ، ۳۰ تا ۳۵ درصد از چربیها و ۵۰ تا ۶۰ درصد از مواد قندی تامین گردد، رژیم غذایی متعادل خواهد بود.
● ضرورت داشتن برنامه غذایی
انسان بر خلاف حیوانات وحشی که بر حسب غریزه خود دچار عدم تعادل غذایی نمی‌شوند، با غریزه طبیعی قادر به تشخیص نیازهای حیاتی خود نیست و باید از طریق علمی راهنمایی شود. توجه به طعم و مزه غذا و تصفیه غذاها به منظور مطبوع کردن آنها و جوشانیدن بیش از حد سبزیها و تغذیه ازنان سفیدو برنج صاف کرده از جمله اشتباهات اساسی می‌باشد که سبب اختلالات و بروز عوارض متعددی شده و خواهد شد.انسان برای رشد و نمو و ترمیم و تندرستی خود به انواع مواد غذایی زیر احتیاج دارد.
●● گروههای غذایی
● گروه لبنیات
شیر و فرآورده‌های آن مانند ماست و پنیر که دارای پروتئین ، چربی، کلسیم و ریبوفلاوین می‌باشد.
● گروه پروتئین
گوشت، ماهی و تخم مرغ که دارای پروتئین کافی حیوانی است و علاوه بر آن چربی ، فسفر ، آهن ، منیزیم ، تیامین ، نیاسین ، ویتامین B۶ و ویتامین B۱۲ را نیز دارد.
● گروه میوه‌ها و سبزیجات
میوه‌ها و سبزیها که بعضی از آنها مانند پرتقال ، لیمو ترش ، گوجه فرنگی و توت فرنگی مقدار زیادی اسید اسکوربیک دارند و برخی از آنها نیز مانند هویج ، کلم و کاهو و ویتامین A داشته و بسیاری از آنها نیز دارای ویتامین و املاح لازم می‌باشند.
● گروه غلات
غلات (گندم ، جو ، برنج ، و ذرت) که به شکل آرد درآمده و به صورت نان ، ماکارونی و مانند اینها مصرف می‌شود دارای مقادیر زیادی مواد نشاسته‌ای بوده و منبع کالری می‌باشند.
● گروه چربی
کره ، مارگارین و سایر چربیها که مهمترین منبع حرارتی هستند و در عین حال مقدار زیادی ویتامین نیز با مصرف کره وارد بدن می‌شود.
● گروه حبوبات
حبوبات مانند نخود ، لوبیا و عدس که دارای پروتئینهای نباتی و نیز کربوهیدرات می‌باشند و با مصرف آنها مقداری املاح نیز به بدن می‌رسد.
منبع : شبکه رشد


همچنین مشاهده کنید