سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


بالا، بالا، بالاتر


بالا، بالا، بالاتر
● گفت وگوی پل فیشر با برندون روت سوپرمن تازه سینما
كار «برندون روت» اصلاً آسان نبوده است. چرا كه در نسخه تازه سوپرمن («سوپرمن برمی گردد») نقش اصلی و به واقع نقشی را بازی كرده است كه كریستوفر ریو در پنج فیلم نخست در اواخر دهه ۱۹۷۰ و طی دهه ۱۹۸۰ بازی كرده بود و سقوط او از روی اسب و فلج شدنش و حركت روی صندلی چرخ دار از اواسط دهه ۱۹۹۰ به بعد و بعد مردنش در سال ۲۰۰۵ بر نوستالژیك بودن این نقش بسیار افزوده است.در نتیجه از همان آغاز كه برندون روت پذیرفت چنین نقشی را در نسخه جدید بازی كند، یك خطر بزرگ را به جان خرید و به شدت زیر ذره بین رفت.
● بگویید از بازی در این نقش عظیم چه احساسی داشتید و اینكه باید جای كریستوفر ریو را می گرفتید تا چه حد برای شما هشداردهنده بود؟
▪ نه اینكه فكر كنید نمی خواستم این نقش را بازی كنم، برعكس می خواستم. این به واقع یك افسانه بزرگ است. حتی اگر بر خیال صرف مبتنی باشد. شاید باور نكنید اما خود من نیز مثل شما نسخه نهایی و فیلم با تدوین نهایی اش را در زمان اكران دیدم و از دیدنش شگفت زده شدم. حضور در چنین پروژه ای فوق العاده است. هرگاه برای شروع فیلمبرداری به صحنه می آمدم شكوه صحنه مرا می گرفت و به این فكر می كردم كه چه كوششی توسط نسل های قبلی صرف این قضیه شده است و بابت آن احساس شعف و غرور می كردم و حس پرواز و ماجراجویی در وجودم فوران می كرد!
● ظاهراً فیلم اولیه و آنچه از آب درآمده دو ساعت و ۵۵ دقیقه بوده و بعداً در اتاق تدوین نشسته و آن را كوتاه كرده اند آیا از این قضیه ناراحت شده اید؟
▪ هر بازیگری دوست دارد هرچه صحنه از او گرفته اند روی پرده برود، اما بعداً كه استدلال كوتاه كردن فیلم را برایم گفتند دیدم غیرمنطقی نیست. همان طور كه پیشتر هم گفتم وقتی نسخه نهایی و كوتاه شده را دیدم، متوجه تاثیرگذاری آن و تصمیم درست مسئولان استودیو شدم. وقتی فیلمنامه اولیه تهیه می شود شاخ و برگ های زیادی دارد و كار بسیار مفصل است اما گاهی این موارد سبب می شود كه قصه اصلی و آنچه در اصل باید تعقیب شود، زیر سایه برود. با این توضیحات لابد متوجه می شوید كه كار برایان سینگر برای حذف و كوتاه كردن قسمتی از صحنه ها عقلایی بوده است. بارها پیش آمده است كه در یك اثر هنری زاویه آن باید حذف شود تا نكته اصلی خودش را نشان بدهد و در مورد سوپرمن نیز همین طور بود. این مسائل به نفع فیلم تمام می شود.
● به لحاظ جسمی و روحی بزرگترین دشواری هایی كه در ایفای این نقش داشتید كدام بود؟
▪ خب، وجه جسمی (فیزیكی) از همه سخت تر بود چون سوپرمن بسیار ورزیده و چالاك است. باید هر روز چهار صبح بیدار می شدم تا هم خودم صحنه و گفت وگوهای مربوطه را حفظ كنم و هم آنها (گریمورها) روی صورتم كار كنند. وقت هم داشتم كه نیم تا یك ساعت بدوم و نیرومند و آماده شوم.
● آیا در اصل و در شروع كار به لحاظ بدنی برای این مهم آماده بودید؟
شاید مقداری آماده بودم، ولی نه به اندازه وقتی كه كار تمرین و تدارك اصلی را برای فیلمبرداری شروع كردم.
▪ از تمرینات ورزشی و آمادگی جسمانی تان بگویید.
انواع روش ها را شامل می شد. از یوگا گرفته تا طناب زدن. اینها را «گودنیا» كه مربی شخصی و بدنسازی ام بود تعیین می كرد و تلاش او حول این محور بود كه من حتی المقدور صاحب انعطاف و نرمش لازم باشم. چون كار هرروزه بسیار سنگین و طولانی بود، باید از هر جهت كشش و قوه تحمل آن را می داشتم. با وزنه هم كار می كردم و هر روز بر حجم وزنه ها افزوده می شد.
● قد شما به ۸۵/۱ متر می ر سد. فكر می كنید برای سوپرمن بودن باید چند كیلوگرم وزن می داشتید؟
▪ نمی دانم شاید ۹۲ كیلو كافی بود.
● بنابراین شما از آغاز كم و بیش در قالب های لازم قرار داشتید.
▪ شاید، ولی وقتی سوپرمن ساخته می شد، باید در اوج آمادگی و چالاكی خود به سر می بردم.
● و اگر كار به ساختن دنباله فیلم بكشد...
▪ تجربه ساخت فیلم اول به من می گوید كه در مرتبه بعدی تمرینات خود را زودتر شروع كنم و وسعت بخشم و از چند ماه قبل در سالن بدنسازی حاضر شوم.
● ظاهراً سپتامبر ۲۰۰۷ را برای ساخت قسمت بعدی در نظر گرفته اند.
▪ به من كه چیزی نگفته اند. بازیگر، همیشه آخرین كسی است كه از این قضایا مطلع می شود.
● بازیگران معمولاً می گویند كه در این پروسه ها چیزهای زیادی را یاد می گیرند و برایشان تجربه جدیدی است. شما چه؟ كار كردن با برایان سینگر چگونه بوده است؟
▪ من هم چیزهای زیادی را آموخته ام. من همیشه بازیگر صبوری بوده ام تا بتوانم از احتمالات و امكانات متنوعی كه پیش می آید بیشترین بهره را بگیرم. البته در سر صحنه فیلم هر كس حرف های آموزنده ای داشت و شما در هر زمینه می توانستید اطلاعات لازم را كسب كنید. از همه سخت تر كار برایان سینگر بود، زیرا او همه چیز را برای غافلگیر كردن بیننده ها تدارك دیده بود، اما یك جا می فهمید كه به دلایلی خاص باید شرایط موجود را عوض كند تا به نتیجه و فرآیند دیگری برسد. چنان تغییراتی برای من نیز سودمند بوده زیرا اجازه داده است خودم را با شرایط مختلف و در كمترین فرصت وفق بدهم.
● پس از اكران سوپرمن همه چیز در زندگی شما عوض شده است. ایجاد نگاهی تازه به شما در سطح دنیا و رفتن به زیر ذره بین جهانیان را می گویم. آیا با آن كنار آمده اید؟
▪ شاید آماده بوده باشم. با این حال در این گونه موارد هیچ گاه از قبل نمی توانید همه چیز را حس و پیش بینی كنید. به واقع برای هر فردی فرق می كند.
● هجوم مطبوعات به سمت تان چیز آسانی نیست.
▪ باید گشاده رو بود و از حالت عصبی در این مورد پرهیز كرد. چاره ای نیست وگرنه ترسیم خوبی در مطبوعات از روی شما صورت نخواهد گرفت.
● آیا فاكتور خاص و یا چیزی بوده است كه شما بخواهید به نقش اضافه كنید. مسئله ای كه پیشتر در این رل نبوده باشد.
▪ شاید مقداری حالت انسانی و اینكه سوپرمن هم می تواند بلرزد و نامطمئن باشد، چیزی بود كه به درد این نقش می خورد. با این حال من فقط براساس سناریو و قصه موجود می توانستم این كار را بكنم و نمی توانستم از خط كلی قصه عدول كنم. شاید تلاش و كنكاش همیشگی سوپرمن و به خصوص طی این فیلم برای این مقصود و منظور باشد كه زندگی آسان تری را در كره زمین بیابد و بیشتر از گذشته با آن هماهنگ شود و كوشش او در این زمینه ابدی است. درست است كه او براساس قصه بهترین حافظ و حامی كره خاكی و زندگی بر روی آن است، اما خودش هم باید از چیزی كه هست و از شرایط موجود احساس رضایت كند و این كار دوگانه ای بود كه من باید طی فیلم انجام می دادم.
● و تفاوت ها بین كاراكترهای كلارك كنت و سوپرمن؟
▪ حتی نوع راه رفتن شان نیز فرق می كرد و این چیزی بود كه من باید به تصویر می كشیدم. از آنجا كه در طول فیلم دائماً یكی از آنها در حال تبدیل شدن به دیگری است، بدیهی است كه كار برای بازیگر سخت باشد.
● به لحاظ حرفه ای ترم بعدی برای شما چیست؟ آیا مقداری به كارهای متفاوت خواهید پرداخت و یا تا زمان ساخت قسمت بعدی سوپرمن به استراحت خواهید پرداخت؟
▪ خب، من سوپرمن هستم(!) و در نتیجه بد نیست در این حد فاصل به چیزهایی بپردازم كه این همه اكشن و پرحادثه نباشد. فیلمی كه در آن موضوعات اجتماعی و عاطفی و دیالوگ ها بیشتر باشد. یك فیلم كوتاه نیز بازی كرده ام كه در جشنواره اخیر لاس وگاس اكران شده است و نامش «انكار» است و جوئل كلی آن را كارگردانی كرده است. فیلم درباره كسی است كه همیشه به یك زن رویایی و بی نقص فكر می كند اما در زندگی عادی و حقیقی اش با چیزهایی به كلی متفاوت روبه رو است.
به سادگی درمی یابید كه چقدر با سوپرمن تفاوت دارد و من بابت حضور در آن نیز احساس غرور می كنم.
● و پس از آن؟
▪ راه ها و پیشنهادات زیادی وجود دارد و «در»های فراوانی به روی من باز شده است.
● اما انتخاب تان چیست؟
▪ نمی دانم. باید صبر كرد و دید.
● در نسخه جدید سوپرمن سكانس ها و صحنه هایی هستند كه طی آن سكوت بیش از گذشته است و فقط چهره كاراكترها و حركات آنها مبین قصه است. آیا فكر نمی كنید یك عامل و فاكتور تازه برای سوپرمن باشد.
▪ همین طور است كه می گویید. جالب ترین تجربه برای من به موارد و صحنه هایی مربوط می شد كه پرواز كاراكتر سوپرمن را نشان می داد. در این لحظات با اینكه واقعاً روی زمین هستید، اما با صحنه سازی هایی كه می شود، این احساس را می یابید كه واقعاً دارید پرواز می كنید و این یك چیز تازه است. سعی كردم در این سكانس ها دیدگاه تازه ای نسبت به زندگی بیابم. سوپرمن اصولاً آدمی كم حرف و اهل اكشن است و در نتیجه تصویری كه شما باید از چهره او ارائه بدهید، یك تصویر سخت و حساب شده است.
● كدام سكانس و صحنه خاص در فیلم شما را بیشتر از سایر صحنه ها راضی كرد؟
▪ تعداد صحنه هایی كه می گویید، در این فیلم زیاد بوده است. مثلاً سكانس هایی كه در سیاره كریپتون می گذرند و وقایع آنجا را نشان می دهند. آنجا است كه تست شدن و بررسی میزان قدرت سوپرمن را مشاهده می كنیم. درست است كه او را بسیار قدرتمند یافته ایم اما باید باز هم این فرآیند را به اثبات برساند. اینها لحظات مهم و حساسی برای من بودند و من باید آنها را به شكلی احساسی به نمایش می گذاشتم و به همین خاطر است كه آنها را فوق العاده می خوانم.
● آیا در كودكی كتاب های كمیك از قبیل سوپرمن را زیاد می خواندید؟
▪ شاید آن قدرها هم شیفته و هلاك سوپرمن نبوده باشم. اما كارهای علمی- تخیلی را تعقیب می كردم و نمی خواستم كه خیال صرف باشد.
● آیا فانتزی خاصی هست كه مایل بوده باشید در آن بازی كنید؟
▪ بله، تعداد آن هم كم نیست و فكر می كنم در آینده امكان تجربه كردن شماری از آنها به وجود آید. عجله ای ندارم. تعداد قهرمانان خیالی اصلاً كم نیست.
ترجمه:وصال روحانی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید