شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

آیا ظروف تفلون برای جنین تراتوژن هستند؟؟!!!


آیا ظروف تفلون برای جنین تراتوژن هستند؟؟!!!
بیست و دومین سالگرد ازدواج والدین بوکی بیلی ، روزی است که برای آنها یادآور خاطره تلخ شروع زندگی پسر آنها یعنی بوکی است.بوکی ، ژانویه ۱۹۸۱ درست روزی متولد شد که سالگرد ازدواج پدر و مادرش بود.اما بوکی یک کودک عادی نبود. او تنها یک سوراخ بینی داشت و چشمهایش حالت غیرطبیعی و شکلی نابهنجار داشتند. مادر بوکی در حالی که روز تولد او را به خاطر می آورد، با اندوهی عمیق می گوید: پزشکان به ما گفتند اصلا به او دل نبندید، چرا که احتمالا تا شب دوام نخواهد آورد.آنها نمی دانستند چه بگویند.
هرگز نوزادی شبیه او ندیده بودند. من آنقدر گریه کردم که دیگر توان گریستن نداشتم.می خواستم بنشینم و تا آخر عمر گریه کنم. اولین فرزندم پس از ۲۰ سال انتظار با چنین وضعی به دنیا آمده بود.اکنون بعد از ۲ دهه و پس از انجام بیش از ۳۰ عمل جراحی زنده است و می خواهد بداند چه کسی مسوول ایجاد چنین وضع وحشتناکی برای او بوده است.او می گوید: هیچ گاه در طول زندگی ام احساس طبیعی بودن و سالم زندگی کردن نداشته ام. چطور می توانستم احساس خوشایندی داشته باشم ، در حالی که با هر بار بیرون رفتن از خانه همه به چهره ناقص و عجیب من نگاه می کردند؟ نگاه آنها نگاه عجیبی بود. در چشمان مردم ، تعجب و حیرت موج می زد.
من این وضعیت را در تمام طول زندگی ام حس کرده ام.مواد شیمیایی در خون شناسایی شدندخانواده بیلی حالا مقصر اصلی را کارخانه ای می دانند که مادر بیلی در زمان بارداری آنجا مشغول کار بوده است ؛ کارخانه معروفی که تولیدکننده محصولات تفلون بوده است.تفلون ماده ای است که در ظروف آشپزخانه از آن استفاده می شود و شهرت آن به دلیل خاصیت نچسبیدن مواد غذایی حین پخت به آن است.این ماده در زیراندازها و لباسها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. تفلون و مواد شیمیایی که در آن مورد استفاده قرار می گیرد، به صنعتی ۲ میلیارد دلاری تبدیل شده است.یکی از این مواد شیمیایی ، پرفلورو اوکتانوآت آمونیوم (C-۸)است که در آزمایشگاهی تحقیقاتی روی حیوانات ، موجب سرطان ، صدمه به اعضای بدن و سایر عوارض جسمی شده است.ماده شیمیایی مذکور (C-۸) در خون مادر بیلی زمان بارداری یافت شده بود، اما این ماده را نه تنها در خون او بلکه حقیقتا در خون هر انسان دیگری می توان کمابیش شناسایی کرد.
بعضی محققان می گویند تولید این مواد شیمیایی ، یکی از بزرگترین اشتباهات صنعت شیمی بوده است.چگونه می توان انتظار داشت این مواد در خون ما وجود نداشته باشند، وقتی تفلون در سراسر دنیا مصارف زیادی دارد.اگر شما لباسی تهیه کنید که پوشش تفلون روی آن کشیده شده باشد (این لباسها در مصارف خاصی به کار می روند تا در برابر لکه و کثیفی محافظت به عمل آورند)، مواد شیمیایی درون آن مستقیما از طریق پوست جذب می شوند.بیشترین میزان C-۸ در کودکان یافت شده استطبق نظریات آژانس حفاظت از محیط زیست امریکا، بیشترین میزان C-۸ در خون بعضی کودکان دیده شده است.مسوولان این آژانس معتقدند حتی اگر شرکت های تفلون ادعا کنند این میزان جذب بسیار ناچیز است، اما مواد موجود در تفلون در زیراندازها و فرشها، وارد بدن کودکان می شوند و مشکل ایجاد می کنند.تولیدکنندگان تفلون ادعا می کنند مصرف این مواد کاملا بی خطر است. آنها معتقدند هیچ مشکلی وجود ندارد، در حالی که ماده کلیدی C-۸ در خون افراد دیده شده است.در مقابل ، تولیدکنندگان معتقدند تعداد زیادی مواد شیمیایی در خون همه ما وجود دارند که هیچ ربطی به تفلون ندارند.
در حال حاضر، کشف دور از انتظار C-۸ و ترکیبات آن در خون افراد و نتایج ناگوار تحقیقات آزمایشگاهی ، تیمی را برای تحقیق بیشتر روانه آزمایشگاه ها و کارخانه ها ساخته است.هولیهان، رئیس این تیم تحقیق معتقد است این یک بررسی بالقوه و پویاست و مطالعات ما در این کار باید بسیار سریع نتیجه بدهد.میزان مواد شیمیایی مذکور در خون انسان به سطح خطرناکی که در خون حیوانات آزمایشگاهی مشخص شده ، بسیار نزدیک شده است.آنفلوآنزای تفلونیطبق نظریات گروه بهداشت محیط آژانس ، مشکل دیگری که تفلون برای سلامت افراد ایجاد می کند و بسیار خطرناک تر است ، پخت و پز با تفلون است.پخت و پز با تفلون می تواند فرد را بیمار کند، البته اگر ظروف تفلون بسیار زیاد و بیش از حد حرارت ببینند و داغ شوند.این بیماری حالاتی شبیه آنفلوآنزا دارد؛ سردرد، لرز، درد کمر و افزایش درجه حرارت بدن.متخصصان معتقدند اگر درجه حرارت مورد استفاده برای ظرف تفلون بسیار زیاد باشد، بخارهایی از آن متصاعد می شود که موجب بیماری می شود.البته در پخت و پز معمولی چنین اتفاقی نمی افتد. ظرف تفلون باید بسیار داغ شده و بیش از حد حرارت ببیند، تا این اتفاق رخ دهد. (مثل وقتی که غذا می سوزد) اگر حرارت خیلی زیاد باشد، ظرف چند دقیقه ، بخارهای سمی از ظرف متصاعد می شود.
در درجه حرارت ۵۵۴ درجه فارنهایت ذرات بسیار ریز از ظرف تفلون پخش می شود که وارد ریه ها می شود. هرچه ظرف تفلون داغ تر شود، مواد شیمیایی آزاد شده از آن بیشتر می شود. در دمای بالاتر گازهای سمی نیز از تفلون متصاعد می شوند.
این گازها و ذرات هستند که آنفلوآنزای تفلونی ایجاد می کنند. البته علایم این آنفلوآنزا قابل برگشت است و دایمی نیست و تنها چند روز طول می کشد.بد نیست بدانید اگر ظرف تفلون به درجه حرارت ۵۰۰ درجه فارنهایت برسد، در صورتی که یک تکه گوشت داخل آن گذاشته شود، بلافاصله و بدون معطلی برشته می شود.پرندگان هم در امان نیستندیکی از متخصصان درباره اثر بخارهای متصاعد شده از تفلون روی پرندگان هشدار داده است ، بخارهای ناشی از تفلون های بیش از حد داغ شده ، می تواند پرندگان را هم از بین ببرد.وقتی تمامی ظروف تفلون در آزمایشگاه باهم داغ شدند، تا آب موجود در آنها به جوش آید، پرندگان موجود در قفس از بین رفتند. متخصصان می گویند در این زمان بویی حس نمی شود و دود متصاعد شده قابل رویت نیست ، اما وقتی پرندگان بخارهای مذکور را تنفس می کنند، می میرند و هیچ کاری هم برای زنده نگهداشتن آنها نمی توان انجام داد.کسانی که پرنده نگه می دارند، ادعا می کنند تاکنون هزاران پرنده با بخارهای ظروف تفلون از بین رفته اند.
شاید به این علت که آنها ریه هایی کوچک و حساس دارند.به همین دلیل است که توصیه می شود مردم در آشپزخانه هایی که تهویه مناسب ندارند از پرنده ها نگهداری نکنند.نگرانی درباره اثرات طولانی مدت استفاده از تفلونبیشترین نگرانی درباره C-۸ آن است که این ماده ممکن است آسیب طولانی مدت به نسلهای بعدی وارد کند.دانشمندان معتقدند اگر هرگونه اثرات طولانی مدتی وجود داشته باشد، اولین خطر متوجه افرادی است که بیشترین مواجهه را با این ماده شیمیایی داشته اند؛ یعنی کسانی که در این کارخانه ها کار می کنند، نزدیک این کارخانه ها زندگی می کنند و یا از آب نزدیک این واحدهای صنعتی استفاده می کنند.اگر همسایه شما چنین کارخانه هایی باشند، به دشمن نیازی ندارید. خانواده بیلی نیز از کارخانه تفلون سازی که مادر خانواده در آن مشغول به کار بوده است ، درخواست کرده اند که خطرات موجود در این کارخانه را مورد بررسی قرار دهد.آنها معتقدند این کارخانه ها مدتهای زیادی است که می دانند چه خطری ایجاد می کنند، اما اصلا به این مساله توجه نمی کنند.
از میان ۸ زنی که در سال ۱۹۸۱ در این کارخانه مشغول به کار بوده اند، ۲ نفر از آنها کودک ناقص به دنیا آورده اند.خانم کارن رابینسون پسری به دنیا آورده است که در چشمهای او نقص مادرزادی وجود دارد. او معتقد است کارخانه مذکور باید نسبت به این واقعه ناگوار پاسخگو باشد.او تازه متوجه شده است که میزان C-۸ در خون او بسیار بالاست و نگران است که دومین فرزندش نیز مشکل پیدا کند. کارخانه موردنظر می گوید که اصلا مسوول نقایص موجود در فرزندان این دو زن نیست.
زمانی که به مسوولان کارخانه این اتهام وارد می شود که چرا ۲۲ سال نقص مادرزادی این ۲ کودک به مقامات اعلام نشده است ، اذعان می کنند مدرکی دال بر ارتباط نقص این دو کودک با C-۸ وجود ندارد.آنها می گویند تفلون و فرآورده های آن برای کارکنان آنها هیچ خطری ندارد. نظر آنها این است که میزان بروز نقایص مادرزادی در جامعه چندان هم غیرشایع نیست و طبق نظر محققان ۲ مورد در میان موارد بسیار زیاد نقایص مادرزادی از نظر آماری معنی دار و مهم نیست.تمامی کودکان متولد شده از مادرانی که در این کارخانه کار می کردند (بجز این دو کودک ) در سلامت کامل به سر می برند. اما مسوولان معتقدند این کارخانه آزمایش های مستمری را در این باره انجام نداده است.در حال حاضر در دنیا مطالعات زیادی روی مواد شیمیایی تفلون در حال انجام است ، که باید سریع تر به نتیجه برسد.
بوکی که دچار نقص مادرزادی است ، معتقد است: نمی دانم ، آیا می توانم باز هم فرزند داشته باشم یا خیر و بر سر فرزندانم چه خواهد آمد؟نظر متخصصان بر این است که آزمایش های تکمیلی دیگر برای بررسی دقیق مواد شیمیایی تفلون در حال انجام است و توصیه فعلی به مردم این است که از حرارت دادن بیش از حد ظروف تفلون خودداری کنند و نگذارند این ظروف بیش از حد داغ شود. در حال حاضر، انجام اقدامات احتیاطی برای کارکنان این گونه کارخانه ها در امریکا به بررسی بیشتر روی ماده C-۸ منوط شده است. گاهی هر آنچه که بشر برای آسان ترکردن زندگی خود می سازد، بلای جانش می شود. با همه این اوصاف این واقعیت را نمی شود نادیده گرفت.
منبع:پایگاه جامع اطلاع رسانی پزشکان ایران
منبع : blogfa


همچنین مشاهده کنید