چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

زندگی دوباره رئال مادرید


زندگی دوباره رئال مادرید
رئال مادرید یكی از غول های بزرگ فوتبال دنیا برخلاف اوایل سال جاری اكنون به یك تیم كهكشانی تبدیل شده است. شرایط بحرانی رئال حالا به پایان رسیده و این تیم خود را برای حضور پرقدرت در لالیگا آماده می كند. در دوران ریاست پرز، رئیس سابق باشگاه رئال مادرید این تیم با جهش چشمگیری به واسطه خرید ستاره های بزرگ فوتبال دنیا بار دیگر در بین قدرت های بزرگ این كشور و اروپا خودنمایی كرد.اما مدیریت یكنواخت پرز در اواخرحاكمیت او بر رئال مادرید ضربه جبران ناپذیری به رئال وارد كرد.
با استعفای او و حضور فرناندو مارتین كه به طور موقت از سوی هیأت مدیره این باشگاه به ریاست رئال مادرید برگزیده شد نوید این موضوع را می داد كه رئال قطعاً در آینده به روزهای ناكامی اش پایان می دهد.در ماه آوریل سال ۲۰۰۶ شایعاتی مبنی بر حضور مجدد فابیو كاپلو، سرمربی باشگاه یوونتوس در رئال مادرید بر سر زبان ها افتاد اما در آن دوره هنوز رسوایی بزرگ فوتبال ایتالیا فاش نشده بود. البته فرناندو مارتین قصد داشت دل بوسكه را كه بازیكن سابق این تیم بود متقاعد كند تا بار دیگر در كنار تیم قرار گیرد. سیاست های اصلی رئال مادرید برای حضور قدرتمندانه در سال جدید فوتبال اروپا و اسپانیا ترمیم كل تیم در تمامی خطوط بود. یكی از اشكال های عمده در زمان مدیریت پرز تنها خرید ستاره های بزرگ فوتبال در خطوط میانی و حمله بود در حالی كه رئال مادرید همواره در خط دفاع دارای ایرادات فراوانی بود حتی آنها در سالهای اخیر بجز كاسیاس، دروازه بان طراز اول دیگری در اختیار ندارد.با روی كا ر آمدن رامون كالدرون به ریاست باشگاه رئال مارید كار اصلی در باشگاه رئال مادرید آغاز شد.
●همه چیز به سود رئال مادرید
با بحرانی شدن اوضاع در باشگاه یوونتوس، فابیوكاپلو سرمربی این تیم برای این كه از این شرایط دور باشد به اسپانیا كوچ كرد و رهبری تیم رئال مادرید را برعهده گرفت.
وی ششمین مربی تیم رئال مادرید در سه سال گذشته به شمار می رود. كاپلو در این باره گفت: من از بازگشت به رئال كه بهترین باشگاه در جهان است، خوشحالم برای این كه یك باشگاه موفق و پیروز باشیم باید در این فصل تلاش زیادی را به خرج دهیم.
وی با حمایت از بازیكنانی نظیر دیوید بكهام، رونالدو و رائول نشان داد كه او مربی با درایتی است و با حمایت از بزرگان تیم قصد دارد این تیم را به انسجام كامل برساند.
فابیو كاپلو تیم فوتبال رئال مادرید را در سال ۱۹۹۷ در اولین سال حضورش در آن تیم به مقام قهرمانی در لالیگا رساند. وی در سال ۱۹۹۴ با آث میلان قهرمان اروپا شد و با سه تیم ایتالیایی میلان، آث رم و یوونتوس نیز هفت بار به قهرمانی در كالچو ایتالیا نائل شد.
در سال ۹۸ افتخار بزرگتری از سوی كاپلو برای رئال به ارمغان آورده شد و آن هم قهرمانی در جام باشگاههای اروپا با پیروزی یك بر صفر مقابل یوونتوس با تنها گل پدراگ میاتوویچ بود.
●ستاره های جدید
در حالی كه كاپلو كارش را در رئال مادرید آغاز كرد خریدهای این تیم آغاز شد. البته با اعلام سقوط باشگاه یوونتوس به سری B شانس رئال مادرید برای خرید ستاره های این تیم بیشتر شد.قدرت خرید رئال مادرید به حدی بود كه در كمتر از یك هفته دو ستاره بزرگ یوونتوس به رئال مادرید ملحق شدند، فابیو كاناوارو مدافع آخر تیم ملی ایتالیا و كاپیتان لاجوردی پوشان در جام جهانی و امرسون هافبك دفاعی تیم یوونتوس دو خرید درخشان رئال مادرید در فصل نقل و انتقالات بود.
فابیو كاناوارو در مورد حضورش در رئال مادرید گفت: از انتقال به رئال مادرید بسیار خرسند هستم، زیرا این باشگاه را مهمترین باشگاه ورزشی جهان می دانم. وی در ادامه گفت: تمام تلاش خود را برای سربلندی این تیم خواهم كرد تا بتوانم به سه سال ناكامی این تیم در فوتبال اروپا خاتمه دهم.
امرسون هافبك ۳۰ ساله یوونتوس نیز كه به دنبال كاناوارو راهی یوونتوس شد قصد دارد تا جانشین زیدان شود البته او یك هافبك خلاق و تكنیكی مثل زیزو نیست و بیشتر در یوونتوس در كارهای دفاعی به عنوان یك هافبك تدافعی نقش خود را ایفا می كرد.
امرسون با خوشحالی از انتقالش به یوونتوس گفت: هدف اصلی من در رئال مادرید رسیدن به افتخارات داخلی و اروپایی با این تیم است.
رامون كالدرون رئیس باشگاه رئال مادرید در آغاز كار قول داده بود ۸ بازیكن جدید را به نام های كاناوارو، امرسون، زامبروتا، نیستلروی، فابرگاس، دیارا، روبن و كاكا را به خدمت بگیرد كه در مجموع این بازیكنان تنها ۳ بازیكن به مجموعه رئالی ها ملحق شدند.
البته تا زمان شروع بازی ها در شهریورماه فرصت برای این باشگاه باقی مانده است.
●جنگ رئال مادرید و آث میلان
وقتی كه تلاش رئال مادرید برای خرید كاكا بی نتیجه ماند، رئالی ها دست به كار شدند تا ون نیستلروی را متقاعد به حضور در این تیم كنند.
كاكا سه ماه پیش تمایل داشت به رئال مادرید برود، اما برلوسكونی حاضر به فروش این بازیكن نبود.البته بر سر انتقال كاكا به رئال مادرید جنگ لفظی بین مدیران دو باشگاه درگرفت و گالیانی، مقامات رئال را متهم كرد كه به واسطه قدرت مالی زیاد مثل غارتگران بازیكنان مورد نظرشان را به هر قیمتی كه شده خریداری می كنند.در واكنش به این اظهارات كالدرون طی نامه ای از آدریانو گالیانی، معاون باشگاه میلان در این باره دلجویی كرد. كالدرون در این نامه اعلام كرد: قصد ندارد موجب تخریب و تضعیف باشگاه آث میلان شود و همواره به گذشته باشكوه این باشگاه ایتالیایی احترام می گذارد.
وی در پایان این نامه تأكید كرد اظهارات گالیانی ناشی از یك سوء تفاهم بوده و رئال مادرید قصد ندارد روابط بسیار خوب خود را با میلان مخدوش سازد.
●خط آتش
در حال حاضر گرانقیمت ترین خط حمله در دنیا در اختیار باشگاه رئال مادرید است. با امضای قرارداد رود فان نیستلروی با این باشگاه بزرگ نام او در كنار مردانی نظیر رونالدو، رائول گونزالس، كاسانو، باپتیسا، روبینهو قرار گرفت تا دست كاپلو برای انتخاب زوج خط حمله كاملاً باز باشد.
او برای سه سال حضور در رئال مادرید ۱۵ میلیون یورو دریافت كرد، البته رئال مادرید برای خرید این مهاجم ۳۰ ساله هلندی رقابت نزدیكی با بایرن مونیخ داشت كه این بار موفق شد بدون دردسر این ستاره هلندی را به خدمت بگیرد. در سیستم ۲-۴-۴ رئال مادرید قطعاً نیستلروی یكی از مهاجمان اصلی خواهد بود.
تیم فوتبال رئال مادرید اسپانیا برای حضوری پرفروغ در فصل جدید برای سومین سال متوالی اردوی ۲۰ روزه ای را در شهر ایردینگ اتریش برپا كرد و سه بازی دوستانه نیز در این شهر برگزار كرد.كاپلو در این اردو ۲۳ بازیكن را با خود به اتریش برد، اما هشت بازیكن بین المللی این تیم كه در جام جهانی شركت كردند در ابتدای این اردو غایب بودند و در استراحت بسر بردند و به تدریج به جمع سایرین ملحق شدند.
كاپلو از زمان به دست گرفتن رهبری در تیم رئال مادرید فرصت را از دست نداده تا به آماده سازی تیم بپردازد. وی سفرهای تیم را به حداقل ممكن كاهش داد و برای تمرینات آماده سازی تیم اردوی اتریش را مثل ادوار گذشته برگزید. وی در این باره گفت: این اردو بسیار حائز اهمیت بود، زیرا تنها فرصت آماده سازی بدنی بازیكنان در طول یكسال ورزشی می باشد.رئال مادرید در این اردوی تداركاتی ابتدا موفق شد با نتیجه (۱۰-۲) تیم آماتور «ای.تی.وی» اتریش را مغلوب كند. در این بازی كاسانو به تنهایی چهار گل به ثمر رساند. این تیم در دو بازی دیگر مقابل پلیموت آرجیل و فولام نیز به پیروزی رسید.
تیم فوتبال رئال مادرید در دو فصل پیاپی به مقام نایب قهرمانی رسید تا رقیب دیرینه اش بارسلونا با رهبری فرانك ریكارد فاتح لالیگا شود. این تیم در فصل ۲۰۰۵ / ۲۰۰۴ با ۲۵ پیروزی، ۵ تساوی، ۸ باخت، ۷۱ گل زده، ۳۲ گل خورده و ۸۰ امتیاز به مقام دوم رسید. رئالی ها در فصل بعد از نظر امتیاز نزولی چشمگیر داشتند و با ۱۰امتیاز كمتر به مقام دوم رسیدند. البته در این دو فصل رئال مادرید به قدری در اوایل فصل امتیازات حساس را از دست داد كه تلاش این تیم برای رسیدن به عنوان قهرمانی در پایان فصل غیرممكن بود. رقابت های این فصل فوتبال لالیگا از شهریورماه امسال آغاز می شود و در هفته نخست این بازی ها رئال مادرید به مصاف ویارئال می رود.
با ورق زدن برگ های تاریخ ورزش اسپانیا پر افتخارترین باشگاه دنیا به سال ۱۹۰۲ برمی گردد. سالها طول كشید تا این تیم در سطح قاره اروپا مطرح شد. دهه طلایی رئال مادرید به دهه های ۵۰ و ۶۰ را فوتبال دوستان اروپایی هیچ گاه فراموش نخواهند كرد.
دست یافتن رئال به اعتبار جهانی مقارن با زمانی بود كه اسپانیایی ها در جام جهانی ۱۹۵۰ غوغا به پا كرده بودند. در آن دوران ژنرال فرانكو، خودكامه بزرگ اسپانیا، بر آن بود كه از پیروزی های رئال به عنوان ابزاری در جهت آشتی دادن غرب با حكومت دیكتاتوری اش استفاده كند.
در آن زمان رئال به شدت از سوی فرانكو حمایت می شد و در مقابل بارسلونا، سمبل كاتالان ها، مورد ظلم قرار می گرفت. پس از مرگ فرانكو شرایط تا حدودی تعدیل شد. رئال از سال ۱۹۷۵ با قدرت گرفتن بارسلونا اقتدار خود را از دست داد.
همان طور كه تیم های بزرگ انگلیسی همواره تحت تاثیر افراد خاصی بوده اند كه پایه های مستحكم باشگاه را بنا نهاده اند، ارتقای رئال از سطح یك تیم محلی در منطقه «Odonnell» مادرید تا جایگاه رویایی فعلی در دنیا مدیون یك نفر است. سانتیاگو برنابئو بازیكن دهه ۳۰ رئال مادرید پایه گذار این باشگاه بود. او از سال ۱۹۴۳ تا زمان مرگ ژنرال فرانكو در سال ۱۹۷۵ مدیر باشگاه بود.
●افتخارات رئال مادرید
قهرمانی در لالیگا: ۲۹ بار
قهرمانی در جام حذفی: ۱۷ بار
قهرمانی در سوپرجام اسپانیا: ۸ بار
قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا: ۹ بار
قهرمان جام یوفا: ۲ بار
قهرمان جام بین قاره ای: ۳ بار
قهرمان سوپر جام اروپا: یك بار
حسن حیدری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید