پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

شروع جدال بزرگ برای تصاحب جام زرین


شروع جدال بزرگ برای تصاحب جام زرین
● چشم‌انداز فصل جدید لیگ برتر انگلستان
تیم فوتبال چلسی در حالی که پس از پیوستن ”آندری شوچنکو“ و ”میشائیل بالاک“ به‌نظر شکست‌ناپذیر می‌رسد، از ۲۸ مرداد تلاش خود را برای کسب سومین عنوان قهرمانی پیاپی در مسابقات لیگ برتر آغاز می‌کند.
چلسی که فصل گذشته را با ناکامی در مسابقات لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا سپری کرد، با توجه به خرید شوچنکو، بالاک و ستاره نوظهور نیجریه‌ای یعنی ”جان اوبی مایکل“ نسبت به منچستریونایتد، لیورپول و آرسنال فصل نقل و انتقالات شلوغی را پشت سر گذاشته است.
پیوستن این بازیکنان و ترک ”دامین داف“ شایعاتی را در مورد اینکه ”خوزه مورینیو“ قصد دارد با قرار دادن شوچنکو و ”دیدیه دروگبا“ در خط حمله، آرایش تیم خود را زا ۳-۳-۴ به ۲-۴-۴ تغییر دهد، پررنگ کرده است.
این مربی پرتغالی با استفاده از ”بالاک“، ”مایکل“، ”فرانک لمپارد“، ”میشل اسین“ و ”کلود ماکلله“ به همراه ”آرین روبن“ و ”جو کول“ و همچنین ”پتر چک“ معروف، دیگر جائی برای اشتباه در این فصل ندارد.
با وجود این منچستر یونایتد که فصل گذشته رقابت تنگاتنگی را با چلسی داشت، پس از ترک ”رود ون نیستلروی“ هنوز جایگزین مناسبی برای وی پیدا نکرده است.
این تیم به‌جز این، نگران رفتار تند ”وین رونی“ که در یک‌چهارم نهائی جام جهانی در جریان شکست انگلستان مقابل پرتغال اخراج شد و همچنین ”پل اسکولز“ که در دیدار دوستانه پیش از فصل منچستر در آستردام کارت قرمز دریافت کرد، نیز هست.
”سرآلکس فرگوسن“ سرمربی منچستریونایتد پس از ۲۰ سال هدایت این تیم اکنون با یکی از بزرگترین چالش‌های خود برای کم کردن فاصله با چلسی روبرو است، اما لیورپول قهرمان لیگ قهرمانان سال ۲۰۰۵ اروپا، فصل گذشته عملکرد خوبی در مسابقات لیگ برتر از خود به نمایش گذاشت و نسبت به فصل پیش از آن، ۵۰ درصد بیشتر به پیروزی رسید.
”رافائل بنینز“ مرد پشت صحنه موفقیت‌های اخیر لیورپول در ماه می پس از قهرمانی تیمش در مسابقات جام حذفی باشگاه‌های انگلستان از اشتیاق خود برای آغاز مسابقات فصل جدید و رقابت برای قهرمانی گفت.
”استیون جرارد“ کاپیتان این تیم با تکل‌های زیرکانه و قدرت گلزنی خود و همچنین ”کرگ بلامی“ با مهارت استفاده از گل‌های از دست رفته، از نقاط قوت لیورپول هستند.
آرسنال هم در حالی فصل جدید را در ورزشگاه جدید ۶۰ هزار نفری امارات آغاز می‌کند که تعدادی از بازیکنان خود یعنی ”دنیس برکمپ“، ”روبرت پیرس“ و ”سول کمپل“ را در اختیار ندارد.
اما ”تیه‌ری آنری“ بهترین گلزن مسابقات لیگ برتر در ۴ فصل از ۵ فصل گذشته، قرارداد خود را ۴ سال دیگر با آرسنال تمدید کرده و همچنان کلید موفقیت این تیم به‌شمار می‌رود.
به‌جز این ۴ تیم، تیم تاتنهام که در روز آخر مسابقات فصل گذشته جای خود را در مکان چهارم جدول لیگ برتر به آرسنال داد و آستون ویلا تحت مربیگری ”مارتین اونیل“ نیز احتمالاً از مدعیان خواهند بود.
در این میان قصد داریم تا چشم‌اندازی به فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر انگلستان داشته باشیم تا شما بهتر از وضعیت تیم‌های حاضر مطلع شوید.
توضیح: ”اعداد داخل پرانتز، مقام کسب شده توسط تیم‌ها در فصل گذشته است“.
● آرسنال (۴)
▪ سرمربی: آرسن ونگر
آرسنال فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر را در ورزشگاه جدید خود به‌نام ”امارات“ آغاز می‌کند، اما با وضعیتی دور از انتظار و البته با حضور توماس روسیچکی، هافبک برجسته اهل چک به‌جای روبرتپیرس که رفته و دنیس برکمپ که از فوتبال خداحافظی کرده است.
”خوزه آنتونیو ری‌یز“ و ”رابین ون پرسی“ ۲ بازیکن این تیم در فصل گذشته هم نتوانستند در حد انتظار ظاهر شوند تا تمام بار گلزنی برای تیم را تیه‌ری آنری به تنهائی به دوش بکشد. بعید به‌نظر می‌رسد امسال هم این وضعیت بهتر شود.
آرسنال بدون خرید هیچ بازیکن جدید دیگری، احتمالاً در بهترین حالت رتبه سوم یا چهارم لیگ برتر را به‌دست خواهد آورد، اما نتیجه فصل قبل این تیم در لیگ قهرمانان اروپا، روحیه مضاعفی به آنان خواهد بخشید.
● آستون ویلا (۱۶)
▪ سرمربی: مارتین اونیل
بعد از ۱۵ ماه دوری از مسابقات، مارتین اونیل سرمربی جدید تیم روحیه و هیجان تازه‌ای به ویلا پارک آورده، حتی قبل از اینکه توپی به جریان افتد.
بعد از رفتن دیوید اولری که نتیجه‌ای بهتر از شانزدهم نگرفت و تیم در آستانه سقوط از لیگ برتر قرار داشت، اونیل هر نتیجه‌ای که کسب کند گامی به سمت جلو و بهتر از قبل خواهد بود.
با این وصف توشه تیم آستون ویلا ناچیز است و حتی برای قرار گرفتن در میانه جدول نیز باید کارهای اساسی در زمینه بازسازی و انگیزه‌بخشی به تیم انجام شود.
اونیل کسی است که در زمینه بهترین استفاده از یک تیم متوسط تخصص دارد، اما حتی مهارت او هم بدون داشتن بودجه کافی برای بازار نقل و انتقالات، به چالش کشیده می‌شود. آستون ویلا فصلی پرتب و تاب در پیش دارد.
● بلکبرن روورز (۶)
▪ سرمربی: مارک هیوز
با اینکه کرگ بلامی را از دست داده و اکنون وی برای لیورپول توپ می‌زند، هیوز خط حمله تیمش را با جذب ”بنی مک کارتی“ از آفریقای‌جنوبی و ”جیسون روبرتز“ مهاجم سابق ویگان، تقویت کرده است.
هیوز برای مبارزه در لیگ داخلی و با امید به کسب موقعیتی در جام یوفا تیمش را آماده می‌کند. وی تیمی بسیار سازمان‌یافته، منسجم و متحد ساخته و حداقل از قرار گرفتن در نیمه بالای جدول لیگ برتر مطمئن است.
● بولتون (۸)
▪ سرمربی: سام آلاردایس
آلاردایس بعد از از دست دادن سرمربیگری تیم ملی انگلستان، هدایتی تیمی را بر عهده گرفته که علی‌رغم همه کاستی‌ها به رتبه نسبتاً خوبی در فصل گذشته دست یافته است.
با وجود هماهنگی و توانمندی که با حضور کوین نولان، گری اسپید و استلیون جیاناکوپولوس و بازیکن جدیدی به‌نام کوئینتون فورچون در خط میانی ایجاد شده، آلاردایس باید به زهردار کردن خط حمله خود نیز بیندیشد.
خریدن یک مهاجم واقعی و تمام‌عیار، می‌تواند بولتون را به‌راحتی در جمع ۶ تیم برتر قرار دهد.
● چارلتون (۱۳)
▪ سرمربی: ایان دویی
با پایان دوران ۱۵ ساله فرمانروائی آلن کوریشلی در چارلتون، دویی سرمربی سابق کریستال پالاس سکان تیمی را به‌دست گرفته که انتقالات بزرگی را به چشم دیده از جمله حضور جیمی فلوید هاسلینک، مهاجم هلندی به‌عنوان زوج دارن بنت در خط حمله.
به عضویت گرفتن جیمی ترائوره (مدافع) و ”عمدی فایه“ (هافبک) ظاهراً باید در تقویت چارلتون مؤثر باشد اما علی‌رغم تمام اینها، ظاهراً این تیم را هنوز هم باید جزء نیمه پایان جدول به حساب آورد.
● چلسی (۱)
▪ سرمربی: خوزه مورینیو
فقط کسانی که می‌خواهند پولشان را به باد دهند ممکن است علیه چلسی شرط‌بندی کنند و کسب سومین قهرمانی پیاپی این تیم را منتفی بدانند.
تیمی که در شرایط عادی نیز بهترین بود، امسال با جذب آنردی شوچنکو مهاجم اوکراینی، میشائیل بالاک هافبک آلمانی و جان اوبی مایکل از نیجریه، خود را بیش از پیش مجهز کرده است.
سوای اینکه بالاک، فرانک لمپارد، میشل اسین و مایکل چطور باید در خط میانی با هم هماهنگ شوند و کلود ماکلله روی نیمکت بنشیند، خوزه مورینیو از نظر بازیکن کم ندارد.
اگر سیستم تیم از ۳-۳-۴ به ۲-۴-۴ تغییر یابد، شوچنکو در کنار دیدیه دروگبا بازی خواهد کرد. در حالی‌که ”سالومون کالو“ مهاجم جوان و خوش‌آتیه‌ای به‌نظر می‌رسد، انتقال هرنال کرسپو به اینتر فضای بیشری برایش ایجاد خواهد کرد.
● اورتون (۱۱)
▪ سرمربی: دیوید مویس
با توجه به بدترین آمار گلزنی در بین تیم‌های باقیمانده در لیگ برتر انگلستان طی فصل گذشته، هیچ عجیب نیست که مویس با پرداخت ۳۹/۱۶ میلیون دلار که در تاریخ این باشگاه بی‌سابقه است، اندی جانسون را از کریستال پالاس به عضویت بگیرد.
جانسون در فصل ۲۰۰۵ - ۲۰۰۴، ۲۱ گل برای پالاس به ثمر رساند که ۱۳ گل کمتر از مجموع گل‌های این تیم در فصل قبل بود. شاید حضور او بتواند کمک مؤثری برای تیمی باشد که خط میانی منسجمی دارد. اگر این بازیکن موفق شود، صعود به جام یوفا در دسترس اورتون است.● فولهام (۲)
▪ سرمربی: کریس کولمن
با اینکه استید مالبرونک در حلا جدا شدن از این تیم است، جیمی بولارد باید خط میانی را تقویت کرده و فرانک کوئدرو نقاط ضعف دفاع را بپوشاند.
فولهام هنوز می‌تواند یک گلزن به ترکیبش اضافه کند. گل‌های این تیم در فصل قبل میان هیدرهلگوسون، کالینز جان و لوییز بوآمورته تقسیم شده بود.
ضیف‌ترین آمار دیدارهای خراج از خانه در فصل گذشته متعلق به فولهام است و هوادارانش به دلهره و نگرانی سقوط از لیگ عادت کرده‌اند؛ با یان وصف کریس کولمن باید بار دیگر ثابت کند حرفی برای گفتن دارد.
● لیورپول (۳)
▪ سرمربی: رافائل بنیتز
بنیتز ۲۰ میلیون پوند برای تقویت نیروی گلزنی تیمش هزینه کرده تا به ثمر رسیدن تنها ۹ گل در طول ۱۴ مسابقه، ناکامی‌های فصل قبل را جبران کند.
کرگ بلامی باید فضای لازم را ایجاد کرده و ضربات تمام‌کننده را بزند در حالی که جرمان پنانت می‌تواند پاس‌های دقیقی را از جناح راست ارسال کند تا استیون جرارد بتواند در پست تخصصی خود، (هافبک وسط) بماند.
اگر تیم بنیتز همین‌طور به پیشرفت ادامه دهد، می‌توان روی مقام دومی لیورپول حساب کرد، به‌ویژه اگر منچستریونایتد باز هم متزلزل باشد.
حضور چلسی به‌عنوان مدعی، تنها مانع لیورپول برای قهرمانی است.
● منچسترسیتی (۱۵)
▪ سرمربی: استوارت پی‌یرس
منچسترسیتی تمام شانس خود را در مراحل پایانی فصل از دست داد و در ۹ مسابقه از ۱۰ دیدار پایانی خود متحمل شکست شد که بخشی از آن به‌دلیل سرخوردگی بازیکنان و هواداران بعد از وعده و وعیدهای اول فصل بود. تدبیر پی‌یرس برای خروج از این وضعیت، تقویت خط میانی با خرید دیتمار هامان و عثمان دایو و امید بستن به گل‌های پل دیکوف، مهاجم سابق این تیم و برناردو کورادی ایتالیائی بود.
اگر خرید دیگری انجام نشود، قرار گرفتن در میانه جدول بهترین نتیجه برای این تیم محسوب می‌شود.
● منچستریونایتد (۲)
▪ سرمربی: سرآلکس فرگوسن
با افزایش رود ون نیستلروی به رئال‌مادرید و ناکامی در خرید جان اوبی مایکل، هافبک جوان نیجریه‌ای، منچستر راه دشواری در پیش دارد.
رابطه میان وین رونی و کریستیانو رونالدو بعد از جام جهانی نیز به مشکل دیگری تبدیل شده و از سوی دیگر جذب مایکل کریک با هزینه‌ای گزاف بعید است که بتواند اوضاع را تغییر دهد.
منچستر به مهاجمی نیاز دارد که جای خالی نیستلروی را پر کند؛ البته اگر طالب عنوان و افتخاری باشد. چلسی دور از دسترس به‌نظر می‌رسد اما منچستر ظاهراً باز هم بهتر از چهارمی نباید انتظار داشته باشد.
● میدلزیرو (۱۴)
▪ سرمربی: گرت ساوت گیت
هواداران باشگاه منتظرند ببینند ترقی ساوت گیت از کاپیتانی به سرمربیگری تیم بعد از جدا شدن استیو مک کلارن، تأثیری در بهبود اوضع خواهد داشت یا نه.
این تیم با اینکه تحت مربیگری مک کلارن به فینال جام یوفا راه یافت، هرگز نشان نمی‌داد که چنین توانمندی داشته باشد و اکنون نیز جمعی فلوید هاسلینک مهاجم ۸ گله فصل قبل خود را در اختیار ندارد.
سرمربیگری در لیگ برتر، دنیای تازه‌ای برابر ساوت گیت خواهد گشود و شاید باشگاه از پذیرفتن ریسک انتخاب یک سرمربی بی‌تجربه، متأسف شود. حضور در نیمه پائین جدول در انتظار این تیم است.
● نیوکاسل یونایتد (۷)
▪ سرمربی: گلن رودر
خرید دامین داف، هافبک ایرلندی خرید خوبی از چلسی بود، اما رودر هنوز هم به یک مهاجم تمام‌کننده نیاز فوری دارد تا جایگزین آلن شیرر شود به‌ویژه با توجه به اینکه مایکل اوون نیز بعید است تا سال ۲۰۰۷ از مصدومیت زانو رها شود.
در حال حاضر فقط شولا آمئوبی در خط حمله آماده است، اما کایرون دایر نیز تا سپتامبر به آمادگی می‌رسد.
این تیم به‌راحتی می‌تواند در میانه جدول قرار گیرد.
● پورتس موث (۱۷)
▪ سرمربی: هری ردنپ
بازگشت جنجال‌برانگیز ردنپ از ساوتهمپتون به پورتس موث، پایان خوشی در فصل گذشته رقم زد چون مانع از سقوط ”پمپی‌ها“ شد و هم‌اکنون نیز به حراجی بازار نقل و انتقالات چشم دوخته است.
قرض گرفتن گلن جانسون مدافع راست تیم چلسی و به عضویت گرفتن سول کمپل مدافع سابق آرسنال، نشانه‌های خوب و امیدوارکننده‌ای است، اما به نیروهائی بیش از این نیاز دارند تا مثل فصل قبل، همواره روی لبه پرتگاه قرار نگیرند.
پورتس موث باید تیم نگاهی هم به تیم‌های تازه صعود کرده به‌ویژه ریدینگ داشته باشد.
● ریدینگ (قهرمان لیگ دسته ۲)
▪ سرمربی: استیو کوپل
بعد از ناکامی‌های متعدد در فصول قبل، ریدینگ سرانجام در فصل گذشته به قهرمانی در لیگ دسته ۲ دست یافت، اما سطح فوتبال این تیم حاکی از آن است که توان رقابت با امثال ویگان آتلتیک را دارند.
استیو سیدول هافبک مؤثر این تیم که قبلاً در رده جوانان با آرسنال قهرمان شده و دیو کینسون مهاجم، باید بتوانند در لیگ برتر نیز خود را ارتقاء دهند، اما کاپل به کمی تجربه نیاز دارد تا از ماندن در پائین جدول خیالش آسوده باشد.
● شفیلد یونایتد (صعود کرده و نایب قهرمان لیگ دسته ۲)
▪ سرمربی صریح‌اللهجه تیم شفیلد امسال زهر چشمی از حریفانش خواهد گرفت.
راب هولس از لیدریونایتد به خط حمله این تیم ملحق شده و لای تای و دیوید سومیل (هر ۲ مدافع) بازیکنان خوبی هستند.
با تمام روحیه جنگندگی در این تیم دیده می‌شود، سقوط از لیگ برتر، در انتظار آنها است.
● تاتنهام (۵)
▪ سرمربی: مارتین بول
در آخرین روز رقابت‌های فصل گذشته، توسط آرسنال به مرحله مقدماتی جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا سوق داده شد، اما روی کاغذ، بیشترین شانس را برای آزار دادن ۴ تیم برتر جدول دارا است.
با اینکه مایکل کریک تاتنهام را ترک کرده، اما فروش ۲۱/۳۶ میلیون دلاری او هزینه خرید دیدیه زوکورا از ساحل عاج و دیمیتار برباتوف مهاجم برجسته بلغاری را تأمین نمود.
اگر خوش‌شانس باشند، شاید به چهارمی در لیگ دست یابند.
● وانفورد (صعود کرده از لیگ دسته ۲)
▪ سرمربی: ادرین بوتروی
واتفورد اگرچه در آستانه ناکامی و از دست دادن صعود به لیگ برتر بود، سرمربی ۳۵ ساله این تیم هر حریفی را به مبارزه می‌طلبد.
مارلون کینگ بازیکن این تیم بهترین گلزن رقابت‌های لیگ دسته ۲ در فصل گذشته بود و بوتروید تمام مهارت‌های لازم برای انگیزه دادن به تیم و بهترین بهره‌برداری از یک تیم متوسط و کم‌بودجه را دارا است.
این تیم قطعاً در پایان فصل سقوط می‌کند، اما ارزش کمی ریسک را دارد.
● وستهام یونایتد (۹)
▪ سرمربی: آلن پاردیو
با توجه به عملکرد خوب این تیم رد لیگ برتر و صعود به فینال جام حذفی، تیم پاردیو به کالبدشکافی و تحولات زیادی نیاز نداشت.
کارلئون کول مهاجم و لی بویر هافبک تیم می‌توانند مهرهای مؤثری باشند، اما تیم وستهام ستاره‌های دیگری مثل دین اشتون، مارلون‌ها روود و یوسی بنایون دارد و می‌تواند به استحکام دفاع خود با حضور نایجل رئوکوکر و آنتون فردیناند امیدوار باشد.
اگر بتوانند مثل فصل قبل بدرخشند: شاید در کورس رقابت در جام یوفا نیز وارد شوند. احتمال اینکه در میانه جدول قرار گیرند بیشر است.
● ویگان آتلتیک (۱۰)
▪ سرمربی: پل جوئل
تیم ارتقاءیافته ویگان، در نیمه نخست رقابت‌های فصل قبل شگفتی‌ساز بود و مدتی در بالای جدول قرار داشت به‌ویژه چند هفته در مکان دوم بود و مقابل منچستریونایتد در فینال جام اتحادیه بازی کرد.
با اینکه بعد به‌نظر می‌رسد امسال همچنین شروع درخشانی داشته باشند، یول باید آنها را از سقوط نجات دهد.
امیل هسکی با اینکه نتوانست بیرمنگام را از سقوط نجات دهد، اما امسال در ویگان، مسئولیت سنگینی بر دوش دارد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید