جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


۵ دلیل اصلی شکست سازمان ها در مدیریت پروژه


۵ دلیل اصلی شکست سازمان ها در مدیریت پروژه
● نکته: چرا در بسیاری از سازمان ها مدیریت پروژه هنوز مشکل دارد؟ من در بسیاری از مراکز آموزشی و مشاوره در این مورد بررسی کرده ام و پنج دلیل اصلی را در زیر بیان می کنم.
به طور کل، شرکت ها و سازمان ها به دنبال بهبود مدیریت پروژه خود می باشند. (به عبارت دیگر، مسلما هیچ سازمانی به دنبال کاهش کیفیت مدیریت پروژه نمی باشد.) با اینکه نمی توانند به خوبی معنای آن را بیان دارند اما همه می دانند که ارزش سازمان به دلیل مدیریت صحیح پروژه ها می باشد.
● پس دلیل افت کیفیت مدیریت پروژه چیست؟ چه چیز سازمان ها را از مدیریت موثر باز می دارد؟
۵. مدیران ارشد گمان می کنند که مدیریت پروژه یک نرم افزار است.
وقتی در مورد مدیریت پروژه با برخی از مدیران صحبت می کنید، آنها در ابتدا فکر می کنند شما ابزاری دارید که به شما امکان مدیریت بهتر پروژه را می دهد. درواقع، اگر ابزاری وجود داشت، شما راحت تر می توانستید آنها را به استفاده از آن ترغیب کنید. بااینکه در برخی از بخش ها مانند ایجاد و مدیریت روش کار، نیاز به ابزار می باشد اما ارزش مدیریت پروژه در اینکار خلاصه نمی شود. درعوض، به مهارت ها و نظم کاری بازمی گردد و در مورد پروسه ها و بهترین تمرین ها بوده و در مورد استفاده از الگوهای رایج صحبت می کند. خوب، مدیریت پروژه نرم افزار نیست.
۴. سازمان ها برای وقت گذاشتن ارزشی قائل نمی باشند.
بسیاری از مردم و همچنین سازمان ها خود را "کننده" می دانند. اگر می خواهید در مدیریت پروژه موفق باشید، باید متوجه شوید که پروسه طرح ریزی ارزشمند می باشد. اگر پروژه را به خوبی طرح ریزی کرده باشید، به طور موثرتری می توانید پروژه را مدیریت نمایید. بسیاری از سازمان ها مایل به مدیریت خوب پروژه هستند اما تمایلی به گذاشتن زمان لازم برروی آن ندارند. هیچ کس نمی خواهد برای طرح ریزی زمان بگذارد. درعوض، همه می خواهند به سرعت کار را شروع کرده و آنقدر از روش آزمون و خطا استفاده کنند تا بالاخره به نتیجه برسند.
۳. ممکن است یک بار تجربه کرده باشید.
یکی از دلایلی که افراد از متدولوژی مدیریت پروژه فرار می کنند، سختی کار، کاغذبازی های زیادی که دارد و متمرکز نمودن توجه برروی مسئله ای خارج از کار می باشد. در برخی موارد، این نگرانی منطقی می باشد زیرا ممکن است متدلوژی مطابق با حجم پروژه طرح ریزی نشده باشد. البته، در این مورد نیز مدیریت پروژه مشکل نیست بلکه مساله تلاشی بی هدف برای پیاده سازی آن می باشد. اگر متدولوژی را به درستی اجرا کنید، نتایج خارق العاده خواهند بود.
۲. سازمان شما متعهد به انجام نمی شود.
بسیاری از سازمان ها می گویند که مدیریت پروژه را برای پروژه های خود لازم دارند اما دوصد گفته چون نیم کردار نیست! آیا دفعه اول که شما کار را تعریف می کنید، همه می گویند "خوب شروع کنیم" ؟ آیا پشتیبان مالی شما می گوید که شما وقت تان را دارید به هدر می دهید و ریسک ها را برایتان فهرست می کند؟ این امر بسیار طبیعی است. حرفها یک چیز می گویند و عمل ها چیز دیگری.
۱. سازمان ها نمی دانند چگونه باید این تغییرات را پیاده سازی کنند.
شما نمی توانید تنها به آموزش دادن به افراد متکی باشید و سپس آنها را در نیمه رها کنید. شما نمی توانید MS Project را خریداری و سپس افراد را در استفاده از آن یاری ندهید. شما برای تغییر در فرهنگ سازمان خود نیاز به زمانی طولانی و روشی چندگانه دارید. در این راه به پشتکار و منابع زیادی دارید. اگر دقت کافی به این مقوله نشود پس از ۶ ماه مجددا رویه به حالت قبل بازخواهد گشت و مدیریت پروزه و موارد مربوط به آن در کمدها خاک خواهد خورد.
منبع : سایر منابع


همچنین مشاهده کنید