پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

چای سبز ؛ چای سلامتی


چای سبز ؛ چای سلامتی
طبق گزارشهای سازمان غذایی آمریكا ، چای سبز می تواند اسلحه ای فعال در مبا رزه با دیابت باشد چرا كه می تواند فعالیت انسولین را در بدن بیشتر از ۱۵ فولد بالا ببرد.
●● برخی از فواید مصرف متداول چای سبز
● چای سبز و آلزایمر:
محققین دریافته ا ند كه چای سبز می تواند ache كه پیام شیمیایی انتقال عصبی را تخریب می كند را غیر فعال نماید .چای سبز فعالیت این آنزیم ، كه در مغز بیماران به آلزایمر یافت می شود را از بین می برد .
● چای سبز و دیابت :
طبق گزارشهای سازمان غذایی آمریكا ، چای سبز می تواند اسلحه ای فعال در مبا رزه با دیابت باشد چرا كه می تواند فعالیت انسولین را در بدن بیشتر از ۱۵ فولد بالا ببرد.
● چای سبز و كاهش وزن :
متخصصین علم تغذیه تاكید می كنند كه نوشیدن چای سبز می تواند به علت داشتن كالری آزاد به كاهش وزن كم كند .
● چای سبز و سلامتی استخوان:
این مورد بر اساس مطالعات انجام شده طی۱۰ سال بر روی كسانی كه چای سبز مصرف كرده اند دیده شده است .این اشخاص ۶% تراكم استخوانی بیشتری نسبت به دیگر افراد داشته اند .
● چای سبز و سیستم ایمنی بدن :
تحقیقات انجام شده در دانشكده پزشكی هاروارد نشان داده است كه كسانی كه شش فنجان چای سبز در هر روزبه مدت یك هفته نوشیده اند بدنشان بهتر با ویروس ها مبا رزه كرده است .
● چای سبز ، سلامت پوست و جلوگیری از پیری آن :
پیری پوست نتیجه عملكرد رادیكالهای آزاد است كه دیواره سلولهای پوست و ساختمان آنرا تخریب می كند .نور خورشید بر عملكرد و تولید این رادیكالهای آزاد موثر می باشد.ازطرف دیگر آنتی اكسیدانها مولكولهایی هستند كه این رادیكالهای آزاد را خنثی می كنند .یك منبع خوب برای این آنتی اكسیدانها چای سبز است .
چای سبز شامل ویتامینهایی از جمله ، ویتامین E ، ویتامینB ، ویتامین A, ویتامین C كلسیم آهن ، اسید فولیك و ریبو فلامن است و به همان اندازه از مواد معدنی مانند منیزم ، پتاسیم ، روی ، فلورین برخوردار بوده و مقدار كالری آن صفر می باشد.
● كاهش میزان كلسترول خون:
مصرف چای سبز بطور مداوم خواهد توانست بركا هش كلسترول خون اثر گذاشته و بنا براین خطر بیماریهای قلبی را نیز كاهش دهد . بدین ترتیب همزمان بر كاهش وزن نیز موثر خواهد .
● كمك به گردش جریان خون :
طبق تحقیقات بدست آمده چنین به نظر می رسد كه چای سبز می تواند به گردش بهتر خون كمك كند. این تحقیق بر روی مردانی كه چای سبز مصرف كرده اند مشاهده شده است .
● درمان بیماریهای كبدی:
این تحقیق ابتدا بر روی موشها انجام گرفته است .دو دوز متفاوت از EGCG بر روی موشها امتحان و نتیجه تحقیقات به این ترتیب جمع بندی شد كه چای سبز در درمان بیماریهای كبدی موثر است .
● مبارزه با سرطان ششها :
مصرف ۵ فنجان چای سبز روزانه به كاهش گسترش سرطان شش در انسان كمك می كند و لو اینكه مبتلا به سرطان ، سیگاری باشد . هر چند بهترین راه برای پیشگیری سرطان شش كنار گذاشتن سیگار است .
● درمان آلرژیهای فصلی :
ژاپنی ها در طی تحقیقاتشان بر روی چای سبز به این نتیجه رسیدند كه در مبارزه با آلرژیهای فصلی چای سبز مفید است . آنتی اكسیدان فعالی مانند EGCG در چای سبز می تواند با هر گونه حساسیت مبا رزهكند .بنابراین اگر دچار حساسیت و آلرژی هستید حتما چای سبز مصرف كنید .
● كاهش اثرات مصرف سیگار :
تحقیقات نشان داده است كه هر گاه شخص سیگاری بتواند روزانه ۶ فنجان چای سبز استفاده كند بدن او ۴۰ تا ۵۰ درصد كمتر دچار اكسیدیته می شود و این خطر ابتلا به سرطان و بیماریهای قلبی و دیگر بیماریهای مرتبطه را كاهش می دهد .
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی صبحانه


همچنین مشاهده کنید