جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سیستم موقعیت یابی جهانی


سیستم موقعیت یابی جهانی
در گذشته برای مسیریابی ، نقشه برداری و یافتن راه ها ؛ از نقشه ها ، علامت های طبیعی ، ستارگان ، خورشید و با پیشرفت علم از ابزار های نجومی و قطب نما استفاده می شده است . استفاده از این ابزار ها و روش ها ، معمولاً مشكل است ، احتیاج به تخصص دارد و احتمال اشتباه در استفاده از آنها زیاد است .
امروزه وضع تغییر كرده است و شما با خرید یك دستگاه گیرنده ی GPS در هر لحظه كه بخواهید می توانید تشخیص دهید كه طول جغرافیایی ، عرض جغرافیایی و ارتفاع نقطه ای كه در آن ایستاده اید چیست ؟
اگر چه كاری كه این وسیه انجام می دهد ، ممكن است عجیب بنظر برسد ، ولی طرز كار آن بسیار ساده است و بر اساس اصول ساده ریاضی كار می كند . در این قسمت بعد درباره طرز كار سیستم مطالب بیشتری را فرا خواهید گرفت .
● GPS چگونه كار می كند ؟
معمولاً وقتی درباره GPS صحبت می شود ، منظور دستگاه گیرنده ی GPS است . اما این دستگاه به تنهایی كاری انجام نمی دهد .
این دستگاه به كمك ۲۴ ماهواره كه به دور زمین در حال گردش هستند ، كار می كند . ماهواره ها هر كدام حدود ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰ كیلو گرم وزن دارند و در ارتفا ۱۹۳۰۰ كیلو متری از سطح زمین قرار گرفته اند . ( شكل ۲ )
این ماهواره ها در هر روز دو بار به دور زمین می گردند . طرز چیدن ماهواره ها در آسمان به گونه ای است كه در هر لحظه و در هر نقطه از زمین حداقل چهار ماهواره قابل رویت باشند . وظیفه گیرنده ی GPS این است كه چهار تا ( یا بیشتر ) از این ماهواره ها را پیدا كند .
سپس فاصله گیرنده تا این چهار ماهواره را حساب كند و از روی ان تعیین كند كه در كدام نقطه از زمین قرار داریم ، یعنی طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا راحساب كند . اگر یك نقشه در اختیار شما باشد ، یا یك نقشه در حافظه گیرنده ی GPS وجود داشته باشد ، شما می توانید با دانستن طول و عرض جغرافیایی ، بگویید كه در كدام نقطه از كره زمین قرار دارید .
اما گیرنده ی GPS چگونه با محاسبه فاصله از ماهواره ها ، طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا را بدست می آورد . گیرنده ی GPS با استفاده از یك اصل ساده ریاضی بنام Trilateration موقعیت خود را به دست می آورد . توضیح این اصل ریاضی در فضای سه بعدی كمی مشكل است ، بنابراین در ابتدا این اصل را در فضای دو بعدی توضیح می دهیم ، یعنی فرض می كنیم می خواهیم موقعیت خود را بر روی یك صفحه كاغذ به دست آوریم . اگر این اصل را برای فضای دو بعدی توضیح دهیم ، توضیح آن برای فضای سه بعدی به آسانی انجام می شود .
●اصل Trilateration در فضای دو بعدی :
فرض كنید با هواپیمای شخصی خود در حال پرواز هستید كه ناگهان به علت نقص فنی مجبور به فرود اضطراری بر روی زمین می شوید . با مهارت هواپیما را كنترل كرده و بر روی زمنی فرود می آیید ولی در مورد موقعیت جغرافیایی نقطه ای كه در آن قرا دارید ، هیچ اطلاعاتی ندارید . به زبان دیگر شما گم شده اید و فقط یك نقشه از كره زمین در اختیار دارید . در یك لحظه به فردی برخورد می كنید و از او درباره موقعیت این مكان سوال می كنید . این فرد به شما می گوید كه شما در ۱۵۰۰ كیلو متری شهر سرخس قرار دارید . شما با دانستن این موضوع متوجه می شوید كه اگر به مركز شهر سرخس دایره ای به شعاع ۱۵۰۰كیلو متر رسم كنید ، شما جایی بر روی محیط این دایره ایستاده اید ( به شكل ۳ توجه كنید ) .
البته با دانستن این موضوع به تنهایی نمی توانید موقعیت خود را بدقت تعیین كنید ولی برای شروع نقطه خوبی است .
در این لحظه شخص دیگر از راه می رسد و شما از او می پرسید كه در كدام نقطه از كره زمین قرار دارید و او در پاسخ می گوید كه شما در ۸۲۴ كیلو متری بندر عباس قرار دارید . بنابراین اگر دایرهای به مركز شهر بندرعباس و به شعاع ۸۲۴ كیلومتر بر روی نقشه رسم كنید ، شما بر روی محیط این دایره قرار دارید . از طرف دیگر بر اساس اطلاعاتی كه نفر اول ارایه كرده است ، شما بر روی دایره ی شكل ۳ نیز قرار دارید . اگر این دو اطلاعات را در كنار یكدیگر بگذاریم ، نتیجه می گیریم كه شما بر روی محل تقاطع این دو دایره كه در شكل شماره ۴ نشان داده شده است ، قرار دارید . چون هر دو دایره حداكثر در دو نقطه یكدیگر را قطع می كنند ، بنابراین شما برروی یكی از دو نقطه A یا B قرار دارید (شكل ۴ ) .
و بالاخره نفر سومی هم از راه می رسد و به شما می گوید كه در فاصله ۶۹۰ كیلو متری خرم آباد قرار دارید . شما نیز به سرعت بر روی نقشه ، دایره ای به مركز شهر خرم آباد و به شعاع ۶۹۰ كیلو متر رسم می كنید و با استدلالی مشابه قسمتهای قبل ؛ نتیجه می گیرید كه شما در آن واحد بر روی محیط سه دایره قرار دارید و بنابراین با كمك اصول هندسه شما باید در محل تقاطع سه دایره كه یك نقطه خواهد بود ، قرار داشته باشید و بنابراین موقعیت خود رابه دقت تعیین كرده و متوجه می شویدكه شما در نزدیكی یزد قرار دارید ( به شكل ۵ نگاه كنید ) . این اصل ساده ریاضی در فضای سه بعدی نیز به همین صورت است .
تفاوت این اصل در فضای دو بعدی با فضای سه بعدی در این است كه در فضای سه بعدی شما بجای رسم دایره ، یك كره رسم می كنید و چهار كره یكدیگر را حداكثر در یك نقطه قطع می كنند .
● اصل Trilateration در فضای سه بعدی :
در فضای سه بعدی برای پیدا كردن موقعیت خود ، به جای رسم دایره ، كره رسم می كنید . فرض كنید در ۲۰ كیلو متری ماهواره A قرار دارید . بنابراین یك كره به مركز ماهواره A و به شعاع ۲۰ كلیلو متر رسم می كنید و می توانید كه شما جایی بر روی سطح این كره قرار دارید .
همچنین اگر بدانید كه در فاصله ی ۳۰ كیلو متری ماهواره B قرار دارید ، یك كره به مركز ماهواره B و به شعاع ۳۰ كیلو متر رسم كرده و می دانید كه بر روی سطح این كره نیز قرار دارید . مكان هندسی محل تقاطع دو كره یعنی دایره ی محل تقاطع قرار بگیرید .
اگر موقعیت خود را تا ماهواره سوم نیز بدانید ، كره ی سومی رسم می كنید كه محل اشتراك این سه كره ، دو نقطه خواهد بود . یكی از این دو نقطه بر روی زمین و دیگری در فضا خواهد بود .
مطمئناً شما نقطه ای را انتخاب خواهید كرد كه بر روی زمین قرار دارد . زمین می تواند به عنوان ماهواره ی چهارم عمل كند و اطلاعات لازم را برای تعیین موقعیت ارائه دهد . یك گیرنده ی GPS با همین روش موقعیت جغرافیایی خود را به دست می آورد .
البته گیرنده ی GPS از اطلاعات ماهواره چهارم نیز استفاده می كند . اطلاعات ماهواره ی چهارم برای افزایش دقت محاسبات ، استفاده می شود .
گیرنده ی GPS برای یافتن موقعیت شما به دو دسته اطلاعات احتیاج دارد :
۱. موقعیت حداقل سه ماهواره را بداند .
۲. فاصله شما تا هر یك از این ماهواره ها را نیز در اختیار داشته باشد .
یك گیرنده ی GPS با دریافت سیگنالهای ارسالی از ماهواه ها این اطلاعات را بدست می آورد .
برخی گیرنده های پیشرفته GPS اطلاعات چندین ماهواره را همزمان دریافت می كنند و به این ترتیب بر دقت محاسبات خود اضافه می كنند . هر ماهواره ، سیگنالی را به سوی زمین ارسال می كند و گیرنده ی GPS با دریافت این سیگنال ، مدت زمان حركت سیگنال از ماهواره تا گیرنده را به دست می آورد .
سپس با استفاده از فرمول فیزیكی d=v . t با دردست داشتن زمان (t) و سرعت حركت سیگنال (v) كه برابر با سرعت حركت نور است ( ۳۰۰ هزار كیلو متر در ثانیه ) ، فاصله بین ماهواره و گیرنده را حساب می كند ( d=v .t ) .
● اندازه گیری فاصله بین ماهوره و گیرنده :
محاسبه زمان حركت سیگنال از ماهواره تا گیرنده ی GPS با كمك یك تكنیك جالب انجام می شود . فرض كنید ماهواره و گیرنده ی GPS در یك زمان مشخص ( مثلاً دقیقاً در نیمه شب ) شروع به شمارش اعداد از یك تا ۱۰۰۰۰۰ بكنند و در همان حال ماهواره این اعداد را برای گیرنده ی GPS ارسال كند . وقتی عدد یك به گیرنده ی GPS می رسد ، گیرنده باكمی تاخیر این عدد را دریافت می كند .
این تاخیر مساوی با زمان طی مسیر سیگنال از ماهواره به گیرنده است . گیرنده با محاسبه این تاخیر ، فاصله خود را با ماهواره بدست می آورد ( d=v .t ) .
البته در محاسبه ی این تاخیر باید فرض كنیم كه سیگنال ارسال شده توسط ماهواره ، به خط راست حركت كرده و به گیرنده ی GPS رسیده است ، در غیر این صورت فاصله بین ماهواره و گیرنده به درستی محاسبه خواهد شد ( به شكل ۶ دقت كنید ).
همان طور كه گفتیم برای محاسبه ی فاصله ی بین ماهواره و گیرنده ، باید هر دو در یك زمان مشخص شروع به شمارش اعداد كنند . بنابراین لازم است ماهواره و گیرنده ی GPS دارای ساعتی باشند كه دقت فوق العاده زیادی درحد یك در میلیاردم ثانیه داشته باشد .
این دقت فقط با استفاده از ساعت های اتمی قابل تحقق است اما قیمت ساعت های اتمی بسیار گران است ( بین ۵۰ هزار دلار تا ۱۰۰ هزار دلار ) و این مشكل باعث می شود مهندسین نتوانند در گیرنده های GPS كه مورد استفاده ی مردم عادی قرار می گیرد ، از ساعت های اتمی استفاده كنند . برای حل این مشكل از یك روش جالب كمك گرفته اند .
در هر یك از ماهواره ها یك ساعت اتمی قرار داده شده است ولی در گیرنده از یك ساعت معمولی كوارتز استفاده می شود .
ساعت های كوارتز دقت خیلی خوبی دارند و باید بعد از گذشت مدت زمانی ، مجدداً تنظیم شوند . گیرنده ی GPS از اطلاعات ماهواره چهارم ، برای تصحیح ساعت كوارتز استفاده می كند . وقتی گیرنده ی GPS فاصه اش را تا سه ماهواره اندازه می گیرد ، ممكن است ساعت گیرنده به درستی تنظیم نشده باشد .گیرنده مختصات جغرافیایی نقطه مورد نظر را محاسبه می كند ولی یك خطای نسبی در تمام محاسبات وجود دارد . اما اگر گیرنده اطلاعات فاصله تا ماهواره چهارم یا ماهواره های بعدی را هم در محاسبات مختصات جغرافیایی به كار برد ، مختصات جدید بدست امده با مختصات قبلی تفاوت خواهد داشت و این تفاوت فقط وقتی حذف می شود كه ساعت گیرنده با ساعت اتمی تنظیم شده باشد .
گیرنده ی GPS از این موضوع استفاده می كند و ساعت كوارتز خود را طوری تنظیم می كند كه مختصات به دست آمده از تمام ماهواره ها با یكدیگر یكسان باشند . تا مادامی كه گیرنده ی GPS روشن است ، تنظیم ساعت به طور اتوماتیك انجام می شود .
برای محاسبه مختصات جغرافیایی گیرنده ، محل دقیق ماهواره ها در فضا نیز مورد نیاز است كه به دست آوردن این اطلاعات كاری بسیار دشوار به نظر می رسد . اطلاعات حركت ماهواره ها به صورت یك تقویم سالانه در حافظه گیرنده ی GPS ذخیره شده است و گیرنده از این اطلاعات ، محل دقیق ماهواره را به دست می آورد .
اگر جاذبه ماه یا خورشید ، كمی مدار ماهواره را تغییر دهد و در نتیجه موقعیت ماهواره تغییر كند ، كامپیوتر ها وزارت دفاع آمریكا این تغییرات را محاسبه كرده و این اصلاحات را برای ماهواره ها ارسال می كنند . ماهواره ها هم این تغییرات را به تمام گیرنده های GPS سراسر دنیا مخابره می كنند .
با در اختیار داشتن موقعیت ماهواره ها و فاصله گیرنده تا هر یك از ماهواره ها ، مختصات جغرافیایی و ارتفاع گیرنده از سطح دریا قابل محاسبه است . یك گیرنده ی GPS پس از به دست آوردن طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا ، این اطلاعات را بر روی صفحه نمایش خود نشان می دهد .
برخی گیرنده های GPS برای راحتی كاربر ، این اطلاعات را بر روی یك نقشه جغرافیایی كه در حافظه خود دارند ، رسم می كنند ( شكل ۷ ) .
نقشه های جغرافیایی بخش زیادی از حافظه گیرنده ی GPS را اشغال می كنند و بنابراین نمی توان در یك گیرنده ی GPS نقشه هایی با جزییات زیاد قرا داد . شما می توانید گیرنده ی GPS را به كامپیوتر متصل كنید و از یك نقشه مفصل تر كه در حافظه ی كامپیوتر است و جزئیات بیشتری از موقعیت فعلی شما را در اختیار دارد ، استفاده كنید و موقعیت خود را دقیق تر بر روی نقشه ببینید .
بعضی از گیرنده های GPS می توانند با استفاده از كارتریج هایی ( مانند كارتریج های بازی های كامپیوتری ) نقشه های جدید را هم بخوانند و نمایش دهند .
یك گیرنده ی GPS می تواند علاوه بر نمایش موقعیت فعلی شما بر روی نقشه ، مسیر حركت شما را نیز بر روی نقشه رسم كند . اگر گیرنده ی GPS خود را روشن نگهدارید : جمله : از ابتدای حركت تا كنون چند كیلومتر طی كرده اید ، چه مدت است كه حركت كرده اید ، سرعت فعلی شما چقدر است ، سرعت متوسط شما چقدر است ، مسیر حركت شما از ابتدا تا كنون چه بوده است ، اگر با همین سرعت به حركت خود ادامه دهید ، چه موقع به مقصد خواهید رسید .
البته برای دسترسی به اطلاعات زمان رسیدن به مقصد ، باید گیرنده ای را كه خریداری كرده اید دارای توانایی دریافت اطلاعات از كاربر باشد . هر چقدر قابلیت های یك گیرنده ی GPS بیشتر باشد ، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود . در حافظه بعضی از گیرنده های GPS ، اطلاعات مربوط به محل شهرها و نقاط مهم قرار دارد و شما با دادن اطلاعات مربوط به مقصد ، می توانید از گیرنده برای رسیدن به مقصد كمك بگیرید .
● تاریخچه سیستم GPS :
وزارت دفاع امریكا این سیستم را برای ناوبری ارتش امریكا ابداع كرد . اولین ماهواره در سال ۱۹۸۹ به فضا پرتاب شد . چون ماهواره ها دارای طول عمر مفید هستند لازم است هر چند سال یك بار آنها را با ماهواره های جدید تعویض كرد . در ماه مارس سال ۲۰۰۴ ( سال جاری مسیحی ) پنجاهمین ماهواره این سیستم با كمك یك موشك دلتا به فضا پرتاب شده است . پس از گذشت چند سال از آغاز فعالیت این سیستم ، این امكان فراهم شد تا علاوه بر ارتش امریكا ، همه مردم از این دستگاه برای تعیین موقعیت خود در روی زمین استفاده نمایند . هزینه نگهداری این سیستم سالیانه به ۴۰۰ میلیون دلار می رسد .
● كاربرد های سیستم GPS :
اولین كاربرد سیستم GPS كه هدف از طراحی این سیستم نیز می باشد ، هدایت سربازان در مناطق جنگی و كنترل موشك های كروز است . در جنگ بوسنی و هرزگوین ، وقتی هواپیمای یكی از خلبان های امریكایی مورد هدف قرار گرفت ، این خلبان با چتر نجات در مواضع صرب ها فرود آمد . وی توانست برای ۴ روز خود را مخفی كند و در روز چهارم پس از مشاهده یك هواپیمای امریكای كه در منطقه در حال پرواز بود ، اطلاعات موقعیت خود را توسط گیرنده ی GPS به هواپیما اطلاع داده و از آنها درخواست كمك كرد .
پس از چند ساعت نیروهای نظامی امریكایی برای نجات جان این خلبان اقدام كردند و او را نجات دادند . همچنین در عملیات طوفان صحرا ( جنگ خلیج فارس ) ، از این سیستم برای هدایت نیروها در صحرا و هدایت آتش توپخانه ها استفاده شد .
در این جنگ ، شركت های امریكایی كه گیرنده های GPS را می ساختند ، تعداد زیادی از این دستگاهها را برای سربازان امریكایی و به سفارش وزارت دفاع امریكا تولید كردند و سود فراوانی از این طریق كسب نمودند .
برای مقابله با موشك های هدایت شونده امریكا ، دولت روسیه دستگاه های كوچكی ساخته است كه می تواند اینگونه موشك ها رابه سوی خود جلب كند و اطلاعات گیرنده ی GPS موجود در موشك را خراب كند . بعضی از مسئولین امریكایی می گویند كه در حمله امریكا به افغانستان ، از این تجهیزات برای گمراه كردن موشك ها استفاده شده است .
به این دستگاه ها GPS Jammer می گویند . همچنین وزارت دفاع آ‎مریكا ماهواه های این سیستم را به دستگاه های حساس به انفجار بمب های اتمی مجهز كرده است تا دولت امریكا بتواند از فعالیت های هسته ای در هر نقطه از دنیا مطلع شود . گیرنده های GPS كه در اختیار عامه ی مردم است محدودیت هایی دارد ؛ از جمله اینكه این گیرنده ها در سرعت های زیاد به درستی كار نمی كنند و نیز در ارتفاعات بالا اطلاعات این گیرنده ها نادرست است .
این تمهیدات برای این است كه كشورهای دیگر غیر از امریكا ، از گیرنده ی GPS برای هدایت موشك های كروز و موشك های بالیستیك استفاده نكنند . از جمله كاربرد های مهم گیرنده ی GPS در سیستم های ناوبری هوایی ، دریایی و زمینی است .
البته گیرنده هایی كه برای ناوبری هوایی مورد استفاده قرار می گیرند دارای دقت بیشتری نسبت به گیرنده های معمولی GPS هستند . مسیریابی ، جلوگیری از تصادم وسایل با استفاده از نرم افزار ها ، گیرنده های GPS مسیر شما را بر روی نقشه هایی با دقت زیاد و در هر مقیاس دلخواه رسم می كنند .
به این نرم افزار ها Chart Plotting Software می گویند . باید در نظر داشت كه اگر این نقشه ها را برای ناوبری دریایی استفاه می كنید ، باید اطلاعات دیگری از جمله جریانهای شدید دریایی را هم در نقشه خود داشته باشید .
بنابراین نرم افزار ناوبری زمینی با نرم افزار ناوبری دریایی فرق می كند . نقلیه ، ناوبری در هوای مه آلود و هدایت اتوماتیك وسایل نقلیه می تواند توسط سیستم GPS انجام شود ( شكل ۸ ) .
سیستم GPS كاربردهای متنوع دیگری نیز دارد . از GPS می توان برای تنظیم ساعتهای موجود با ساعت اتمی ماهواره ها استفاده كرد .
از دیگر كاربردهای این سیستم می توان به ارسال كمك های مادی از طریق هواپیما به مناطق دور دست و یا مناطق آسیب دیده از حوادث طبیعی ، اشاره كرد . ارسال این كمك ها حتی در شب نیز امكانپذیر است . نقشه برداری با كمك گیرنده ی GPS بسیار آسانتر از گذشته ، با هزینه كمتر و سرعت بیشتر انجام می شود . در مطالعات مربوط به تغییرات پوسه زمین و زمین شناسی نیز می توان از سیستم GPS استفاده كرد .
مطالعه بالا آمدگی آب سطح دریا ها و اقیانوسها و تغییرات مناطق قطبی و آتشفشانها نیز كاربرد دیگر GPS است . با استفاده از GPS می توان در هر جای دنیا به ساعت دقیق دسترسی داشت .
در سیستمهای GPS كه اطلاعات جغرافیایی را جمع آوری و پردازش می كنند ، از GPS استفاده زیادی می شود . سیستم GPS در ثبت اراضی ، كشاورزی ، جنگل داری ، راه سازی ، حفاری معادن ، در تعیین سفرههای زیر زمینی نفت و گاز ، نقشه برداری هوایی و دریایی ، مسیر یابی كوهنوردان و حتی در عملیات پلیسی برای ردگیری متهمان ، كاربرد دارد . در ایران برای نقشه برداری ، طراحی سدها و ردگیری اتوبوسهای بین شهری از گیرنده ی GPS استفاده می شود .
● خطاهای سیستم GPS :
عوامل متعدی ممكن است دقت محاسبات گیرنده ی GPS را دچار اشكال كنند . اولین مورد این است كه در انجام محاسبات مربوط به فاصله از ماهواره ها فرض بر این است كه سرعت حركت سیگنال ها ( كه نوعی از امواج الكترو مغنازطیسی هستند ) ثابت بوده و برابر با سرعت حركت نور ( ۳۰۰ هزار كیلو متر در ثانیه ) است .
اما سرعت این سیگنال ها درقسمتهای مختلف جو زمین با هم فرق می كند . وقتی سیگنال ها از لایه یونسفر به لایه تروپسفر می رسند ، سرعت حركت آنها كاهش می یابد ( شكل شماره ۹ ) .
این موضوع باعث می شود تا سیگنال ها كمی دیرتر از آنچه كه شما انتظار دارید به گیرنده برسند . همچنین مقدار تاخیر ، به موقعیت شما در روی زمین بستگی دارد و این تاخیر مقداری نیست كه بتوان بسادگی آن را حساب كرد . اشكال دیگر سیستم GPS این است كه گاهی اوقات سیگنال های ارسالی از ماهواره به آسمان خراش ها برخورد می كنند و سپس به گیرنده ی GPS می رسند ، بنابراین فاصله گیرنده تا ماهواره كمی بیشتر از مقدار واقعی حساب می شود .
ماهواره ها نیز گاهی اطلاعات نادرستی درباره موقعیت خود در فضا ارسال می كنند كه این نیز یكی دیگر از عوامل ایجاد خطا در گیرنده ی GPS است . یكی دیگر از عوامل محاسبه خطا در تعیین موقعیت گیرنده ی GPS ، خطای عمدی است كه در اصطلاح به آن Selective Availability می گویند . اگر این قابلیت در ماهواره ها فعال باشد ، دقت محاسبه موقعیت ، بین ۵۰ تا ۱۰۰ متر است و اگر این قابلیت در ماهواره ها فعال نباشد ، دقت محاسبات بین ۲۰ تا ۳۰ متر است . وزارت دفاع امریكا بنابر ملاحظات امنیتی ، این امكان را در سیستم GPS قرار داده است . در حال حاضر این قابلیت غیر فعال است .
● DGPS برای حل مشكلات :
برای حل این مشكلات نوعی گیرنده ی GPS به نام Differential GPS۳ طراحی شده است . این گیرنده با كمك ایستگاه های زمینی كه مخصوص سیستم GPS طراحی شده اند ، اطلاعات نادرست خود را تصحیح می كند . ایستگاه های زمینی دارای موقعیت جغرافیایی مشخصی هستند و با كمك اطلاعات مربوط به موقعیت خود ، اطلاعات دریافتی از ماهواره ها را اصلاح می كنند . سپس این اصلاحات را برای تمام گیرنده های مجاز خود ارسال می كنند .
●● نتیجه گیری :
سیستم GPS با استفاده از یك ایده ساده ریاضی ابداع شده است . این سیستم كاربردهای نظامی و غیر نظامی متعددی دارد و هر روز بر تعداد این كاربردها افزوده می شود.
منبع : مرکز اطلاع‌رسانی خانواده شمیم


همچنین مشاهده کنید