چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا


لاتین ها


لاتین ها
صنایع خودروسازی برزیل و آرژانتین به كمك شركت های بزرگ خودروسازی جهان، همچنان به رشد صعودی خود ادامه می دهند.
سال ۲۰۰۴، سال بسیار خوبی برای خوروسازان برزیلی و آرژانتینی بود. در این سال، میزان تولید خودرو در كشور برزیل به ركورد ۲۱/۲ میلیون دستگاه در سال رسید، در صورتی كه این رقم در مورد آرژانتین ۲۶۰ هزار دستگاه بود كه ۹۰ هزار دستگاه نسبت به سال قبل از آن افزایش نشان می دهد. از سوی دیگر، میزان تولید خودرو در فاصله ماه های ژانویه و اوت سال ۲۰۰۵ در هر دو كشور برزیل و آرژانتین به ترتیب ۱۴ و ۲۷ درصد رشد داشته است. در حال حاضر فروش خودرو های كم مصرف و دوگانه سوز در بازار خودروی برزیل رونق بسیار خوبی داشته و هر روز بر این رونق افزوده می شود. گفتنی است، یك خودروی دوگانه سوز توانایی مصرف و استفاده از دو نوع ماده سوختی نظیر گازوییل، بنزیل یا الكل را دارد.
تاكنون شركت های فولكس واگن، جنرال موتورز، فیات، فورد، رنو و پاسات از جمله خودروسازان خارجی بوده اند كه به تولید خودرو های دوگانهسوز در كشور برزیل مبادرت ورزیده اند. بر اساس آمار های موجود، در برزیل میزان فروش خودرو های دوگانه سوز و خودرو های با سوخت الكل نسبت به كل فروش خودرو، در سال ۲۰۰۴ معادل ۲۴ درصد و در سال ۲۰۰۵ معادل ۴۴ درصد بوده است. اما اخیراً در آرژانتین، شركت خودروسازی تویوتا ظرفیت تولید سالانه تویوتای مدل هایلوكس را افزایش داده است. این خودرو یكی از خودرو های چند منظوره بین المللی است كه طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. همچنین شركت خودروسازی پاسات اعلام كرده است كه تا سال ۲۰۰۷ مونتاژ دو نمونه جدید از خودرو های تولیدی خود را در آرژانتین از سر خواهد گرفت. بر اساس پیش بینی های بینالمللی، مجموع تولید خودرو های سبك و سواری در دو كشور برزیل و آرژانتین تا سال ۲۰۱۰ به سه میلیون دستگاه در سال بالغ خواهد شد.
●خارجی ها در برزیل
در سال ۲۰۰۴، میزان فروش وصادرات خودرو های جدید تولیدی برزیل به ترتیب به میزان ۱۵۰ و ۱۱۵ هزار دستگاه نسبت به سال ۲۰۰۴ افزایش داشته است. جالب آنكه میزان تولید خودرو در فاصله زمانی یاد شده با یك افزایش ۳۸۳ هزار دستگاهی به حدود ۲ میلیون و ۲۱۱ هزار دستگاه بالغ گردید. بررسی میزان تولید خودرو توسط شركت های خارجی فعال در برزیل نشان می دهد كه شركت فولكس واگن با تولید بیش از ۵۷۴ هزار دستگاه خودرو در سال ۲۰۰۴ كه ۱۰۴ هزار دستگاه بیش از سال قبل از آن می باشد، مقام اول خودروساز خارجی در برزیل را در اختیار داشته است. بعد از این كمپانی، جنرال موتورز، فیات و فورد سه خودروساز خارجی دیگر هستند كه به ترتیب، با تولید ۵۶۲ ، ۴۳۷ و ۲۷۸ هزار دستگاه خودرو، مقام های بعدی را در اختیار دارند. به این جمع باید شركت پاسات را اضافه كرد كه با كمی تأخیر وارد بازار تولید و فروش خودرو در برزیل شده است. تویوتا و هوندا نیز دو خودروساز ژاپنی هستند كه سال ۲۰۰۴ به ترتیب بیش از ۵۳ و ۵۶ هزار خودرو در برزیل تولید و روانه بازار مصرف این كشور كرده اند. در مجموع، تولید خودروسازان خارجی در برزیل در فواصل ماه های ژانویه تا اوت سال ۲۰۰۵ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن با ۴/۱۴ درصد رشد، از یك میلیون و ۴۲۴ هزار دستگاه به یك میلیون و ۶۲۹ هزار دستگاه رسیده است. آرژانتین را به خود اختصاص داده است.
بعد از فورد، شركت های جنرال موتورز و پاسات مقام های دوم و سوم تولید خودرو را در اختیار دارند. میزان تولید خودرو توسط خودروسازان خارجی در آرژانتین در فاصله ماه های ژانویه تا اوت سال ۲۰۰۵ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۴/۲۷ درصد رشد داشته است كه از روند رو به رشد صنعت خودروسازی آرژانتین حكایت دارد. در این میان، جنرال موتورز، رنو و پاسات هر یك میزان تولید خود را در فاصله یاد شده ۲۰ درصد افزایش داده اند.در زمینه صادرات خودرو، پس از سال ۲۰۰۱ كه آرژانتین در این سال موفق به فروش ۱۵۵ هزار دستگاه خودرو در بازار های خارجی گردید، به مدت دو سال پیاپی صادرات خودروی این كشور سیر نزولی را در پیش گرفت. اما در سال ۲۰۰۴ صادرات خودروی آرژانتین با ۳۸ هزار دستگاه افزایش نسبت به سال قبل از آن به ۱۴۶ هزار دستگاه بالغ گردید كه رشد خوبی را نشان می دهد.
منبع : ماهنامه اقتصاد ایران


همچنین مشاهده کنید