سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی گذرا به وضعیت ۳ تیم بوندس‌لیگا


نگاهی گذرا به وضعیت ۳ تیم بوندس‌لیگا
● بایرن‌مونیخ، هامبورگ و هانوفر
چهل و چهارمین دوره رقابت‌های باشگاهی در آلمان (بوندس‌لیگا) در حالی آغاز شد که این کشور تجربه موفق برگزاری جام جهانی فوتبال را پشت سر گذاشته است و اکنون همه اهالی فوتبال می‌روند تا از اندوخته‌های خود در جریان جام هجدهم در راه برگزاری موفق‌تر رقابت‌های باشگاهی بهره ببرند. میزبان رقابت‌های جام جهانی اگرچه در پایان نتوانست جام را در خانه نگه دارد، اما بی‌گمان بازگشت روحیه اعتماد ملی و یکپارچگی مجدد همه دوستداران فوتبال آلمان را باید مرهون کار خوب یورگن کلینزمن و تیم ملی آلمان در این رقابت‌ها دانست.
از تجربه میزبانی که بگذریم، بی‌شک رقابت‌های آلمان از نظر دانش فوتبال هم‌کلاس فنی و آموزشی بسیار بالا و البته فشرده‌ای برای همه فعالان این عرصه بوده است. ۳۲ مربی از ۳۲ کشور جهان در مدت ۳۰ روز به آموزش عملی اندوخته‌های خود پرداختند و اکنون بوندس‌لیگای چهل و چهارم می‌تواند یکی از جایگاه‌های بروز تأثیر این ۶۴ کلاس ۹۰ دقیقه‌ای (و در برخی موارد ۱۲۰ دقیقه‌ای) باشد. بدون تردید انتظار زیادی نخواهد بود که پس از جام جهانی سطح رقابت‌های فوتبال در جهان را در کلاسی بالاتر به نظاره بنشینیم. در این میان در کنار مربیان، بازیکنان فوتبال ایران هم از این فرصت بی‌بهره نیستند. ۳ لژیونر ایرانی که در باشگاه‌های آلمانی توپ می‌زنند اکنون می‌توانند فراگیرنده این نکات باشند و انتقال‌دهنده این تجربیات به فوتبال ملی ایران.
● بوندس‌لیگای ۴۴
ایران در فوتبال باشگاهی آلمان ۳ نماینده دارد: علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا و وحید هاشمیان. با آغاز این رقابت‌ها به این بازیکنان در غالب تیم‌های باشگاهیشان نگاهی کوتاه و البته آماری می‌اندازیم.
● بایرن مونیخ (FC Bayern Muenchen)
▪ تاریخ تأسیس: ۲۷ فوریه ۱۹۰۰
▪ نشانی باشگاه: مونیخ، خیابان ”زینراشتراسه“ شماره ۵۱
▪ ورزشگاه: آلیانس (گنجایش: ۶۹ هزار صندلی)
▪ رنگ پیراهن: قرمز - سفید
▪ سران باشگاه: کارل هاینس رومینگه - فرانتس بکن باوئر
▪ سرمربی: فلیکس ماگات (از اول ژوئیه ۲۰۰۴)
▪ اعضاء باشگاه: ۱۰۲ هزار نفر
▪ ارزش تقریبی بازیکنان: ۵۰ میلیون یورو
● افتخارات
۱. قهرمانی بوندس لیگا: در سال‌های ۱۹۳۲، ۱۹۶۹، ۴-۱۹۷۲، ۱۹۸۰، ۱۹۸۱، ۱۹۸۵، ۱۹۸۷، ۱۹۸۹، ۱۹۹۰، ۱۹۹۴، ۱۹۹۷، ۱۹۹۹، ۲۰۰۱، ۲۰۰۳، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶.
۲. قهرمانی جام حذفی آلمان در سال‌های ۱۹۵۷، ۱۹۶۶، ۱۹۶۷، ۱۹۶۹، ۱۹۷۱، ۱۹۸۲، ۱۹۸۴، ۱۹۸۶، ۱۹۹۸، ۲۰۰۰، ۲۰۰۳، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶.
۳. قهرمان جام اتحادیه باشگاه‌های اروپا (یوفا) در سال‌ ۱۹۹۶.
۴. قهرمان لیگ قهرمانان اروپا در سال‌های ۱۹۷۴، ۱۹۷۵، ۱۹۷۶ و ۲۰۰۱.
قهرمان بوندس‌لیگا و جام حذفی آلمان پس از قهرمانی‌های ۲ فصل گذشته اکنون به هت‌تریک قهرمانی‌های دوگانه (بوندس‌لیگا و جام حذفی) آلمان می‌اندیشد؛ حتی بدون میشائیل بالاک. این موضوع که بایرن (رکورددار عنوان قهرمانی) بخت مسلم کسب عنوان قهرمانی در هر ۲ این رقابت‌ها است، برای کارشناسان هرگز جای بحث ندارد. آنها البته به دنبال کسب افتخاری دیگر در عرصه فوتبال اروپا و در لیگ قهرمانان هستند، البته نه در آینده‌ای نزدیک. اولی هوینس، مدیر بایرن در این‌باره می‌گوید: ”ما جوانان بسیاری داریم که می‌خواهیم آنها را در ترکیب تیم خود جای دهیم. از همین رو در این مرحله چندان هم نمی‌توان به موفقیت‌های بزرگ چشم داشت“.
● انتظارات از این باشگاه بالا بوده و هست. اکنون سؤال این است که آیا فلیکس ماگات بدون ”بالاک“ باز هم می‌تواند در لیگ قهرمانان بدرخشد یا خیر؟
▪ با رفتن محبوب‌ترین بازیکنان آلمان از بوندس‌لیگا به لیگ برتر انگلستان و چلسی، جای خالی این بازیکن عمده‌ترین مشغله ذهنی سران این باشگاه مونیخی خواهد بود.
● این نقل و انتقال سرانجام پس از کنش و قوس‌های فراوان صورت گرفت.
▪ ۴ سال ربطه کاری و حضور مؤثر بالاک در بایرن مونیخ با رفتن او از بایرن به زیر سؤال رفت و برخی انتقادها و سرزنش‌های تند و غیرمنصفانه از وی را دربرداشت.
● در بایرن این روزها جدی‌ترین بحث یافتن جانشین بالاک است؛ بالاکی که در سال ۲۰۰۲ نقش اشتفان افنبرگ را در میانه میدان مونیخی‌ها پذیرا شد.
▪ ”تیم بروسکی“ بازیکن وردربرمن یکی از گزینه‌ها به‌شمار می‌رفت که البته با ماندگار شدن او در ”وزر اشتادیون“ این موضوع خود به خود پایان یافته تلقی می‌شود.
دلمشغولی دیگر بایرن از بابت جای خالی ”زی روبرتو“ بازیکن برزیلی جناح چپ این تیم است که البته با وجود بازیکنانی چون باستین شواین اشنایگر، اوون هارگریوز، خولیو دوس سانتوز و علی کریمی، بایرن گروهی زبده را برای این پست در اختیار دارد.
هر چند دست سران بایرن مونیخ در فصل نقل و انتقالات از رسیدن به رود ون نیستلروی، مهاجم هلندی منچستر یونایتد کوتاه ماند، اما آنها در خرید لوکاس پودولسکی و دانیل ون بویتن موفق عمل کردند. ماگات درباره ناکامی این تیم در خرید ”رود“ گفت: ”ما اینجا در بایرین بدون ون نیستلروی کار می‌کنیم. ما در تمام طول فصل قادر به انجام این‌کار هستیم“.
لوکاس پودولسکی مهاجم جوان این فصل بایرن که به تازگی از کلن به مونیخ آمده است دربارهٔ آمدنش به جمع قرمزپوشان مونیخی گفت: ”اهداف من در اینجا اینها هستند. قهرمانی، قهرمانی و باز هم قهرمانی. از هیچ چیز باکی ندارم و این را به همه آنهائی که دربارهٔ حضور توانمندی‌های من تردید داشته‌اند نشان خواهم داد“.
لوکاس این سخنان را در حالی بیان می‌کرد که هنوز هم در خصوص حضور او در ترکیب اصلی بایرن مونیخ بحث‌های فراوانی مطرح است و ماگات هیچ‌گاه تضمین صددرصدی به او در این‌باره نداده است.
در سطح مدیران باشگاه هم اعتماد کاملی نسبت به توانائی‌های کاری فلیکس ماگات وجود دارد، هر چند آنها هم به درخشش بایرن در بازی‌های نخست فصل چندان امیدی ندارند. بازگشت دیرهنگام بازیکنان ملی‌پوش بایرن به جمع این تیم و زمان ناکافی برای ایجاد هماهنگی میان بازیکنان، کار را برای ماگات و دیگر اعضاء کادر فنی بایرن دشوار کرده است.
●● فهرست بازیکنان بایرن مونیخ
● دروازه‌بان‌ها:
▪ اولیور کان (۱) میشائیل زنسینگ (۲۲) برند درهر (۲۹)
● مدافعان:
▪ ویلی سانیول (۲)، لوسیو (۳)، دانیل ون بویتن (۵)، آندریاس گورلیتس (۱۸)، فیلیپ لام (۲۱)، والرین اسماعیل (۲۵) و کریستین لل (۳۰).
● هافبک‌ها:
▪ مارتین دمیکلیس (۶)، همت شول (۷)، علی کریمی (۸)، خولیو دس سانتوز (۱۹)، حسن صالح حمیدزیچ (۲۰)، اون هارگریوز (۲۳)، سیاستین دایسلر (۲۶)، باستین شواین اشتایگر (۳۱)، اشتفان فورتسز (۳۶) و آندریاس اتل (۳۹).
● مهاجمان:
▪ روی ماکای (۱۰)، لوکاس پودولسکی (۱۱)، کلودیو پیزارو (۱۴) و روکه سانتاکروز (۲۴)
● هامبورگ (SV Hamburger)
▪ تاریخ تأسیس: ۲۹ سپتامبر ۱۸۸۷
▪ نشانی باشگاه: هامبورگ، سیلوستر آله - شماره ۷
▪ ورزشگاه: AOL گنجایش ۵ هزار و ۸۰۰
▪ رنگ پیراهن: آبی - سفید - مشکی
▪ رئیس باشگاه: برند هوفمان (از اول مارس ۲۰۰۳)
▪ سرمربی: توماس دال (از ۱۸ اکتبر ۲۰۰۴)
▪ اعضاء باشگاه: ۳۷ هزار نفر
▪ ارزش تقریبی بازیکنان: ۳۰ میلیون یورو
● افتخارات
۱. قهرمانی بوندس لیگا در سال‌های ۱۹۲۲، ۱۹۲۳، ۱۹۲۸، ۱۹۶۰، ۱۹۷۹، ۱۹۸۲ و ۱۹۸۳
۲. قهرمانی جام حذفی آلمان در سال‌های ۱۹۶۲، ۱۹۷۶ و ۱۹۸۷
۳. قهرمانی در جام اتحادیه باشگاه‌های اروپا در سال ۱۹۷۷
۴. قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا در سال‌ ۱۹۸۳
فصل جدید برای توماس دال، سرمربی هامبورگ نوعی بندبازی به‌شمار می‌آید.
او از یک سو می‌خواهد تیمش را در بین صدرنشینان بوندس لیگا تثبیت کند و از سوئی دیگر باید جای خالی ۵ بازیکن جدا شده از این تیم را پر کند. در کنار دانیل ون بویتن سرگروه و رهبر بلژیکی خط دفاعی فصل گذشته هامبورگ که راه بایرن مونیخ را در پیش گرفته است، سرگئی باربارز، اشتفان باینلیش، نائوهیر و تاکاهارا و آیلتون هم دیگر بازیکنانی بودند که این تیم را به مقصد دیگر باشگاه‌های بوندس‌لیگائی ترک کرده‌اند. با این همه، دال با خوشبینی اظهار می‌کند: ”ما فصل گذشته کام نخست را برداشتیم. اکنون نوبت به گام دوم است. می‌خواهیم بار دیگر در مکان سوم جای بگیریم. این حرف‌هائی که از قهرمانی هامبورگ نقل می‌شود، از زبان ما جاری نشده است. ما نمی‌خواهیم به دنبال غیرممکن‌ها باشیم، دست کم حالا که باید در پی جبران آسیب‌ها باشیم“.و به راستی این یک آزمون دشوار برای این مربی جوان خواهد بود. با خرید ”وینسنت کمپانی“ با قیمت ۵/۷ میلیون یورو، گرانرین خرید تاریخ باشگاه رقم خورده است.
هامبورگی‌ها، پائولو گوئرو با ۵/۲ میلیون از بایرن مونیخ و نیز بوبکر سانوگو را با قیمت ۸/۳ میلیون یورو از کایزرسلاترن جانشین ۵ بازیکن جدا شده خود کرده‌اند. دال درباره وینسنت کمپانی، بازیکن ۴۰ سله فصل گذشته اندرلشت که مدت‌ها در پی او بود، می‌گوید: ”رینسنت قرار است جای خالی ون بویتن را پر کند“. گوئرو و سانوگو هم باید باید روحی تازه به خط حمله هامبورگ بدمند. بزرگترین شکست هامبورگ در فصل نقل و انتقالات ناکامی این تیم در خرید یک مهاجم نام‌آشنا و کارآمد بود؛ جائی‌که تیر هامبورگ درآوردن مهاجمانی چون میلان باروس از آستون ویلا و با روبرت فیتک از نورنبرگ به سنگ خورد. آمدن پارتیک کلایورت هلندی هم به هامبورگ از دیگر داستان‌های و سرانجام تابستان این باشگاه بود.
آنها در اخرین تلاش‌ای خود با خرید ”بوبکر ساتوگو“ی ۲۳ ساله با مبلغ ۸/۳ میلیون یورو از کایزرسلاترن، خطر خرید یک مهاجم با بهائی گران را از سر گذراندند. این مهاجم ساحل عاجی باید در کنار همتایان جوان خود (گوئر رو و بنی‌لاوث) هامبورگ را از جهنم عبور دهند. دال، سرمربی هامبورگ برای آنکه از فشار زیاد بر روی ستارگان جوانش بکاهد، از بازیکنان باتجربه‌تر خود همچون رافائل ون دروارت، خالد بولاهروز، رافائل ویکی، مهدی مهدوی‌کیا، گای دمل و تیموتی آتوبا تعهد گرفته است و از همین‌رو ون دروارت را سرگروه بازیکنان خوانده است. اولین وظیفه دشوار هامبورگی‌ها عبور از مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا و راهیابی به مرحله گروهی این رقابت‌ها است. آنها در راه این مهم باید از سد اوساسونا اسپانیا در ۲ بازی رفت و برگشت بگذرند. عبور از همین مرحله کافی است تا ۱۰ میلیون یوروی شیرین عابد هامبورگی‌ها کند.
●● فهرست بازیکنان هامبورگ
● دروازه‌بان‌ها:
▪ اشتفان وشتر (۱)، ساشا کرش اشتاین (۱۲) و ولفگانگ هسل (۲۹)
● مدافعان:
▪ تیموتی آتوبا (۳)، باشتین راینهارت (۴)، وینسنت کمپانی (۱۰)، رنه کلینگ بیل (۱۱)، خالد بولاهروز (۲۱) و بوریس لشینسکی (۳)
● بازیکنان خط میانی:
▪ رافائل ویکی (۶)، مارکوس کارل (۸)، ماریو فیلینگر (۱۳)، دیوید یارولیم (۱۴)، پیوتر تروخووسکی (۱)، اولیور هامپل (۱۸)، گای دمل (۲۰) رافائل ون دروارت (۲۳)، آلکساندر لاس (۲۷)، نابجل ده بونگ (۲۸)، کالین بنیامین (۲۹) و بنی فایل هابر (۳۳)
● مهاجمان:
▪ مهدی مهدوی‌کیا (۷)، پائولو گوئره‌رو (۹)، بنیامین لاوث (۱۱)، مصطفی کوکوویچ (۱۰)، بزارت بریشا (۲۲)، انیس بن هنیرا (۳۲)، سام سیدنی (۳۴)، روون هنینگز (۳۵) و بوبکر سانوگو.
● هانوفر (۹۶ Hannover)
▪ تاریخ تأسیس: ۱۲ آوریل ۱۸۹۶
▪ نشانی باشگاه: هانوفر، خیابان کلاوژه ویستر - شماره ۲
▪ ورزشگاه: AWD (گنجایش ۴۹ هزار نفر)
▪ رنگ پیراهن: مشکی - سفید - سبز - قرمز
▪ رئیس باشگاه: مارتین کیند
▪ سرمربی: پتر نویرورر (از نهم نوامبر ۲۰۰۵)
▪ اعضاء باشگاه: ۵۳۴۰ نفر
▪ ارزش تقریبی بازیکنان: ۱۸ میلیون یورو
● افتخارات
۱. قهرمانی در بوندس‌لیگا در سال‌های ۱۹۳۸ و ۱۹۵۴
۲. جام حذفی آلمان در سال ۱۹۹۲
برنامه‌های آماده‌سازی پیش‌فصل بوندس‌لیگای جدید برای هاتوفری‌ها بسیار خوب و متفاوت انجام شد. پتر نویرور سرمربی هانوفر از سیاست‌های نقل و انتقال سران باشگاهش به شدت انتقاد داشت. بحران‌های مدیریتی و سرانجام جدائی پرمرته ساکر و مسائل پیوسته با آن، همه و همه بخش‌ دیگری از انتقادهای سرمربی هانوفر را دربرمی‌گرفت.
نویرور با خرده گرفتن از انفعال سران باشگاه در خرید بازیکنان جدید آن را ”فاجعه“ خواند. این سرمربی ۵۱ ساله در این باره گفت: ”تنها من هستم که می‌دانم چه کسی هنوز عضو باشگاه است. فرد دیگری از این موضوع هیچ‌گونه اطلاعی ندارد. با این حال هنگامی‌که هیچ بازیکنی به هانوفر نمی‌آید، آن وقت برای هانوفری‌ها روشن می‌شود که بحث مالی در بین است“.
نویرورر با این همه در فصل به جایگاهی بالاتر از مکان دوازدهم فصل گذشته چشم دارد. ”نیدر ساخسنی‌ها“ در بازر نقل و انتقالات با مشکلات مالی فراوانی روبرو بودند. آنها تنها توانستند ”کریستوفر آندرسون“ را از لیلشتروم، ”گونار توروالدسون“ را از هالمشتاد سوئد، ”تیموناگی“ را از واکر بورگهاوزن، ”فرانک فارنهورست“ از بومن و ”هوستی“ را از متس فرانسه به خدمت بگیرند که همگی بازیکنانی گمنام و ناشناخته هستند. البته آرنولد بروگنیک بازیکن خط میانی فرد موردنظر نویرورر و خرید موفق هانوفر به‌شمار می‌آید و به گفته آقای سرمربی او همان بازیکنی است که ”انعطاف‌پذیری“ را به هانوفر خواهد بخشید.
نویرورر ”بروگنیک“ را از زمانی‌که در بوخوم مربیگری می‌کرد زیر نظر داشت. قدرت هانوفر را بی‌گمان در یکپارچگی و همبستگی این تیم باید دانست.
بازیکنان باتجربه‌ای چون روبرت انکه (دروازه‌بان)، میشائیل نارنات، یری اشناینر و توماس برداریچ می‌دانند که چه چیزی در بوندس‌لیگا بیشتر اهمیت دارد.
پرمرته ساکر بازیکن خط دفاعی هانوفر تنها نماینده این تیم در تیم سوم جام جهانی بود که البته او هم راهی وردربرمن شد. او با وجود سن و سال کمی که دارد، رهبری مقتدر به‌شمار می‌آید. در سطح مدیریتی باشگاه بار دیگر مارتین کیند حضور یافته است، مدیری آشنا و کارکشته. او یک سال پس از کناره‌گیری غیرمنتظره‌اش به‌کار بازگشت. این مدیر ۶۲ ساله برای دومین بار پس از ۱۹۹۷ بر صندلی خالی ریاست باشگاه نشست. بازگشت او به‌عنوان رئیس باشگاه نقطه پایانی بر سیاست‌های سنتی باشگاه بود.
●● بازیکنان این فصل هانوفر
● دروازه‌بان‌ها:
▪ روبرت انکه (۱)، فرانک یوریچ (۲) و مورتن ینسن (۳۰)
● مدافعان:
▪ وینیسیوس برگانتین (۲)، داریوژ زوراو (۳)، بوناس تروئست (۴)، کریستوفر آنلرسون (۵)، استیون چروندولو (۶)، میخائیل تارنات (۱۸)، توبیاس ویلرز (۲۱)، فرانک نارنهورست (۲۹)، موریتس مارهاینکه (۳۲)، سورن هالفر (۳) و سرگئی بارتل (۳۷)
● بازیکنان خط میانی:
▪ آلتین لالا (۸)، آرنولد یان بروگنیک (۱)، هوستی (۱۱) هانو بالیچ (۱۴)، تیمو ناگی (۱۹)، چاودار بانکوف (۲۳)، یان روز نتال (۲۶)، سیلویو شروتر (۲۷) فرهات بیکماز (۳۳)، یوهانس دینوالد (۳۶) و پاتریک شیرمایستر (۳۸).
● مهاجمان:
▪ گونار حیدر ثوروالدسون (۹)، توماس برداریچ (۱۳)، اریک بندریسک (۱)، وحید هاشمیان (۱۶)، یری اشتاینر (۲۴)، هندریک هانه (۲۸) وبابیان مونتابل (۳۱).
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید