چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

تاریخچه دندانپزشکی جهان


تاریخچه دندانپزشکی جهان
در زمان باستان، مایاها مردمانی با فرهنگ سطح بالا بودند كه در گواتمالا و هندوراس فعلی می زیستند. آنهاكه از مردم بابل باستانی نیز قدیمی تر بودند، به دلایل مذهبی اقدام به قرار دادن اینله روی دندانها و یا سوراخ كردن صورت و گوش می نمودند. آنها در قرار دادن اینله های سنگی زیبا روی حفرات تراش داده شده دندانهای قدامی بالا و پایین و گاهی دندانهای پرمولر، مهارت داشتند. بدون شك، این اینله ها روی دندانهای زنده قرار داده میشد و آنچنان دقیق این كار انجام می گرفته كه حتی تا هزار سال بعد این اینله ها، در جای خود باقی می ماندند. اینله هابا سمانهای خاص به حفره چسبانده می شد كه جنس عمده آنها با اسپكتروگرافی، كلسیم فسفات تشخیص داده شده است.
كشف مهم بی حس كننده در علم پزشكی توسط یك دندانپزشك آمریكایی بنام Hartford در سال ۱۸۴۴ انجام شد و آن گاز خنده آور نیتروزاكساید بود. وی پس از انجام بی حسی(بی هوشی)، دندان فردی را بدون احساس درد، كشید.
در پایان دهه اول قرن بیستم، بی حسی موضعی جایگزین بی هوشی عمومی در مطب دندانپزشكی گردید. معرفی توسط شیمیدان آلمانی Alfred Einharn در ۱۹۰۴ دندانپزشكی را با حذف درد از اعمال دندانپزشكی متحول شاخت. در اوایل دهه ۱۹۲۰ اغلب دندانپزشكان، دستگاه اشعه X و استریلیزاتور داشتند.
جامعه پرستاران دندانپزشكی (دستیاران دندانپزشكی) در اوایل سال ۱۹۲۳ تشكیل گردید و دندانپزشكی چهار دستی به تدریج فراگیر شد. دكتر آلفرد فونس Bridgeport در ایالت آمریكا، اولین فردی بود كه به نقش مهم بهداشت دهان ودندان در حرفه دندانپزشكی یقین پیدا كرده و تربیت بهداشتكار دهان و دندان را پایه گذاری نمود. او در نوامبر ۱۹۱۳ اولین كلینیك بهداشتكاران دهان ودندان را به نام كلینیك در گاراژ خانه خود افتتاح نمود.
دندانپزشكان در سال ۱۸۴۷ به نقش پیشگیری كننده فلوراید در پیشرفت پوسیدگیهای دندانی پی بردند. در سال ۱۹۰۸ دكتر Mckay كه در چشمه های كلرادو زندگی می كرد. متوجه ایجاد لكه های قهوه ای رنگی بنام در روی دندان كودكان شهرش شد كه امروزه می دانیم در اثر مصرف بیش از حد فلوراید می باشد. او فهمید كه ماده ای در منبع آب شهر عامل بروز آن است و اینكه این كودكان پوسیدگی بسیار پایینی دارند. ولی آن عامل را شناسایی نكرد.
اولین كلینیك دندانپزشكی رایگان برای در دنیا در سال ۱۹۰۲ توسط Jessen از استراسبورگ آلمان افتتاح گردید.
اولین ژورنال تخصصی، ژورنال پریودنتولوژی بود كه در سال ۱۹۳۰ چاپ شد.
در طی قرن بیستم، هشت تخصص در دندانپزشكی تكامل یافت كه امروزه هریك ژورنالهای اختصاصی خود را داراست. انجام امتحانات بورد در هر رشته به ترتیب زیر انجام شد:
● ارتودنسی ۱۹۳۰
● جراحی دهان ۱۹۴۶
● پاتولوژی دهان ۱۹۴۸
● پروتز ۱۹۴۸
● كودكان ۱۹۴۹
● دندانپزشكی اجتماعی ۱۹۵۱
● اندودانتیكس ۱۹۶۴
منبع : اداره سلامت دهان و دندان


همچنین مشاهده کنید