شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

کمبود متخصص


کمبود متخصص
از تاسیس آكادمی ملی المپیك ایران چهار سال می گذرد. ایجاد این پایگاه علمی ورزش از حرف تا عمل ده سال طول كشید و سرانجام در آخرین روزهای خرداد سال ۱۳۸۱ بود كه این مجموعه زیبا با معماری الهام گرفته از المپیك باستان در قلب مجموعه ورزشی انقلاب با حضور «ژاك روك» رئیس كمیته بین المللی المپیك گشایش یافت.
اینكه این گنجینه بزرگ ورزش ایران تا چه اندازه توانسته در شتاب بخشیدن به علمی حركت كردن ورزش تاثیرگذار باشد، بهانه گفت وگو با رئیس آكادمی ملی المپیك است.سیدامیر حسینی به پشتوانه حضور فعال در عرصه ورزش چهار سالی است كه این مسئولیت را در اختیار دارد. او اعتقاد دارد آكادمی طی این مدت خدمات قابل توجهی را ارائه داده است كه این خدمات شامل سنجش و قابلیت های جسمانی در بهبود عملكرد ورزشكاران، مشاوره علمی و تمرینی و برنامه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی بوده است، هر چند برخی از دست اندركاران ورزش اعتقاد دارند كه هنوز آكادمی از همه ظرفیت خود در جهت ارتقای سطح علمی ورزش استفاده لازم را نبرده است.در گفت وگوی انجام شده نگاهی داریم به عملكرد چهار ساله آكادمی ملی المپیك و اهداف پیش روی آن.
● جنبش المپیك چیست و آكادمی تا چه اندازه با اهداف اصلی ترسیم شده در این راه حركت داشته است؟
- جنبش المپیك یك نهضت فرهنگی و تربیتی است كه با استفاده از ورزش به عنوان ابزاری ارزنده در زمینه تعلیم و تربیت می كوشد تا رشد شخصیت فردی و اجتماعی و كمك به ساختن جامعه ای پویا مملو از صلح و دوستی را تقویت كند.
آكادمی ملی المپیك و پارالمپیك به عنوان موسسه ای علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تخصصی وابسته به كمیته ملی المپیك جمهوری اسلامی ایران است كه در سال ۱۳۸۱ با حضور «ژاك روك» ریاست كمیته بین المللی المپیك و مقامات عالی رتبه ورزش كشور افتتاح شد. این آكادمی با فعالیت مستمر و پرنشاط همكاران تلاشگر خود و حمایت هیات اجرایی كمیته ملی المپیك با اجرای فعالیت های گوناگون در عرصه های مختلف تلاش كرده است تا فعالیت های سازنده و خدمات ارزنده ای را در عرصه های علمی، فرهنگی ورزشی و خدمات لازم را به ورزش كشور در راستای اهداف عالی و وظایف آكادمی ارائه كند.
● آكادمی ملی المپیك و پارالمپیك چه نقشی در شتاب بخشیدن به علمی شدن ورزش در ایران داشته است؟
- تاسیس آكادمی ملی المپیك بر حسب یك سری نیازهای اساسی ورزش كشور مبتنی بوده است. تاكید بر علمی شدن ورزش از اهداف برنامه های ۵ ساله توسعه كشور است. در زمان تصدی این جانب به عنوان دبیركل كمیته ملی المپیك تلاش كردم كه در جهت اجرایی شدن این سیاست با تصویب برنامه ها در هیات اجرایی كمیته ملی المپیك اقدام كنم.
در این راستا تاسیس و راه اندازی مركز سنجش و توسعه قابلیت های جسمانی در سال ۱۳۷۶ به عنوان گام اول در دستور كار قرار گرفت. براساس سیاست سازمان تربیت بدنی و كمیته ملی المپیك مقرر شد تمامی تیم های ورزشی كه در مسابقات بین المللی، آسیایی و المپیك شركت می كنند از آمادگی جسمانی مناسب برخوردار باشند، زیرا مطالعات علمی نشان داده است موفقیت ورزشكاران و تیم ها مستلزم برخورداری از آمادگی های مهارت، جسمانی و روانی است. ارزیابی آمادگی های مهارتی، جسمانی و روانی تیم های ورزشی به سادگی و در توان سازمان و تشكیلات ورزش نبود؛ لذا كمیته ملی المپیك بر آن شد تا روشی را كه قابل دسترس تر و اجرایی تر بود در راس كار قرار دهد و آن، ارزیابی آمادگی جسمانی ورزشكاران بود.
آكادمی علاوه بر ماموریت اصلی خود توسعه و گسترش فلسفه و اصول المپیزم با نگاهی بومی و ملی در جهت شتاب بخشیدن به علمی شدن ورزش كشور، خدمات قابل توجهی را ارائه داده است. این خدمات شامل خدمات مشاوره علمی و تمرینی و برنامه های آموزشی پژوهشی و فرهنگی بوده است به طوری كه بیش از یكصدهزار نفر ورزشكار، مربی و دانش آموز تا كنون از خدمات این آكادمی بهره مند شده اند.مركز سنجش و قابلیت های جسمانی در بهبود عملكرد ورزشكاران شركت كننده در بازی های آسیایی ۹۸ تایلند و كسب جایگاه هفتم ایران در بین كشورها و همچنین شركت در بازی های المپیك سیدنی و كسب جایگاه بیست و ششم در بین ملت ها و كسب چهار مدال و سیزده دیپلم افتخار و همچنین در بازی های المپیك آتن ۵ مدال از ۶ مدال كسب شده و دیپلم های افتخار دریافتی نقش موثری داشته است. علاوه بر این به ورزشكاران پارالمپیكی نیز خدمات مناسبی را ارائه كرده است.
● با چه موانع بازدارنده ای مواجه بودید؟
- تغییرات در مدیریت كلان ورزش كشور موجب نگرش های متفاوت به فعالیت های آكادمی می شود. آموزش و توجیه مسئولان مستلزم زمان بوده است.
- نبود بودجه مستقل امكان برنامه ریزی را به حداقل می رساند ساختارهای مالی، اداری مستلزم بروكراسی نامناسب و خاص خود است.
- كمبود نیروی انسانی متخصص و عدم امكان جذب و نگهداری آنها.
- كمبود فضای كافی جهت اسكان ورزشكاران و استفاده بهینه از سالن های تمرینی.
- بروكراسی طولانی در تهیه و تصویب طرح های پژوهشی و كمبود پژوهشگر.
- نداشتن یك راه مستقل و عدم موافقت مسئولان سازمان تربیت بدنی در این زمینه.
- مستاجری سخت است و تغییرات مدیران مجموعه انقلاب همواره این آكادمی را با مشكلاتی روبه رو ساخته است، اخیراً نیز از سوی مدیریت مجموعه انقلاب قراردادی تنظیم شده است كه می بایست سالانه مبلغ ۳۱۰ میلیون تومان بابت اجاره به مدیریت مجموعه پرداخت شود كه این بودجه در اعتبارات كمیته ملی المپیك پیش بینی نشده است، لذا بیم آن می رود این مبلغ از محل كاهش اعتبارات آموزشی و پژوهشی تامین شود.
●مهمترین دستاوردهای چهارساله آكادمی چیست؟
- كمك به توسعه علمی و فرهنگی ورزش كشور با برگزاری صدها برنامه آموزشی شامل كارگاه ها، دوره ها، سمینارها و جشنواره های فرهنگی و هنری ورزشی.
- فراهم كردن امكانات و تسهیلات به منظور اجرای برنامه های آموزشی، پژوهشی، علمی و فرهنگی فدراسیون های ورزشی.
- فراهم سازی امكانات آزمایشگاهی جهت اجرای طرح های پژوهشی با همكاری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و اجرای بیش از ۵۰ طرح پژوهشی.
- معرفی آكادمی ملی المپیك و پارالمپیك به عنوان یك مركز علمی، فرهنگی، ورزشی در سطح ملی، منطقه ای، آسیایی، كشورهای اسلامی و كمیته های ملی المپیك كشورهای مختلف جهان.
- انتخاب آكادمی به عنوان مركز تمرینات برتر آسیا و نماینده فدراسیون بین المللی فیلم های ورزشی تلویزیونی و سینمایی در منطقه جنوب و غرب آسیا.
- ارائه خدمات علمی و تمرینی به تیم های ملی شركت كننده در بازی های آسیایی و المپیك و كسب مدال های مناسب.
- مشاركت آكادمی در تهیه و تولید صدها برنامه تولیدی به ویژه در بخش ورزش همگانی و نرمش های صبحگاهی و برنامه های خبری و گزارشی رادیو و تلویزیونی.
- ایجاد ارتباط موثر با مجامع بین المللی و علمی و صاحب نظران و متخصصان داخلی و ایجاد بخش های جدید علمی در آكادمی مانند مراكز روانشناسی ورزش، بخش مدیریت ورزش، مهندسی ورزش، استعدادیابی، آنتروپومتریك و آموزش زبان های خارجی.
● استقبال فدراسیون ها از آكادمی چگونه بوده است؟
- فدراسیون ها در حد نیاز خود از خدمات این آكادمی بهره مند شده اند. به ویژه برگزاری جلسات مجامع عمومی، دوره ها و كارگاه های آموزشی و خدمات علمی تمرینی و پزشكی ورزشی. آكادمی ملی المپیك تلاش كرده است كه با تكریم مراجعان خدمات مناسب را ارائه دهد.
خوشبختانه بسیاری از فدراسیون ها طی سالهای اخیر دارای امكانات مناسبی شده اند. آكادمی ملی المپیك و پارالمپیك تلاش می كند در راستای سیاست های هیات اجرایی تعامل هر چه مناسب تری را به فدراسیون ها ارائه كند.
همان طور كه خوانندگان محترم مطلع هستند جهت موفقیت در عملكرد عالی ورزشكاران بایستی علاوه بر مهارت های بالای ورزشی، ورزشكاران از مهارت ها و آمادگی های روانی و جسمانی نیز برخوردار باشند. آمادگی های مهارتی معمولاً توسط مربیان فنی سنجیده می شود. سنجش آمادگی های روانی نیز مستلزم زمان و كارشناسان ویژه است آن چیزی كه اجرایی تر و قابل حصول تر برای ارزیابی تیم ها است سنجش و ارزیابی قابلیت های جسمانی عمومی می باشد. شایان ذكر است ارزیابی آمادگی های جسمانی عمومی مغایر با اخذ آزمون های تخصصی آمادگی جسمانی برای ورزشكاران نبوده است اما متأسفانه شرط برخورداری از حداقل داشتن آمادگی های جسمانی به ویژه در اعزام ها برداشته شد و این تصمیم موجب كاهش استقبال فدراسیون ها از اخذ آزمون های آمادگی جسمانی شد و آزمون ها صرفاً به تیم هایی اختصاص پیدا كرد كه به روش های علمی تمرین بیشتر اعتقاد داشتند.
●ارتباط آكادمی با سایر آكادمی ها و به خصوص كمیته بین المللی المپیك تا چه اندازه بوده است؟
- آكادمی ملی المپیك و پارالمپیك از زمان تأسیس خود سعی كرده است كه ارتباط بسیار خوب و نزدیكی را با آكادمی های المپیك دنیا به خصوص كشورهایی كه از نظر فرهنگی نزدیك به كشور ما می باشند برقرار نماید كه از آن جمله می توان به ارتباط نزدیك با آكادمی ملی المپیك تاجیكستان اشاره كرد. ما با مشاركت دو كشور تاجیكستان و افغانستان به عنوان دو كشور دوست و همسایه در جهت احیای ورزش باستانی زورخانه كه ریشه در فرهنگ و اصالت كشورمان دارد، نسبت به احداث زورخانه و همچنین احیای این ورزش اقدام نموده ایم كه این روند همچنان ادامه دارد.
این مجموعه همچنین ارتباط بسیار خوبی با كمیته بین المللی المپیك دارد. چندی پیش اینجانب در هشتمین نشست مشترك رؤسا و مدیران كمیته و آكادمی های ملی المپیك جهان كه در كشور یونان برگزار شد شركت نمودم. در این نشست، گزارشی از برنامه های علمی آموزشی و طرح آموزش المپیزم كه با حضور دانش آموزان و دانشجویان سراسر كشور در آكادمی المپیك ایران برگزار شد ارایه نمودم.همچنین فیلم المپیك در كمپ ساخته مجید مجیدی به نمایش گذاشته شد كه مورد استقبال شركت كنندگان در این اجلاس قرار گرفت و از آن پس شاهد استقبال و تقاضای آكادمی های المپیك دنیا و درخواست آنان مبنی بر در اختیار قراردادن نسخه ای از این فیلم به عنوان یك فیلم آموزشی المپیزم بوده ایم كه از جمله كشورهای متقاضی می توان به آكادمی المپیك آلمان، دانمارك و ... اشاره كرد.
●ایده آل های شما در آكادمی ملی المپیك و پارالمپیك چیست؟
- توسعه و گسترش المپیزم. هدف نهضت المپیزم آن است كه ورزش در همه جا در خدمت رشد و توسعه هماهنگ و پایدار انسان قرار گیرد و به ساختن دنیایی بهتر مملو از صلح و دوستی با حفظ كرامت انسانی كمك كند.
- كمك به كسب جایگاه شایسته در بازی های المپیك، آسیایی و كشورهای اسلامی
- ارایه خدمات هرچه مطلوب تر به جامعه ورزش و خدمت گیرندگان آكادمی
● میزان تعامل با تحقیق گران و پژوهش گران و دانشگاه های داخلی تا چه حد بود؟
- امكانات آزمایشگاهی آكادمی ملی المپیك و پارالمپیك موقعیت مناسبی را برای اساتید و پژوهشگران فراهم كرده است. در حال حاضر بسیاری از اساتید مشاوره های راهنما، دانشجویان خود را به آكادمی معرفی می كنند كه حاصل آن شكل گیری بیش از ۵۰ طرح تحقیقی در سال های اخیر است.
●افق آینده آكادمی را چگونه می بینید؟
- آكادمی ملی المپیك و پارالمپیك با رقابت جهانی كه در زمینه توسعه علمی وجود دارد بایستی تلاش نماید كه از رشد علمی بازنماند. ورزش در آسیا از پیشرفت گسترده ای برخوردار شده است و دولت ها سرمایه گذاری های كلانی را در پیشرفت ورزش معمول می كنند. افق آینده مشاركت هرچه مؤثر و گسترده تر در ارتقاء سطح علمی ورزش كشور است.
● از میزان رشد و پیشرفت آكادمی و ارزیابی عملكرد چهار ساله بگویید.
- با نگاهی به روند رو به رشد فعالیت های آكادمی از بدو تأسیس تاكنون می توان میزان رشد و پیشرفت این مجموعه را هم در زمینه كیفی و هم در زمینه كمی به خوبی احساس كرد. تجهیز آكادمی به پیشرفته ترین دستگاه ها و تجهیزات ورزشی و راه اندازی بخش ها و مراكز علمی در جهت هرچه علمی تر كردن ورزش كشور مانند بیومكانیك (مهندسی ورزش)، آنتروپومتری، روانشناسی ورزشی و همچنین راه اندازی دپارتمان های تاریخ و فرهنگ ورزشی كشور، زبان و تأسیس موزه ملی ورزش را می توان از جمله این فعالیت ها دانست.
علی شاكری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید