چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

روسونری ها از بلگراد عبور می کنند


روسونری ها از بلگراد عبور می کنند
رقابت های لیگ قهرمانان اروپا در مرحله مقدماتی این هفته وارد حساس ترین مرحله می شود و طی آن تیم های صعود كننده به مرحله نهایی شناخته می شوند تا به جمع ۱۶ تیم دیگر این مرحله ملحق شوند.
در حال حاضر ۳۲ تیم در مرحله سوم مقدماتی حضور دارند كه در بین آنها نام های بزرگی چون آث میلان، هامبورگ، والنسیا، لیورپول و آرسنال دیده می شوند كه از این جمع ۱۶ تیم به دور نهایی صعود می كنند. بلافاصله قرعه كشی مرحله نهایی بعد از پایان بازی های این هفته انجام خواهد شد تا ۳۲ تیم مرحله نهایی در ۸ گروه ۴ تیمی تقسیم شوند.
رقابت های لیگ قهرمانان اروپا به واسطه حضور تیم های باشگاهی مطرح دنیا یكی از پرطرفدارترین رویدادهای ورزشی به شمار می آید كه همه ساله در این قاره برگزار می شود. این بازی ها از سال ۱۹۵۶ راه اندازی شده و از سال ۲۰۰۰ به واسطه تغییراتی كه در آن بوجود آمد نامش از جام باشگاه های اروپا به لیگ قهرمانان اروپا تغییر كرد.
بنفیكا می خواهد سومین نماینده پرتغال در مرحله نهایی باشد. اگر چه این تیم در اتریش مقابل آستراوین این كشور به تساوی یك بر یك رسید اما توانایی پیروزی در دیدار برگشت را دارد. بنفیكا فصل پیش نماینده شایسته ای برای پرتغال بود و تا مرحله نیمه نهایی هم صعود كرد اما برابر بارسلونا توان مقابله با این تیم را نداشت.بنفیكا در سال جدید با تغییر و تحولات زیادی در سطوح مختلف مواجه شده است.
فرناندو سانتوز به جای رونالد كومان هلندی رهبری این تیم را بر عهده گرفته است. روی كاستا ستاره خط میانی آث میلان به این تیم بازگشته و نونو گومز هم بعد از رهایی از مصدومیت در تركیب اصلی در خط حمله بازی می كند.
برای بنفیكا یك تساوی بدون گل نیز باعث صعود این تیم خواهد شد. این تیم روز سه شنبه هفته جاری در لیسبون به مصاف آستراوین می رود.
●یك گل و دیگر هیچ
اگر چه كارلو آنجلوتی بعد از پیروزی یك بر صفر تیمش مقابل مردان ستاره سرخ بلگراد گفت:«تیم من بسیار خوب بازی كرد و آهنگ تهاجمی داشت» اما به نظر می رسد كار آث میلان در دیدار برگشت چندان ساده نباشد. در آن بازی فیلیپو اینزاگی در سالگرد سی و سومین سال تولدش گل پیروزی آث میلان را در دقیقه بیست و دوم درون دروازه حریف جای داد.
آث میلان در حالی شانس حضور در این بازی ها را پیدا كرد كه به دلیل رسوایی در فوتبال ایتالیا در آستانه محرومیت قرار داشت اما یوفا در نهایت به حضور این تیم رأی مثبت داد.آث میلان تاكنون پنج بار در این جام به مقام قهرمانی رسیده است و در آخرین باری كه به فینال رسید در سال ۲۰۰۵ مقابل لیورپول در فینال شكست خورد.
در همین حال دوسان باجوویچ ،سرمربی ستاره سرخ با اعتماد به نفس در مورد پیروزی تیمش در دیدار برگشت صحبت می كند. او در این باره می گوید: در بازی رفت فرصت های زیادی را از دست دادیم اما یك گل در خانه حریف دریافت كردیم كه جبران آن در بلگراد زیاد دشوار نیست. او با داشتن بازیكنان تكنیكی چون دژان میلوانوویچ، باستا، نیكولا زیكوویچ و الكساندر پاتینچ قصد دارد تا آث میلان را با دردسر مواجه سازد.
●آرسنال در امارات به میدان می رود
آرسنال با كمترین تغییرات این فصل فوتبال را در لیگ قهرمانان آغاز كرده است و در گام نخست موفق شد در یك بازی كاملاً برتر دینامو زاگرب را سه بر صفر شكست دهد. بدون شك باید این تیم را در مرحله نهایی دید زیرا جبران این سه گل در لندن سخت است.
آنها چهارشنبه شب در ورزشگاه جدید التأسیس خود به نام امارات كه توسط خطوط هوایی همین كشور احداث شده اولین بازی رسمی خود را در این ورزشگاه برگزار می كنند.در بازی رفت فابرگاس دو گل و فان پرسی یك گل برای تیم آرسنال به ثمر رساندند.
آرسن ونگر، سرمربی آرسنال در مورد این بازی گفت: بازیكنان ما برای پیروزی در این بازی تمامی انرژی خود را صرف نكردند. وی در مورد شانس تیمش برای قهرمانی در این فصل لیگ قهرمانان گفت: در حال حاضر این پیش بینی غیرممكن است، زیرا راه زیادی در آینده در پیش داریم.
آرسنال فصل پیش در حالی كه تا قهرمانی فاصله چندانی نداشت بازی را دو بر یك به بارسلونا واگذار كرد تا تیمی كه شایستگی پیروزی را در فینال داشت از رسیدن به جام محروم شود.
●یك ایتالیایی با اتریش است
اگر بخواهیم فوتبال اتریش و اسپانیا را با هم مقایسه كنیم قطعاً فوتبال اسپانیا در جایگاهی به مراتب بالاتر از اتریشی ها قرار دارد. حتی در سطح باشگاهی نیز اسپانیایی ها در سطح جهان بین كشورهای صاحب نام هستند.
اما با این وجود تیم ردبولز سالزبورگ اتریش در بازی رفت خود موفق شد با تنها گل دقیقه ۷۳ پیتاك والنسیا را مغلوب كند.
رهبری تیم اتریشی برعهده جیووانی تراپاتونی سرمربی سابق تیم ملی ایتالیاست. او اگر بتواند با انسجام تیمی در بازی برگشت نیز پیروز شود بزرگترین شگفتی جام در این مرحله رخ داده است.البته در جهنم ماسیتا با خیل عظیم هواداران والنسیا این كار بسیار دشوار است.
تراپاتونی در این باره می گوید: تیم ما در بازی رفت عملكرد مثبتی داشت و توانست به یك پیروزی با ارزش دست یابد اما حفظ این نتیجه در اسپانیا بسیار دشوار است.
از سوی دیگر انریكو سانچز فلورس ،سرمربی والنسیا شكست تیمش را در بازی رفت تنها یك حادثه می داند و به هواداران والنسیا قول داده است در بازی برگشت این نتیجه را جبران نماید.وی در این باره گفت: تیم ما در بازی رفت خوب بازی كرد اما بخت با ما یار نبود و در نهایت شكست خوردیم.
وی در ادامه افزود: ما در دیدار برگشت با سه مهاجم به استقبال تیم اتریشی می رویم تا به دور بعدی صعود كنیم. در صورت صعود این تیم به مرحله بعدی تعداد سهمیه های اسپانیا در مرحله نهایی افزایش می یابد. اوساسونا دیگر نماینده اسپانیا در این بازی هاست كه در بازی رفت در بندر هامبورگ موفق شد حریف آلمانی خود را متوقف كند و با تساوی بدون گل بازی را به پایان برساند.
هامبورگ در این بازی با حضور گوئه ررو مهاجم سابق بایرن مونیخ كه در این فصل همبازی مهدوی كیا شده و سانگو در خط حمله، حملات زیادی را روی دروازه اوساسونا تدارك دیدند اما حضور ریكارد ولوپز دروازه بان اوساسونا سدمحكمی بود برابر یورش های هامبورگ. مهدوی كیا نیز در این بازی تلاش زیادی به خرج داد، اما موفق به پیروزی نشدند.
سه شنبه شب در ورزشگاه اختصاصی اوساسونا این تیم میزبان هامبورگ است و برای صعود به مرحله نهایی با تمام قوا به میدان می رود. حضور بازیكنانی از جمله ساو میلاسوویچ، خاویرفلانو، روبرتو سولدو، دیوید لوپز، جوادنكونام و ... كفه ترازو را به سود تیم اسپانیایی سنگین تر می كند.در اردوی هامبورگ شرایط چندان مناسب نیست. این تیم بوندس لیگا را مانند لیگ قهرمانان با تساوی آغاز كرد و در حالی كه می خواهد به این دیدار حساس گام بگذارد كه توماس دال از تیمش راضی نیست. وی در این باره می گوید: در حال حاضر تیم در شرایط خوبی به سر نمی برد و هرگز به یاد نمی آورم كه از زمان مربیگر ی ام در هامبورگ تیم تا این اندازه بد بازی كند. بازیكنان خواسته هایم را در زمین پیاده نمی كنند. اگر این گونه بازی كنیم نه تنها در آلمان بلكه در لیگ قهرمانان نیز هیچ شانسی نداریم.
خوزه آنجل زیگاندا، سرمربی اوساسونا كه در بازی نخست فرصت ۴دقیقه ای را در اختیار جواد نكونام قرار داد در مورد بازی سه شنبه شب تیمش مقابل هامبورگ گفت: هامبورگ تیم بسیار خطرناكی است و ما آنها را دست كم نخواهیم گرفت. آنها دارای مهاجمان تكنیكی هستند. اگر چه ما در بازی رفت به تساوی بدون گل رسیدیم اما هیچ تضمینی وجود ندارد كه ما در بازی برگشت به موفقیت برسیم زیرا كوچكترین اشتباهی باعث بروز حادثه ای بزرگ می شود كه جبران آن غیرممكن خواهد بود.
●گالاتاسرای هم مدعی است
فوتبال تركیه بعد از درخشش چشمگیر در جام جهانی(۲۰۰۲) به یك باره نزولی غیرقابل باور داشت. عدم صعود این تیم به جام جهانی ۲۰۰۶ اوضاع را وخیم تر كرد. فوتبال تركیه كه زمانی با گالاتاسرای به مقام قهرمانی در جام یوفا رسیده بود در حال حاضر حتی در مرحله نهایی لیگ قهرمانان سهمیه كامل ندارد و باید هر دو تیم قهرمان و نایب قهرمان در مرحله سوم مقدماتی برای صعود با تیم های دیگر مبارزه كنند.
در این فصل گاتالاسرای و فنر باغچه نمایندگان تركیه در این جام هستند. این دو تیم در بازی رفت چهره های متفاوتی را از خود بروز دادند. گالاتاسرای با اریك گرتس بلژیكی ملی پوش سابق موفق شد پنج بر دو ملارا بولسلاو از بلغارستان را در هم بكوبد. با این پیروزی شانس صعود نماینده تركیه بسیار زیاد است. اما برخلاف گالاتاسرای، فنرباغچه در بازی رفت شب سختی را در كیف پشت سر گذاشت و با نتیجه سه بر یك شكست خورد. دیه گوریكون در دقایق (۶۷ و ۱) و یوسف در دقیقه ۸۳ نماینده اوكراین را صاحب گل كردند. تك گل تیم فنر باغچه توسط پرازرس به ثمر رسید تا شاید این گل در بازی برگشت به داد این تیم برسد.
زیكو، سرمربی جدید فنر باغچه با تأكید به پیروزی در دیدار برگشت گفت: بازیكنان در این دیدار نمایش خوبی ارائه دادند، اما شانس با ما یار نبود. وی در ادامه گفت: تیم ما پتانسیل صعود به دور بعدی را دارد و به بازیكنان گوشزد كرده ام كه ناامید نباشند زیرا قادر به شكست دیناموكیف در تركیه هستیم.
●راه آسان آژاكس
در سایر بازی های چهارشنبه شب در هلند آژاكس آمستردام میزبان كپنهاگن دانمارك است. آژاكس به واسطه پیروزی دو بر یك بازی رفت شانس صعودش به دور بعدی زیاد است.
در بخارست استوا بخارست كه یك بار در جام باشگاه های اروپا به مقام قهرمانی رسیده میزبان استاندارد لیژ بلژیك است.
بازی رفت این دو تیم با تساوی دو بر دو در بلژیك به پایان رسیده بود. لیورپول قهرمان لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۰۵ بعد از پیروزی خانگی در مصاف با مكابی حیفا با نتیجه دو بر یك كار آسانی را در بازی برگشت در پیش رو دارد. این تیم بعد از پیروزی ارزشمند مقابل چلسی در جام چاریتی شیلد با روحیه بهتری پا در این رویداد می گذارد.
رافابنتیز، سرمربی لیورپول بعد از پیروزی تیمش مقابل مكابی حیفا گفت: گل دقایق پایانی گونزالس ارزش زیادی برای ما در بازی برگشت در بردارد. حریف در این بازی به گل احتیاج دارد و به واسطه آن مجبورند به سمت دروازه ما نزدیك شوند كه همین مسأله شرایط را به نفع تیم ما تغییر می دهد.وی در پایان گفت: امیدوارم بلامی و گونزالس مثل بازی رفت برای لیورپول گلزنی كنند.
حسن حیدری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید