جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


باغچه های سیار


باغچه های سیار
بسیاری از ما در خانه های آپارتمانی زندگی می كنیم و به همین سبب از داشتن حیاط و باغچه محروم هستیم و یا در خانه های اجاره ای زندگی می كنیم كه باید هر سال یا هر دو سال یك بار از آنها نقل مكان كنیم در نتیجه نمی توانیم هر بار كه به خانه ای جدید می رویم برای ساخت باغچه مورد نظرمان هزینه كنیم. با توجه به شرایط زندگی امروز گیاهان گلدانی محبوب تر شده اند چرا كه می توانیم گل ها و گیاهانی را كه دوست داریم در گلدان های مختلف با اندازه ها و فرم های گوناگون بكاریم و هر زمان لازم شد آنها را به جایی دیگر انتقال دهیم. علاوه بر این مزیت، گلكاری در گلدان را می توان یك هنر دانست زیرا خلاقیت ما را تحریك می كند. این روش به ما آزادی تركیب گل هایی با رنگ و شكل متنوع و همچنین انتخاب گلدان هایی متناسب با فضای مورد نظرمان را می دهد.
در این روش باغبانی توجه به اصول زیباشناسی در كنار امكانات عملی می تواند ضامن موفقیت ما باشد. گلكاری در گلدان های متعدد را شاید بتوان بیشتر شبیه به گل آرایی دانست تا باغبانی. هنر تركیب گل های گوناگون در گلدان های مناسب و چیدمانی زیبا بسیار شبیه به كار یك متخصص گل آرایی است كه قصد دارد سبد گلی زیبا را با استفاده از گل ها و برگ های مختلف بیاراید با این تفاوت كه هنگام كاشتن مجموعه ای از گل ها در گلدان باید نسبت به میزان رشد آنها و نمایی كه در چند ماه آینده خواهند داشت نیز توجه داشته باشیم.
یكی دیگر از مزایای نگهداری از گل ها در گلدان قابلیت حمل و انتقال آنها به قسمت های مناسب خانه در فصول مختلف سال است. به این ترتیب می توان گیاهان را بنا به طبیعتشان در هر زمان از سال در قسمت های گرم تر، خنك تر، آفتابی تر یا پرسایه تر انتقال داد و از وزش باد و باران و یا یخبندان در امان داشت.گیاهانی كه در گلدان نگاه می دارید نیز مانند گیاهان یك باغچه به هرس كردن، كود دادن، آفت كشی و سمپاشی نیاز دارند. چنانچه مراقبت هایی مطابق نیاز گیاه از آن به عمل آورید تقریبا هر گل یا گیاهی را می توان در گلدان پرورش داد. بنابراین شما می توانید تركیب های مختلفی از گیاهان گوناگون با یكدیگر را تجربه كنید، از تركیب های رسمی گرفته تا مجموعه های طبیعی و شلوغ. هنگام ساخت یك مجموعه گلدان توجه به نكات زیر می تواند تاثیر بسزایی در موفقیت شما داشته باشد.
● رنگ
اولین عاملی كه باید هنگام انتخاب گیاهان باغچه سیارتان در نظر بگیرید رنگ است. گیاهان گلدانی در فاصله كمی از یكدیگر قرار می گیرند از این رو تاثیر زیادی بر نمای یكدیگر دارند. از تركیب های رنگی مورد علاقه خود بهره بگیرید و یا از تصاویر، نقاشی ها و عكس هایی كه در مجلات و كتاب ها می بینید الهام بگیرید. بعضی از تركیب های رنگی نیز وجود دارند كه حس خاصی را به بیننده القا می كنند.
▪ رنگ سفید، به عنوان مثال، یكی از پرطرفدارترین رنگ ها است كه با همه رنگ های دیگر به خوبی همراه می شود اما در كنار هر رنگ می تواند حالت ویژه ای را القا كند:
با سبز تازگی و طراوت
با زرد و سبز خنكی و سرزندگی
با صورتی و آبی فضایی رمانتیك
▪ رنگ بنفش نیز در بسیاری از تركیب ها زیبا است. این رنگ در كنار رنگ های دیگر مفاهیم گوناگونی را تداعی می كند:
با خاكستری و صورتی عمق و پیچیدگی
با زرد و نارنجی شاد و سرزنده
با قهوه ای سنگینی و وقار
با سرخابی شاداب و شرقی
با سفید خنك و باطراوت
برای نیل به موفقیت در طراحی یك چیدمان بهتر است خود را به دو یا حداكثر سه رنگ محدود كنید.
● بافت
از گیاهانی كه برگ هایی با بافت متفاوت دارند استفاده كنید. كنتراست در میان بافت های مختلف به مجموعه شما جذابیت می بخشد.
● اندازه و تناسب
این دو عامل در طراحی هر دكوراسیونی نقشی حیاتی دارند و شما به عنوان طراح این مجموعه باید این چالش را نیز پشت سر بگذارید. طراح نباید قادر باشد فرم كلی مجموعه را در نظر بگیرد و با اطلاعات كافی درباره سرعت رشد گیاهان بتواند نسبت رشد آنها در ماه های آینده را نیز تصور كند زیرا گیاهان موجوداتی زنده و در حال رشد هستند و این امر باید هنگام قرار دادن آنها در فضای محدود یك گلدان در نظر گرفته شود. با گذر زمان فرم و شكل كلی مجموعه دچار تغییر خواهد شد.
در شكل ایده آل ارتفاع گیاه شما باید در حدود یك تا یك و نیم برابر ارتفاع گلدان باشد و مجموعه گلدان های شما بهتر است فرمی مثلثی شكل را بیافرینند. البته اینها اصولی غیرقابل تغییر نیستند اما می توانند راهنمایی برای شما باشند.اگر مایلید مجموعه ای با نمایی سنتی داشته باشید یك گیاه بلند را در مركز گلدان بكارید و در اطراف آن برای آنكه مجموعه گلدانی شما مدت طولانی تری فرم طراحی شده را حفظ كند از گیاهانی كه رشدی كند دارند استفاده كنید.گیاهانی كه پایه باریك و شاخه های گسترده دارند در گلدان هایی با قاعده بزرگتر از دهانه بكارید تا احساس ثبات و ایستایی را در بیننده به وجود آورند. گیاهان باریك و بلند را در گلدان های بلند و استوانه ای بكارید به طوری كه ارتفاع گیاه تا حدود ۲ برابر ارتفاع گلدان باشد.
●فرم
فرم نیز یكی از عواملی است كه به مجموعه شما جذابیت و تنوع می بخشد. انتخاب گیاهی با برگ های بزرگ و پهن یا گیاهی با برگ های باریك و علفی هر یك تاثیری متفاوت بر مجموعه شما می گذارد. گیاهانی كه فرم زیبایی خاصی دارند بهتر است به تنهایی در یك گلدان جداگانه به نمایش گذاشته شوند.
●تكرار
تكرار و تقارن عواملی پایه ای هستند كه در طراحی باغ ها و باغچه ها و همچنین گل آرایی نقش چشمگیری دارند. این عوامل را می توان در مجموعه های گلدانی نیز به كار گفت و از این طریق احساس تعادل را به بیننده القا كرد.
با استفاده از عواملی كه از آنها یاد شد گیاهانتان را دسته بندی كنید. در گذر زمان با رشد گیاهانی كه در گلدان های مختلف كاشته اید چیدمان گلدان ها را تغییر دهید و یا در صورت لزوم با بلندتر كردن ارتفاع گلدان با استفاده از چند آجر كه در زیر آن قرار می دهید به فرم جدید چیدمانتان تناسب و تعادل ببخشید.
سپیده سلیمی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید