جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مورد رژیم کتوژنیک


مورد رژیم کتوژنیک
● چه زمانی رژیم بیمارستان مراجعه نمایید. کتوژنیک داده می شود ؟
▪ زمانی که کودک تمام داروهای ضد تشنج را مصرف نمود و تشنج کنترل نگردید.
● در این رژیم چه ترکیباتی وجود دارد؟
▪ در این رژیم مواد غذایی اصلی یعنی پروتیین ، چربی ، مواد قندی به نسبت خاص مورد استفاده قرار می گیرد بطوریکه پروتیین لازم برای بدن ( یک گرم پروتیین برای هر کیلوگرم) مواد قندی و نشاسته ای به مقدار خیلی کم و مواد چربی بیشتر(۹۰-۸۰%)کل رژیم را تشکیل می دهد.
● پس مصرف مواد قندی موجب تشنج می شود ؟
▪ عواملی که موجب تشنج می شود مواد قندی و نشاسته ای مازاد در رژیم حساب شده و مصرف زیاد مایعات می باشد که مصرف این مواد باید به نسبت معین و حساب شده بکار رود.
● در این رژیم چند وعده غذا مصرف می شود ؟
▪ سه وعده : صبحانه ، نهار ، شام .
● در فاصله غذاها نمی توان چیزی به کودک داد؟
▪ فقط مقداری آب یا چای کمرنگ بدون قند و شکر و گاهی می توان یک پر کاهو برای سرگرم کردن کودک مصرف شود .میوه و آبمیوه را همراه سه وعده غذا داده می شود.
● اگر کودک تمام غذای خود را نخورد آیا می توان کم کم و با فاصله تا نوبت بعدی به او غذا داد؟
▪ خیر محتویات هر وعده غذایی باید حداکثر تا نیم ساعت پس از شروع خورده شود . در صورتی که کودک نخورد ، پس از این مدت نباید مصرف نمود.
● علت اینکار چیست ؟
▪ هر وعده غذا دارای مقدار معین ( قند ، چربی ، پروتئین ) می باشد و باید همانند یک کپسول آنتی بیوتیک و نسبتاً با فواصل معین مصرف شود تا در بدن ایجاد کتون یا استون بنماید.
● کتون یا استون چیست ؟
▪ موقعی که رژیم کتوژنیک رعایت شود در خون عوامل اسیدی مانند اسید استواستیک ، اسید هیدروکسی بوتریک و چند اسید دیگر بوجود می آید که باعث جلوگیری از تشنج می گردد و نشانه بوجود آمدن این اسیدها هم پیدا شدن کتون یا استون در ادرار است.
● این عوامل در بدن چیکار می کنند.
▪ شما با مصرف دارو می توانستید تشنج کودک را کنترل کنید ولی چون تشنج با دارو کنترل نمی شود شما با رژیم حساب شده کتوژنیک ( مواد غذایی طبیعی ) می توانید در بدن حالت اسیدی ایجاد کنید که مانع تشنج می گردد.
● درصورتی که ادرار کتون نباشد یا کتون ادرار کم باشد آیا تشنج شروع می گردد؟
▪ بله وجود کتون در ادرار نشانه رعایت رژیم بر طبق دستور العمل داده شده به شما می باشد و نبودن کتون در ادرار یعنی حالت اسیدی در خون از بین رفته است و تشنج شروع می شود.
● در صورت نبودن یا پایین بودن کتون ادرار §;ه باید کرد؟
▪ دو یا سه وعده پشت سر هم غذا را قطع نموده و فقط آب یا چای می دهیم تا مواد قندی اضافه از بدن خارج شود و کتون درادرار دیده شود.
● مقدار مایعات از چه نوع و چه مقدار می تواند باشد. ؟
▪ آب یا چای کمرنگ بدون قند یا شکر ، شربت آبلیمو( لیمو ترش تازه یکعدد متوسط) همراه با قند ساخارین یا نوشابه رژیمی (سون آپ) که قند آن ساخارین است در هر ۲۴ ساعت ۶۰۰-۵۰۰ سی سی می باشد که کم کم هر بار ۳۰-۲۰-۱۰ سی سی بیشتر مصرف نشود.
● آیا می توان از قندهای مصنوعی مانند ساخارین و غیره استفاده کرد؟
▪ بله روزانه ۵-۴ عدد قند ساخارین جهت شیرین کردن چای ، صبحانه ، شربت ، آبلیمو و غیره استفاده نمود.
● در صورتی که کودک بیمار شد چه باید کرد؟
▪ مانند کودکان دیگر به نزد پزشک برده شد و دستورات دارویی پزشک را رعایت نماید با این تفاوت که چون شربت ها ممکن است دارای شکر باشند و در این رژیم مقدار قند بسیار حساس است از قرص ، کپسول و آمپول استفاده شود ولی در صورتیکه شربتی که مصرف می کنید شیرینی آن از قندهای مصنوعی مانند ساخارین و غیره باشد اشکالی ندارد.
● در صورتی که کودک تب کرد مقدار مصرف مایع همان محدودیت قبلی را دارد؟
▪ خیر میتوان ۳۰۰-۱۰۰ سی سی آب بیشتر استفاده کرد و بعد از برطرف شدن تب کودک همان محدودیت رعایت گردد.
● آیا می توان به بچه ها بستنی داد یا برای او درمنزل درست کرد؟
▪ بغیر از آنچه در دستورات رژیمی داده شده هیچ مواد دیگری مصرف نمی شود ولی می توان از همان شربت آبلیمو با قند ساخارین درست شده یا نوشابه رژیمی (سون آپ) در قالبهای بستنی ریخت و در فریزر گذاشت که بصورت بستنی یخی در می آید که در بین غذا هم می توان مصرف کرد.
● میوه را چه موقع به کودک بدهیم؟
▪ میوه مصرفی همراه با غذا می باشد موقعی که می خواهید به کودک میوه بدهید باید وعده را که در آن میوه بکار رفته استفاده نمایید . ولی نمی توان میوه را از وعده غذایی جدا کرده و در وسط روز استفاده نمود.
● آیا می توان وعده صبحانه را بجای وعده شام مصرف نمود؟
▪ بله حتی وعده نهار و شام را هم می توان در صبحانه استفاده نمود چون وعده های غذا از نظر مواد اصلی با هم یکسان هستند که می توان وعده دلخواه را انتخاب نمود و مصرف کرد.
● آیا می توان مثلاً تخم مرغ را از یک وعده و میوه را از یک وعده دیگر مصرف نمود؟
▪ خیر هر وعده غذا دارای مواد اصلی یکسان می باشد و نمی توان وعده ها را با هم مخلوط کرد . مثلاً آیا می توانید یک کپسول آنتی بیوتیک را نصف کنید و با نصف یک داروی دیگر مصرف نمایید؟ همانطور که اینکار ممکن نیست ، وعده های غذایی دارای مواد مشخصی است که در بدن حالت دارو را دارد ولی چون بدن کودک نمی تواند مصرف دارو را قبول نماید از مواد طبیعی قابل قبول بصورت وعده هایی برای کودک در نظر گرفته شده است که عملکرد غذا مانع تشنج می گردد.
● چربی هر وعده غذا به چه صورت مصرف می شود ؟
▪ چربی بصورت کره و روغن مایع در آخر هر وعده غذا مصرف می شود .البته چون روغن مایع بد مزه است و ممکن است باعث تحریک روده و دل درد شود معمولاً از کره استفاده می شود.
● مصرف کره روزانه چه مقدار می باشد.؟
▪ طبق رژیم حساب شده برای هر کودک متفاوت است و معمولاً روزانه از ۵۰ گرم الی ۱۸۰ گرم روزانه کره مصرف می شود.
● مصرف این مقدار چربی باعث اسهال نمی گردد؟
▪ خیر برای شروع رژیم ابتدا کره هر وعده را از مقدار کم قابل تحمل برای کودک که موجب اسهال واستفراغ نگردد شروع می کنیم که معمولاً بین ۲۰-۱۰ گرم می باشد که بعد از ۴-۳ روز کم کم مقدار را بالاتر می بریم تا به مقدار کره هر وعده برسد.
● آیا مصرف کره زیاد موجب بالا رفتن کلسترول خون نمی گردد؟
▪ در صورتی که از رژیم سبزیجات و میوه کنار گوشت و تخم مرغ استفاده شود و مواد نشاسته ای مانند نان ، برنج ، سیب زمینی ، مصرف میوه کلسترول خون بالا می رود.
● آیا کره را می توان با غذای دیگر کودک مخلوط کرد ؟
▪ خیر مخلوط کردن کره با غذا مانع خوردن غذای اصلی می شود ولی می توان مقداری از کره را با تخم مرغ کودک و کمی سبزی طبق دستور رژیمی کوکو تهیه کرد یا مقداری کره را با تخم مرغ املت درست نموده و مصرف نمود.معمولاً مصرف کره باین ترتیب است که اول کودک گوشت غذا و میوه یا سبزیجات را می خورد بعد از ده دقیقه کره را بصورتی که کودک دوست دارد ( سفت یا آب شده) مصرف می کند که هم;اه آن حتماً یک چای کمرنگ داشته باشید که با مصرف چای بر روی کره امکان استفراغ کمتر است.
● آیا مصرف این مقدار مواد غذایی برای کودک کافی می باشد؟
▪ بله این مقدار غذا کافی است . مقداری ویتامین کم دارد. که بصورت مصرف روزانه قرصهای جوشان کلسیم ۵۰۰ میلی گرم روزی یکعدد ، قرص ب – کمپلکس ، قرص آهن جبران شده و روزانه مشکلی ایجاد نمی شود.
● آیا مصرف نمک و ادویه مجاز می باشد.؟
▪ مصرف نمک به مقدار کم اشکالی ندارد اما چون مصرف زیاد نمک باعث مصرف زیاد آب هم خواهد شد که در اینجا نیاز به محدودیت آب می باشد لذا مصرف زیاد آن صحیح نیست. در مورد ادویه جات در صورتیکه ادویه تند باشد مانند فلفل و غیره نباید مصرف شود لیکن اگر کمی دارچین به سبزیجات پخته اضافه شود که موجب اشتهای کودک بشود ، اشکالی ندارد.
● آیا می توان از مربای بدون قند که تازه به بازار آمده استفاده کرد؟
▪ خیر چون میوه ای که با آن مربا تهیه شده است خود دارای قند می باشد که نباید بدون حساب مصرف شود.● آیا می توان مقداری از گروه A را با مقداری از میوه گروه B استفاده کرد؟
▪ بله در صورتی که مقدار هر دو گروه را نصف نمایید اینکار را می توان انجام داد.
‌● در مورد سبزیجات هم می توان از هر دو گروه استفاده کرد؟
▪ بله در صورتی که مقدار هر دو گروه را نصف نمایید می توان استفاده نمود.
● آیا می توان از نوشابه پپسی کولا یا کوکاکولای رژیمی که تازه به بازار آمده استفاده کرد؟
▪ خیر این محصولات دارای کافئین می باشد که نباید استفاده نمود فقط می توان از سون آپ رژیمی که کافئین ندارد و قند آن مصنوعی است استفاده کرد.
‌● تخم مرغ خام را برای تهیه کوکو چگونه وزن کنیم ؟
▪ یک تخم مرغ بطور متوسط هر اندازه که باشد حدود ۵۰ گرم است و یک زرده تخم مرغ ۲۲ گرم است . شما می توانید تخم مرغ خام را هم با ترازوی حساس وزن کنید . برای ۳۲ گرم تخم مرغ شما یک زرده تخم مرغ و یک قاشق مربا خوری از سفیده را که بردارید ۳۲ گرم تخم مرغ برداشته اید.
● در لیست جابجائی میوه وسبزی بعضی از اقلام خام و بعضی را پخته می بایست وزن نمود ، چگونه ؟
▪ در این لیست در صورتی که سبزی خام یا پخته نوشته شده بهمان صورت وزن نمائید و بعد از وزن کردن در صورتی که لازم دانستید می توانید بپزید که بعد از پختن نیازی به وزن کردن ندارد.
● در صورت رژیم داده شده نامی از حبوبات برده نشده است ، چرا ؟
▪ حبوبات دارای مقداری مواد قندی می باشند که نمی توان از آنها درتهیه رژیم استفاده کرد.
● در صورتی که آب گوشت ( با مرغ ، گوسفند یا گوشت گوساله ) درست شده باشد می تون از آب آن استفاده کرد یا از گوشت آن برای کودک وزن نمود و مصرف کرد؟
▪ بله در صورتی که شما گوشت را بدون حبوبات مانند( نخود ، عدس ، لوبیا، و غیره ) بپزید که فقط کمی پیاز داشته باشد می توانید از همان گوشت پخته برای وعده غذای کودک وزن نموده و حتی ۳-۲ قاشق از آب گوشت را هم مصرف کنید.
● چرا در رژیم داده شده شیریا مالت داده نشده است؟
▪ تهیه شیر و مالت به اشکال مختلف می باشد . گاهی برای تهیه مالت نشاسته اضافه می کنند و چون ترکیب استانداری برای آنها وجود ندارد و ما هم برای رعایت رژیم بسیار دقیق هستیم بهتر است استفاده نگردد.
● بچه ها در موقع رعایت رژیم تشنج هم می کنند چه باید کرد؟
▪ این تشنج فقط در موقع بیماری است و هیچ اشکالی ندارد و بعد از برطرف شدن بیماری قطعی می گردد.
● آیا می توانیم د رتهیه غذا گوشت و سبزیجات را سرخ نماییم؟
▪ بله میتوان ولی بهتر است غذاها بیشتر بخار پز یا آب پز باشند.
● رژیم کتوژنیک در چه سنی بیشتر مؤثر می باشد.؟
▪ بیشتر برای سنین قبل از مدرسه و ۵-۲ سال مؤثر است . ولی در سنین بالاتر، هم مؤثر بوده است .
● بچه من با وجود مصرف چربی زیاد وزنش اضافه نمی شود ؟
▪ در این رژیم مقدار مواد غذایی به دقت حساب شده است بنابراین بچه شما تمام کالری و پروتئین مورد نیاز را برای سلامتی می گیرد ولی نه به آن اندازه که وزنش اضافه بشود ، حتی ممکن است رشد درموقع رژیم متوقف بشود و قد و وزن معمولی برای کودک شما وقتی که پس از مدتی به رژیم معمولی برگشت بدست خواهد آمد.
● اگر بچه من بعد از ۴-۳ هفته کنترل دوباره تشنج کرد چه باید بکنم؟
▪ ابتدا دقت کنید کودک چیزی اضافه نخورده است یا نه ؟ ویتامین یا داروی جدید حتی یک قاشق شربت سرما خوردگی و غیره خو&#ž۱۵۸۵;ده است یا نه ؟ خمیردندان معمولی مصرف کرده است یا نه ؟ در وزن کردن مواد غذایی دقت کرده اید؟ سبزیجات خام و پخته را اشتباه حساب نکرده اید؟ رژیم برای کودک درست حساب شده است ؟ کودک وزنش اضافه شده است یا خیر؟ اگر کودک شما قبلاً تشنجش کنترل شده است وبعد ازچندهفته کنترل تشنج دوباره تشنج کرده است مطمئن باشید. رژیم برای کودک شما مناسب بوده است و علت تشنج اشکال در عدم رعایت رژیم به طرز صحیح و یکی ازموارد بالا ست. توجه : مصرف موادی چون مانیتول، سوربیتبول، پولی دکستروز، مالتود کسترین، گلوکز، سوکروز( ساکاروز) ، فروکتوز، دکستروز ایجاد تشنج می نماید. چون مواد قندی دارند.
● اگر هر کاری که پزشک و متخصص تغذیه جهت رعایت رژیم داده اند انجام بدهیم ولی تشنج کودک هنوز ادامه داشته باشد چه کار دیگری می توانیم انجام دهیم؟
▪ شما می توانید به متخصص تغذیه خود مراجعه نمایید شاید برای کنترل تشنج بتوان کالری را کمی پایین تر آورد و مقدار چربی غذا بیشتر بشود و تا چند ماه ادامه یابد که در کنترل تشنج مؤثر خواهد بود و هدف رژیم درمانی کاهش دادن هر چه بیشتر مقدار و مدت تشنجات می باشد. بعضی اوقات کنترل کامل ممکن است حاصل نشود و نهایتاً این شما هستید که می توانید اظهار نظر نمایید.
● آیا مواد غذایی توصیه شده در رژیم کتوژنیک برای کودک کامل است؟
▪ مواد غذایی رژیم کتوژنیک موقعی کامل می شود که همراه با مصرف مولتی ویتامین ها و کلسیم و آهن بدون قند و شکر باشد.
● مقدار مواد غذایی مجاز در رژیم کتوژنیک بسیار کم است و بچه ها احساس گرسنگی می کنند برای جلوگیری از گرسنگی بچه ها چه باید کرد؟
▪ کتوز اشتهای کودک را فرو می نشاند . بنابراین بچه هایی که بر روی رژیم قرار دارند بیشتر از بچه های دیگر گرسنه نمی شوند و رژیم کتوژنیک کالری محدوی دارد که تقریباً سه چهارم کالری معمولی است که برای وزن و قد توصیه می شود بهر حال بوجود آمدن کتوز در خون و غلظت چربی رژیم غذایی علی رغم مقدار کم غذا کمک می کند که در معده احساس پری و سیری ایجاد شود. بعضی از بچه ها تا یک الی دو هفته اول احساس گرسنگی دارند اما معمولاً معده اشان عادت می کند.
● هنگامی که بچه بیمار می شود تشنج می کند چه باید کرد؟
▪ بیماری خود ممکن است حد کتوز را در خون پائین بیاورد اگر در هنگام بیماری تشنج کرد بین ۳-۱ وعده غذا ندهید و فقط مقداری آب و چای داده شود تا حالت کتوز ایجاد شود و دوباره به رژیم غذایی قبلی برگردید.
● رژیم کتوژنیک در بچه ایجاد یبوست می کند برای رفع آن چه باید کرد؟
▪ می توان از غذاهایی که فیبر بیشتری دارند استفاده کرد. می توان در روز ۲ پر کاهو بطور آزاد بین غذاها به کودک داد. استفاده کردن از سبزیجات گروهA حتی دوبار در روز کمک به برطرف شدن این حالت می کند .درصورتی که لازم باشد می توان از شیاف‌های صابونی نیز استفاده کرد.
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید