جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


پری‌ دریایی‌ در استخر!


پری‌ دریایی‌ در استخر!
«بانوی‌ آب‌» تازه‌ ترین‌ فیلم‌ ام‌ نایت‌ شیامالان‌ به‌ تازگی‌ اكران‌ شده‌ .اثری‌ كه‌ توانسته‌ در در هفته‌ با فروش‌ چهل‌ و چهارملیون‌ دلاری‌ بار دیگر فیلمساز هندی‌ را به‌ اوج‌ برساند.«بانوی‌ آب‌» میل‌ اغلب‌ كارهای‌ شیامالن‌ در باره‌ موجودات‌ ماورایی‌ و فانتزی‌ است‌ .فیلمی‌ برای‌ همه‌ افراد خانواده‌.
شیوا آبا «بانوی‌ آب‌» یكی‌ دیگر از آثار قابل‌ توجه‌ام‌ نایت‌ شیامالان‌ كارگردان‌ هندی‌الاصلی‌ است‌ كه‌ فیلم‌هایی‌ چون‌ حس‌ ششم‌، شكست‌ناپذیر و نشانه‌ها را در كارنامه‌ خود دارد.
این‌ فیلم‌ از محصولات‌ ارزشمند سال‌ ۲۰۰۶ است‌، اگرچه‌ این‌ ارزش‌گذاری‌ باعث‌ نمی‌شود تا از دیدن‌ آن‌ حتما لذت‌ ببرید و فیلم‌ محبوبتان‌ باشد.«بانوی‌ آب‌» را در ژانر فیلم‌های‌ افسانه‌یی‌ و اساطیری‌ می‌توان‌ قرار داد، به‌ شیوه‌یی‌ متفاوت‌، مانند تاثیری‌ كه‌ جیغ‌ در ژانر ترسناك‌ روی‌ بیننده‌ گذاشت‌ و آن‌ را باید به‌ نوعی‌ داستانی‌ به‌ روز شده‌ از فیلم‌های‌ ترسناك‌ اما افسانه‌یی‌ سده‌های‌ پیش‌ داشت‌، در شرایطی‌ كه‌ شخصیت‌های‌ آن‌ همگی‌ از نقش‌های‌ این‌ ژانر مطلعند. این‌ شیوه‌یی‌ است‌ كه‌ «نایت‌» همیشه‌ در آثارش‌ آن‌ را حفظ‌ می‌كند: «حفظ‌ مفهوم‌ و معنای‌ داستان‌ در دنیای‌ واقعی‌».
به‌ عنوان‌ مثال‌ «شكست‌ ناپذیر» داستان‌ یك‌ سوپر قهرمان‌ است‌ كه‌ از دنیای‌ تخیلی‌ و فانتزی‌ یك‌ كتاب‌ كمیك‌ بیرون‌ آمده‌ و در دنیای‌ واقعی‌ جان‌ می‌گیرد. این‌ شیوه‌ روایت‌ داستان‌ نتایج‌ ارزشمند و باورنكردنی‌ می‌تواند در برداشته‌ باشد، چیزهایی‌ كه‌ شما می‌توانید نمونه‌اش‌ را در آثار نایت‌ مشاهده‌ كنید. حس‌ ششم‌ هم‌ داستان‌ یك‌ روح‌ را روایت‌ می‌كند، البته‌ گاهی‌ اوقات‌ نیز می‌تواند مشكلاتی‌ را از لحاظ‌ رسم‌الخط‌های‌ منطقی‌ در ذهن‌ تماشاچی‌ به‌وجود بیاورد (مانند شكست‌ناپذیر).
● داستان‌ دنیای‌ ذهنی‌
یكی‌ از اولین‌ قوانین‌ روایت‌ داستان‌ این‌ است‌ كه‌ شما باید قوانین‌ و علم‌ دنیای‌ مورد نظرتان‌ را كه‌ می‌خواهید آن‌ را در یك‌ چارچوب‌ به‌ تصویر بكشید بدانید. بیننده‌ بدون‌ هیچ‌ سوال‌ و ابهامی‌ شما را دنبال‌ می‌كند، اما این‌ در صورتی‌ است‌ كه‌ بتوانید داستان‌ خود را روی‌ آن‌ خط‌ قرمزهای‌ قوانینی‌ كه‌ از ابتدا نشانه‌گذاری‌ كرده‌اید، جلو ببرید.بسیاری‌ از فیلم‌ها هستند كه‌ به‌ ورطه‌ وحشتناكی‌ از اشتباهات‌ متعدد كارگردان‌ می‌افتند، می‌دانید چرا؟ به‌ این‌ علت‌ كه‌ تا نیمه‌ راه‌ با ذهنیت‌ سازنده‌ جلو می‌روند، اما به‌وجود آمدن‌ عناصر جدید بر سر راه‌ ساخت‌ باعث‌ می‌شود تا كنترل‌ شرایط‌ از دست‌ كارگردان‌ خارج‌ شود و تقابل‌های‌ به‌وجود آمده‌، دنیای‌ تصویری‌ داستان‌ را به‌ بیراهه‌ می‌كشاند. برای‌ درك‌ بهتر این‌ موضوع‌ می‌توانید خانه‌ دریاچه‌ The Lake houseرا دوباره‌ تماشا كنید!تمام‌ فیلم‌های‌ نایت‌ تا به‌ امروز سعی‌ داشته‌ تا پا را از این‌ لبه‌ فراتر نگذارد و این‌ سرحدها را حفظ‌ كند.
در بانوی‌ آب‌، نایت‌ تصویری‌ از پیچیدگی‌های‌ یك‌ آپارتمان‌ كاملا معمولی‌ و عادی‌ را در فیلادلفیا نقاشی‌ می‌كند. پس‌ از آن‌ موجودی‌ از دنیای‌ آبی‌ از درون‌ یك‌ استخر ظاهر می‌شود و نتیجه‌یی‌ كه‌ می‌شود از این‌ ماجرا گرفت‌، به‌ تصویر كشیدن‌ یك‌ سفر پرراز و رمز به‌ دنیایی‌ كه‌ در مرز واقعیت‌ و تخیل‌ است‌ و یك‌ گام‌ جلوتر از حساب‌ و كتاب‌های‌ منطقی‌ و عقلانی‌ قرار دارد. اشتباه‌ نكنید، این‌ یك‌ داستان‌ معركه‌ است‌!
اما شخصا معتقدم‌ كه‌ بسیاری‌ از مردم‌ نمی‌توانند چنین‌ فیلم‌هایی‌ را كه‌ در پایان‌ چنین‌ نتیجه‌گیری‌هایی‌ دارند دوست‌ داشته‌ باشند. نكته‌ همین‌جاست‌! سوال‌ اصلی‌ این‌ است‌ كه‌ چرا ما داستان‌ مضحك‌ و غیرقابل‌ باوری‌ مانند «ارباب‌ حلقه‌ها» را با هیجان‌ دنبال‌ می‌كنیم‌ اما درخصوص‌ مورد مشابهش‌ مانند «بانوی‌ آب‌» نمی‌توانیم‌ به‌ قضاوتی‌ صحیح‌ برسیم؟
بله‌ جواب‌ شاید همین‌ باشد: دنیای‌ داستان‌! ارباب‌ حلقه‌ها تماشاچی‌ را به‌ یك‌ دنیای‌ جادویی‌ و سحرآمیز در دوره‌های‌ بسیار ابتدایی‌ حیات‌ انسان‌ می‌برد اما ام‌.نایت‌ از ما می‌خواهد كه‌ او را تا جایی‌ مانند یك‌ سوراخ‌ موش‌ فاضلاب‌ یك‌ استخر دنبال‌ كنیم‌ و این‌ باعث‌ انحراف‌ مسیر اصلی‌ تماشاچی‌ می‌شود!
اما نتیجه‌ آن‌ تا حدی‌ خنده‌دار است‌. برخی‌ از تماشاگران‌ ممكن‌ است‌ در بعضی‌ از صحنه‌های‌ فیلم‌ بخندند و این‌ در حالی‌ است‌ كه‌ شخصا معتقدم‌ نایت‌ هیچ‌ تصور و ذهنیتی‌ برای‌ خنداندن‌ تماشاچیان‌ فیلمش‌ نداشته‌. در ذهن‌ عوام‌ این‌ فیلم‌ شاید مضحك‌ترین‌ فیلمی‌ باشد كه‌ در طی‌ این‌ سال‌ها دیده‌اند!
● داستان‌ فیلم‌
در فیلم‌، كلولند هیپ‌ (با بازی‌ پل‌ جیاماتی‌) را در نقش‌ یك‌ مدیر متشخص و فهمیده‌ ساختمانی‌ در فیلادلفیا می‌بینیم‌. مردی‌ كه‌ زنی‌ جوان‌ و البته‌ تا حد زیادی‌ مرموز را (با بازی‌ بریس‌ دالاس‌ هوارد) از داخل‌ استخر ساختمان‌ نجات‌ می‌دهد و در مدت‌ كوتاهی‌ كشف‌ می‌كند كه‌ او یك‌ موجود افسانه‌یی‌ است‌، شخصیتی‌ كه‌ ما به‌ ازای‌ بیرونی‌ ندارد و از یك‌ داستان‌ شبانه‌ بیرون‌ آمده‌ و در تلاش‌ است‌ تا راهی‌ پیدا كرده‌ و به‌ دنیای‌ واقعیت‌ راه‌ یابد. كلولند در طی‌ داستان‌ سایر ساكنین‌ ساختمان‌ را متقاعد می‌كند كه‌ آنها نیز همگی‌ از دیگر شخصیت‌های‌ این‌ داستان‌ شبانه‌اند.
● ساكنین‌ ساختمان‌
هیجان‌ و لذت‌ اصلی‌ فیلم‌ از مجموع‌ شخصیت‌های‌ نامتعارف‌ و نابهنجاری‌ كه‌ ساكنین‌ آپارتمان‌ را تشكیل‌ می‌دهد، سرچشمه‌ می‌گیرد و اینجا جایی‌ است‌ كه‌ می‌توانید درخشش‌ دوربین‌ نایت‌ را ببینید، مانند صحنه‌ صحبت‌ كردن‌ مادر آسیایی‌ با دخترش‌...
● عملكرد بازیگران‌
به‌ عنوان‌ یكی‌ از اصلی‌ترین‌ شخصیت‌های‌ این‌ فیلم‌، پل‌ جیاماتی‌ عملكردی‌ فوق‌العاده‌ و چشمگیر دارد، بازی‌ او در بانوی‌ آب‌ بی‌نظیرترین‌ هنرنمایی‌اش‌ تا امروز بوده‌ است‌. شخصیت‌ او كمی‌ مضطرب‌ و نگران‌ و بیش‌ از آن‌ كنترل‌كننده‌ و فهیم‌ است‌، برخی‌ او را قهرمان‌ رام‌نشدنی‌ می‌نامند. بریس‌ دالاس‌ هوارد هم‌ در نقش‌ بانوی‌ آب‌ نمایشی‌ قدرتمند داشته‌ است‌.ام‌.نایت‌. شیامالان‌ برای‌ نخستین‌بار نقش‌ مهم‌ (ویك) را جلوی‌ دوربین‌ ایفا می‌كند.
تا آنجا كه‌ به‌ خاطر دارم‌ طی‌ یك‌ مصاحبه‌ بعد از اكران‌ فیلم‌ «حس‌ ششم‌» نایت‌ گفته‌ بود هدفش‌ این‌ است‌ تا فیلمی‌ بسازد كه‌ بتواند به‌ یك‌ پدیده‌ نوظهور فرهنگی‌ تبدیل‌ شود. خب‌ در «بانوی‌ آب‌»، نایت‌ نقش‌ یك‌ نویسنده‌ را بازی‌ می‌كند، كسی‌ كه‌ شخصیتی‌ ماجراجویانه‌ دارد و می‌خواهد دنیا را با نوشته‌ها و كلماتش‌ تغییر دهد.
نایت‌ در فیلم‌های‌ قبلی‌اش‌ نگاهی‌ متفاوت‌ را دنبال‌ می‌كرد، اما در این‌ یكی‌ همه‌ چیز كاملا متفاوت‌ است‌، در نیمه‌ نخست‌ فیلم‌ نایت‌ نقشش‌ را خیلی‌ با جدیت‌ و البته‌ كمی‌ خشن‌ بازی‌ می‌كند و این‌ در مجموع‌ نتیجه‌یی‌ در بر ندارد و در نیمه‌ بعدی‌ او به‌ تماشاچی‌ اجازه‌ می‌دهد تا او را كمی‌ آسیب‌پذیر و از زوایایی‌ خصوصی‌تر ببیند. این‌ جایی‌ است‌ كه‌ نایت‌ ثابت‌ می‌كند كه‌ قابلیت‌ تغییرپذیری‌ را دارد!
● نتیجه‌گیری‌
به‌ تماشای‌ این‌ فیلم‌ بروید، البته‌ اگر می‌توانید دل‌ به‌ دریا زده‌ و به‌ ساخته‌ این‌ كارگردان‌ هندی‌ اعتماد كنید! اما اگر از آن‌ دسته‌ كسانی‌ هستید كه‌ همیشه‌ با عینكی‌ تیره‌ و تار به‌ همه‌ چیز نگاه‌ می‌كنید، اصلا به‌ شما توصیه‌ نمی‌كنم‌ حتی‌ از چند صدمتری‌ فیلم‌هایی‌ كه‌ آن‌ را اكران‌ می‌كند رد بشوید! لطفا فاصله‌ ایمنی‌ را حفظ‌ كنید!
● در رویا غرق‌ می‌ شوم‌
خبرنگار نشریه Coming Soon، در خصوص‌ آخرین‌ ساخته‌ نایت‌ شیامالان‌ با وی‌ گفت‌وگویی‌ داشته‌ كه‌ چكیده‌یی‌ از آن‌ را در ادامه‌ خواهید خواهند.
● به‌ نظر می‌رسد این‌ فیلم‌ حقیقتا برای‌ كودكان‌ ترسناك‌ و وهم‌آور باشد.آیا از ابتدا هم‌ می‌خواستی‌ فیلمی‌ به‌ این‌ تاریكی‌ و ترسناكی‌ بسازی‌؟!
▪ خب‌ قرار نیست‌ كودكان‌ و نوجوانان‌ به‌ والت‌ دیسنی‌ بیایند! نمی‌دانم‌ چه‌ نتیجه‌گیری‌ باید بكنم‌، اما اگر بخش‌هایی‌ از این‌ فیلم‌ به‌ احساسات‌ برخی‌ صدمه‌ می‌زند، باید بگویم‌ واقعا چنین‌ قصدی‌ نداشتم‌ و نمی‌خواستم‌ بیش‌ از حد نرمال‌ از لایه‌های‌ درونی‌ عبور كنم‌. شاید دلیلش‌ آن‌ است‌ كه‌ از ابتدا قرار نبوده‌ تا فیلم‌ ترسناك‌ بسازم‌. چنین‌ قصدی‌ هم‌ نداشتم‌، اما به‌ نظرم‌ كودكان‌ نباید از چنین‌ چیزهایی‌ وحشت‌ داشته‌ باشند. ضمن‌ اینكه‌ وقتی‌ ساخت‌ یك‌ فیلم‌ را كلید می‌زنم‌ بعضی‌ چیزها را فراموش‌ می‌كنم‌ و به‌ نتیجه‌ فیلم‌ می‌اندیشم‌.
● نیمه‌ خودآگاه‌ ذهنت‌ درباره‌ این‌ فیلم‌ چه‌ تصویری‌ ساخته‌ بود؟ آگاهی‌ داشت‌ از فیلم‌ و فیلمسازی‌ در چه‌ فضایی‌ است‌، پیش‌زمینه‌ جنوب‌ آسیایی‌ و فیلم‌هایی‌ به‌ آن‌ سبك‌؟ آیا از جوزف‌ كمپل‌ خوانده‌یی؟
▪ مخلوطی‌ از همه‌ اینها! گاهی‌ اوقات‌ میان‌ همه‌ چیزهایی‌ كه‌ در اطرافم‌ وجود دارد غرق‌ می‌شوم‌. مثل‌ همان‌ حسی‌ كه‌ اگر زیر آب‌ زندگی‌ می‌كردم‌... من‌ به‌ همه‌ آنچه‌ كه‌ فرصت‌ تجربه‌اش‌ را به‌ دست‌ آورم‌ افتخار می‌كنم‌.
كمی‌ از انتخاب‌ بریس‌ دالاس‌ هوارد بگو، این‌ دومین‌ باری‌ است‌ كه‌ از او در فیلمت‌ استفاده‌ می‌كنی‌... همینطور پل‌ جیاماتی‌!
بریس‌ شكوه‌ و عظمت‌ خاصی‌ دارد، نوعی‌ درخشندگی‌ در بازی‌اش‌ دیده‌ می‌شود كه‌ در كمتر كسی‌ دیده‌ام‌. او تاؤیرگذاری‌ عادی‌ و نرمال‌ یك‌ دختر ۲۴ ساله‌ روی‌ مخاطب‌ را ندارد. به‌ شیوه‌ هم‌ سن‌ و سالانش‌ فكر نمی‌كند و این‌ خیلی‌ غریب‌ است‌!شاید به‌ دلیل‌ نوع‌ تربیت‌ خانوادگی‌اش‌ باشد. عقاید مذهبی‌ و دینی‌ قدرتمندی‌ دارد، باورهایش‌ واقعا مانند یك‌ راهبه‌ است‌. همیشه‌ می‌گوید: تلاش‌ كن‌ تا انسان‌ باشی‌.
پل‌ نیز مانند هر مرد متشخص و فهمیده‌ دیگری‌ در فیلم‌ رفتار كرد. هر دو این‌ شخصیت‌ها توانستند روند متفاوتی‌ از فیلم‌ را به‌ نمایش‌ بگذارند.
● كاركردن‌ با جفری‌ رایت‌ چطور بود؟ آیا از این‌ دسته‌ كسانی‌ بود كه‌ مردم‌ معتقدند باید در جامعه‌ وجود داشته‌ باشند؟
▪ از این‌ قبیل‌ چیزها زیاد می‌شنوم‌. اما جفری‌ واقعا انسان‌ جالبی‌ است‌ و این‌ جذابیت‌ شاید برای‌ من‌ زیاد باشد. در طول‌ این‌ سال‌ها با بازیگران‌ زیادی‌ كار كرده‌ام‌. در این‌ فیلم‌ پل‌ و جئوفری‌ را داشتیم‌. هر دو كاملا مسلط‌، هر دو حرفه‌یی‌ با استعدادی‌ ویژه‌!
● برای‌ این‌ فیلم‌ از كریستوفر دویل‌ یكی‌ از حرفه‌یی‌ترین‌ افراد در امر فیلمسازی‌ و كار با دوربین‌های‌ فیلمبرداری‌ استفاده‌ كردی‌...
▪ بله‌ كریس‌ دویل‌ واقعا بی‌نظیر و معركه‌ و دیوانه‌ این‌ حرفه‌ است‌. هنگامی‌ كه‌ كریس‌ را در پروژه‌ات‌ داشته‌ باشی‌ از اتفاقات‌ غیرمنتظره‌ هراسی‌ نخواهی‌ داشت‌ و همه‌ چیز بخوبی‌ پیش‌ می‌رود...
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید