پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

قهرمان سبزیجات


قهرمان سبزیجات
بردگان مصری كه اهرام بی همتای مصر را ساختند، فتح كنندگان قله اورست و سربازان رومی همه یك ویژگی مشترك داشتند: عشق به خوردن سیر. آثار مكتوب به جا مانده از تمدن های بزرگ باستانی حاوی اشاره های متعددی به سیر و مصارف دارویی این گیاه بی همتا هستند. طبق گزارش های تاریخی كمبود سیر متناوباً موجب وقفه در ساخت و ساز اهرام مصر شد زیرا بردگان سازنده آن در تمام طول روز مشغول جویدن سیر بودند. در مصر باستان یك برده مرد سالم با پنج كیلو سیر معاوضه می شد! این محصول گیاهی محبوب در مصر چنین ستوده می شد اما كشیشان مسیحی از خوردن آن منع شده بودند. در عوض از سیر برای راندن ارواح شرور بهره می بردند و آن را بر سردر مقبره ها می آویختند. شهروندان غنی نیز بدل های گلی سیر را برای راندن ارواح بر در منازل و مقبره هایشان می آویختند.
عالمان چین باستان رساله های متعددی درباره سیر كه در طول سلطنت سلسله هان در چین شناخته شد، نوشته اند. هوآ تائو پزشك معروف چینی از عصاره سیر برای درمان بیمارانش استفاده می كرد. طبیبان چینی برای رفع سوء هاضمه، درمان تب داخلی و از میان بردن انگل های روده ای خوردن سیر را تجویز می كردند.
اطبای هندی نیز از سیر در طب باستانی هند، آیورودا، سود می بردند. در همان زمان تاریخ نویس رومی، پلینی چنان تحت تاثیر خواص این محصول گیاهی بی رقیب قرار گرفته بود كه ۶۱ كاربرد برای سیر را به ثبت رسانده است.
سیر با پیاز، تره فرنگی، پیازچه و موسیر هم خانواده است. سیر حاوی ماد ه ای به نام آلیسین است كه تصور می شود خواص آنتی باكتریال و ضدعفونی كننده دارد. وجود سلنیوم در سیر نیز جلوگیری از حمله های قلبی، تعدیل فشارخون و ممانعت از تشكیل لخته های خونی را موجب می شود. در خلال جنگ جهانی اول و دوم پزشكان كه نسبت به خواص ضدمیكروب و ضدقارچ سیر مطمئن شده بودند از ضماد سیر بر روی زخم ها و جراحات سربازان استفاده می كردند تا از بروز عفونت جلوگیری كنند.
سیر سیستم ایمنی بدن را فعال می كند و پزشكان بر این باورند كه مصرف آن می تواند از ابتلا به بسیاری از سرطان ها پیشگیری كند. متخصصین معتقدند كسانی كه به طور مداوم سیر می خورند به ویژه از سرطان پروستات در امان هستند.
خوردن سیر در طول دوران بارداری می تواند از ابتلا به مسمومیت حاملگی (بالا رفتن فشارخون، تورم و دفع پروتئین در ادرار) پیشگیری كند.
سیر قادر است سموم را از بدن دفع و خون را پاك كند. قرار دادن سیر خام بر روی جوش و كورك نتایج سریعی را نشان می دهد. اطبای گیاهی در هند هنوز هم برای درمان بسیاری از اختلالات سیر تجویز می كنند. برای سرماخوردگی، برونشیت و ناراحتی های دیگر دستگاه تنفس عصاره سیر مخلوط با عسل دارویی معجزه آسا است و با افزودن سیر خرد شده به آب جوش می توان بخوری ایده آل درست كرد.
یكی دیگر از نسخه های باستانی كه هنوز مردم در گوشه و كنار دنیا از آن سود می برند استفاده از روغن سیر برای گوش درد است.بسیاری از نسخه های قدیمی و مصارف دارویی سیر شاید امروزه منسوخ شده باشند، جدی گرفته نشوند و یا خرافی و بی اثر شناخته شوند اما در مقابل خواص متعددی برای آن توسط علم جدید به اثبات رسیده است.
شهرت سیر علاوه بر خواص درمانی به دلیل تاثیر بسزای آن در طعم غذاهای گوناگون نیز هست. سالیان دراز است كه چینی ها، هندی ها، فرانسویان و ایتالیایی ها در آشپزی به طعم بی مثال سیر متكی هستند. از سیر برای از میان بردن بوی ناخوشایند انواع گوشت و ماهی و از طعم تند و تیز آن در بسیاری از غذاها استفاده می شود. هنگام طبخ غذا با سیر بهتر است آن را در آخرین مراحل پخت به غذا بیفزایید تا خواص آن حفظ شده و بر اثر حرارت دیدن طولانی از بین نرود. برای نگهداری سیر آن را هرگز در یخچال قرار ندهید بلكه سیر را در جایی خشك و خنك و در معرض جریان هوا نگهداری كنید.
سیر خوب باید سفت باشد و حبه های آن به صورت یك گل كامل و محكم به هم چسبیده باشند. سیر را می توان ورقه ورقه یا رنده كرد و به روش های گوناگون مانند تفت دادن، پختن یا بو دادن و به صورت خام مصرف كرد. برخی از متخصصین معتقدند مصرف بیش از اندازه سیر می تواند موجب بروز بی خوابی شود.
همچنین برای از بین بردن بوی بد دهان پس از خوردن سیر می توان از كمی جعفری، پوست پرتقال، دانه قهوه، آبلیموی تازه یا شیر استفاده كرد. برای بهره مند شدن از خواص بی شمار سیر بدون دچار شدن به بوی بد آن امروزه كپسول های بی بوی سیر به بازار آمده است و افرادی كه نسبت به بوی سیر حساس هستند می توانند بدون نگرانی از كپسول های سیر سود ببرند.
سپیده سلیمی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید