جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دبیرکل ۲۰۰۷


دبیرکل ۲۰۰۷
●جانایتا داناپالا
او كه مشاور رئیس جمهور سریلانكا است یكی از سه دیپلمات آسیایی است، از مدت ها پیش آشكارا از تصمیم خود برای جانشینی كوفی عنان خبر داده است. آخرین آسیایی كه دبیر كلی سازمان ملل را به عهده داشت «یوتانت» از كشور برمه بود كه مدت مسئولیتش در سال ۱۹۷۱ به پایان رسید. داناپالا كه در گذشته معاون امور خلع سلاح دبیر كل سازمان ملل بوده و از نظر بسیاری بیشترین شانس را برای جانشینی عنان دارد، با ساز و كار درون این سازمان به خوبی آشناست. این دپیلمات ۶۷ ساله علاوه بر سینهالی، فرانسوی و انگلیسی، به زبان ماندارین (نزدیك به چینی) هم صحبت می كند.
●بان كی مون
او وزیر خارجه و تجارت كره جنوبی است و مدت زیادی در نیویورك بوده است. «بان» ۶۱ ساله یك دیپلمات مادام العمر است كه از نامزدهای مطلوب آمریكا و چین به شمار می آید. حضور فعال او در مذاكرات شش جانبه هسته ای كره شمالی او را به دیپلماتی شناخته شده تبدیل كرد. به همین دلیل بسیاری بر این اعتقادند كه شورای امنیت و آمریكا ترجیح می دهند «بان» در شبه جزیره كره بماند و به تلاش برای حل بحران آن منطقه ادامه دهد.
●سوراكیارت ساتیراتای
او معاون كنونی نخست وزیر و نخست وزیر پیشین تایلند و اولین كاندیدایی است كه برای دبیر كلی سازمان ملل اعلام آمادگی كرد. همه ده كشور عضو آ.سه.آن از كاندیداتوری او حمایت می كنند. اما تحولات اخیر تایلند و سركوب مسلمانان توسط تاكسین شیناواتر نخست وزیر این كشور به نقطه ضعف ساتیراتای تبدیل شده است.
●كمال درویش
درویش ۵۷ ساله به عنوان یك شهروند ترك و از مقامات برجسته بانك جهانی از دیگر كاندیداهای مطرح برای جانشینی كوفی عنان است. او از اوت گذشته ریاست برنامه توسعه سازمان ملل را به عهده داشته و كارایی و توان خود را در این پست نشان داده است. البته او بارها تاكید كرده كه خواستار حضور در این جایگاه نیست.
●الكساندر كواشنیو سكی
این دیپلمات ۵۱ ساله اروپای شرقی همه ویژگی های یك دبیركل را دارد؛ جوانی، انرژی، خوش عكسی و سابقه حكومتی.
رئیس جمهور سابق لهستان كشورش را به ناتو وارد كرد و ارتباط نزدیكی با اتحادیه اروپا برقرار نمود. او از گزینه های مورد نظر آمریكا هم هست چرا كه از تصمیم بوش برای حمله به عراق حمایت كرد. شاید به همین دلیل مغضوب اعضای دیگر سازمان ملل واقع شود.
●وایرا وایك فریربرگ
او كه به «بانوی آهنین بالتیك» معروف است تنها نامزد زن دبیركلی سازمان ملل است. رئیس جمهور ۶۸ساله لتونی تازه هفت سال پیش وارد عرصه سیاست شد و كشورش را وارد ناتو و اتحادیه اروپا كرد. او در لتونی به دنیا آمده و پیش از مهاجرت به كانادا سال های اولیه عمرش را در اردوگاه های آوارگان در آلمان گذراند. در سال ۱۹۹۸ او به لتونی بازگشت و رئیس سرویس اطلاعات شهر و سال بعد هم به ریاست جمهوری رسید.
●بیل كلینتون
او بعد از كناره گیری از قدرت در سال ،۲۰۰۱ بارها به عنوان سفیر حسن نیت و كمك های انسان دوستانه به كشورهای خارجی سفر كرده است. به یادماندنی ترین این سفرها بعد از واقعه سونامی به آسیای جنوب شرقی صورت گرفت. اما او یك آمریكایی است و دبیركل های سازمان ملل، هیچگاه از یك كشور عضو دائم شورای امنیت نبوده اند.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید