پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


ایجاد عادتهای خوب در مطالعه


ایجاد عادتهای خوب در مطالعه
● استفاده موثر از وقت ( دانی باتلز)
آنچه برای پیشرفت تحصیلی دارای اهمیت اساسی است, چیست؟ من فكر می كنم اولین و مهمترین چیز, لااقل برای توفیق در كلاس درس, استفاده موثر از زمان خارج از كلاس درس است.
می دانیم كه هر شبانه روز ۲۴ ساعت است.
دو یا سه ساعت هر روز را به مطالعه كردن اختصاص دهید. اگر زمانی كه در كلاس ها, غذاخوری, خواب شبانه و درس خواندن صرف می شود از ۲۴ ساعت كم كنیم باز پنج یا شش ساعت باقی می ماند كه می توانیم آن را به كارهایی اختصاص دهیم كه بیش از مطالعه كردن دوست داریم.
من تصور می كنم عامل دیگری كه توفیق تحصیلی به دنبال می آورد مرور مرتب یادداشتهای كلاسی و فصلهای مربوطه كتاب درسی است. مرور دوره ای و آماده سازی برای امتحانات دراز مدت, وقت بیشتری در اختیار شما می گذارد و از با عجله برای امتحان آماده شدن جلوگیری می كند. بدین شیوه شما می توانید با كمال آرامش, با انگیزه بیشتر و تشویش كمتر در روز امتحان حاضر شوید. آخرین چیزی كه شما می توانید جهت دستیابی به نمرات خوب انجام دهید بهره جویی از تمامی منابع و امكاناتی است كه دانشگاه در اختیار شما می گذارد همه این منابع می تواند به شما كمك كند.
● آمادگی جهت شركت در كلاس (كیپ آلن)
اگر زمانی را برای آماده سازی خود اختصاص ندهم بدلیل پر بودن برنامه كاری ام, نمی توانم به اهدافی كه برای خود تعیین كرده ام, دست یابم. آماده سازی بسیار به شما كمك می كند. اگر جهت شركت در كلاس درس خودتان را آماده كنید متوجه می شوید كه كلاس درس تجربه بسیار لذت بخشی است.
نه تنها استاد متوجه می شود كه شما در كلاس درس آماده و فعال هستید بلكه متوجه می شوید كه شما می توانید از طریق وا داشتن همكلاسی ها به شركت در مباحث كلاسی, با آنها همكاری كنید. اگر شما خواستار یك درجه دانشگاهی هستید یا وقت دارید از آموزش دانشگاهی استفاده لازم را ببرید بر عهده خود شماست كه در این زمینه تصمیم بگیرید. پیشاپیش خودتان را آماده كنید تا نزدیك امتحان كامل و نهایی, خودتان را با حجم عظیمی از دروس روبرو نبینید. من خود به عنوان یك دانشجو می دانم درباره چه صحبت می كنم وقتی می گویم, آمناده سازی, امری اساسی است.
● قدرت همكاری (میكی برآون)
غالباً به آموزش به عنوان امری رقابت آمیز نگاه می شود. برای كسب منافع در دانشگاه رقابت می كنیم. و نیز برای نمرات, و وقتی هم كه دانشگاه را ترك می كنیم برای دستیابی به شغل مناسب رقابت می كنیم. در چنین فضایی به آسانی می توانیم قدرت همكاری را كه از طریق گروههای حمایتی مطالعاتی ایجاد می شود, نادیده بگیریم.
گروههای حمایتی مطالعاتی به شما انرژی می دهند. انسانها, حیوانهای اجتماعی هستند و ما از گروهها, كسب قدرت می كنیم. صرف نظر از رفاقت, دوستی و خرسندی, گروههای حمایتی می توانند به تعالی روحی شما یاری رسانند. گاه پیش می آید كه شما نمی خواهید روی درسهای خود كار كنید ولی اعضای گروه مطالعه, می توانند از شما حمایت كنند و شما را تشویق به كار نمایند. علاوه بر كسب نیرو از گروه به هنگام كاهش تمایل و توان, شما می توانید خودتان هم از دیگران حمایت كنید وقتی آنها به حمایت شما نیاز دارند. یك گروه حمایتی مطالعاتی همچنین مكان خوبی برای ایجاد روابط تشویق كننده با مردم است بنابراین, به هنگام مطالعه به فكر دوستان و همكلاسی خود باشید.
● در آمیختن مطالعه با فعالیتهای اجتماعی (مارك كریلی)
موفق ترین دانشجویان, فعالیتهای اجتماعی را با عادات مطالعاتی خوب متوازن می سازند.پرداختن به فعالیتهای اجتماعی, فشار روانی را كاهش می دهد و از خسته شدن شما پیشگیری می كند. حتماً یك ساعت بعد از مطالعه را به ملاقات دوستان یك بازی فرح بخش, تمرین در باشگاه ورزشی, یا گپ زدن با یك دوست جدید اختصاص دهید. وقتی چنین فعالیتهای اجتماعی را در برنامه می گنجانید در مطالعه تمركز بهتری حاصل می شود. ایجاد یك زندگی اجتماعی سالم, عادات معمول مطالعه را توسعه می بخشد.
بعد از فعالیتهای اجتماعی فوق, كتابها و تكالیف را به كتابخانه انتقال دهید. در یك مكان راحت و ساكت انتخاب كنید و به مدت دو یا ساعت مطالعه كنید. پس از هر ۴۵ دقیقه مطالعه مداوم, ده دقیقه برای استراحت فاصله بیندازید. دوستی را بیابید كه با شما از لحاظ عادات مطالعه, شباهت دارد. مكان و میز مطالعه مشتركی را با او انتخاب كنید. به خاطر داشته باشید كه پس از اتمام كار پیش از خواب زمانی را به فعالیت اجتماعی اختصاص دهید. شما با احساس سرزندگی و آمادگی برای یك روز دیگر از خواب بیدار شوید.
● تنظیم آهنگ رضایت بخش (جین فرا)
آیا تا به حال به دلیل عملكرد پایین تر از سطح توانایی خود در دوره تحصیلی ناكام شده اید؟ رهنمود حاضر برای كمك به حداكثر رساندن تلاشهای تحصیلی شما ارئه می شود. نمره خوب در درس تقریباً هیچگاه از خوش شانسی نتیجه نمی شود. نكته اساسی این است كه به یك آهنگ رضایت بخش مطالعه دست بیابید. آهنگ رضایت بخش شما چیست؟
چون آهنگ فعالیت را شما تعیین می كنید سازگار بودن آن برای شما مشخص است. جدای از زمانی كه به مطالعه روزانه اختصاص می دهید تنظیم آهنگ فعالیت نمرات بالاتر از متوسط را نصیب شما می كند. عقب افتادن از برنامه را به گورستان گذشته بسپارید! برای هر درس, سطح علاقه و نوع درس را رتبه بندی كنید. فهرستی از نیازهای مربوط به هر درس تهیه كنید. نمره ای كه دوست دارید به عنوان هدف, تعیین كنید. یك برنامه درسی تنظیم كنید. برنامه درسی نمرات بهتر را تضمین می كند و در واقع می تواند زمان مطالعه ای را كه هم اكنون صرف می كنید, كاهش دهد. حتماً زمانی را برای مرور درس ها در نظر بگیرید. برنامه درسی شما باید مناسب, و شما هم باید به آن وفادار باشید. افزایش زمان مطالعه توفیق برای شما به ارمغان می آورد. من در كار با دانشجویان به این نكته دست یافته ام.
● تغییر دادن عادات (جان فیلد مه یر)
حال شما چطور است؟ من دكتر فیلد مه یر از آكادمیك سوروایول تیپ هستم. اول از همه تقاضا دارم مداد یا قلمی بگیرید و آنچه را كه می گویم یادداشت كنید. آماده اید. لطفاً بنویسید:
گذشته با آینده برابر نیست. یك بار دیگر تاكید می كنم, گذشته با آینده برابر نیست. حال از شما می خواهم آنچه را كه نوشته اید بردارید و جایی آن را نصب كنید, جایی كه هر روز بتوانید آن را ببینید. بسیار خوب, معنی جمله فوق چیست؟ معنایش این است كه عادات غلط مطالعاتی و درسی مانند عدم تكمیل تكالیف, غیبت از كلاسها, حاضر شدن دیر هنگام در كلاسها و غیره الزاماً در آینده تكرار نمی شود. چه كسی وضع را تغییر خواهد داد؟ بله, درست حدس زده اید شما و تنها شما می توانید برای رسیدن به توفیقات بیشتر و زایندگی روز افزون, آینده را تغییر دهید. اجازه ندهید گذشته آینده شما باشد این را همیشه به خاطر داشته باشید. برای یك زندگی بهتر به تغییرات تن دهید.
● استفاده از كتابخانه (پَت هیچینگ)
من می خواهم به شما خاطر نشان كنم كه كار مؤثرتر با استفاده از كتابخانه دانشگاه ممكن می شود. منابع موجود در كتابخانه چه به صورت مقالات, یا منابع الكترونیكی, میكروفرمها یا رسانه ها و غیره می تواند به شما جهت دست یافتن به اطلاعات مفید سریعاً كمك كند. شما از طریق استفاده از امكانات كتابخانه در وقت و انرژی صرفه جویی می كنید و به نتایج بهتری می رسید.آموزش انفرادی در زمینه چگونگی استفاده از كتابخانه هر سه شنبه راس ساعت ۱۱ توسط مسئول كتابخانه ارائه می شود به منظور كسب اطلاعات بیشتر می توانید با مركز مشاوره دانشگاه تماس بگیرید. در نتیجه تماس با ما دانشجوی موفقتری می شوید. كتابخانه در واقع بهترین ابزار تحصیلی دانشگاهی است.
● مرور بلافاصله یادداشتهای كلاسی (نینامدلون - پیرینو)
پیشنهادی كه من در زمینه مطالعه دارم همان پیشنهادی است كه خود من در آخرین نیمسال دانشگاهی دوره لیسانس رعایت می كردم یعنی به خانه رفتن و سریعاً مرور هر آنچه در كلاسها شنیده یا یاد گرفته اید زیرا در غیر اینصورت ۸۰ درصد از آنچه یاد گرفته اید, فراموش می كنید. همچنین به محض خروج از كلاس, یادداشتهای كلاسی یا فصول مربوطه از كتاب درسی را مرور كنید. وقتی این نوع مرور كردن را انجام می دهید ممكن است تجربه رضایتبخش مرتبط ساختن ایده ها، درك آنها پیوند دادن آنها و متناسب ساختن آنها با ذهنیت خودتان را داشته باشید. گاهی اوقات ممكن است پدیده جالبی را تجربه كنید احساس كنید نوری فضای مغز شما را روشن می كند و این جنبه مفید قضیه است.
جنبه دیگر این است كه این كار به خود نظم بخشی و تلاش مدام نیازمند است. بله, مقصود من تدوین یك برنامه درسی برنامه ریزی شده است. این یك تجربه یادگیری پاداش دهنده است و من آن را به شما توصیه می كنم. این توصیه را می توان به نحو معكوس نیز انجام داد و ممكن است حتی آسانتر به نظر برسد: درست قبل از شروع یك كلاس, مطالب مربوط به آن درس را از كتاب درسی بخوانید آنگاه شما یكی از معدود دانشجویانی خواهید بودكه درس آن روز را می فهمید و می توانید به سوالات پاسخ دهید, سوال كنید و در فعالیت كلاسی مشاركت جویید. شما اشراف داشتن به موضوع درس را به معنی حقیقی كلمه احساس می كنید. آماده سازی پیش از كلاس, اثر بازخورد مثبت فوری دارد و شما را قادر می سازد اطلاعات بیشتری را ذخیره سازی كنید. بنابراین برنامه ریزی كنید زمان مطالعه روزانه را مشخص كنید یا چند تا از این فنون را در زمان مطالعه برنامه ریزی شده خود جای دهید.● حفظ هوشیاری و بیداری (دناپاترسون)
زمانهایی هست كه صرف نظر از جالب بودن موضوعی كه مطالعه می شود, حفظ هوشیاری و سرحالی حین مطالعه بسیار دشوار می شود. فرض كنید مجبورید چند جلد كتاب را برای درس مطالعه كنید. وقت كافی برای انجام آن دارید ولی نمی توانید چشمهای كوچك خود را باز نگه دارید. حال این توصیه را به كار بندید نخست, یك ساعت تنظیم كننده وقت از آن دسته ساعتهای سفید و كوچك كه ثانیه ها را هم جدا می كند تهیه كنید.
ساعت را برای فاصله های ده دقیقه ای تنظیم كنید. مطالعه را شروع كنید تا زمانی كه صدای زنگ را بشنوید از پشت میز بلند شوید و به مدت دو دقیقه در اتاق دوری بزنید, می توانید آب میوه ای بنوشید سپس ساعت را باز تنظیم كنید و كل فرایند را تكرار كنید. اگر برخاستن و دور زدن و نوشیدن كفایت نكرده است به برخی فعالیتها مانند خم شدن تا سر زانو و بعد راست شدن, عضلات خود را سفت و شل كردن بپردازید. این كار حركت جریان خون به مغز را حفظ می كند. شما سر آخر متعجب می شوید كه همین دوره های كوتاه مطالعاتی تا چه میزان بر اطلاعات شما می افزاید.
● اولویت را به تحصیل و آموزش بدهید. (ماری لین شیرر)
به عنوان رئیس دانشكده از این فرصت برخوردار بودم كه با بسیاری از دانشجویان در نیمسال دوم یا اول دانشگاه در حوزه فعالیت خودم صحبت كنم. متاسفانه برخی از دانشجویان از لحاظ تحصیلی مشروط شده بودند و به نمرات كمتر از آنچه نیاز داشتند، دست یافته بودند. دلیلی كه من از اكثر آنها می شنیدم این بود كه "خوب، اولین نیمسال را ضایع كردم و در واقع سخت مطالعه نكردم" این گونه اظهارات مرا وا می دارد دو نكته را به عنوان رهنمود و پند به دانشجویان ارائه دهم:
▪ اولویت را همیشه به تحصیلات و آموزش خود بدهید. این اولویت می تواند شامل مطالعه در یك محیط ساكت و خواندن تكالیف بیش از یكبار، دقیق یادداشت برداشتن، ونوشتن مقاله ها لااقل یك هفته قبل از زمان معمول باشد.
▪ خوب بخوابید و خوب غذا بخورید. وقت خود را تا دیر وقت به صحبت با دوستان ضایع نكنید. برای صبحانه حتماً وقت بگذاریدو قبل از كلاس مطالعه كنید. دوستان من این توصیه ها معنایش این است كه شما تنها آخر هفته را می توانید به خوش و بش كردن و گذراندن وقت با دوستان خود اختصاص دهید. نباید در این برنامه تا زمانی كه نمرات اولین نیمسال به دست شما نرسیده تغییری بدهید. بخاطر داشته باشید كه عدم شركت در مهمانی ها تضمین كننده عدم مردودی در امتحانات است. شما زمانی مردود می شوید كه از كلاس ها غیبت كنید و التزامی به تلاش بیشتر در خود ایجاد نكنید.
● نكاتی درباره مدیریت زمان (تنظیم و تدبیر وقت) (كتی استروسر)
آیا حین امتحانات در به یاد آوردن اطلاعات خود دچار مشكل می شوید؟ آیا میزان مطالبی كه نیاز است یاد بگیرید شما را به استیصال و ناتوانی دچار می كند؟ اطلاعات موجود در حافظه كوتاه مدت پس از چند لحظه زوال می یابند مگر آنكه سعی كنید آن اطلاعات را در حافظه بلند مدت جای دهید. پژوهش ما نشان می دهد اگر طی ۲۴ ساعت دست به مرور مطالب فرا گرفته شده نزنید ۸۰ درصد مطالب فراموش می شود. از طریق مرور اطلاعات در سریع ترین زمان ممكن، شما نه تنها میزان مطالبی را كه حفظ می كنید، افزایش می دهید بلكه همچنین ساعات مورد نیاز قبل از امتحان برای مطالعه را كاهش می دهید. شما می توانید در برنامه درسی خود زمانهایی را به مرور مطالب اختصاص دهید. این كار با گاههای ساده زیر برداشته می شود: اول، از برنامه ریزی كردن بعد از هر كلاس پرهیز كنید. زمانی را بین كلاس ها به مرور یادداشتهای خود اختصاص دهید. از مخفف نویسی استفاده نكنید. این كار تنها چند دقیقه وقت شما را می گیرد ولی به ذخیره سازی مطالب كمك خواهد كرد.
دوم، دره های كوتاه مدت، مطالب را مرور كنید. از تلنبار كردن وبعد به یكباره مطالعه كردن تمام مطالب (ماراتون مطالعاتی) پرهیز كنید چون این شیوه مطالعه فرساینده است و موجب می شود دانشجویان از مطالعه مطالب درس هر چه بیشتر طفره بروند. سوم، زمانی را كه در صف اتوبوس، كتابفروشی یا لباسشویی تلف می كنید می توانید به مرور و سازماندهی یادداشتها اختصاص دهید. امر مهم وكلیدی، اداره زمان ( تدبیر وقت) است. فراگیری تنظیم و تدبیر وقت، زمان بیشتری برای مرور مكرر در اختیار شما می گذارد طوریكه زمان كمتری برای با عجله برای امتحان آماده شدن اختصاص می یابد.
●هراسان نشوید (پیتروان هونرت)
ممكن است با توجه به تمامی تكالیفی كه باید انجام دهید و فرصت تا پایان ترم تحصیلی كم باشد، دچار هراس شوید. برخی افراد دست از كار می شویند چون نمی دانند در این میان دست به چه كاری نمی زنند و البته بدترین نتایج از راه می رسند. راه حل این مشكل به نظر می رسد این است كه نخست نگاهی سریع به چیزهایی كه باید انجام دهید بیندازید ولی این چاره كار نیست به كل تكالیفی كه باید انجام گیرد نظر نكنید.
توجه خود را به تنهایی روی هر گام خاص متمركز كنید برای مثال روی تكالیف ریاضی خود متمركز شوید، درباره مقاله انگلیسی، پروژه ارتباط و غیره نگران نباشید. یا ابتدا اولین پیش نویس را بنویسید و نگران شكل نهایی مقاله نباشید این نگرانی را به آینده محول كنید. اگر تنها روی یك گام متمركز شوید همه چیزهایی كه می خواهید انجام دهید به طور خودكارحاصل می آید. شما نباید نگران شوید و هركسی تصدیق می كند كه شما به خواب هم احتیاج دارید.
● مطالعه كردن می تواند فرحبخش باشد (كریس هازارلا)
من دانشجویان بسیار را دیده ام كه مطالعه كردن را تكلیفی شاق و دشوار اگر نه دردزا در نظر می گرفتند. خوشحال می شوم پاره ای رهنمود ها ارائه دهم كه بتواند به شما كمك كند تا به مطالعه كردن به شیوه ای موفقیت آفرین و مولد نزدیك شوید. نخست، زمانهایی را كه می خواهید در یك روز به مطالعه اختصاص دهید، بخش بندی كنید. انتخاب زمان مناسب، اساسی است برخی افراد، صبحها به موثرترین شكل مطالعه می كنند و برخی عصرها را زمان مناسب می یابند. تنظیم زمان مطالعه برمبنای انطباق با ویژگی های شخصی، نكته ای بسیار اساسی و با اهمیت است یعنی چه وقت شما در بهترین وضعیت هستید.
اگر مشكل شما یافتن زمان مطالعه است احتمالاً شما عادت به انجام كارهایی دارید كه شما را از مطالعه باز می دارد. دوم، محل مطالعه خود را انتخاب كنید و كاملاً مطالعه كردن در آن محل را رعایت كنید. محل باید نزدیك و ساكت باشد و شخص در آن به هیچ وجه دچار حواسپرتی نشود. آن محل باید تنها با مطالعه كردن تداعی شود.
بسیاری از دانشجویان علی رغم نیت خوبی كه دارند ولی مرتكب این خطا می شوند كه محل خواب را به عنوان محل خاص مطالعه خود انتخاب می كنند. متاسفانه این دانشجویان خیلی زود در می یابند كه این محل تنها چیزی را كه نصیب آنها می كند چرت زدن و فرو رفتن در خواب است. سوم، فضایی كه در آن درس می خوانید باید فرحبخش و لذت آفرین باشد. لباس راحتی بپوشید، چای داغی بنوشید، زمان خاصی به مطالعه اختصاص دهید. ترفندی كه به شما كمك می كند تغییر دادن احساساتی است كه نسبت به مطالعه كردن دارید. اگر این طور، عمل كنید زمان مطالعه می توانید زمانی لذت بخش و مولد باشد.
● چرا وقتی می توانید به موفقیت نایل شوید، شكست می خورید؟ (فرانك یوگیو)
زمانی كه من دانشجو بودم پژوهشی در زمینه علل شكست تحصیلی دانشجویان انجام دادم. آنچه بدان دست یافتم همان قدر در مورد دانشجویان دوره دانشجویی ام صادق است كه هم اكنون صادق است دانشجویان شكست می خورند چون نمی دانند چگونه مطالعه كنند یا نمی دانند مقصود از مطالعه كردن چیست.
بهترین پندی كه من می توانم به شما ارائه دهم تا بتوانید به پیشرفت تحصیلی در خور توجه دست یابید ایجاد مهارتهای مطالعاتی صحیح است. نخست ، محیط مطالعه خوب، میز مناسب، صندلی راحت، نور خوب، دمای مناسب اتاق، و یك جو ساكت فراهم كنید. مقصود این است كه شما باید تمامی چیزهای درونی و بیرونی را كه موجب حواسپرتی می شوند، حذف كنید. دوم، پیش از شروع به كار، مروری بر تكلیف محوله انجام دهید. ببینید انتظار می رود كه با چه مهارتها، واقعیتها و ایده ها در حد تسلط آشنا باشید.
زمینه ای كه انتظار می رود به آن مسلط باشید چیست. ابتدا به دشوارترین موضوع و مطلب بپردازید. یعنی زمانی كه ذهن شما، آماده ترین وضع را دارد و به سهولت مسایل را هضم می كند. یك برنامه درسی شكل دهید و آن را در اتاق خود نصب كنید. زمان مطالعه را وقتی در بهترین وضعیت روحی قرار دارید، تنظیم كنید. دانشجویان موفق این با نكته موافقند كه جدول بندی هفتگی بهترین كارآمدی و نتایج را به دست می دهد. و انعاف پذیری در برنامه ریزی برای ایجاد سازگاریها بر حسب نوع تكلیفی كه انجام می دهید، لازم است. سرانجام، هم اساتید را بررسی كنید و هم موضوع درسی را مطالعه كنید. در واقع، رهنمودهای مطالعاتی خاص را برای درسی كه یاد می گیرید، جویا شوید.
مترجم: عباس بخشی پوررودسری,كارشناس مركز مشاوره دانشگاه تهران
منبع:Academic Suevival Tips
منبع : دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری


همچنین مشاهده کنید