شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

سیگاری ها چای سبز بخورند


سیگاری ها چای سبز بخورند
یك پژوهشگر از دانشكده پزشكی دانشگاه ییل به تازگی مقاله ای مروری را منتشر كرده كه در آن پاسخ این معما را كه در بین پژوهشگران به نام تناقض آسیایی‌ها مشهور است، مصرف بالای چای و به ویژه چای سبز می‌داند.
آسیایی‌ها با وجود استعمال بسیار زیاد سیگار و قلیان ،كمتر از مردم سایر قاره ها به بیماری های قلبی عروقی و سرطان مبتلا می‌شوند. یك پژوهشگر از دانشكده پزشكی دانشگاه ییل به تازگی مقاله ای مروری را منتشر كرده كه در آن پاسخ این معما را كه در بین پژوهشگران به نام <تناقض آسیایی‌ها> مشهور است، مصرف بالای چای و به ویژه چای سبز می‌داند‌.
دكتر باوئر سامپایو استاد و رئیس بخش جراحی عروق در این دانشگاه و سرپرست این پژوهش كه نتایج آن را در مجله كالج آمریكایی جراحان به چاپ رسانده و همكارانش برای انجام این پژوهش بیش از ۱۰۰ مطالعه آزمایشگاهی و بالینی را درباره چای سبز مرور كردند.آنها به این نتیجه رسیدند كه یك احتمال برای پاسخگویی به معمای آسیایی‌ها می‌تواند مصرف چای سبز باشد كه بسیاری از مردم آسیا به طور میانگین روزانه ۱/۲ لیتر از آن مصرف می‌كنند. ‌‌این ‌پژوهشگران می‌گویند چای سبز حاوی نوعی ماده آنتی اكسیدان است كه از اكسید شدن كلسترول بد خون جلوگیری می‌كند.
اكسید شدن كلسترول بد خون یكی از عوامل كلیدی گرفتگی سرخرگ‌ها و بیماری قلبی است. دكتر سامپایو می‌گوید :<این ماده آنتی اكسیدان، همچنین تجمع پلاكت‌ها و تشكیل لخته در رگ‌ها را كاهش می‌دهد و چربی خون را تنظیم می‌كند و به این ترتیب انسان را در برابر بروز بیماری های قلبی عروقی محافظت می‌كند.> وی می‌افزاید:<برای درك و روشن شدن كامل نحوه اثر چای سبز،انجام مطالعات بیشتر ضرورت دارد.ما شواهد محكمی در دست داریم كه مصرف چای سبز یك عادت مفید غذایی است كه علاوه بر پیشگیری از بسیاری بیماری های مزمن،به درمان آن ها نیز كمك می كند.با این حال، یقینا بهترین و قوی‌ترین راه برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و سرطان،ترك سیگار است.>
بر پایه مطالعات دانشمندان، نوشیدن چای می تواند عملكرد دستگاه گوارش،كلیه ها و كبد را بهبود بخشد، از پوست و چشم ها حفاظت كند و درد ناشی از التهاب مفاصل را كاهش دهد.به علاوه در پیشگیری و درمان انواع حساسیت‌ها، دیابت، عفونت‌های ویروسی و باكتریایی، پوسیدگی دندان و بهبود سلامت اعصاب و روان نیز از چای استفاده شده است.
از سال ۱۹۷۰تا كنون مطالعات همه گیرشناسی نشان داده است كه در مناطقی از دنیا كه مصرف چای سبز بالاست، سرطان هایی از قبیل پستان،ریه و سرطان‌های دستگاه گوارش كمتر رخ می‌دهند.درباره خواص مفید چای سبز پیش از این نیز مطالعات زیادی صورت گرفته و از آن جمله پژوهشی است كه سال گذشته پژوهشگران ایتالیایی انجام داده و دریافتند كه مصرف آنتی اكسیدان موجود در چای سبز به صورت خوراكی می‌تواند از بروز سرطان پروستات جلوگیری كند.این پژوهشگران با بررسی مردانی كه در معرض خطر بالای سرطان پروستات قرار داشتند، دریافتند مصرف آنتی اكسیدان اصلی موجود در چای سبز به مدت یك سال می تواند مانع از بروز سرطان در آنان شود.
دو سال پیش هم در پژوهشی كه دانشمندان مایوكلینیك انجام دادند، معلوم شد كه همین آنتی‌اكسیدان می تواند باعث مرگ سلول‌های سرطانی در سرطان خون شود. در تحقیق دیگری كه توسط دانشمندان دانشگاه فلوریدای جنوبی انجام شد،پژوهشگران دریافتند عصاره آنتی اكسیدان موجود در چای سبز می تواند از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری و یا حتی به درمان آن كمك كند.آنها به این نكته نیز اشاره كرده بودند كه این عصاره باید به شكل خالص مثلا به صورت داروهای مكمل مصرف شود چرا كه مواد دیگر موجود در چای سبز با نام فلاوینوئیدها می توانند مانع از اثر مفید آن بر مغز شوند.اما تحقیقات زیادی نشان داده اند كه مصرف بسیار زیاد عصاره چای سبز به شكل داروهای مكمل برای سلامت زیان بار است.
به طور مثال‌در مطالعه‌ای كه چند ماه پیش در دانشگاه تورنتو انجام شد پژوهشگران دریافتند كه چنانچه عصاره آنتی اكسیدان موجود در چای سبز گرفته و به شكل داروهای مكمل با غلظت بالای این ماده وارد بازار شود مصرف آن می تواند برای كبد مضر باشد.همچنین در تحقیقی كه به وسیله پژوهشگران دانشگاه می سی سی پی انجام شد، مشخص شد كه مصرف بیش از حد عصاره های چای سبز می تواند به جای جلوگیری از بروز و رشد توده های سرطانی به رشد این تومورها كمك كند.در این باره دكتر یو دانگ ژو از مركز ملی پژوهش های مواد طبیعی در آمریكا می گوید:<هنوز هم می توان گفت كه مصرف چای سبز برای سلامت مفید است؛ از هزاران سال پیش ،شواهد از این نوشیدنی حمایت می‌كنند. اما این تصور كه بتوان با مصرف مكمل های این ماده چیزی معادل صدها فنجان چای سبز را در یك روز به بدن رساند،چیزی است كه باید درباره اش محتاطانه قضاوت كرد.
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی صبحانه


همچنین مشاهده کنید