جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


گشت و گذاری در جنگل


گشت و گذاری در جنگل
● مروری بر ماجراهای پارك جنگلی
كودكان از داستان های جانوری لذت می برند. آنها به همراه حیوانات در جنگل پرسه می زنند و به جاهای مختلف سرك می كشند و تجربیات تازه ای را در موقعیت های مختلف كسب می كنند. چنین داستان هایی كه بر گسترش دامنه تخیل كودكان تاكید دارند باعث می شوند تا كودكان با بهره گیری از تجربه هایی كه از داستان ها كسب می كنند تخیل خود را گسترش دهند و گاه با اجرای بازی های نمایشی خلاق و بازگو كردن قصه های ذهنی خود به درك بیشتری از جهان پیرامون برسند.
چنین كتاب هایی با ارزش داستانی به كودك كمك می كند تا از محیط اجتماعی، خانواده، محیط زیست و... اطلاعات بیشتری كسب كند. دیوید شافر متخصص رشد كودك، رشد و پرورش شناختی را شامل تغییراتی می داند كه به مرور زمان در كسب مهارت های ذهنی و توانایی های گوناگون در كودكان روی می دهد. وی می گوید: «ما پیوسته به اشیا و رویدادها توجه می كنیم، به تعبیر و تفسیر آنها می پردازیم، آنها را با تجربه های گذشته مقایسه و دسته بندی می كنیم و پس از نشانه گذاری به حافظه می سپاریم.»
در حقیقت چنین دركی از دوران كودكی قدرت استدلال، همكاری، همیاری و ادراك ما را در بزرگسالی افزایش می دهد.
مجموعه ده جلدی «ماجراهای پارك جنگلی» از جمله داستان هایی است كه كودك به راحتی اتفاقات و رخدادهای آن را باور می كند و مفاهیمی چون دوستی، همكاری، گذشت و... را به آنها می آموزد. شخصیت های این كتاب برای كودكان واقعی به نظر می رسند، زیرا آنها ویژگی هایی را به نمایش می گذارند كه كودكان از خود نشان می دهند. از طرف دیگر داستان های كتاب در فصل های مختلف اتفاق می افتد و فضاهای متفاوتی را برای تجربه در اختیار كودكان قرار می دهد و این امر تا حدودی به درك آنها از توالی زمان و رخدادها كمك می كند و این مجال را می دهد تا با پدیده های مختلف در زمان ها و مكان های مختلف آشنا شوند.
این داستان ها در یك فضای سنتی جانوری یعنی پارك جنگلی رخ می دهد و جانوران داستان هم ویژگی های جانوری را به همراه ویژگی انسانی بروز می دهند. آنها احساسات و عواطف و مشكلات انسانی دارند و در اینجا وجود پرسی برای حل همه این مشكلات غنیمت است. رابطه همزیستی و همكاری «پرسی» نگهبان پارك جنگلی و دیگر حیوانات پارك، محور اصلی داستان ها است. نویسنده و تصویرگر كتاب نیك باترورث در مورد شخصیت پرسی می گوید: وقتی شخصیت پرسی را می ساختم متوجه نبودم اما اكنون كه دقت می كنم، می بینم پرسی خیلی شبیه پدربزرگ مادری ام شده است. من حتی عكسی از او دارم كه من و برادرم را سوار فرقون چوبی و دست ساز خودش كرده و به گردش می برد!»
چنین شخصیتی در كل داستان ها حضوری پررنگ دارد. حیوانات جنگل با پرسی صحبت می كنند و اوست كه راز و رمز حرف زدن با آنها را می داند و با همه حیوانات دوست است، به آنها كمك می كند و سعی دارد تا مشكلاتشان را حل كند. پرسی به یك جوجه تیغی كمك می كند تا بتواند اولین بادكنك را به دست بگیرد، به پرنده ای دیگر پرواز یاد می دهد و... او در داستان «مهمان های ناخوانده» در شب زمستان به همه حیوانات پناه می دهد تا شب را كنار او بگذرانند. این داستان بیش از حد به قصه مهمان های ناخوانده ای شبیه است كه بارها و بارها آن را شنیده ایم و بر همین اصل مترجم نام این داستان را كه شب برفی بوده به مهمان های ناخوانده تغییر داده. حسین ابراهیمی (اِلوند) كه ترجمه این آثار را بر عهده داشته است می گوید: راستی چه رازی در بین است كه قصه ای (با ظاهری متفاوت و باطنی یكسان) در دو نقطه یا چند نقطه جهان دیده و شنیده می شود؟ آیا هسته اصلی قصه را آنها از ما گرفته اند یا ما از آنها؟ آیا قصه گویان و شنوندگان آنها از وجود این قصه در جای دیگر از این جهان پهناور اطلاع دارند یا داشته اند؟ اینها را نمی دانم اما گمان می كنم آن راز را بدانم. این راز جز كمك به دیگران، جز سهیم كردن آنها در آنچه داریم، به ویژه به هنگام نیاز و ضرورت چیز دیگری نیست. این همان راز جست وجوی آرامش، امنیت، دوستی و محبت است. این همان كیمیای سعادت است.
نویسنده كتاب هم با تاكید بر رابطه های لطیف، خوب و دوستانه مجموعه ای به وجود آورده است كه با كمك تصاویر رابطه ها را زیباتر و گویاتر به كودك انتقال دهد و در این امر موفق بوده است. این مجموعه كه جذابیت ها و مخاطب های گوناگونی را جلب كرده تاكنون چندین بار تجدید چاپ شده و فیلم ویدئویی و كارتونی آن هم ساخته شده است.
این مجموعه با نام های مهمان های ناخوانده، درس پرواز، گروه نجات، خرگوش بداخلاق، مسئولیت جغد، پرواز پردست انداز، بادكنك جوجه تیغی، راه مخفی و در جست وجوی گنج توسط انتشارات طرح و اجرای كتاب برای گروه سنی ب راهی بازار شده است.
در این كتاب ها، تصویرها ریزپردازی شده اند و بسیار دقیق مكمل داستان هستند و بسیاری از خصلت های شخصیت ها را به نمایش می گذارند و احساسات و عواطف این شخصیت ها در این تصاویر بسیار مشخص و گویا است و همین مسئله سبب شده تا از نظر كودكان شخصیت ها واقعی جلوه كنند.
در این داستان ها كه مانند بیشتر داستان های جانوری در محیط طبیعی - در پاك جنگلی - اتفاق می افتد، تمام داستان ها به صورتی خوب و موفقیت آمیز به پایان می رسد و همین پایان رضایت بخش امنیت و موقعیت تثبیت شده ای را فراهم می كند تا كودك از این داستان ها لذت بیشتری ببرد.
نویسنده و تصویرگر: نیك باترورث
مترجم: حسین ابراهیمی
ناشر: طرح و اجرای كتاب
تعداد: ۵۵۰۰ نسخه
نلی محجوب
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید