سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


یک شام عروسی پر دردسر ، اما لذت بخش


یک شام عروسی پر دردسر ، اما لذت بخش
● ( نگاهی به فیلم شام عروسی‌)
یك دختر جوان دانشجو به استاد دانشگاهش كه او نیز جوان و تحصیل كرده است و هر دو از خانواده‌‏های مرفه هستند دل می‌‏بندد و پس از مدتی كوتاه با مشورت خانواده‌‏هایشان قرار ازدواج و انجام مراسم عروسی را می‌‏گذارند، غافل از این كه پدر هر دو خانواده اینك در مرز ورشكستگی قرار دارند و ...
این متن خلاصه ای از قصه شام عروسی تازه ترین فیلم ابراهیم وحید زاده است كه از اواسط تیرماه در سینماهای تهران و شهرستان‌‏ها اكران شده است.
كاراكتر" امین حیایی" در نقش مهندس باهر و نیكی كریمی در نقش همسر او از نكات جالب و دیدنی این فیلم سراسر مفرح و شاد به شمار می‌‏رود.
حیایی در این فیلم در نقش مردی ۵۰ ساله آقای باهر ظاهر شده كه به خاطر ترس از همسر پولدارش كه كارخانه پدری خود را به ارث برده و باهر دور از چشم همسرش درآمدهایش از این كارخانه را به خاطر ندانم كارهایش به باد داده و در حال ورشكستگی است مجبور به حرف شنوی از اوست اینكه كه دخترشان در آستانه ازدواج قرار دارد باهر در تلاش است تا با ورود یك داماد پولدار بخش هایی از ضرر و زیان هایش را جبران نماید اما ...
لحظات طنزی كه در موقعیت های متفاوت و با بازی بسیار تحسین برانگیز امین حیایی در فیلم ایجاد می شود تماشاچی را به خنده های طولانی وا می دارد سكانس هایی هم چون ورود تمسخر آمیز مهندس باهر و همسرش به خانه آقای سمبل زاده پدر داماد آینده شان چسباندن آدامس به ته كفش كه ماجراهای دیگری هم چون سرفه های پی در پی باهر را به همراه دارد جر خوردن شلوار مهندس باهر و در ادامه آن آویزان شدن از طنابی كه به پشت بام ساختمان متصل است و باهر با گرفتن ‌‏آن با حالت پریشانی به این سو و آن سو معلق می شود و همچنین پشت سر گذاشتن این اتفاقات و ورود مجدد به خانه آقای سمبل زاده و لگدی كه ناخواسته به گربه اشرافی خانواده یعنی ملوس می زند و به دنبال چاره ای برای درمان آن می گردد.
همچنین سكانس خوردن قرص‌‏های اكس كه به جای قرص سر درد نوش جان می‌‏كند و در پی آن سوار شدن به اتومبیل و توهم زایی باهر و انجام حركاتی كه تماشاچی را به قهقه وا می دارد و در ادامه تصادفش با یك اتومبیل دیگر كه تازه پس از پیاده شدن متوجه می شود راننده اتومبیل كسی نیست جز محمد رضا گلزار كه در نقش خودش در این فیلم بازی كرده است كه البته انجام حركات موزون باهر در این سكانس دیدنی ترین بخش فیلم است.
نیكی كریكی میز كه نقش همسر باهر را بازی می كند به دنبال اجرای وصیت آقاجون - پدر متوفی اش است كه قبل از مرگش اعلام كرده در مراسم ازدواج نوه اش حتما باید از خواننده زنی كه در مراسم ازدواج فرزند یكی از دوستانش آواز خوانده است استفاده كنند اما آن زن اینك به خارج از كشور مهاجرت كرده و این گونه است كه پافشاری خانم باهر راه به جایی نمی برد و در نهایت با مشكلاتی كه سر راهشان قرار می گیرد مجبور می شوند مراسم ازدواج را در خانه خودشان برگزار نمایند.
"مارال فرجاد" در اولین حضورش جلوی دوربین سینما در نقش دختر خانواده باهر توانست در كنار بازیگران حرفه ای گلیم خود را به خوبی از آب درآورد .
وی با به كارگیری از راهنمایی های كارگردان و قطعا با استفاده از تجربیات بازیگرانی هم چون" امین حیایی"،" نیكی كریمی" و حتی شاید "سیروس ابراهیم زاده" توانسته لحظات متناسبی را كه برای او در فیلم گنجانده شده است به خوبی اجرا نماید و نشان دهد از عهده این نقش در حد توان بر می اید خصوصا در لحظاتی كه باید احساسات به خرج دهد كه موفقیت خود را در این سكانس ها به خوبی بروز داده است.
"پویا امینی" نیز كه بیشتر در مجموعه های تلویزیونی دیده شده است تقریبا موفق عمل كرده هر چند شاید می توانست باتجاربی كه قبلا كسب كرده بود بهتر از این باشد.
"سیروس ابراهیم زاده " نیز كه این تجربه، چندمین همكاری او با" وحید زاده" و حتی" امین حیایی" محسوب می شود دیگر به یك نقش مكمل مناسب در فیلم ها بدل شده است و پشتكار او در ایفای این گونه نقش ها مثال زدنی است ؛ او تمام توان خود را برای هر چه بهتر از آب درآمدن نقش های محوله به كار می گیرد و معمولا در انجام این امر موفق و سربلند بوده است.
"محمد رضا هدایتی" نیز كه مهارت فراوانی در استفاده از صداهای خاص دارد در این فیلم نیز در نقش آقای خلج كه برگزار كننده مراسم عروسی است با آن لهجه شیرین و دوست داشتنی نیمه اسپانیولی نیمه فارسی اش تماشاچی را به قهقه وا می دارد ولحظات خوشی را برای سمینارها به همراه می‌‏آورد.
محمد رضا گلزار هم در نقش خودش هر چند در دقایقی كوتاه قابل قبول ظاهر شده و توجه بسیاری از علاقه مندانش را بر می انگیزد و حتی حضورش در آن سكانس تعدادی از تماشاچیان را شوكه می‌‏كند.
وحید زاده در این فیلم به سراغ فیلم های تاریخ سینما رفته و با بهره گرفتن از شوخی با سكانس های برگزیده فیلم هایی نظیر اسپارتاكوس، ماتریكس، موسیقی تایتانیك و بالاتر از خطر ، داش آكل، گاو و خصوصا بازسازی سكانس فوق العاده ای از آژانس شیشه ای نگاهی نو به سینما را ارائه كرده است حتی در بخشی از فیلم سراغ محمد علی فردین رفته و او را به رستورانی مجلل برده تا همچون فیلم گنج قارون دیزی مورد علاقه اش را نوش جان كند.
به هر حال با فروش نسبتا خوب روزهای آغازین این فیلم در سینماهای تهران ، به نظر می رسد سینمای ایران تابستان دلچسبی را برای علاقمندانش به همراه خواهد داشت و شاید پس از آتش بس كه ركورد شكن فروش بهاره سینماها بوده، اینك نوبت شام عروسی باشد ، كه با آغاز حیرت آورش تابستان پر رونقی را نوید می دهد.
منبع : سایت خبری ـ تحلیلی سینمای ما


همچنین مشاهده کنید