جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


شام‌ عروسی‌ و قابلیت‌های‌ حیایی‌


شام‌ عروسی‌ و قابلیت‌های‌ حیایی‌
‌امین‌ حیایی‌ در این‌ سال‌ها نشان‌ داده‌ به‌ تنهایی‌ این‌ قابلیت‌ را دارد كه‌ تماشاگر را به‌ سالن‌ بكشاند. او حتی‌ ناخواسته‌ و از روی‌ غریزه‌ بسیاری‌ از نقاط‌ ضعف‌ فیلمنامه‌ و اجرای‌ برخی‌ بازیگردان‌ها را نیز می‌پوشاند.
حیایی‌ بازیگری‌ غریزی‌ است‌ و همین‌ مساله‌ باعث‌ می‌شود بدون‌ قیدوبندهای‌ رایج‌ براحتی‌ خود را به‌ نمایش‌ بگذارد. او هر كاری‌ را كه‌ بلد است‌ انجام‌ می‌دهد تا تماشاگرش‌ را حفظ‌ كند و از همین‌ رو می‌تواند تضمینی‌ برای‌ هر فیلمی‌ باشد. شاید از همین‌ رو هم‌ هست‌ كه‌ در هر فیلمی‌ بازی‌ می‌كند بدون‌ آنكه‌ اعتبارش‌ مخدوش‌ شود. نقش‌آفرینی‌ او را در فیلمی‌ قابل‌ توجه‌ مثل‌ میهمان‌ مامان‌ دیده‌ایم‌ در فیلم‌ نازلی‌ همچون‌ شارلاتان‌ هم‌ پای‌ بازی‌اش‌ نشسته‌ایم‌ و امروز فیلمی‌ متوسط‌ مثل‌ شام‌ عروسی‌ را بر پرده‌ دارد.
شام‌ عروسی‌ در هر فصلی‌ كه‌ حیایی‌ در آن‌ حضور دارد می‌كوشد توانایی‌های‌ وی‌ را مورد استفاده‌ قرار داده‌ و از هیچ‌ لحظه‌یی‌ چشم‌ نپوشد. حیایی‌ هم‌ در این‌ فیلم‌ با چهره‌یی‌ متفاوت‌ مقابل‌ دوربین‌ ظاهر می‌شود. او چندین‌ سال‌ پیرتر از سن‌ واقعی‌ خود در این‌ فیلم‌ ایفای‌ نقش‌ می‌كند.
همین‌ مساله‌ در لحظاتی‌ موجبات‌ بروز توانایی‌هایش‌ را پدید می‌آورد و البته‌ در فصولی‌ هم‌ نقصان‌هایی‌ را به‌ همراه‌ دارد. حیایی‌ وقتی‌ بازی‌ با فیزیك‌ ارایه‌ می‌كند موفق‌ است‌. در این‌ رابطه‌ می‌توان‌ به‌ دو فصل‌ از فیلم‌ اشاره‌ داشت‌. اول‌ فصلی‌ است‌ كه‌ او قصد دارد آدامس‌ را از روی‌ كفشش‌ بكند و برآمدگی‌ شكم‌ این‌ اجازه‌ را به‌ وی‌ نمی‌دهد.
وحیدزاده‌ در یك‌ نمای‌ مدیوم‌ این‌ صحنه‌ را تصویر می‌كند كه‌ حیایی‌ توانایی‌ بازی‌ كامل‌ با فیزیك‌ را داشته‌ باشد. فصل‌ بعد هم‌ همان‌ صحنه‌یی‌ است‌ كه‌ حیایی‌ قرص‌ اكس‌ مصرف‌ كرده‌ و در خیابان‌ به‌ انجام‌ حركات‌ موزون‌ مشغول‌ می‌شود. اما فارغ‌ از این‌ صحنه‌ وقتی‌ حیایی‌ قصد دارد صدای‌ خود را پیر كند گهگاه‌ به‌ نمایش‌ نزدیك‌ می‌شود. او در فیلم‌ وظیفه‌ دارد صحنه‌هایی‌ را با نریشن‌ به‌ هم‌ وصل‌ كند و در اینجا تماشاگر تنها صدای‌ او را می‌شنود كه‌ این‌ صداسازی‌ حالتی‌ كاملا آشكار به‌ همراه‌ دارد.
در كنار حیایی‌ نیكی‌ كریمی‌ هم‌ دومین‌ تجربه‌ بازی‌ در فیلم‌ كمدی‌ را از سر می‌گذراند. شام‌ عروسی‌ پس‌ از نوك‌ برج‌ (كیومرث‌ پوراحمد) دومین‌ فیلم‌ كمدی‌ كریمی‌ به‌ شمار می‌آید.
نقش‌ میترا به‌ دشواری‌ نقش‌ باهر نیست‌. پدیدآورندگان‌ اثر سعی‌ كرده‌اند با چند دیالوگ‌ ساده‌ جوان‌ ماندن‌ میترا را توجیه‌ كنند.
بنابراین‌ با یك‌ گریم‌ مختصر كریمی‌ به‌ آنچه‌ می‌باید نزدیك‌ شده‌ است‌. او مانند یك‌ جوان‌ راه‌ می‌رود، صحبت‌ می‌كند و... همانطور كه‌ آمد چون‌ توجیهات‌ این‌ حضور در كلیات‌ فیلم‌ گنجانده‌ شده‌ چندان‌ نمی‌توان‌ به‌ بازی‌ وی‌ خرده‌ گرفت‌.
بازی‌ بازیگران‌ دیگری‌ مثل‌ محمدرضا هدایتی‌، ارژنگ‌ امیرفضلی‌ و... نیز بر كلیت‌ فضای‌ كمدی‌ فیلم‌ بنا شده‌ است‌. اغراق‌ و درشت‌نمایی‌ حركات‌ یكی‌ از ویژگی‌های‌ فیلم‌های‌ كمدی‌ به‌ شمار می‌آید. جنس‌ حركات‌، رفتار و گفتار این‌ بازیگران‌ هم‌ كاملا هم‌ راستا با این‌ فرضیه‌ بوده‌ و هدف‌ تنها به‌ خنده‌ واداشتن‌ مخاطب‌ است‌.
ایرج‌ مصری
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید