جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بیماری ذات الریه یا سندرم حاد و شدید تنفسی سارس


بیماری ذات الریه یا سندرم حاد و شدید تنفسی سارس
سارس یك بیماری عفونی و مسری در سیستم تنفسی شناخته شده است د راین بیماری شش ها و ریه ها ملتهب می شوند . در صورتی كه علت مخصوص و ویژه سارس ناشناخته است دانشمندان ( سازمان بهداشت جهانی) قبلا پیشرفت یك ویروس تاجی را در این بیماری كشف كرده بودند.
این یافته ها ابتدایی و مقدماتی بودند و مدارك قطعی درمورد این كه ویروس تاجی علت بیماری سارس است را ارئه نكرده اند.
●سارس در كدام نواحی بدن تاثیر میگذارد ؟
سارس یك بیماری عفونی و مسری است كه در سیستم تنفسی مشخص شده و باعث التهاب شدید شش ها و ریه ها می شود.
●ذات الریه چیست ؟
عفونت هر دو شش است كه منشآ، متفاوت و مختلفی از عفونت دارد.
●ویروس تاجی چیست ؟
یك گروه از ویروس ها است كه مشابه انواع ویروس هایی است كه در بیماری سرخك و سرخجه مشاهده شده است . كه سوسك های حمام به عنوان ناقل بیماری سارس و دارنده این ویروس مشخص شده اند كه این ویروس تاجی قادر است به مدت ۳ ساعت بعد از انتشار در محیط زنده بماند.
زمانی كه این ویروسها با هم متحد می شوند ، بیماری تنفسی و التهاب و آماس مزاجی در نئورولوژیك حیوانات ایجاد می كنند .
●علائم سارس چیست ؟
از نشانه های اصلی سارس تب بالای ۳۸ درجه است ،‌ سرفه خشك،‌ اشكالت تنفسی،‌ نفس نفس زدن ،‌تغییرات در اشعه ایکس سینه كه دلالت بر وجود ذات الریه دارد . از نشانه های دیگر سارس این است كه این بیماری ممكن است با سردرد ،‌ سفت شدن ماهیچه ها ،‌ از دست دادن اشتها ،‌ بی قراری ،‌ پریشانی ،‌ جوش و اسهال همراه باشد .
●سارس با چه سرعتی گسترش می یابد ؟
به نظر می رسد كه سارس سرایت كند تری نسبت به آنفولانزا بدارد . دوره نهفتگی بیماری یین ۳ تا ۷ روز برآ ورد شده است كه ۳ تا ۷ روز آن عادی می باشد البته ویروس عامل بیماری قادر است به مدت ۳ ساعت در محیط زنده بماند . باید خاطر نشان كرد كه افزایش تعداد و سرعت مسافرت های بین المللی این خطر را ایجاد كرده است كه این بیماری را به سرعت در جهان پراكنده كند.
●مسری بودن سارس چگونه است؟
بر اساس رویداد ها و مطالعات انجام شده مشخص گردیده است كه برای گسترش عامل عفونت زای این بیماری به ارتباط نزدیك با شخص مبتلا لازم است یا به عبارتی ارتباط با قطرات بازدم شده و ترشحات بینی از شخص مبتلا به شخص سالم لازم است . تا به امروز اكثر موارد گزارش شده سرایت این بیماری بین كاركنان بیمارستانی و مراقبت كنندگان و اقوام نزدیك بیماران بوده است .
●چه زمانی این بیماری شناخته خواهد شد ؟
یك مركز جهانی به دنبال طرحی برای تسریع در تشخیص عللی كه در دوشنبه ۱۷ مارس اتفاق افتاد می باشد . ۱۱ آزمایشگاه پیشرفته در ۱۰ كشور شبانه روز مشغول كار برای شناخت علل بیماری می باشند نمونه های متعددی از موارد آزمایشگاهی جمع آوری شده است آزمایشات آزمایشگاهها حول علل سرایت بیماری تحت رسیدگی می باشند.
●اولین مورد سارس كی و كجا گزارش شد ؟
در ۲۶ فوریه (۷ اسفند ) مردی در هانی ( منطقه ای در ویتنام ) با سرما خوردگی شدیدی به بیمارستان آورده شد از علائم این مرد بیمار درد عضله و گلو درد خفیف بود بعد از ۴روز مشكل تنفسی این مرد افزایش پیدا كرد از علائم دیگر این مرد بیمار این بود كه شمار پلاكت های خونی او كاهش یافت كه عامل ایجاد درد تنفسی عمیق در بیمار است و انسداد مجرای تنفسی و نیاز مفرط به دستگاه تنفسی را در بیمار افزایش می دهد.
●آیا هیچ پیشرفت مثبتی در رابطه بادرمان مشاهده شده است ؟
موارد مهم و پر معنایی در ویتنام به عنوان نتایج خوب بهبود به دست آمده است به علاوه سیستم نظارت جهانی كه گفته شده است وسایل سریع العمل گزارش موارد مشكوك را ارائه دهند . توانایی پرسنل قوی در سراسر جهان برای تشخیص وجود سارس چك شوند . طبق اطلاعات رسیده در هفته های اخیر روزنه جدیدی در بهبود رفتار این بیماری انتظار می رود .
بیماران سارسی چگونه باید مدیریت شوند شامل توصیه ها و مسائل بهداشتی بیماران مبتلا به سارس باید در یك مكان ایزوله قرار گیرند پیشنهاد مؤثر و مفید برای جلوگیری از ابتلا پرستاران و مراقبان به سارس این است كه پرستاری با مانع تنفسی صورت گیرد این امر خیلی حائز اهمیت است كه بیماران مورد شك از دیگران جدا شوند و در اتاق های جدا گانه به سربرند .
● ( توصیه )
مراقبان وبازدید كنندگان از بیمار از ماسك با فیلتر مؤثر ، عینك محافظ ، پیش بند ،‌ پوشش سر و دست كش استفاده كنند .
خودداری از بو سیدن و در آغوش گرفتن افراد مبتلا .
كم كردن دیدار های حضوری و استفاده از وسایل ارتباطی مانند تلفن .
پرهیز از خود درمانی .
مراجعه به اولین پایگاه بهداشتی در كوتاه ترین زمان ممكن در صورت ابتلا به بیماری.
● ابداع نوعی آزمایش خون ساده برای تشخیص بیماری سارس
دانشمندان اعلام كردند در این هفته نوعی آزمایش خون ساده را برای تشخیص بیماری سارس در دسترس همگان قرار دهند . یكی از پژوهشگران با استفاده از نوعی روش آزمایشگاهی موسوم به (بی سی آر ) روش نوینی را ابداع كرده است كه با بهره گیری از ان مبتلایان به بیماری سارس را به سرعت شناسایی كرد . روش( بی سی آر ) نوعی شیوه تشخیصی است كه در آن با استفاده از قطعات كوچك ماده وراثتی ( دی ان آ ) عامل بیماری زا ، این گونه عوامل شناسایی و منشا آنها نیز مشخص می گردد.
دكتر اكبر نشاندارعضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی با تشكر از خانمها :سارا علایی ,فرزانه سالاری ,الناز فرهی
منبع : شبکه خبری ورلد نیوز


همچنین مشاهده کنید