جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


چه اشتباهی رخ داد؟


چه اشتباهی رخ داد؟
نویسنده: کلتس ترور
مترجم: نیلوفر متیقنی
ناشر : انتشارات شرکت ملی صنایع پتروشیمی
صنعت پتروشیمی یکی از پیچیده‌ترین صنایع موجود در جهان امروز است که با تبدیل مواد هیدروکربوری، محصولات مهم و پایه‌ای موردنیاز بسیاری از صنایع پایین دستی را تولید می‌کند.
نقش کلیدی این صنعت در توسعه اقتصادی کشورهای مختلف بر کسی پوشیده نسیت و نیاز روزافزون جوامع بشری به فراورده‌های آن توجه مسئولان امر را به ایجاد کارخانه‌های تولیدی و جلب سرمایه در صنایع پتروشیمی معطوف داشته است.
در ایران این صنعت در سال ۱۳۴۲ با بهره‌برداری از کارخانه کود شیمیایی مرودشت فارس آغاز به کار کرد. ایجاد و گسترش مجتمع‌های تولیدی در چند دهه گذشته توانسته است در اعتلای اقتصاد ملی کشور نقش بسزایی داشته باشد.
بدیهی است اداره چنین صنعت عظیمی به نیروی انسانی قابل توجهی که در سطوح مختلف تحصیلی از تخصص و تجربه لازم برخوردار باشند نیازمند است تا بتوانند با تلاش و خلاقیت، در جهت بالندگی این صنعت گام‌های موثری بردارند.
چون استفاده از کتاب‌های علمی – کاربردی نشات گرفته از تخصص و تجربه‌های علمی و عملی در آموزش نیروی انسانی اهمیت خاصی دارد. شرکت ملی صنایع پتروشیمی از کارکنان و افراد خارج صنعت دعوت می‌نماید تا با استفاده از امکانات و تسهیلاتی که در اختیار آنها قرار می‌دهد تجربه‌های علمی – کاربردی خود را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند.
امید است این اقدام فرهنگی بتواند در پیشرفت پژوهش، مطالعه و مستندسازی تجربه‌های ارزنده متخصصان کشور موثر باشد.
● کتاب حاضر شامل ۲۰ فصل در موضوعات زیر می‌باشد:
آمادگی جهت تعمیر و نگهداری، تغییرات و اصلاحات، حوادث ناشی از خطای انسانی، برچسب‌گذاری، مخازن ذخیره‌سازی، مشعل‌ها، نشتی‌ها، گازهای قابل اشتعال مایع، اختلالات مربوط به لوله‌ها و مخازن تحت فشار، تجهیزات دیگر، ورود به مخازن تحت فشار، خطرات مواد معمولی، تانکرها و نفتکش‌ها، آزمایش کلیدهای قطع‌کننده و سایر سیستم‌های حفاظتی، الکتریسیته ساکن، مواد ساخت، روش‌های عملیاتی، جریان معکوس و سایر انحرافات پیش‌بینی نشده، نمی‌دانستم که... و مشکلاتی در رابطه با کنترل کامپیوتری.
بورس، سهام نحوه قیمت‌گذاری سهام
موسسه حسابرسی و خدمات مالی دایارایان
به اهتمام غلامحسین دوانی
چاپ ۱۳۸۴
نشر نخستین
سیاستهای جدید مالی – اعتباری و گشایش بازارهای سرمایه در کشور باعث شد موضوع بورس و سهام از صورت تئوری مندرج در کتابهای درسی خارج و به عنوان یک پدیده موثر در زندگی روزمره افراد جامعه خود را نشان دهد.
بازار سرمایه هر کشور بخشی از اقتصاد آن به شمار می‌رود و بدون خانه تکانی واقعی در اقتصاد بازار سرمایه به تنهایی نمی‌تواند ملزومات و ابزارهای توسعه خود را فراهم سازد. برنامه سوم توسعه اقتصادی کشور که درواقع بیانیه اعلام مواضع دولت جمهوری اسلامی است حاوی راهکارهای عملی و منطقی در شرایط اقتصادی کشور نمی‌باشد و به همین علت نیز با وجود اجرای سه برنامه اقتصادی ما هنوز در ابتدای راه قرار داریم. مهمترین فصول برنامه سوم توسعه اقتصادی همانا ساماندهی شرکتهای دولتی و واگذاری سهام دولتی به بخش خصوصی می‌باشد.
امیدواریم با انتشار این کتاب گامی موثرتر در گسترش فرهنگ بازار سرمایه برداشته شود و در این میان همچنان از اظهارنظرهای سازنده خوانندگان محترم بهره‌مند شویم.


همچنین مشاهده کنید