جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

فوتبال در جزیره


فوتبال در جزیره
جام جهانی با تمام زیبایی هایش پایان یافت تا بار دیگر فوتبال جهان به وضعیت عادی خود برگردد. تیم های مختلف به كشورهای خود بازگشتند تا در انتظار آغاز لیگ های داخلی باشند. بعد از پایان بازی های جام جهانی فوتبال كه به یك صنعت پولساز بدل شده در قالبی دیگر جلوه خواهد كرد. جدا از این كه كدام تیم قهرمان جهان شده است، این رشته پرطرفدار در دنیا از این به بعد با بازی های لیگ های معتبری چون بوندس لیگا، كالچو ایتالیا، لالیگا اسپانیا، لیگ برتر در انگلیس، لاشامپیونه در فرانسه و ... به نوعی دیگر علاقه مندان را معطوف خود می كند.
انگلیس از جمله كشورهایی بود كه حضور ناموفقی در جام داشت و در مرحله یك چهارم نهایی از دور رقابت ها كنار رفت. اكنون با گذشت مدت كمی از این حادثه كه بسیاری ازعلاقه مندان به فوتبال در این كشور را آزرد، با نزدیك شدن به شروع رقابت های لیگ برتر در انگلیس به تدریج این خاطره تلخ از ذهن هواداران خارج می شود.
لیگ برتر انگلیس با قدمتی بیش از صد سال یكی از پویاترین و منظم ترین لیگ های دنیا به شمار می رود.
از روز ۲۸ مرداد برابر با ۱۹ آگوست، جزیره شاهد آغاز مجدد این بازی ها خواهد بود. جام جهانی بهترین فرصت بود تا در این میان تیم های این كشور به جست وجو برای یافتن بازیكنان بزرگ برای حضور در تیم های خود بپردازند. از جمله این نفرات می توان به آندرانیك تیموریان ستاره تیم ملی ایران در جام جهانی اشاره كرد كه از سوی باشگاه بولتون و اندرز انگلیس پیشنهادی را دریافت كرده است.
رقابت های فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ سه میهمان تازه نیز دارد. بعد از سقوط تیم های ساوتهمپتون، نوریچ سیتی و كریستال پالاس به رقابت های دسته اول انگلیس، در پایان فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ تیم های ردینگ، واتفورد و شفیلد یونایتد به لیگ برتر راه یافتند. باید در انتظار عملكرد این تیم ها باشیم زیرا شاید در پایان فصل بار دیگر به دسته پایین تر سقوط كنند.
●قدرت رومن
چلسی با رومن ابراموویچ میلیاردر روس خود و خوزه مورینیو، بعد از این كه فصل پیش به مقام قهرمانی رسیدند در فصل جاری نیز یكی از مدعیان اصلی فتح جام به شمار می روند.
از خریدهای این تیم می توان نتیجه گرفت كه آنها چه هدفی را دنبال می كنند. در حال حاضر چلسی بالاك هافبك بازیساز بایرن مونیخ و اندری شوچنكو را به خدمت گرفته است و بازیكنانی نظیر روبرتو كارلوس(رئال مادرید) ، كارلوس توز (كورینتیانس) لوچوگونزالس (پورتو) و فرناندو تورس (آتلتیكو مادرید) را در لیست خریدهای خود قرار داده است.
چلسی اگر چه در لیگ قهرمانان اروپا در فصل پیش موفقیتی نداشت، اما با قهرمانی زود هنگام در لیگ برتر انگلیس بار دیگر فوتبال جزیره را تحت الشعاع خود قرار داد. در این فصل تنها چهره برجسته ای كه از این مجموعه كهكشانی جدا شده ادورگودیانسن می باشد كه راهی بارسلونا شده است.
چلسی فصل پیش با ۹۱ امتیاز، ۲۹ پیروزی، ۴ تساوی و ۵ شكست، با ۷۲ گل زده و ۲۲ گل خورد فاتح این رقابت ها شدند.
چلسی در اولین هفته رقابت های لیگ برتر در استمفورد بریج به مصاف منچستر سیتی می رود. برخلاف فصل قبل این بار در بازی نخست، چلسی میزبان است. فصل پیش ابتدا چلسی در خانه حریف یك بر صفر به پیروزی رسیده بود و در بازی برگشت در لندن این بار دو بر صفر حریف را مغلوب كرد.چلسی تاكنون در تمامی جام های لیگ برتر، جام خیریه، جام حذفی و اتحادیه ۳ عنوان قهرمانی را در هر جام به دست آورده است.
آنها با انگیزه فراوانی پا به این دوره از بازی ها خواهند گذاشت و برای چهارمین قهرمانی مبارزه سختی را در پیش دارند.
●دردسرهای فرگی
منچستر یونایتد كه در انگلیس به شیاطین سرخ معروف هستند با ۱۵ بار قهرمانی، در فصل قبل یكی از مدعیان اصلی رسیدن به این عنوان بودند.
آنها با سرالكس فرگوسن سرمربی نامدار خود افتخارات بی شماری در فوتبال جزیره كسب كرده اند ولی فصل قبل را تنها با جام اتحادیه به پایان بردند. این تیم اولین بار در فصل ۱۹۰۸-۱۹۰۷ فاتح این جام شد.البته در این فصل منچستر یونایتد دست به خریدهای بزرگ نزده و در حال رایزنی برای به خدمت گرفتن فرناندو تورس از آتلتیكو مادرید و محمد دیارا از لیون است. این دو بازیكن از جمله مهاجمان خوب فوتبال اروپا هستند. منچستر یونایتد در حال حاضر باید رودون نیستلروی و كریستین رونالدو را برای ماندن در این تیم ترغیب كند، زیرا در صورت جدایی این دو از منچستر خط حمله این تیم لطمه بزرگی خواهد خورد.
مهاجمان منچستر یونایتد فصل پیش موفق شدند ۷۲ بار فاتح دروازه حریفان باشند كه این تعداد گل برابر بود با گلهای تیم چلسی كه به مقام قهرمانی رسید. لوئیس ساها، رودون نیستلروی، اولگنار سولسكیاشر، كریستین رونالدو، وین رونی مجموعه كم نظیر مهاجمان این تیم هستند.
البته با توجه به اتفاقاتی كه در جام جهانی رخ داده است باید منتظر برخورد وین رونی با رونالدو باشیم، البته قطعاً مسئولین باشگاه منچستر یونایتد برای حل كردن این اختلاف راه حل مناسبی را در نظر خواهند گرفت.
در جریان دیدار تیم های انگلیس و پرتغال در مرحله یك چهارم نهایی جام جهانی رونالدو با تحریك داور باعث اخراج رونی شد، البته این نظر وین رونی است و رونالدو در این باره گفت: در مورد آن حادثه من در تصمیم داور دخالتی نداشتم. با توجه به این برخورد از سوی رونی، احتمال جدایی رونالدو از منچستر بیشتر از نیستلروی است. باشگاه رئال مادرید یكی از اصلی ترین مشتریان خرید رونالدو است.
منچستر یونایتد در اولین بازی خود در لیگ برتر انگلیس به مصاف فولام می رود. فولام فصل پیش با ۴۸ امتیاز مقام دوازدهم جدول را از آن خود كرد درحالی كه منچستر یونایتد نایب قهرمان شد.فرگوسن در مورد حضور منچستر در رقابت های این فصل گفت: به واسطه حضور بازیكنان در جام جهانی ما هنوز نتوانسته ایم تمرینات منظمی را آغاز كنیم و طی روزهای آینده قطعاً با حضور كلیه بازیكنان برای حضور موفق در لیگ برتر تلاش خواهیم كرد. وی اظهار امیدواری كرد كه باشگاه منچستر تمام تلاش خود را برای حفظ رونالدو و نیستلروی به خرج دهد.
●شروع دوباره توپچی ها
تیم آرسنال آخرین بار در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ در لیگ برتر به مقام قهرمانی رسید. این تیم فصل پیش عملكرد درخشانی در لیگ برتر نداشت و به مقام چهارم دست یافت تا حداقل جواز صعود به مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد.
آنها در فصل گذشته هر چه در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا عملكرد مثبتی داشتند در لیگ برتر انگلیس ناموفق ظاهر شدند.
امسال آرسنال دستخوش تغییرات عمده نشده و تاكنون تنها ۲ بازیكن از مجموعه این تیم جدا شده اند. دنیس برگ كمپ از دنیای فوتبال خداحافظی كرد و روبرت پیرس نیز راهی ویارئال شد. بازیكن دیگری هم كه احتمال جدایی از جمع توپچی ها را دارد سول كمبل می باشد كه دو پیشنهاد از فنرباغچه تركیه و آث میلان ایتالیا دارد، اما هنوز در این باره تصمیم قطعی نگرفته است. دغدغه بزرگ آرسنال در فصل پیش تیری آنری بود كه فكر مسئولان باشگاه را بسیار مشغول كرده بود، اما با اعلام تیری آنری مبنی بر تمدید قرارداد با آرسنال خیال كلیه اعضای این تیم را راحت كرد.تنها تازه وارد آرسنال توماس روچیسكی، هافبك نفوذی تیم دورتموند است كه به لندن آمده و می تواند خط میانی این تیم را بیش از پیش قدرتمند كند. با اضافه شدن این بازیكن به نفراتی چون فابرگاس، لیوندبرگ، گیلبرتو، الكساندر هلب، فلمینی و... قطعاً این ناحیه آرسنال از استحكام بیشتری برخوردار می شود. از خصوصیات روچیسكی شلیك های پرقدرت اوست كه می تواند تیم های انگلیسی را در این دوره با مشكل مواجه كند.
آرسنال در ورزشگاه جدید التأسیس خود به نام امارات استادیوم در هفته اول بازی ها به مصاف آستون ویلا می رود.این ورزشگاه به همت یك شركت هواپیمایی ساخته شده است كه از این فصل تمامی بازی های آرسنال در این ورزشگاه برگزار می شود.
آرسن ونگر در مورد وضعیت این تیم در فصل جدید گفت: تمامی تلاش خود را در این فصل به خرج خواهیم داد تا بار دیگر قهرمان شویم. آرسنال قابلیت های این كار را دارد.
●ركورد دست نیافتنی
لیورپول با رافا بنیتز در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ به مقام سوم رقابت های لیگ برتر دست یافت، اما با این وجود این عنوان هواداران آنفیلد را راضی نكرد. آنها تیمی بودند با ستارگانی بزرگ كه انتظار زیادی از آنها می رفت.
لیورپول فصل پیش اگر چه مقام سوم را به دست آورد، اما با دریافت ۲۵ گل عنوان بهترین خط دفاع را به خود اختصاص داد. این تیم همچنین با به ثمر رساندن ۶۸ گل بعد از چلسی و منچستر كه ۷۲ گل زده بودند در مكان دوم بهترین خط حمله قرار گرفتند.
این تیم در فصل جاری كریگ بلامی مهاجم نیوكاسل را به خدمت گرفته، اما از سوی دیگر فرناندو مورینتس اسپانیایی با ۴ میلیون یورو از این تیم جدا شد. در حال حاضر در لیست خرید و فروش بازیكنان این تیم یرژی دودك دروازه بان لهستانی این تیم و جبرئیل سیسه، مهاجم فرانسوی در لیست فروش قرار گرفته اند كه احتمال جدایی سیسه بیشتر است. او در راه پیوستن به مارسی یا لیون می باشد. البته با توجه به شكستگی پای او در دیدار دوستانه فرانسه با چین ممكن است تیم های خواهان او تجدیدنظر كنند.
لیورپول در گام نخست باید به مصاف تیم تازه وارد شفیلد یونایتد برود. از آخرین قهرمانی لیورپول در لیگ برتر ۱۶ سال می گذرد، اما ركورد ۱۸ عنوان قهرمانی این تیم در لیگ برتر همچنان دست نخورده باقی مانده است. آنها اولین بار در سال ۱۹۰۱- ۱۹۰۰ این عنوان را از آن خود كردند و آخرین بار نیز در فصل ۱۹۹۰-۱۹۸۹ این جام را به بندر لیورپول بردند. لیورپول نیز مانند آرسنال در این فصل باید برای حضور در مرحله نهایی لیگ قهرمانان اروپا ابتدا یك بازی مقدماتی را برگزار كند و سپس به جمع تیم های مرحله نهایی راه یابد.
در یك بررسی كلی می توان تیم های چلسی، منچستر یونایتد، لیورپول و آرسنال را از مدعیان اصلی فتح این جام به شمار آورد. این چهار تیم در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ نیز بین ۵ تیم بالای جدول بودند. در سایر بازی های هفته نخست لیگ برتر انگلیس وستهام با چارلتون، بولتون با تاتنهام، اورتون با واتفورد، نیوكاسل با ویگان، ریدینگ با میدلزبرو و پورتموث با بلكبرن دیدار می كنند.
رقابت های لیگ برتر انگلیس یكی از منظم ترین لیگ های برتر دنیاست كه با برنامه ای دقیق برگزار می شود. این بازی ها بلافاصله بعد از هفته نخست در روز ۲۲ آگوست یعنی ۳روز بعد دنبال می شود. از جمله بازی های مهم هفته دوم می توان به تقابل چلسی بامیدلزبرو و لیورپول با نیوكاسل در آنفیلد اشاره كرد.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید