جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

اولمرت چگونه شکست خواهد خورد


اولمرت چگونه شکست خواهد خورد
قانون حاكم میان ملت های ضعیف و نیروهای بزرگ اشغالگر به معیار قدرت و توان نظامی مربوط نمی شود. اگر معیار قدرت و توان نظامی تنها عامل اقتدار یك كشور بود، هرگز یك ملت در برابر ارتشی كه از نظر نظامی بارها از آن برتر است، پیروز نمی شد.
در طول تاریخ ملت های بسیاری بودند كه با این كه تحت اشغال قرار داشتند، اما به مقاومت مسلحانه خود ادامه دادند و در نهایت توانستند بر دشمن پیروز شوند یا این كه آن را به عقب نشینی و تسلیم در برابر خواسته های خود وادار كنند.
در این نوع پیروزی عامل قدرت و توان نظامی ملاك نیست، بلكه عواملی از قبیل مقاومت و پایداری در برابر حملات نظامی و عدم تسلیم در برابر فشارها، محاصره، شكنجه گروهی، بازداشت و قتل و عام و غیره دخیل است و یك چنین پیروزی محقق نخواهد شد مگر با تحمل انواع مشكلات و عزمی راسخ برای ادامه راه مقاومت و ایستادگی در برابر جنایات اشغالگران. قدرت های بزرگ جنگ می كنند تا پیروز شوند، اما اگر به این مرحله رسیدند كه پیروزی برای آن ها امری محال است در نهایت مجبور به عقب نشینی می شوند. ملت های ضعیف كه برای آزادی می جنگند ناگزیر می بایست انواع مشكلات نظامی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را تحمل كنند. آزادی چین، هند، ویتنام، الجزایر و حتی آمریكا نیز كه سال ها تحت اشغال انگلیس و اروپا و روسیه بودند این گونه محقق شد. این قانون آزادی ملت ها در برابر نیروهای استعمارگر و قدرتمند نظامی است و پیوسته استعمارگران با گذر از این مراحل نابود شده اند.
در فلسطین نیز این پیروزی از طریق مبارزه مسلحانه علیه قیمومت انگلیس محقق شد، اما جنگ با "اسرائیل" بسیار سخت تر از موارد قبلی است و علت آن نیز اخراج بیش از ۷۸ درصد فلسطینیان با زور از سرزمین مادری شان است و چنین چیزی اگر پروژه صهیونیسم مورد تایید كشورهای بزرگ نبود، هرگز اتفاتق نمی افتاد.
جنگی كه پس از سال ۱۹۶۷م. یعنی پس از اشغال كرانه باختری و نوار غزه فلسطین و نیز پس از سال ۱۹۸۲م. در لبنان اتفاق افتاد با قانون مبارزه مسلحانه كشورهای تحت سلطه استعمار بسیار نزدیك است. این جنگ ها دشمن را به مرحله ای از یاس و ناامیدی رساند و این احساس را در دشمن پدید آورد كه ادامه سركشی و طغیان گری آن اقدامی بیهوده و زیان آور است و در واقع همین مساله بود كه نظامیان صهیونیست را به رغم توان بالای نظامی و شكست نخوردن در میدان جنگ، به عقب نشینی خفت بار و بدون قید و شرط وادار كرد.
این مساله نزدیك بود كه طی سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۵م. در كرانه باختری و نوار غزه اگر آمریكا به عراق حمله نمی كرد، اتفاق بیافتد.
به دیگر سخن، یاس و ناامیدی كه به خاطر ادامه مقاومت و پایداری ملت فلسطین در میان صفوف ارتش رژیم صهیونیستی حاكم شد و بحران داخلی این رژیم و محكومیت جنایت های اشغالگران توسط افكار عمومی همگی دست به دست هم داده و در نهایت منجر به عقب نشینی "اسرائیل" از كرانه باختری شدند.
همان طوری كه همگان می دانند از سال ۲۰۰۵ تا آغاز تابستان ۲۰۰۶ هنگامی كه گروه های مقاومت به طور یكجانبه آتش بس را اعلام كردند و بدان پایبند شدند، اوضاع در فلسطین متزلزل نا آرام شد. مناطق مختلف فلسطینی به طور روزمره مورد حملات وحشیانه اشغالگران قرار داشت بی آن كه واكنشی مناسب از سوی فلسطینیان عرب ها و مقامات بین المللی اعمال شود. با وجود این و به رغم پیروزی فلسطینیان پس از عقب نشینی رژیم صهیونیستی از نوار غزه اما ادامه ساخت دیوار حایل و شهرك سازی و یهودی كردن قدس باعث شده است تا فلسطینیان این وضعیت را قبول نكنند و مخالفت خود را با این كار با شركت در انتخابات پارلمانی از طریق رای دادن به جنبش حماس به اثبات رساندند. پس از اجرای عملیات "اوهام بر باد رفته" و اسارت نظامی صهیونیست و آغاز حملات نظامی گسترده "اسرائیل" به نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی اوضاع از نظر بین المللی و منطقه ای و اسلامی به نفع ملت فلسطین رقم خورد. رژیم صهیونیستی در صورت ادامه جنایت های خود هر لحظه به مرحله یاس و ناامیدی نزدیك تر می شود و محكومیت های جهانی علیه آن حتی از سوی برخی كشورهای بین المللی یا آنانی كه سال ها در برابر جنایت های اشغالگران سكوت اختیار كردند ابعاد گسترده تری به خود می گیرد و این مساله ای است كه "اسرائیل" را در نهایت به عقب نشینی و شكست خواهد كشاند. ملت فلسطین امروزه بیش از پیش در رویارویی با اشغالگران به حمایت نیازمند است. همچنین فلسطینیان امروزه نیازمند محكومیت جنایت های "اسرائیل" و منزوی كردن آن در سطح جهان هستند. در صورت تحقق این مساله اولمرت تاوان اشتباهات خود را خواهد پرداخت.
●●توجه: هنگامی كه این مقاله برای ارائه به روزنامه الشرق آماده می شد، عملیات قهرمانانه رزمندگان حزب الله كه به هلاكت هفت نظامی صهیونیست و اسارت دو تن انجامید اتفاق افتاد و بدین ترتیب منطقه وارد مرحله جدیدی از درگیری ها شد. عملیات اخیر حزب الله به منظور حمایت از فلسطینیان در نوار غزه و اسرای فلسطینی و عرب صورت گرفت تا اولمرت هر چه بیشتر عصبانی شود.
نویسنده: منیر شفیق
منبع:مركز اطلاع رسانی فلسطین
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید