جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آینه بدن را صیقل دهیم


آینه بدن را صیقل دهیم
چرا از لوازم آرایش استفاده می كنیم؟ هیچ فكر كرده اید چرا عادت كرده ایم صبح ها بلافاصله پس از شست وشوی صورت با انواع كرم ها و پودرهای آرایش به جان صورتمان بیفتیم تا شاید بتوانیم لك ها و چین و چروك ها را از نظر مخفی كنیم. پوشاندن صورت با انواع كرم پودر و پن كیك در طولانی مدت نه تنها باعث از بین رفتن جوش صورت و كمرنگ شدن لكه ها نمی شود كه بروز جوش های ریز پوستی و چین و چروك در ناحیه گونه، زیر چشم و اطراف لب را افزایش می دهد. اما اینكه چه كنیم كه پوستمان كه آینه بدن است، همیشه سالم و شاداب باشد سئوالی است كه پاسخش انجام چند كار ساده و به نظر پیش پا افتاده است. (صرف نظر از برخی بیماری های پوستی كه علائم خاص داشته و باید تحت نظر پزشك متخصص انجام گیرد.) فقط صبح ها از صابون استفاده كنید. برای پاك كردن صورتتان به خصوص اگر چرب و آكنه ای است از پاك كننده هایی مثل انواع ژل، تونیك یا شیرپاك كن استفاده كنید. شست وشوی صورت با آب میوه های طبیعی در بسیاری موارد باعث از بین رفتن لك های پوستی و براق شدن پوست می شود. انگور را له كنید و آب آن را به صورتتان بمالید. پس از ۲۰ دقیقه با آب نیمه گرم بشویید. پس از مدتی كوتاه تغییرات در پوستتان را به روشنی خواهید فهمید.
برای پاك كردن صورت از جوش های سرسیاه و زیرپوستی هفته ای یك بار بخور دهید. اگر پوستتان چرب است بخور لیمو و نعناع بدهید. اگر پوستتان معمولی است سراغ اسطوخودوس بروید و از بابونه برای پوست خشك استفاده كنید. ترجیحاً بعد از انجام بخور از هیچ نوع كرم آرایشی استفاده نكنید، اگر صورتتان خشك است با یك لایه كرم مرطوب كننده بپوشانید.
صورتتان را ورزش دهید. ابتدا صورت را با یك لایه كرم مرطوب كننده بپوشانید، سپس به آرامی صورتتان را ماساژ دهید. انگشتان دست را روی گونه گذاشته و به آرامی با نرمش دایره وار به سمت گوش ها ببرید. انگشتتان را روی صورت قرار داده و برخلاف جاذبه زمین به طرف بالا بكشید.
انگشتان را بالای پلك گذاشته و به آرامی به گوشه خارجی بكشید. حركت ژاكه انجام دهید. ژاكه حالتی است مثل نیشگون كه از دور چانه شروع شده و سپس دو طرف صورت انجام می شود. ژاكه باعث می شود، چربی های زیر پوست به سطح پوست آمده و در یك محل جمع نشود.
دهان خود را به حالت O در آورده و به طرف چپ و راست حركت دهید. لب ها را نیز به طرف بالا و پایین برده و سپس جمع كنید. لب ها را مثل O باز كرده و پس از ده ثانیه به حالت اول برگردانید. حركات دایره وار دهان و لب ها به تقویت ماهیچه های این ناحیه كمك كرده و از افتادگی آن جلوگیری می كند.
هرگاه بیكار شدید به گذاشتن ماسك بپردازید. یكی از مناسب ترین راه ها برای سالم و زیبا ساختن پوست استفاده از ماسك میوه است. در این فصل كه هر نوع میوه ای را می توان یافت گذاشتن ماسك بسیار توصیه می شود. در اینجا به معرفی چند نوع ماسك میوه كه می تواند تغییرات مثبت در پوست شما ایجاد كند، می پردازیم:
●ماسك آناناس
آب آناناس را گرفته و روی صورتتان بمالید و ده دقیقه ماساژ دهید. پس از ۵ دقیقه صورتتان را بشویید. آب آناناس تقویت كننده ماهیچه های صورت است. خاصیت آرام سازی داشته و از خستگی پوست جلوگیری می كند.
برای صاف و براق شدن پوست ۶۰ گرم آناناس را آب گرفته و با ۶۰ گرم مغز بادام شیرین پودر شده مخلوط كنید و به مدت ۱۵ دقیقه روی صورتتان به خصوص نواحی تیره بزنید.
● ماسك سیب
نصف سیب را رنده نموده و با یك قاشق چای خوری ماست، یك قاشق چای خوری آرد جو دو سر و دو قاشق آبلیموی تازه مخلوط كنید و نیم ساعت روی پوستتان بمالید. این ماسك همانند پیلینگ عمل كرده و به پاكسازی پوست كمك می كند. برای نتیجه مطلوب این ماسك را هفته ای یك بار روی پوستتان بمالید.
●ماسك هلو
یك عدد هلو را رنده كرده و با ۵۰ گرم ماست همانند یك كرم روی صورتتان بمالید تا ۱۵ دقیقه بماند. مالیدن هر روزه این ماسك باعث می شود تا پوست هیچ گاه خشك نشود. ضمن اینكه تقویت كننده است و به ماهیچه ها استحكام می بخشد.
برای مقابله با تاثیرات نامطلوب گرمای روی پوست از ماسك نعناع استفاده كنید. یك عدد خیار را رنده كرده و با نعناع تازه كوبیده شده و یك قاشق چای خوری آبلیموی تازه و یك عدد سفیده تخم مرغ مخلوط كنید و به مدت ۲۰ دقیقه روی صورتتان بمالید.
این ماسك به دلیل دارا بودن خیار و نعناع نقش مفیدی در كاهش التهابات پوستی ایفا می كند.
●ماسك موز
دو عدد موز را رنده كرده با دو قاشق عسل و دو قاشق ماست به مدت نیم ساعت روی پوستتان ماساژ دهید.
این ماسك شفاف كننده بوده و در درازمدت لكه های پوستی را برطرف می كند.
●ماسك شیر و سیب
یك عدد سیب را رنده كرده و با شیر مخلوط كنید و به مدت ۲۰ دقیقه هر روز پوستتان را با آن پاكسازی كنید. این ماسك لایه بردار بوده و پوست را جلا می بخشد.
پس از انتخاب ماسك مناسب نوبت به رعایت رژیم غذایی می رسد. روزانه حداقل هشت لیوان آب بخورید.
حداقل هفته ای یك وعده به ماهی اختصاص دهید. امگا سه موجود در روغن زیتون، ماهی و گردو در حفظ سلامت پوست بسیار موثر است.
از ویتامین A و C غافل نشوید. ویتامین A به ضدچروك معروف است. این ویتامین را در سیب زمینی، سبزی های دارای برگ سبز تیره، جگر، روغن ماهی و هویج، هندوانه و هلو می توانید پیدا كنید.
ویتامین C هم كمك بزرگی به تولید كلاژن در سلول های پوست می كند. مركبات، فلفل قرمز، حبوبات و كلم برای افرادی كه به دلیل استعمال سیگار و بالارفتن سن دچار كمبود كلاژن اند، بسیار مفید است.
روی نیز به تولید كلاژن بسیار كمك می كند. آرد جو دوسر، گوشت قرمز و كدو منبع غنی از روی به شمار می روند.
ویتامین E كه در حبوبات، سویا و جوانه گندم یافت می شود به خشكی پوست و كاهش تاثیرات ناشی از تماس مستقیم با نور خورشید و جلوگیری از تخریب ساخت پوست كمك كرده و پیری سلول های پوست را به تعویق می اندازد.
ترجمه: بهاره مهرنژاد
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید