پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ایمنی از آفتاب سوزان


ایمنی از آفتاب سوزان
سرزمین ما از نعمت آفتاب درخشان در بسیاری از فصول سال و حتی در بسیاری از روزهای زمستانی برخوردار است اما در طول تابستان این آفتاب داغ می تواند آثاری مضر بر پوست ما داشته باشد. ناچار باید با استفاده از كلاه های لبه دار، كرم های ضدآفتاب و هر آنچه بتواند مانع رسیدن اشعه ماورای بنفش خورشید به پوست شود استفاده كنیم. این روزها كرم های ضدآفتاب گوناگونی كه در داخل یا خارج از كشور تولید می شوند در بازار فراوانند اما آنچه مهم است صحت میزان «عامل محافظت در برابر آفتاب» كه به اختصار SPF خوانده می شود در این كرم ها است. در بسیاری از موارد آنچه بر روی قوطی محصول قید شده با واقعیت مطابقت ندارد. در حقیقت آزمایش هایی كه بر روی این ضدآفتاب ها انجام شده نشان می دهند فاصله زیادی میان SPF قید شده بر روی این محصولات و محافظت واقعی آنها وجود دارد. دلیل اصلی این فاصله نیز این است كه مصرف كنندگان اغلب این كرم ها را با غلظت و به ضخامتی كه موردنظر سازنده كرم است استفاده نمی كنند.
از این رو بعضی از متخصصین معتقدند برای به دست آوردن میزان محافظت واقعی یك كرم ضدآفتاب با توجه به مقدار معمولی مصرف آن باید SPF قید شده را تقسیم بر ۳ كنیم به این ترتیب ضدآفتابی كه SPF آن ۳۰ باشد محافظتی برابر SPF ۱۰ از پوست ما خواهد داشت مگر آنكه حدود ۳۰ میلی گرم یا یك اونس از آن را هر بار روی صورت بمالید
بنابراین بهتر است هنگام خرید ضدآفتاب كرم هایی با SPF بالای ۴۵ را انتخاب كنید، همچنین حتما به تاریخ انقضای مصرف ضدآفتاب توجه كنید زیرا مواد شیمیایی موثر ضدآفتاب با گذر زمان ضعیف شده و اثر خود را از دست می دهند.
ضدآفتاب ها ممكن است عملكرد شیمیایی یا فیزیكی داشته باشند. ضدآفتاب هایی كه فیلتر فیزیكی بر روی پوست تشكیل می دهند و اغلب به رنگ سفید مات یا رنگی هستند، روی پوست می نشینند و اشعه ماورای بنفش آفتاب UV را منعكس می كنند. به این ترتیب مانع رسیدن كل نور به پوست شما می شوند. این نوع ضدآفتاب ها برای بخش هایی از پوست كه بیشتر در معرض نور هستند مثل بینی و سرشانه ها ایده آل هستند.
ضدآفتاب هایی كه فیلتر شیمیایی در برابر نور ایجاد می كنند اغلب بی رنگ و شفاف هستند و اشعه ماورای بنفش را مانند اسفنجی جذب می كنند و مانع رسیدن آن به پوست می شوند.
البته مصرف ضدآفتاب تنها راه محافظت پوست نیست بلكه با خوردن بعضی از مواد مثل چای سبز نیز می توان از بدن در برابر بعضی از اثرات مضر آفتاب محافظت كرد. بسیاری از اساتید طب معتقدند خوردن چای سبز به دلیل خواص آنتی اكسیدان قوی می تواند اثرات سرطان زای آفتاب را خنثی كند. برای بهره مند شدن از این خواص چای سبز باید دست كم روزی ۲ لیوان چای سبز نوشید یا از كپسول های چای سبز استفاده كرد. بنابراین تصور نكنید اگر هر چندگاه یك بار فنجان كوچكی چای سبز می نوشید چنین محافظتی را در بدن شما ایجاد می كند.
به خاطر داشته باشید استفاده از كلاه و ضدآفتاب برای كودكان نیز ضروری است. بچه ها اغلب در تابستان و به خصوص هنگام سفر به مناطق ساحلی زمان زیادی را زیر آفتاب شدید به بازی می گذرانند و اگرچه به دلیل سرگرمی ممكن است چندان احساس ناراحتی نكنند اما حتی بیش از بزرگسالان در معرض خطر سرطان های پوستی كه از شایع ترین و مرگبارترین انواع سرطان ها هستند قرار دارند. علاوه بر مصرف ضدآفتاب و كلاه برای كودكان همیشه باید نسبت به تغییرات یا لكه هایی كه روی پوست بدن آنها مشاهده می شود حساس باشیم.
برای كودكان زیر ۶ ماه از آنجا كه مصرف ضدآفتاب توصیه نمی شود بهتر است با استفاده از لباس محافظتی كه سطح بدن آنها را بپوشاند از رسیدن اشعه مضر نور خورشید به آنها جلوگیری كنیم. همچنین بهتر است از قرار دادن این كودكان در ساعات نیم روز كه اوج شدت تابش خورشید است در معرض آفتاب اجتناب كرد.
حدود نیم ساعت پیش از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب از ضدآفتاب استفاده كنید. هنگام شنا و آب بازی باید پس از خارج شدن از آب مجددا از ضدآفتاب استفاده كنید زیرا ضدآفتاب ها معمولا با آب شسته می شوند. همین امر به دلیل تعریق پوست در روزهای گرم تابستان نیز صادق است. از این رو باید مصرف ضدآفتاب را هر ۳ یا ۴ ساعت یك بار تكرار كرد. اگر پوست شما نسبت به نور آفتاب بسیار حساس است توصیه می شود حتی در فضاهای مسقف كه بسیار آفتاب گیر هستند نیز از كرم های ضدآفتاب استفاده كنید.موها نیز باید در برابر تابش شدید خورشید محافظت شوند زیرا قرار گرفتن در معرض تابش آفتاب برای مدت طولانی می تواند خشك شدن مو و در نتیجه دو شاخه شدن سر موها را موجب شود. اگر قصد دارید ساعاتی طولانی را زیر آفتاب سپری كنید حتما از كلاه استفاده كنید. این تنها راه محافظت از موها در برابر نور شدید خورشید است.
سپیده سلیمی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید