جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نگاهی به گذشته حال و آینده دندانپزشکی


نگاهی به گذشته حال و آینده دندانپزشکی
از روزگار كهن ، بیماری دهان مشكل انسانها بوده است. جمجمه افرادCro-Magnonكه ۲۵۰۰۰ سال پیش در زمین ساكن بودند. شواهدی از پوسیدگی دندان را نشان میدهد. قدیمی ترین منبع ثبت شده بیماری دهان از یك متن سومری است.(Circa ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد) كه كرمهای دندان را بعنوان دلیل پوسیدگی دندان شرح می دهد. هیچ كس نمی تواند انكار كند كه در طی سالها دندانپزشكی گامهای عظیمی برداشته و گذشته ، حال و آینده دندانپزشكی یكی از عنوانهای مورد بحث پیشكسوتان دندانپزشكی در چهل و هفتمین گردهمایی سالیانه آكادمی دندانپزشكان عمومی می باشد.
Eric Curtis دندانپزشك، مورخ نامدار دندانپزشكی و سخنگوی آكادمی دندانپزشكان عمومی می گوید: مطمئناً چیزهای زیادی از قرون وسطی تا ابتدای سالهای ۱۷۰۰ ، زمانی كه اغلب درمانهای دندانپزشكی توسط افرادی بنام جراحان آرایشگر انجام میشد، تغییر كرده است. این افراد همه كاره، دندانها را می كشیدند و جراحی های كوچك را انجام میدادند، بعلاوه مو كوتاه می كردند، زالو می انداختند و مومیایی می كردند.
دندانپزشكان در سالهای ۱۷۰۰ به جوامع آمریكایی مهاجرت كردند و خود را ابتدا وقف حذف دندانهای بیمار و قرار دادن دنچرهای مصنوعی نمودند.
در سالهای ۱۸۰۰ حرفه دندانپزشكی شامل كارهایی نظیر كشیدن دندانها با Turnkay ( یك وسیله ابتدایی شبیه به آچار چرخ ضامن دار كه برای كشیدن دندانها استفاده می شد)، تمیز كردن دندانها با كاغذ تراش (Seraper) و برداشت پوسیدگیها با وسایل دستی بود.
مواد ترمیمی استفاده شده قلع، ورق طلا، سرب و نقره بود. دنچرها از عاج تراشیده میشد و یا از دندانهای گاونر فرم دادن میشد.
در قرن گذشته، امید به زندگی افراد تقریباً دو برابر شده است و تغییرات بسیار زیادی در كیفیت زندگی رخ داده است. بعضی از این تغییرات كه تأثیر مثبتی بر دندانپزشكی داشته اند شامل موارد زیر می باشند: تأكید بیشتر بر بهداشت فردی ، دسترس بودن آنتی بیوتیك ها، واكسن ها، فلوریداسیون، رژیم های غذایی بهبود یافته، الكتریسیته و گرما، اشعه X ، تلفن، كامپیوترها و اینترنت.
دانش دندانپزشكی امروزی شامل استفاده از ترمیم های نقره و سفید، فلوریداسیون، روشهای air abrasion برای ترمیم حفرات و غیره می باشد.
افزایش تعداد افراد بالای ۶۵ سال كه دندانهایشان را حفظ كرده اند نیزدندانپزشكی را تحت تأثیر قرار داده است و توجه بیشتری به نیازهای پیچیده افراد مسن تر معطوف گشته است.
افزایش جمعیت آگاهتر و فرهیخته تر در آمریكا بطور نسبی، تعداد ملاقاتهای دندانپزشكی برای داشتن لبخندی زیبا را افزایش داده است كه كاملاً در تضاد با دلایل ویزیتهای دندانپزشكی در صد سال گذشته است: تسكین درد و بازیابی عملكرد.
در قرن آینده، با افزایش تعداد افرادی كه دندانهایشان را در طول زندگی سالم نگهداشته اند، این تمایل در مشتریان افزایش خواهد یافت.
دكتر Curtis می گوید: بطور حتم هیچ كس نمی داند كه آینده دندانپزشكی چه چیزی را در خود خواهد داشت. من تصور می كنم با ورود به قرن بیست و یكم ما شاهد تركیبی از دندان پزشكی با مراقبتهای جامع سلامتی باشیم و تمركز بیشتری بر ارتباط بین سلامت دهان و سلامت عمومی خواهد بود. تكنولوژی همراه با كامپیوتر برای تشخیص و درمان و درمانهای با واسطه ژن كه ساختار ژنی دندانها را به منظور مقاوم ساختن آنها به پوسیدگی تغییر می دهد نیز بنا به اظهارات دكتر Cutis در آینده مهم خواهدبود.
منبع : اداره سلامت دهان و دندان


همچنین مشاهده کنید