پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


شش راهنمایی برای بازاریابی از طریق پست الکترونیکی


شش راهنمایی برای بازاریابی از طریق پست الکترونیکی
تحقیق اخیر Doubleclick در سال ۲۰۰۴ با عنوان" ارسال پیام‌های الكترونیكی به مشتریان" احساس و نظر دریافت‌كنندگان این پیام‌ها را در باب بازاریابی الكترونیكی به شكلی جالب توجه بازگو می كند و همچنین راهكار‌های موثر در ایجاد بازدهی بیش‌تر را برای بازاریابی الكترونیكی پیشنهاد می‌كند.
بر اساس این تحقیق مشتریان هر روز بیشتر از قبل به ارزش بازاریابی الكترونیكی پی برده و حتی این روش را به دیگر روش‌های بازاریابی ترجیح می‌دهند:
۵۴% عقیده دارند كه بازاریابی اینترنتی باید جایگزین بازاریابی تلفنی شود.
۴۵% معتقدند بازاریاب اینترنتی باید جایگزین تماس‌های تلفنی فردی شود.
۴۰% آن‌ها پست الكترونیكی را به پست معمولی ترجیح می‌دهند.
۳۳% می‌خواهند پست الكترونیكی نقش تقاضاها وفرم‌های خرده فروشی را به عهده بگیرند.
این بررسی همچنین رشد شعور و آگاهی دریافت‌كنندگان پیام‌های الكترونیكی را در كنترل inbox وبه طور خاص پیام‌هایی كه آن‌ها را می‌گشایند وبه آنها پاسخ می‌دهند را نشان می‌دهد:
"شناسایی فرستنده و موضوع مطرح شده ، كلیدهای اساسی بازاریابی الكترونیكی موفق هستند، چراكه هردو تاثیری چشم‌گیر درایجاد علاقه‌ فرد به باز كردن پیغام دارند."
حال چگونه می‌توان به اطلاعات مربوط به این موضوع دست یافت وآن را در فعالیت‌های بازاریابی الكترونیكی و جذب مشتری به كار برد؟
در قدم اول اطمینان حاصل كنید دریافت‌كنندگان پیام‌ها شما را می‌شناسند.
۶۴% پاسخ‌دهندگان به پرسش‌های این تحقیق ، محل ذكر آدرس را به عنوان مهم‌ترین عامل تحریك كننده به گشودن emailها نام می برند. (منبع:Doubleclick)
۱. علامت مشخصه ی تجارتی خود را در محل ذكر آدرس بگنجانید.
در محل آدرس برای معرفی بهتر خود نام، نام شركت، نوع تولیدات شركت وخدمات مربوطه (همه‌ی اطلاعات مورد نیاز مشتری) را ذكر كنید. مهم‌ترین بخش كار همین قسمت است. نام وآرم شركت، گیرنده‌ی پیام را از صحت و قابل اطمینان بودن پیام و فرستنده‌ آن مطمئن می سازد و به خصوص در صورت تداوم این روابط، شناخت وصداقت ایجاد می‌‌كند.
۲. آرم شركت را در خط معرفی موضوع بیاورید.
ممكن است آرم شركت را به هنگام معرفی موضوع ضمیمه كنید. این روش زمانی بکار می آید كه آرم را در محل آدرس ذكر نكرده باشید.
به این نمونه توجه كنید:
پیام الكترونیكی خبرنامه‌ تقدیر شده‌ Debbie Weil. گزارش WordBizدر یك inbox:
From :Debbie Weil [dweil@wordbiz.com] (آدرس)
تیترمربوطه و [wrdbiz]: Subject(موضوع)
Debbie، ناشر خبرنامه و بازاریاب online (روی خط)B۲B وبرنامه‌ریز موضوعی، اسم خود را در محل آدرس ذكر می‌كند؛ زیرا نام شناخته شده‌ او نمایان‌گر آرم شركت نیز است. او سپس آرم خبرنامه؛ یعنی WordBiz را در خط معرفی موضوع، ذكر می‌كند.
اطمینان حاصل كنید كه آن‌چه مورد نیاز مشتران است به آنها عرضه می‌كنید.
"میزان تمایل افراد در پاسخ به این پیام‌های الكترونیكی بسته به این است كه موضوعات تا چه حد بر علایق خاص افراد متمركز شده باشند (%۷۲)، در این بین ۶۸ درصد پاسخ‌دهندگان به سوالات برقراری ارتباط را مهم دانستند. واضح است كه گیرندگان پیام اولویت‌های خود را مد نظر دارند." (منبع: doubleclick)
طبیعتاٌ در مورد یك پیام الكترونیكی به دلیل امكان ارتباط مستقیم و سرعت آن ، بیش‌تر احتمال می‌رود كه دریافت‌كننده‌ی پیام آن را باز كرده، خوانده و به مطالب آن توجه كند. موضوعات دلخواه و تنوع ارتباطات بازاریابی الكترونیكی در مورد هر شغل و هر مخاطب متفاوت است.
خود شما چطور از برخی مسایل سر درمی‌آورید. بدیهی است كه با سوال پرسیدن می‌توانید مشكل را حل كنید. پرسش را می‌توان هم به شكل رسمی و هم غیررسمی انجام داد. مطمئن باشید مشتریان شما از انتشار عقاید و اولویت‌های مورد نظرشان بسیار خرسند شده و از این‌كه از آن‌ها نظرخواهی شود، راضی خواهند بود. از همه مهم‌تر این‌كه می‌توانید از این اطلاعات در تنظیم محتویات پیام‌های الكترونیكی و برقراری ارتباط صحیح با مخاطب استفاده كنید، كه در بیشتر موارد برای مشتریان یكسان بوده و آمار پاسخگویی به پیام‌ها را بهبود می‌بخشد.
۳. علایق مشتریان.
موضوعات مورد علاقه‌ مشتری را در فرم عضویت وب‌سایت خود جمع‌آوری و از آن استفاده كنید. گاه ممكن است، وسوسه شده و یك پیام الكترونیكی چند منظوره به تمام مخاطبان بدون توجه به علایق آن‌ها بفرستید. اما فعالیت‌های ثبت شده و تحقیق اخیر doubleclick به این نكته اشاره می‌كنند كه از دیدگاه گیرنده‌ی پیام (تنها چیزی كه واقعاٌ اهمیت دارد) عدم برقراری ارتباط می‌تواند یك پیام الكترونیكی خوب را به یك هرزنامه تبدیل كند. به این ترتیب برای ترغیب مراجعین، مشتریان یا اعضای شركت به انتخاب اطلاعات مورد نظرشان، نیاز دارید زمانی را به تهیه موضوع، برقراری ارتباط و تداوم آن اختصاص دهید.
در یك كلام اجازه دهید كسی كه عضو لیست ایمیل شما می‌شود، دامنه‌ی علاقه‌اش را تعیین كند؛ به عنوان مثال بگذارید مشتركین این نكات را انتخاب كنند.
تولیدات یا انواع مختلف خدمات
توضیح عملكرد شغلی یا معرفی شركت
نوع ارتباط مورد نظر (به عنوان مثال از طریق خبرنامه، گزارش فروش، آگهی مربوط به خدمات یا تولیدات جدید)
هم‌چنین مشخص كنید، مشتری چه نوع اطلاعاتی دریافت خواهد كرد.
به عنوان مثال "با عضو شدن در خبرنامه‌ بازاریابی الكترونیكی emarketingway.ir هر روز این خبرنامه را دریافت كنید و به یك بازاریاب الكترونیكی ماهر تبدیل شوید.
۴. هیچ فرصتی را برای تحقیق از دست ندهید.
دفتر كار یا محل فروش
تماس‌های مربوط به فروش، جلسات، یا به هنگام بررسی حساب‌ها
خدمات مشتری/ ارباب رجوع، خدمات پس از فروش تلفنی
كارت‌ها یا فرم‌های نظرسنجی
۵. یك فرم نظرسنجی الكترونیكی بفرستید.
نظرسنجی‌های الكترونیكی از طریق ایجاد امكان جمع‌آوری نظرات مشتریان، از روشی رسمی موثر و سازمان‌یافته بوده که مكمل فعالیت‌های شما در زمینه‌ی بازاریابی الكترونیكی می باشند.
ابزارهای نظرسنجی اینترنتی ZomerangTm راحت و با قابلیت دست‌رسی بالا هستند و خدمات حمایت از مشتری را در سطوح بالا حتی برای شغل‌های كوچك و متوسط عرضه می‌كند.
۶. از گزارش‌های‌تان استفاده كنید.
به هنگام استفاده از خدمات بازاریابی الكترونیكی، می‌توانید گزارش‌های‌تان را مرور كرده و به این ترتیب طبق رویه‌ای منظم روند واكنش مشتركین خود را بررسی كنید. (باز كردن پیام، كلیك روی موضوع، پاسخ به آن، عدم توافق و گاه برخی اعتراض‌های بیهوده)
به عملكردهای موفق بازاریابی الكترونیكی به دقت توجه كنید. فرصت‌هایی برای شناخت گیرندگان پیغام‌ها ایجاد كنید. به آن‌ها توجه كنید. سپس در ارایه‌ی خدمات مورد نظر آن‌ها همه‌ی تلاش خود را بكنید و مطمئن باشید شایسته‌ مخاطبان پاسخگو و صادق هستید كه شما را به اهداف مورد نظرتان خواهد رساند.
نویسنده: Michelle Keegan
منبع : سایت تحلیلی MLM


همچنین مشاهده کنید