پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


کار کردن زن در خارج از خانه چه فوائد و معایبی دارد؟


کار کردن زن در خارج از خانه چه فوائد و معایبی دارد؟
۱- زنان امروز با زنان دیروز که صرفا همراه شوهرانشان به کار کشاورزی و دامداری میپرداختند فرق دارند. عصر فن آوری جدید همه چیز را در هم ریخته و طبعا نوع کار ها هم عوض شده است.
۲- زنان نیاز دارند از تحصیلات و تخصصی که برای گرفتن آن زحمت کشیده اند سود بجویند. این کار به آنها احساس امنیت و رضایت خاطر میدهد.
۳- بیشتر زنان مایل نیستند برای رفع نیاز های مالی شان که این روز ها بسیار حیاتی هست دایم از شوهرانشان تقاضای پول کنند.آنها میل دارند خو د بخشی از احتیاجات خانواده را تامین کنند.
۴-زنی که در خارج از خانه کار میکند و با انجام کار احساس رضایت میکند مقدار زیادی از وابستگی افراطیش به شوهر کاسته میشود به طوری که قادر است از نظر روانی نیز خود را اداره کند.
۵- از نظر روحی دچار پیری زودرس نمیشود و کمتر افسردگی به سراغش می آید.
۶- وقتی زنی در خارج از خانه کار میکند خواه نا خواه با مشکلات کسب در آمد و به اصطلاح پول در آوردن آشنا میشود بنا براین به ارزش کار شوهرش بیشتر پی میبرد و در نتیجه او را بهتر درک میکند.
۷- در دوره سالمندی سربار دختر یا پسر نخواهد بود. زیرا حد اقل یک مستمری و حقوق بازنشستگی برای دوران کهولت خود در یافت میکند. بنا براین از این خانه به آن خانه فرستاده نمیشود که کشنده ترین درد های نگفتنی در کهنسالی است.
۸-چون به اقتصاد خانواده کمک میکند خواه نا خواه در اندوخته خانواده شریک و سهیم خواهد بود. همین سهیم بودن به او احساس امنیت بیشتری میدهد.
۹- به دلیل حضورش در خارج از خانه و در متن جامعه از معلومات و دانش اجتمائی روز بی بهره نمانده بخصوص اگر به خاطر پیشرفت کارش مجبور باشد که کمی مطالعه و تحقیق هم بکند در نتیجه برای تربیت فرزندان از آگاهی های کافی بر خور دار است.
۱۰- از نظر حفظ زیبائی تناسب اندام و خوش لباسی تا حدی مطابق فرهنگ روز خواهد بود همین امر به شادابی روحیه اش کمک فراوانی میکند.
نتیجه اینکه چنین زنانی در یک جمع بندی اجمالی علی القائده می بایستی از زندگی زناشوئی آرام و معقولتری بر خور دار باشند.
● کار کردن در خارج از خانه چه معایبی دارد؟
۱-زنی که در خارج از خانه کار میکند ینمی از قوای بدنیش صرف کار هائی میشود که ربطی به اداره منزل ندارد بنا براین خسته به منزل وارد میشود و در بعضی از موارد که کارش سخت تر باشد نیاز به استراحت کامل دارد.
۲- زنی که در خارج از خانه کار میکند, به حد اقل کافی با همکاران زن و مردش صحبت کرده و تقریبا از نظر مصاحبت و احتمالا درددل کردن , راضی به منزل بر میگردد بنا براین کمتر به همسرش نیاز دارد که با او حرفی بزند. اما همین امر خود موجب مشکلی میشود تا میان او و همسرش فاصله عاطفی بیندازد. در نتیجه برای حفظ سلامت زندگی زناشوئی اش می بایستی مراقبت بیشتری نماید.
۳- زنی که کار می کند چون استقلال مالی می یابد لذا از این نظر نیازی ندارد, بنا براین وابستگی خود را مخصوصا به شوهر , تا حدی کاهش می دهد. از نظر مالی, محتاج شوهر نبودن خوب است, ولی اشکال عمده ای که دارد این است که مردان از این که همسرانشان به آنها نیاز مالی نداشته باشند خیلی خوشحال نمی شوند.زیرا آنان می توانند مثلا با خریدن یک انگشتری یا گوشواره و غیره, همسر خود را خوشحال کنند و چون این کار وسیله ای برای ابراز محبت است در نتیجه به حسن روابط آنها کمک می کند. لذا وقتی زنی از پول خود چنین وسائلی می خرد گرچه احساس استقلال مالی او را خوشحال میکند اما اگر همین انگشتر را از همسرش در یافت می کرد بیشتر خوشحال میشد.
بنا براین زنان علاقه مندند که مردشان با خرید این گونه هدایا وسیله ای برای ابراز عشق در دست داشته باشند. نتیجه اینکه خانمها باید مراقب باشند تا این استقلال مالی به جای کمک به گردش چرخ زندگی میان زوجین ایجاد فاصله نکند.
۴- بیشتر مردها بدان جهت به سختی کار میکنند که می دانند زن و بچه هایشان در منزل به انتظار آنها هستند یعنی زن با خانه نشستن به مرد انگیزه بیشتری برای کار کردن و موفق شدن می دهد. در این گونه مواقع مردان فکر میکنند که چون سکاندار کشتی هستند باید همه حواس خود را جمع کنند تا کشتی خانواده را به ساحل نجات برسانند. ولی وقتی زن هم کار می کند و مایحتاج زندگی را تهیه می کند, در حقیقت کشتی دو ناخدا دارد. اینجاست که باید درویش باشند نه سلطان! چون بقول سعدی : دو درویش بر گلیمی بخسبند اما دو سلطان در اقلیمی نگنجند.
۵- وقتی زنی در خارج از خانه کار میکند در حقیقت نقش اصلی او که مادر بودن است کمرنگ تر میشود. بخصوص که اگر در ساعات غیبت او بچه ها به مهد کودک سپرده شده باشند یا خدمتکاری کم سواد آنها را اداره کند, یا پدری بی حوصله از آنان مراقبت نماید کار کمی مشکل میشود. حال اگر بی توجهی بعضی مادران را که در این قبیل مواقع باید بیشتر به فرزند خود برسند نیز بر آنها اضافه کنیم.. بچه ها احتمالا دچار نابسامانی می شوند که مبنائی برای ناهنجاریهای اجتماعی است.
۶- هر زنی مقدار زیادی نیروی خلاقه دارد که اگر آن را در جهت ترقی و تعالی فرزندان و مخصوصا شوهرش صرف کند یعنی گاهی راهنما و گاهی مشوق او باشد قطعا شوهر با اطمینان خاطر بیشتری در خارج از خانه کار خواهد کرد. ولی زنانی که در خارج از خانه کار میکنند ناچار برای موفقیت مقداری از نیروی خلاقه خود را در محیط کار صرف میکنند بنابر این خلاقیت حقیقی ایجا توازن در این دو مقوله است.
۷- زن علاوه بر کار خارج از خانه ناچار است که عمده ترین کار های داخل خانه را باز هم خودش انجام دهد..زیرا مردان هنوز کاملا عادت نکرده اند که در کارهای خانه خود را شریک زن بدانند. در نتیجه زنی که در خارج از خانه کار می کند زودتر به تحلیل قوای بدنی دچار می گردد.
۸- از نقش وساطت و شفاعت او که معمولا در مواقع بحرانی میان پدر خانواده و بچه ها بازی میکند کاسته می شود در نتیجه برای دختران خانواده که نیاز به همدلی بیشتر با مادر دارند زندگی اندکی دشوار تر می شود.
● کار کردن زن در چه صورتی مجاز است
۱- اگر بتوان به رضایت خاطر زن کمک کند و اورا از افسردگی و خانه نشینی برهاندو خلاصه اینکه کار برایش نشاط و شادمانی بیاورد
۲- دارای تخصص یا صاحب فنی باشد که انجام کار برایش مشکل آفرین نشود, یعنی خسته و کوفته به منزل باز نگردد تا آرامش لازم را برای اداره منزل داشته باشد.
۳- در گیر چشم و همچشمی و رقابت های ناسالم در محیط کار نباشد و از طرفی با مسوولان رده های بالاتر و یا همکارانش در تفاهم باشد و با اعصاب خراب به خانه نیاید.
۴- نوع کارش طوری باشد که فرصت لازم برای تربیت فرزندان را دارا بوده و در عین حال به حد کافی برای همسرش وقت بگذارد
۵- درآمد حاصله از کارکردن در خارج از خانه آن قدر ارزشمند باشد که رضایت خاطر روحی اورا تامین نماید.ضمنا بخشی از این درامد صرف خانه و خانواده بشود.
● نتیجه گیری
▪ در اینجا معایب و محاسن کار کردن به صورت اجمالی و خلاصه بیان و بررسی شد.
البته مضار و مزایای دیگری هم دارد که به ذهن نرسیده و بر حسب مورد باید بدانها توجه نمود. از طرفی شرایط لازم برای اینکه کار کردن مجاز باشد را نیز برشمردیم. حالا خود شما باید تصمیم گیرنده باشید. اگر همسر شما از گروه مردانی است که به حد کافی درآمد دارد و قدر و ارزش شما را درخانه می داند, در آن صورت اصراری برای کار کردن نباید داشته باشید مگر جامعه به تخصص تان نیاز داشته باشد ولی اگر شرایط اقتصادی زندگی شما ایجاب میکند بدیهی است که باید کار کنید و مزایا و معایب آن را نیر قبول داشته باشید
اگر سالها برای اخذ مدارک دانشگاهی تان زحمت کشیده اید و تمایل دارید از زحمات خود نتیجه ای بگیرید از طرفی خانه نشینی و صرفا رسیدگی به بچه ها شما را راضی نمی کند بدیهی است که کار کردن برای شما مفید است.
اساسا بیشترین معیار های انتخاب برای اشتغال یا عدم اشتغال بستگی به شرایط خاص زندگی شما دارد. باید قبول کنید که اگر چه زندگی های اشخاص شباهتهائی دارد ولی همه زندگی ها یکسان نیست. بنا براین معیار انتخاب را فقط بر دوستان و آشنایان خود قرار ندهید. به احساس واقعی و درونی خود بیشتر توجه کنید و آنچه احساس درون شما می گوید آن را انتخاب کنید. لازم نیست در این مورد خیلی هم مصلحت گرا باشید.
بالاخره اگر مرد بتواند نیاز های عاطفی زن را از یک طرف و قدر شناسی اورا از طرف دیگر به خاطر کار هایی که در منزل انجام میدهد برآورده سازد و امنیت اقتصادی اورا از هر جهت فراهم آورد زن نیاز کمتری در خود می بیند که کار کند.
● کار کردن زن و مخالفت مرد
بعضی مرد ها تا با همسرشان اختلاف پیدا میکنند بلافاصله تهدید می کنند که جلوی کار کردنت را میگیرم و چون زنهای جوان در این مورد اطلاع کافی ندارند گاهی ترسیده و شوهر را تحمل میکنند. گاهی هم از کم و کیف قضیه با خبرند لذا با توضیحاتی که میدهند مرد را قانع میکنند. بسیار خوب اما این گونه که نمی شود با قضیه برخورد کرد. اگر کار کردن زن حق اوست پس در چه صورت مرد می تواند جلوی کار کردن او را بگیرد؟
در این مورد قانون مدنی ما در ماده ۱۱۱۷ می گوید: شوهر می تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد منع کند قانون است صراحت دارد ولی حرفه منافی مصالح خانوادگی خود جای بحث است. مردی به دادگاه شکایت کرده بود که من نمی خواهم همسرم منشی مدر عامل باشد. دادگاهی به این شکوائیه رسیدگی و دلائل شوهر را رد کرد. ولی دادگاهی دیگر نظیر چنین دعوائی را رسیدگی کرد ورای معکوس صادر نمود. یعنی به شوهر حق داد و زن رااز آن کار منع نمود.
زیرا شواهد امر نشان می داد که کار کردن این زن نزد آن مدیر عامل که سوء شهرت داشته مناسب حیثیت خانوادگی آن مرد نبوده است. پس مشاهده می کنید که به یک شکایت با ماهیت واحد دو رای متفاوت داده اند و هر دو رای هم درست بوده است. شوهر دیگری که مایل نبود همسرش کار کند از راه قانونی وارد نشد زیرا می دانست که کار همسرش غیر اخلاقی نیست. او با مراجعه به محل کار همسرش و تهدید و ارعاب کارمندان و مدیران موسسه همسرش را مجبور کرد تا کارش را از دست بدهد یا در مورد دیگری که شاهد بودم با وجودی که شغل آرایشگری از مشغل شناخته شده و مورد احترام است ولی شوهر آن زن طرح دعوا کرد که مایل نیست همسرش آرایشگر باشد. رای دادگاه نیز چون شغل را خلاف شوون و ثروت مرد دید به نفع شوهر صادر شد.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت


همچنین مشاهده کنید