پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


تنهایی قهرمانی که خانه اش را گم کرده است


تنهایی قهرمانی که خانه اش را گم کرده است
● در معرفی مجموعه هنك سگ گاوچران
مجموعه كتاب های «هنك سگ گاوچران» مدتی است كه منظم و مستمر توسط فرزاد فربد ترجمه و به كوشش نشر پنجره منتشر می شود. این مجموعه كه به نوعی جزء ادبیات نوجوان طبقه بندی می شود و در عین حال برای مخاطبین در هر سنی جذابیت دارد، به ماجرای سگ بی اصل و نسب نگهبانی می پردازد كه به همراه سگی كوچك تر و ترسو، مامور مراقبت از یك مزرعه آمریكایی پهناور است.
جان آر. اریكسون، نویسنده و خالق شخصیت هنك، رمان ها را از زبان خود او روایت می كند و همین باعث می شود تا خودخواهی، غرور، اعتمادبه نفس كاذب هنك در برابر واقعیت های بیرونی قرار گرفته و موقعیت های طنزآلودی بیافریند. هنك شخصیتی برآمده از سنت آمریكایی است. سنتی كه در آن روحیه گاوچرانی و كابویی قسمت مهمی از تاریخش را تشكیل می دهد و هنك دقیقاً پرداخته شده از چنین نگاهی است. سگی تنها، مهربان، جوانمرد و گاهی مغرور كه می كوشد تا نقص های نژادی اش را با حس برتری خواهی اش جبران كند.
مجموعه هنك سگ گاوچران با «زندگی سگی» آغاز شد و پس از آن كتاب هایی با عناوینی مانند ماجراهای دست اول، پرونده شبح هالووین، عشق رنگ و رورفته، دیدار با جغد جادوگر، قتل در چراگاه و... ترجمه و منتشر شده اند. آخرین كتاب هایی كه از سری داستان های هنك به بازار آمده است، دو كتاب «گمشده در جنگل تاریك و طلسم شده» و «پرونده روباه ویولن زن» هستند كه مانند آثار قبلی دارای جذابیت های روایی منحصربه فردی اند.
جان. آر. اریكسون در مجموعه داستان های هنك، اصل روایتش را بر ویژگی های متناقض شخصیتی گذارده كه در اكثر كتاب ها مسیر یكسانی را طی می كند. او معمولاً به دلایلی از مزرعه دور می شود (یا قهر می كند یا دچار سوءتفاهم می شود یا می خواهد كاری خارق العاده كند) و در جنگل اطراف مزرعه با خطرهایی مانند موجودات درنده دست و پنجه نرم كرده و در نهایت به «خانه» بازمی گردد.
خانه ای كه امن است و او را در پناه امنیتش حفظ می كند. این مسیر همیشگی- البته- بدون آگاهی به ماجراهای قبل انجام می شود. اما نویسنده می تواند هنكی را بیافریند كه اجراكننده انواع شكل های حماقت است. این حماقت كه از دوستی با یك روباه گرفته تا تلاش برای تبدیل شدن به یك شوالیه شجاع، موجب ساخته شدن ماجراهای هنك می شود. او تنها است، دستیارش ضعیف النفس، ترسو و حقیر است و جالب اینكه همیشه هنك را جا می گذارد. با این شمایل هنك سگ گاوچران تبدیل به آن چیزی می شود كه ما به آن «قهرمان» می گوییم. او قهرمان متناقضی است كه در نهایت اصول خود را دارد و با وجود من گویه های فراوانی كه در ستایش از خود است اجازه می دهد تا مخاطب او فرو افتادنش را هم ببیند.
قهرمان پراشتباه، ماجراهای هنك از آن جهت جذاب و دوست داشتنی است كه در هر موقعیتی می تواند وضعیت كلامی و زبانی را به سمت خود بگرداند و با وجود ضربه هایی كه خورده برنده محسوب شود. اریكسون این تیپ روایی را نه براساس شخصیت هایی دیگر بلكه با محوریت دادن به ماجراجویی های خودش پروبال می دهد. در واقع هنك است كه با توسل به كوچك ترین موقعیت و اتفاقی یك ماجرای بزرگ می سازد و خودش را وسط ماجرا تنها می بیند. این مجموعه درخشان در حوزه ادبیات نوجوان و در این سال ها كم نظیر است.
مجموعه ای كه در عین مستقل بودن هریك از بخش های خود، می تواند فضای كلی و به هم پیوسته ای را هم بسازد. انتشار این مجموعه كماكان ادامه دارد و تاكنون بیش از ده جلد از ماجراهای هنك به بازار آمده است. آخرین آنها پرونده روباه ویولن زن، به روزگار هنكی می پردازد كه به ناچار با روباه متحد شده و قرار است تخم مرغ بدزدد...
جان آر. اریكسون
ترجمه: حسین ابراهیمی
ناشر: كتاب پنجره
تعداد: ۳۳۰۰نسخه
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید