جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


این دختر طلسم شده است


این دختر طلسم شده است
● داستان فیلم
دختری با ازدواج با مردان مختلف آنها را به ثروت هنگفتی می رساند. اما بعد از مدتی این مردان دچار حادثه می شوند. او به روانشناسی مراجعه می كند و از او كمك می خواهد. گره این داستان با ازدواج دختر با پسر موردعلاقه اش در زمان دانشجویی حل می شود.
▪ نویسنده و كارگردان: كاظم راست گفتار
▪ بازیگران: ماهایا پطروسیان، پارسا پیروزفر، محمدرضا شریفی نیا، حسام نواب صفوی، چنگیز وثوقی
زمانی كه عروس خوش قدم اكران شد كارگردان آن در یك برنامه تلویزیونی با سئوالات یكی از منتقدین سینمایی مواجه شد كه كمی عجیب به نظر می رسید، اینكه شما از كجا آمده اید؟ پیشینه فیلمسازی تان چه بوده؟ چند تا فیلم ساخته اید و ناگهان از كجا پیدایتان شد كه فیلمی پرفروش ساخته اید؟
پاسخ كاظم راست گفتار كارگردان عروس خوش قدم هم به این سئوال ها همان گونه بود كه انتظارش می رفت. او با فیلم های تبلیغاتی كارش را شروع كرده بود و چند فیلم كوتاه هم در كارنامه اش به چشم می خورد و به واقع پیشینه فیلمسازی پرترافیكی نداشت. اما سئوال های منتقدی كه با او گفت وگو می كرد آنقدر آزاردهنده بود كه گویی غریبه ای به ناگهان در جمع خودی ها ظاهر شده و به موفقیتی رشك برانگیز دست پیدا كرده باشد.
اما راست گفتار كه به خاطر پیشینه كارهای تبلیغاتی اش ظاهراً كارش را خوب بلد بود به تمامی المان های گیشه پسند و سینمای تجاری وفادار ماند و حاصل كارش با برخورد گرم مخاطب همراه شد. فیلم به فروشی نزدیك به نیم میلیارد تومان دست پیدا كرد و این برای یك كارگردان فیلم اولی موفقیتی بی نظیر محسوب می شود.
این نكته زمانی پررنگ تر جلوه می كند كه نگاهی به آمار فروش كمدی های فراوانی كه در سال های اخیر ساخته شده بیندازیم. در میان خیل بی شمار كمدی هایی كه در این چند سال ساخته شده چندتای شان به فروش این چنینی دست پیدا كرده اند. آمارها نشان می دهد كه تعداد این فیلم ها شاید به تعداد انگشتان یك دست هم نرسد. با همه این تفاسیر موفقیت عروس خوش قدم را باید در همین عواملی دانست كه در بیرون از جغرافیای فیلم جریان دارند و دقت در جزئیات فیلم نشان می دهد كه هرگز نمی توان در آن به جست وجوی كاركردهای هنری و مفاهیم برساخته از تئوری های اجتماعی نگر دست زد.
در عروس خوش قدم مانند بسیاری از كمدی های این سال ها سرگرمی سازی و ایجاد موقعیت های سرخوشانه برای مخاطب بیش از هر چیز دیگری جلوه گری می كند. سرنوشت دختری جوان كه خواهان زیادی هم دارد به عنوان خط سیر اصلی داستان خودنمایی می كند. او با هر كس كه ازدواج می كند بعد از ایجاد موفقیت هایی برای مرد موردنظر با مرگ او به بن بست برمی خورد. در این مسیر ما با آدم های مختلفی كه در واقع هر یك می توانند نماد گروه خاصی از آدم های جامعه باشند روبه رو هستیم كه دقیقاً بازتاباننده عادات و رفتارهای اجتماعی قشری هستند كه به آن تعلق دارند. گنگستر، هنرمند، رئیس یك كارخانه تولید شیر (شما باید ماغ كشیدن های گاه و بی گاه این كاراكتر را تحمل كنید!) و یك بچه پولدار بی عرضه شخصیت هایی هستند كه وارد زندگی این دختر شده و موجب به وجود آمدن موقعیت های خنده آوری می شوند كه می توان گفت فیلم درصد بالایی از فروشش را مدیون همین موقعیت ها است.
جالب تر اینكه مرگ این كاراكترها نه تنها هیچ اندوهی را برنمی انگیزد بلكه كیفیت اتفاقاتی كه منجر به مرگ آنها می شود خود تبدیل به یكی از نكات مفرح فیلم می شود. اگر با نگاه سختگیرانه سال های نه چندان دور متولیان سینمای ایران به عروس خوش قدم نگاه كنیم حتی می توان به عبور فیلم از برخی خط قرمزها هم برخورد كرد. اما رویكرد پایانی كاراكتر اصلی فیلم و تبلیغ ساده زیستی كه در انتخاب نهایی او نهفته، شاید در تعدیل این نگاه بی تاثیر نباشد. عروس خوش قدم فیلم سرگرم كننده ای است و دست كم از موقعیت های خنده آور و نشاط انگیز خالی نیست.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید