پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اولین قهرمانی در فصل جدید


اولین قهرمانی در فصل جدید
● بارسا قهرمان سوپرجام اسپانیا
بارسلونا از همان ابتدای كار تكلیف را مشخص كرد و با شكست دادن اسپانیول، اولین از شش عنوانی را كه در این فصل می خواهد، در كلكسیون افتخارات خود گذاشت و آن جامی نیست جز سوپرجام باشگاه های اسپانیا و بارسا آن را فصل گذشته پس از شكست بتیس برد و این بار بردنش به آنها این اجازه را می دهد كه در رنكینگ با رئال مادرید برابری كنند: هفت به هفت مساوی. در ادامه، جمعه همین هفته، حتی قبل از اینكه فصل شروع شود، آبی اناری پوش ها سودای دومین عنوان قهرمانی را در سر دارند و این یكی سوپرجام باشگاه های اروپا است كه برای رسیدن به آن باید از سد سویل بگذرند، كه پیش از این دیدار، در مقابل بایرن مونیخ در استادیوم گامپر صف آرایی خواهند كرد.
اوضاع بدین شكل كه وصف آن آمد در خانه قهرمان آخرین لالیگا و آخرین جام قهرمانان می گذرد، قبل از اینكه بازی های جام های جدید شروع شده باشند.
در یك بازی با چنین سطح بالایی، روز یكشنبه تفاوت اساسی میان بارسلونا و اسپانیول پدیدار شد و همانطور كه حدس زده می شد تیم قهرمان از همان ابتدا در همه زمینه ها از حریف پیشی گرفت. تركیب سرمربی هلندی بارسا پس از زده شدن سوت شروع بازی كارگر افتاد و گلوی اسپانیولی را فشرد كه رنگ ترس در رخسارش نمایان بود، تئاتری كه فرانك رایكارد در ۱۲ دقیقه اول با حضور خركرا روی صحنه برد به عنوان بست سلرپرفروش ترین، موفق ترین دست یافت. در اسپانیول، بالبرده سرمربی تصمیم گرفت از مثلث همیشگی خود صرف نظر كند و در یك سوم این تصمیم مقصر نبود: تامودو با پایی مصدوم از خانه بازی را می دید. لوئیس گارسیا و دلا پنیا نیمكت نشین بودند، در حقیقت اسپانیول پایه های سه پایه ای را برید كه در فینال روز یكشنبه می خواست رویش بایستد.
اما بارسلونا به استثنای خركرا با تركیبی برنده به میدان آمد كه درس اش را فوت آب بود، این بازیكنان از همان ابتدا با انگیزه و تشنه پیروزی ظاهر شدند و در دقیقه دوم بازی با ضربه سر ژابی كه در حركت استادانه رونالدینیو ظاهر شد گل اول را به ثمر رساندند، رونالدینیو قبل از دست زدن به این جادوگری، حسابی آرامش سانچز، هافبك وسط اسپانیول، را برهم زده بود. ژابی، اهل تراسا، در فصل گذشته حتی یك گل نزده ولی در دومین دقیقه دومین بازی خود معمای هنوز نامعلوم بازی را حل كرد، سابالتا بدترین كابوس های كاری خود را در حال محقق شدن دید، كه تبدیل به حقیقت نیز شد چون بارسا جشنواره ای را به راه انداخت كه بازیكنان اسپانیول برای دیدن نحوه تعویض منطقه بازی نیاز به دیدن آنها از طریق دور كند یك دستگاه ویدئو داشتند.
در یكی از این چشم بندی ها دكو در دقیقه ۱۲ گلی را زد كه مولود پاسكاری تك ضرب ژابی و بیتی بود، بیتی با استارت انفجاری در جناح خود و پشت سر گذاشتن سابالتا، پاس مرگ آور را به دكو داد. چهره سابالتا بعد از به ثمر نشستن این گل دیدنی بود. در حقیقت اسپانیول دروازه اش را در سینی زرین به بارسا تقدیم كرد و در عوض مزه شكست را از همان اول در خط دفاعی اش چشید، تعویض جای سابالتا از چپ و گذاشتن سانچز هافبك وسط در راست قدرت همپوشی آنها را به هم زد و بارسلونا تیمی نیست كه از اینگونه پوئن هایی كه حریف بدهد بگذرد، به كدام نشان به همان نشانی كه در ظرف یك ربع ساعت، مسابقه برنده اش را و سوپرجام صاحبش را شناخت.
كمر سپیداریسپیدار، لقب اسپانیول كه در ذهن تجسم كرده بودیم در همان نیمه اول شكست. بدتر اینكه كسی نبود خركرا را یارگیری نماید خركرایی كه قبل از بازی جایگزین والدس شده بود. پاندینی تك و تنها فرصتی برای تفنگ لقب این بازیكن بودن نیافت و دلیل آن این بود كه بالبرده، دلا پنیا و لوئیس گارسیا را كنار نهاده بود. از این حرف ها گذشته فكر این سرمربی در رویارویی با بارسا با یك هافبك وسط تهاجمی نه فقط به او كمكی نكرد بلكه قدرت هجومی اش را نیز به هدر داد. نیمه اول یك مونولوگ یكطرفه تهاجمی به نفع بارسلونا بود كه لیونل مسی در آن بر سابالتا سری داشت و رونالدینیو نیز خلاقیت های گذشته اش را دوباره به منصه ظهور می رساند. فقط جای اتوئو خالی بود. در مقابل، اسپانیول ضعیف كه در سنگرش زمین گیر شده بود، بیهوده سعی می كرد گلوله های سواره نظام آبی اناری را دفع كند.
ادواردو كوستا و پاندینی همه كاری كردند، حتی دست به خشونت بردند، كوستا بینی مسی را مجروح كرد كه در این زمان استراحت بین دو نیمه رسید. در نیمه دوم، جایگیری آنها اسپانیول بهتر شد و باعث شد كه رایكارد نیز متقابلا جای بازیكنانش را عوض كند. تورام و گودیانسن به میدان آمدند و جنگیدند ولی تورام كاری در حد درخشش نكرد رونالدینیو كوتاه آمد و میدان را برای هنرنمایی او خالی كرد و او نیز با یك گل تماشایی، حسن ختام خوبی به گلزنی داد. این فصل رایكارد دوباره دست به برقراری خط دوم مهاجمین در تیم زده كه فرق بارسا با مهمترین حریفش، رئال مادرید است. رئال از دیارا و امرسون استفاده می كند. بازی بارسا چنان بود كه اسپانیولی ها نتوانستند از خونریزی های مرگبار خود جان به در برند.
منبع:AS , SPORT
ترجمه: سید محمد حسینی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید