جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

درباره تب دانگ چه می دانید؟


درباره تب دانگ چه می دانید؟
تب دانگ كه اصطلاحاٌ به تب استخوان شكن نیز معروف است در كشورهای گرمسیر و نیمه‌گرمسیر دیده شده است و از سال ۱۹۶۹ در منطقهٔ كارائیب شامل كشورها Perto Rico و آمریكا، و در جزایر Virgin اپیدمی هایی گزارش شده است و مواردی به عنوان موارد وارداتی از كشور هائیتی به آمریكا گزارش شده است.
آربوویروس مسبّب این بیماری، از جنس flavivirus با چهار سروگروپ مشخص می باشد كه توسط پشه های آیدس به انسان منتقل می شود.
● تب هموراژیك دانگ
این بیماری معمولاٌ در كودكان زیر ۱۰ سال كه در منطقهٔ آندمیك تب دانگ زندگی می كنند دیده می شود. بیشترین مناطق آندمیك آن عبارتند از آسیای جنوب شرقی، چین و كوبا كه معمولاٌ علائم حاد در طی چند روز با علائم شكم‌درد، خونریزی و نارسایی گردش، بروز می نماید. این بیماری همچنین تب فیلیپینی، Thai، و تب هموراژیك آسیای جنوب شرقی خوانده می شود
تب دانگ و تب هموراژیك دانگ و سندروم شوك دانگ توسط چهار سروتایپ از ویروس دانگ ایجاد می شود و این ویروس ها جزو مهمترین آربوویروس ها محسوب می شوند كه در انسان ایجاد عفونت می نمایند و می توانند از نظر مرگ و میر و حداقل از نظر ایجاد عفونت، حائز اهمیت فوق‌العاده باشند. شایان ذكر است كه این بیماری ها به عنوان بیماری های بازپدید در آمریكای لاتین در طی ۲۰ سال گذشته مطرح شده اند و این امر تنها به منطقهٔ آمریكای لاتین خلاصه نمی گردد بلكه مناطقی از كارائیب را نیز در برمی گیرد.
تب دانگ بیماری ویروسی است كه به دو فرم ساده و خونریزی دهنده تظاهر می كند كه ناقل آن پشه خاكی است كه در جنوب شرق آسیا به شدت رایج است. در گذشته این بیماری در مناطق روستایی دیده می شد گفت: به دلیل مهاجرت های بی رویه مردم به شهرها تب دانگ به بیماری شهری مبدل شده و در شهرهای بزرگ با شرایط بهداشتی نامناسب تظاهر می كند. هم اكنون در مناطق وسیعی همچون اندونزی، سریلانكا و هندوستان بروز كرده است به نحوی كه سال گذشته مواردی از آن در پاكستان گزارش شده است
موارد تب دانگ در ۵ سال اخیر در منطقه جنوب شرق آسیا گسترش چشمگیری یافته است ولی تا كنون موردی از این بیماری در كشورایران گزارش نشده ولی با افزایش موارد بیماری و تغییر منطقه جغرافیایی احتمال سرایت آن به ایران وجود دارد.
تب، سردرد، درد عضلانی و بعضا بثورات جلدی از علایم تب دانگ است.
در فرم خونریزی دهنده آن بیمار از ناحیه دهان، بینی و دستگاه گوارش دچار خونریزی می شود كه اگر فرد در جریان بیماری دچار مرگ نشود ظرف ۲ هفته بیماری بهبود می یابد.
دارویی برای بیماری تب دانگ استفاده نمی شود و كلیه درمانها تجربی است به عنوان مثال، در صورت بروز خونریزی، خون تجویز می شود.
در فصل شیوع این بیماری (گرما) ، رعایت نكاتی از قبیل عدم مسافرت به این مناطق، الزامی است.
لذا به افرادی كه قصد مسافرت به این مناطق را دارند توصیه می شود كه بهداشت فردی را رعایت و از آب آشامیدنی سالم استفاده كنند و قبل از سفر به پزشك مراجعه نمایند و تحت معاینه قرار گیرند.
بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت سالانه ۵۰ میلیون نفر مبتلا به این بیماری می‌شوند. تنها راه مؤثر مبارزه با این بیماری مقابله با پشه ناقل آن است. لذا بهسازی محیط زیست از طریق جمع‌آوری زباله‌ها و مكانهایی كه ممكنست آب باران و آبهای سطحی در آنها ذخیره شود از اقدامات ضروریست. به طور مثال لاستیكهای فرسوده اتومبیل كه آب باران در آنها جمع می‌شود محل مناسبی برای رشد و تكثیر پشه است. بنا به این گزارش جدیدترین اخبار حاكی از بروز ۳۲ مورد این بیماری در عربستان سعودی است. همچنین موارد این بیماری بعد از زمین لرزه تسونامی در شرق آسیا رو به افزایش است. لذا با توجه امكان ابتلای هموطنان در اثر مسافرت به كشورهای آلوده به این بیماری استفاده از اسپری‌ها و تركیبات دوركننده حشرات در مدت اقامت در كشورهای فوق می‌تواند در حفظ سلامت آنان مؤثر باشد.
منبع : blogfa


همچنین مشاهده کنید