سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


عشق ورزیدن به دلایل نادرست!


عشق ورزیدن به دلایل نادرست!
حقیقت این است كه ما انسان‌ها چه زن و چه مرد عاشق می‌شویم، اما گاهی دلایل ما برای عاشق شدن، ادامه رابطه و یا ازدواج، دلایل درستی نیستند، چه بسا كسانی كه حتی تن به زندگی با فردی تا پایان عمر می‌دهند، بدون آنكه حداقل برای خودشان دلایل كافی و منطقی داشته باشند. شاید بعضی از شما با خواندن این سطور بگویید: «مگر عشق هم دلیل می‌خواهد؟ یا اساساً عشق زمانی معنا پیدا می‌كند كه هیچ دلیلی برای آن نیابی!»
ممكن است این جملات جزو هزاران باور غلطی باشد كه از كودكی و با رشد در جامعه آموخته باشیم، اما باید یادآوری كنم كه هرگز منطقی و علمی نیستند و از نظر ما برای داشتن یك زندگی توأم با آرامش و سعادت باید از راهكارهای منطقی برای زندگیمان بهره ببریم.
●‌ هستند انسان هایی كه به دلایلی نادرست عاشق می‌شوند و حتی ازدواج می‌كنند :
▪ داشتن سن بالا و فشار روحی از طرف خانواده و دوستان
▪ تنها بودن و محرومیت عاطفی
▪ نیاز جنسی
▪ داشتن زندگی بدون برنامه
● داشتن سن بالا و فشار روحی از طرف خانواده و دوستان: گاهی تنها دلیل افراد برای ازدواج یا برقراری رابطه داشتن سن بالاست. در جامعه ما به مردهای مجرد كه سن بیشتری از سن عرف جامعه برای ازدواج دارند، برچسب‌هایی زده می‌شود. مثل اینكه می‌گویند: «آدم بی‌تعهدی است!» و یا «خوشگذران و بی‌مسؤولیت است!» و در مورد خانم‌ها گفته می‌شود: «دختر جذابی نیست كه تا به حال ازدواج نكرده! و یا پرتوقع است!» همه این فشارها به طور مداوم برای افراد مجرد سن بالا وجود دارد. البته تاكنون نُرم مشخصی برای سن ازدواج در دست نیست؛ به طوری كه هر متخصص به تناسب دیدگاه خود، در این مورد نظر می‌دهد.
اما گاهی خانم‌ها نگران این هستند كه در سنین مرزی خطر برای زایمان اول قرار بگیرند كه این نگرانی تا حدی قابل قبول است. اما اینكه فردی به این دلیل تصمیم به ازدواج بگیرد، می توان گفت: اشتباه بزرگی است!
● تنها بودن و محرومیت عاطفی: همه ی ما در مراحلی از زندگی‌مان تنهایی را تجربه كرده‌ایم. تنهایی گاهی می‌تواند یك تنهایی سازنده و مثبت باشد و البته در مواردی نیز مضر و كشنده! اما باید توجه داشته باشیم كه هنگامی كه احساس تنهایی می‌كنید و به تنگ آمده‌اید از خانواه‌تان دور هستید و به طبع آن دچار محرومیت عاطفی شده‌اید، احتمال آنكه انتخاب‌های ضعیف‌تری بكنید، بالا می‌رود و در نهایت از روابطی نامناسب سر در می‌آورید.
ممكن است برای پر كردن لحظات تنهایی‌تان، بدون آنكه بخواهید وارد یك رابطه عاطفی پیچیده شوید. به بیان دیگر بهتر آن است كه به فكر یك عمر باشید، نه یك لحظه!
● نیاز جنسی: غریزه چیزی است كه نمی‌توان آن را نادیده گرفت. اما ما انسانیم و باید بدانیم كه هر لحظه ممكن است این نیاز بر ما مسلط شود و به تصمیمات ما جهت دهد. چه بسا افرادی كه به دلیل فشار نیاز جنسی، خود را متقاعد می‌كنند كه به كسی علاقمندند و پس از ارضای این نیاز نظرشان عوض می‌شود و هیچ جاذبه‌ای نسبت به طرف مقابلشان حس نمی‌كنند. باید دانست ازدواج می‌تواند راهی برای ارضای نیاز جنسی باشد اما نیاز جنسی نمی‌تواند دلیل ازدواج یا برقراری رابطه باشد.
● داشتن زندگی بدون برنامه: بعضی از انسان‌ها به اصطلاح در زندگی باری به هر جهت هستند. مثلاً ممكن است فرد از خانواده متمولی باشد و به اندازه كافی نیاز مالی‌اش برآورده شود و برای مسایل دیگرش مانند تحصیل و كار نیز خانواده و اطرافیان برای او تصمیم‌گیری كنند و در نهایت اساساً این فرد انسانی باشد كه خودش به تنهایی برنامه‌ای برای زندگیش نداشته باشد. چنین فردی اگر ناگهان كسی سر راهش قرار گیرد و به طور اتفاقی از او خوشش بیاید بلافاصله به برقراری ارتباط می‌پردازد و به این نمی‌اندیشد كه از این رابطه یا این ازدواج چه هدفی را دنبال می‌كند. چنین فردی كمی بعد، وقتی جذابیت‌ها تبدیل به روزمرگی شد، به دنبال گزینه دیگری كه برایش هیجان‌انگیز باشد، می‌رود. مثل: معشوق دوم، طلاق و...
● جبران شكست عاطفی : وقتی فردی بلافاصله بعد از یك شكست عاطفی وارد رابطه دیگری می‌شود در واقع قصد دارد شكست قبلی را با رابطه جدید فراموش كند. بسیاری از ازدواج‌هایی كه بدین صورت شكل می‌گیرد به طلاق منجر می‌شود و در بسیاری از دوستی‌هایی كه با این هدف شروع می‌شود، افراد پس از مدتی متوجه می‌شوند كه از رابطه نامناسبی سرد آورده‌اند. چرا كه هدف آنها تنها جایگزین كردن این عشق به جای مورد قبلی بوده و در این مدت به مسایل مهم‌تری توجهی نكرده‌اند و پس از گذشت اندك زمانی با فروكش كردن حس ناخوشایندشان، ناگهان متوجه می‌شوند كه وارد رابطه نامناسب دیگری شده‌اند!
منبع : http://www.iranhealers.com
منبع : رنگین کمان


همچنین مشاهده کنید