سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


کدام بهتر است؟ مادر شاغل یا خانه دار


کدام بهتر است؟ مادر شاغل یا خانه دار
چندی پیش اعلام شد كودكان مادران شاغل، تغذیه بهتری دارند. این خبر نتیجه تحقیقی بود كه بر روی ۳هزار كودك ، ۱۱ ساله به انجام رسید . بعد از بررسی وضعیت تغذیه این كودكان دیده شد كه مادران كودكانی كه تغذیه بهتری دارند ، بیشترشاغل‌اند و ساعات زیادی از روز را در بیرون از خانه می‌‌گذرانند . محققان بعد از انجام این مطالعه ، عوامل بروز چنین واقعیتی را نظم بیشتر مادران شاغل در زندگی شخصی شان ، وضعیت اقتصادی بالاتر و به تبع آن زندگی در محله‌های بهتر، آگاهی و فرهنگ بیشتر و نهایتا ناراحتی وجدان، مادران از اینكه ساعات زیادی از روز را دور از فرزند خود هستند و سعی می‌كنند با توجه و دقت بیشتر به وی غذا بدهند، دانستند.
از آنجایی كه این خبر می‌تواند سوء تفاهم‌های بسیاری را در میان مادران خصوصا مادران جوان ایجاد كند، به سراغ یكی از اساتید و متخصصان علم تغذیه، دكتر سیدضیاءالدین مظهری می‌رویم و نظر ایشان را در این مورد جویا می‌شویم.
دكتر‌مظهری می‌گوید: به اعتقاد من اگر دریافت غذا را از سبدبه سفره و از سفره به سلول در نظر بگیریم، عوامل اقتصادی در كیفیت این روند نقش بسزایی را بازی می‌كنند.
زمانی كه خانواده‌ای وضعیت اقتصادی بهتری (بخصوص در جامعه ما) داشته باشد، می‌تواند مواد غذایی مغذی تری تهیه كند مثل مرغ، ماهی، گوشت قرمز، شیر، لبنیات و انواع میوه‌ها.
البته تنها وضعیت اقتصادی موجب بهبود وضعیت تغذیه یك خانواده نمی شود بلكه فرهنگ و آگاهی یك خانواده یعنی آنكه چه غذایی تهیه كند تا بیشترین فایده را داشته باشد نیز در كنار اقتصاد بسیار ارزشمند است.
هنگامی كه خانمی برای خرید روزانه به مغازه‌ای می‌رود، اگر این تفكر را داشته باشد كه به جای انواع تنقلات كم ارزش، انواع میوه‌های تازه و حتی انواع مغزه ها را خریداری نماید، موجب بهبود سطح سلامت خانواده خواهد شد. مادران شاغل معمولا‌ فرهنگ تغذیه بالا‌تری دارند.
دكتر مظهری در پاسخ به این سوال كه به نظر شما وقتی مادری، ساعات بسیاری را دور از خانه سپری می كند، هیچ زیانی به فرزندش نمی رسد؟
می‌گوید:مسلماً، اما می‌توان آنها را به حداقل رساند. اغلب كودكانی كه ساعات زیادی را دور‌از‌مادر می‌گذرانند، دچار كمبود عاطفه هستند، تعدادی از آنها افسرده و مضطرب و همین موجب بروز اختلال در سایر ارگان‌های بدن می‌شود، مثلاً ترشحات كبد دچار اختلال می‌شود، سیستم هورمونی به هم می‌ریزد، سیستم ایمنی كم توان شده و از همه مهمتر اشتها به شدت كاهش و یا افزایش می‌یابد.
امكان دارد، كودك هر روز مجبور باشد كه به تنهایی و یا حداقل با برادر یا خواهر بزرگترش غذا بخورد كه همین موجب كاهش حجم غذای خورده شده و یا خوردن مواد غذایی كم ارزش در وعده غذایی اصلی شود. اغلب مادران شاغل، بسیار خسته به خانه بازگشته و چندان توجهی به اینكه هر ساعت كودك باید غذایی بخورد را ندارند.
عدم وجود زمانی كافی برای رسیدگی آنها به امور تغذیه كودك، بر كیفیت آن و به تبع آن عدم سلامت كافی و وزن گیری طبیعی می‌شود.
بالاخره مادر شاغل باشد یا خانه دار؟ دكتر مظهری به این سوال این گونه پاسخ می‌دهد: اشتغال گاهی اجتناب ناپذیر است. اما گاهی مواقع دیده می‌شود كه درآمد خانم ها تنها صرف خرید زیورآلات و سایر تجملات می‌شود و نه تنها اثری بر سطح كیفیت افتصادی، فرهنگی و تغذیه‌ای خانواده ندارد، بلكه خانواده به دلیل دور بودن از این منبع عاطفه هزاران سختی را به خود تحمیل كرده‌اند، كه در این صورت بهتر است این خانم‌ها در منزل مانده و حداقل در جهت بهبود سطح تغذیه اعضای خانواده شان خصوصاً فرزندان تلاش كنند. به هر حال با مدیریت و تسلط یك زن آگاه و وظیفه‌شناس می‌توان همواره افراد سالمی (روحی و جسمی) به جامعه تحویل داد.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت


همچنین مشاهده کنید