جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نظارت بر دیابت؛چرا و چگونه؟


نظارت بر دیابت؛چرا و چگونه؟
زمانی كه شما به بیماری دیابت دچار هستید، اساسی ترین و مهمترین كاری كه می توانید انجام دهید مراقبت از قند خون است تا از معضلات و گرفتاری های دراز مدت جلوگیری كنید، این كار فرصتی است تا بتوانید كنترل سلامت خود را به عهده بگیرید.
●از حد هدف خود آگاه باشید
پزشك هدف امساك را برای شما تعیین می كند، تعیین حدود قند خون قبل از صرف غذا براساس فاكتورهای گوناگون از این قبیل است: سن ،وجود دیابت در رابطه با عوارض و یا دیگر شرایط پزشكی ، قدرت و توانایی شما در درك علائم خطر اولیه و علائمی از میزان پایین قند خون. برخی اوقات دستیابی به حد ایده آل قند خون یك چالش قلمداد می شود اما هر چه به این هدف نزدیكتر شوید، به همان اندازه احساس بهتری پیدا می كنید.
●چه مواقعی قند خون را آزمایش كنید؟
این كه چه موقع باید قند خون مورد آزمایش قرار گیرد، به نوع دیابتی كه شما به آن مبتلا بوده و همچنین به برنامه درمانی شخصی شما بستگی دارد.اگر شما دیابت نوع یك دارید، پزشك آزمایش قند را حداقل سه بار یا بیشتر در روز برای شما تجویز می كند، اگر تغییراتی در برنامه های روزمره، مانند مسافرت، ورزش و یا حتی خوردن غذا در حد كمتر از معمول دارید، چنانچه دارو مصرف می كنید (به تنهایی یا با انسولین) برای اداره كردن دیابت نوع دو ممكن است پزشك آزمایش قند خون را یك بار در روز برای شما توصیه نماید، اگر به بیماری دیابت نوع دو دچار هستید و این بیماری را با رژیم غذایی و تمرین كنترل می كنید و تعداد دفعات كمتری برای آزمایش قند خون نیاز دارید.
●مشكلاتی كه امكان دارد در هنگام آزمایش اتفاق افتد
▪آیا خون بر روی نوار آزمایشی كافی است؟
▪ آیا مقدار بیشتری خون بر روی نوار آزمایش بعد از قطره اول اضافه كردید؟
▪ آیا به موقع (سروقت) خون خود را آزمایش كرده اید؟
▪ آیا در هنگام آزمایش انگشت شما آلوده بوده؟
▪ آیا نوارهای آزمایش خون نو بود؟
▪ آیا دستگاه اندازه گیر آلوده است؟
▪ آیا اندازه گیر درجه حرارت اتاق را نشان می دهد؟
▪ آیا اندازه گیر به باتری های جدید نیاز دارد؟
▪ آیا اندازه گیر آسیب دیده است؟
چنانچه هنوز به درستی نمی دانید علت چیست، دستورالعمل های ساخت را بار دیگر موارد بررسی نمایید.
به دنبال پیشرفت در ابزارهای نظارتی باشید
سوراخ كردن و سوزش ناشی از آن در انگشت شما برای آزمایشات متناوب قند خون می تواند دردآور باشد به همین منظور پژوهشگران تولیداتی را طراحی نموده اند تا از میزان این درد كاسته شده و این كار به راحتی انجام شود.
▪ چاقوهای جراحی (Lancets) تخصصی: برخی از این لنست ها به شما فرصت می دهند تا عمق سوزش را با تفاوت های موجود در ضخامت پوست متعادل سازید.
▪سوزن بدون لیزر: از این وسیله به جای لنست استفاده می شود و عملكرد آن به این صورت است كه از یك پرتو لیزری بهره گرفته تا مقدار اندكی از پوست انگشت را تبخیر كند.
▪گزینه مكان آزمایش: برخی از دستگاه های كنترلی، دارای ابزارهایی هستند كه به غیر از انگشت نمونه های خونی را از جاهای دیگر بدن مانند بازو، شكم و یا ران می گیرند.
ساعت گلوكو Gluco ، مانند یك ساعت بدست بسته می شود و عملكرد آن به این صورت است كه قند خون در بدن را ردیابی می كند. جریان های ضعیف برقی مرتباً میزان كمی از مایعات پوست را به یك بالشتك حس گر كه به قسمت عقب یك دستگاه وصل است گرفته و به آن انتقال می دهند. این حس گرها قادرند تا صدها بار میزان قند خون را در مدت ۲ یا ۳ روز ثبت كنند.اگر دوست دارید یكی از این ابزارها را استفاده كنید حتماً، با پزشك خود مشورت نمایید ضمناً فروش برخی از این ابزارها بدون نسخه پزشك ممنوع است.
●با تغییرات شدید چه باید كرد؟
چنانچه میزان قند خون شما مرتب بالا و پایین تر از حد ایده آل باشد احتمالاً تغییر روش درمان ضروری است. این نشانه ها ممكن است علائمی از وخیم شدن بیماری قندی باشد. شاید پزشك صلاح بداند كه رژیم غذایی را تغییر دهد و یا بخواهد كه بیشتر ورزش كنید، چنانچه این اعمال مؤثر نباشد ممكن است نیاز به مصرف دارو داشته باشید و یا مقدار دوز داروها باید تغییر كند!
به پزشك خود مراجعه كنید، اگر:
▪ میزان قند خون شما بالاتر از ۳۰۰ میلی گرم در لیتر بعد از ۳ بار كنترل پشت سر هم است و در برابر تطبیق رژیم غذایی و دارو واكنش نشان نمی دهد.
▪میزان قند خون شما بالاتر و یا پایین تر از حد مطلوب است (در بیش از نیمی از اندازه گیری ها).
▪قند خون شما بالاتر از ۲۴۰ میلی گرم در لیتربرای بیش از ۲۴ ساعت در هنگام بیماری باشد.
▪هنگامی كه مرتباً سطح قند خون شما پایین است.
به خاطرداشته باشید كه در هنگام بروز بیماری شما تنها نیستید و پزشك شما آماده است تا بیماری دیابت را كنترل نماید. با او همكاری كنید تا اطمینان حاصل شود كه شما می توانید از عوارض دیابت جلوگیری كنید.
آرش سیوانی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید