جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


چگونگی سنجش و ارزشیابی مدیریت منابع انسانی


نویسنده : دكتر جك فیتز انز
ترجمه: دكتر غلامعلی سرمد
شركت ملی صنایع پتروشیمی
صنعت پتروشیمی یكی از پیچیده‌ترین صنایع موجود در جهان امروز است كه با تبدیل مواد هیدروكربوری، محصولات مهم و پایه‌ای موردنیاز بسیاری از صنایع پایین دستی را تولید می‌كند.
نقش كلیدی این صنعت در توسعه اقتصادی كشورهای مختلف بر كسی پوشیده نیست و نیاز روزافزون جوامع بشری به فراورده‌های آن توجه مسئولان امر را به ایجاد كارخانه‌های تولیدی و جلب سرمایه در صنایع پتروشیمی معطوف داشته است.
در ایران این صنعت در سال ۱۳۴۲ با بهره‌برداری از كارخانه كود شیمیائی مرودشت فارس آغاز به كار كرد. ایجاد و گسترش مجتمع‌های تولیدی در چند دهه گذشته توانسته است در اعتلای اقتصاد ملی كشور نقش بسزایی داشته باشد.
بدیهی است اداره چنین صنعت عظیمی، به نیروی انسانی قابل توجهی كه در سطوح مختلف تحصیلی از تخصص و تجربه لازم برخوردار باشند نیازمند است تا بتوانند با تلاش و خلاقیت، در جهت بالندگی این صنعت گام‌های موثری بردارند.
چون استفاده از كتاب‌های علمی – كاربردی نشات گرفته از تخصص و تجربه‌های علمی و عملی در آموزش نیروی انسانی اهمیت خاصی دارد، شركت ملی صنایع پتروشیمی از كاركنان و افراد خارج صنعت دعوت می‌نماید تا با استفاده از امكانات و تسهیلاتی كه در اختیار آنها قرار می‌دهد تجربه‌های علمی – كاربردی خود را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند.
كتاب حاضر در شش بخش و بیست فصل تدوین شده است. بخش اول پیدایش مدیریت سرمایه انسانی و بخش دوم چگونگی ارزشیابی برنامه‌ریزی و كارگزینی و بخش سوم حفظ سرمایه‌های انسانی: چگونگی ارزشیابی نظام دستمزدها و امور رفاهی و بخش چهارم حمایت از سرمایه انسانی: شیوه‌های ارزشیابی كاركنان و مناسبات كاری و بخش پنجم بهسازی سرمایه‌های انسانی: روشهای ارزشیابی آموزش و بهسازی و بخش آخر پیامدهای مثبت است.
●نظام‌های كنترل و سنجش عملكرد برای اجرای استراتژی
رابرت سایمونز
ترجمه مجتبی اسدی
ناشر: گروه پژوهشی صنعتی آریانا
كتاب‌های اندكی در زمینه كنترل و سنجش عملكرد به زبان فارسی وجود دارد و از آن نادرتر، كتاب‌هایی است كه این نظام‌ها را به استراتژی و بررسی تحقق آن و تعدیل و بهبود استراتژی پیوند داده باشد. مهم‌ترین ویژگی كتاب حاضر این است كه تلاش دارد از نظام‌های كنترل و سنجش عملكرد، به منظور سنجش میزان موفقیت استراتژی‌های سازمان و برنامه‌ریزی استراتژیك و تدوین استراتژی‌های آتی یا تعدیل استراتژی‌های فعلی بهره ببرد.
در قرن بیست و یكم، به ابزارهای كنترل و حسابداری جدیدی برای اجرای استراتژی‌های سازمان نیاز می‌باشد. نوآوری‌های سریع، رقبای كارآفرین و مشتری‌های با تقاضاهای فزاینده پویایی بازار رقابتی را دو چندان كرده‌اند. این كتاب آخرین تكنیك‌های كنترل و سنجش عملكرد را با توجه به واقعیت‌های رقابت، استراتژی و طراحی سازمان، مطرح می‌سازد. هركسی كه می‌خواهد كسب و كاری را اداره كند از مفاهیم جدید و رویكردهایی جدید كه در این كتاب ارایه گردیده است در جهت اجرای استراتژی سازمان خود بهره خواهد برد.
نظام‌های كنترل و سنجش عملكرد، ابزار ضروری برای تمام مدیران اثربخش در اجرای استراتژی‌ها و اهداف مطلوب سوددهی است. نظام‌های مذكور شامل برنامه‌ریزی سود وتكنیك‌های مختلف مدیریت عملكرد است كه به تفصیل در این كتاب به آنها پرداخته شده است. این نظام‌ها مدیران را در برقراری توازن میان تنش‌های سود، رشد و كنترل، عملكرد كوتاه‌مدت در مقابل بلندمدت، انتظارات ذی‌نفعان مختلف، فرصت‌ها و توجه و بالاخره انگیزه‌های متفاوت رفتار انسانی یاری می‌كند. با استفاده صحیح از نظام‌های كنترل و سنجش عملكرد می‌توان بر موانع سازمانی كه مانع بروز توان اعضای سازمان است، غلبه كرد.
كتاب حاضر در سه بخش و چهارده فصل تدوین شده است. بخش اول بنیان‌های اجرای استراتژی را بیان می‌كند و در آن از مقدمات لازم برای اجرای استراتژی و استفاده از نظام‌های سنجش عملكرد بحث شده است . بخش دوم به معرفی نظام‌های سنجش عملكرد كیفی و كمی و كاربردهای مختلف آنها اختصاص دارد. در این بخش اصول طراحی ویژگی‌های تكنیك انواع مختلف نظام‌های برنامه‌ریزی سود، سنجش عملكرد و كنترل بررسی می‌شود. بخش سوم نیز به روش‌های مورد استفاده برای تحقق برنامه‌های سود و استراتژی می‌پردازد.


همچنین مشاهده کنید