جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

وظایف پوست بدن


وظایف پوست بدن
▪ روان سالم در بدن و روح سالم
پوست قدیمی ترین (از لحاظ جنین شناسی) و حساس ترین عضو بدن ما است. پوست اولین راه ارتباط با محیط و موثرترین محافظ خارجی می باشد. می توان پوست را قسمت خارجی سیستم عصبی فرض كرد. در واقع پوست دستگاه عصبی خارجی ما است،عضوی كه اولین واكنش ها را نسبت به محیط نشان می دهد و ارتباط تنگاتنگی با سیستم اعصاب مركزی دارد.
ساختمان پوست در حال تجدید مداوم است و این فعالیت توسط سلول های لایه های عمقی آن تامین می شود. هر چهار ساعت یا حدود همین زمان پوست دولایه جدید تشكیل می دهد. سلول های پوست و روده می توانند صدها و هزاران بار ضمن زندگی یك فرد تقسیم شوند. سلول های پوست بیش از یك میلیون بار در ساعت ریزش می كنند.
روی پوست به عنوان یك تصویر فرضی تجربیات كل زندگی منعكس می گردد، فراز و نشیب های احساسی، تاسف های عمیق و.....
نرمی، صاف وصیقلی بودن پوست زودگذر است ، پوست به مرور زمان باافزایش سن متحمل چین و چروك ها، شیارهای عمیق و افتادگی می شود كه نتیجه سال ها آسیب است. پوست حتی با تماس های عاطفی دچار ضربات خفیف می شود.
پوست وسیع ترین عضو بدن است. این عضو در یك مرد بزرگسال ۵۷۹ سانتی متر مربع مساحت دارد و دوازده درصد كل بدن را تشكیل می دهد(۳.۳۶۲ كیلوگرم) و شامل ۵ میلیون سلول حسی است.
زمینه فعالیت پوست، ساخت پایه ای برای سلول های حسی است كه مهمترین جزء آن حس لامسه می باشد.
پوست یك تنظیم كننده،تحلیل كننده و منبع اطلاعاتی محسوب می شود، عامل احساس می باشد و سدی برای بدن در مقابل باکتری های خارجی است. همچنین منشاء هورمون های لازم برای تمایز سلول های دفاعی بدن بوده و لایه های پایینی را از صدمات مكانیكی و تابشی محافظت می كند.
پوست سدی در برابر مواد سمی و میكروب های خارجی است، نقش اساسی در تنظیم فشار و جریان خون دارد، در ترمیم و بازسازی خود نقش دارد و كراتین می سازد. پوست عضوی است كه مواد سمی و سایر موادی را كه در محصولات دفعی بدن ترشح می شود جذب می كند.
پوست تنظیم كننده حرارت است، عضوی است كه در متابلویسم وذخیره چربی دخیل می باشد، پوست متابولیسم آب و نمك را با تعریق تنظیم می كندو نیز ذخیره كننده غذا و آب است.
عضو تنفسی است و تسهیل كننده مسیر دو طرفه عبور برخی گازها می باشد، سنتز كننده تعدادی از تركیبات مهم شامل مواد ضد راشیتیسمی است و (ویتامین D ) . سدی اسیدی در مقابل بسیاری از باكتری ها می سازد، سدی كه از غدد سبابه ترشح می شود .پوست مو را نرم كرده بدن را علیه باران و سرما عایق بندی می كند و احتمالاً در كشتن باكتری ها كمك دهنده می باشد.
در پایان اینكه عضوی است كه خود به پاكیزگی خود اقدام می كند.
●چند نكته آموزشی
همیشه پیشگیری راحتر از درمان است، با علم به این مساله بسیاری از افراد، مسوول ارائه خدمات بهداشتی و مراقبت های اولیه برای حفظ سلامت جامعه و معتقد به پیشگیری و تشخیص زود هنگام بیماری ها هستند. به عنوان مثال یكی از سندرم ها در زنانی كه به طور مرتب عادت ماهانه می شوند سندرم شوك توكسیك (ISS) است. شروع توكسیك قاعدگی، مشخصاً از روز سوم یا چهارم خونریزی قاعدگی است و یکی از اولین علایم آن تب بالاست. عامل عمده ای كه باعث تشدید این بیماری می شود استفاده از تامپون به جای نوار بهداشتی است. وجود منیزیم داخل تامپون رابطه نزدیكی با توكسیك دارد و این موضوع نشان می دهد كه استافیلوكوك طلایی مولد توكسین برای رشد خود نیاز به منیزیم دارد. بنابراین ویژگی های لازم برای هر نوار بهداشتی عبارتند از:
▪مناسب بودن ابعاد نوار بهداشتی با وزن و حجم بدن
▪نرمی و لطافت لایه خارجی
▪مشخص نبودن هنگام مصرف
▪حفظ شكل اولیه نوار بهداشتی در طول مصرف
▪حركت نداشتن
▪جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع
▪همچنین لازم است نكاتی بهداشتی در این موردبدانید
●بهداشت استحمام
▪ازحمام خصوصی استفاده كنید.
▪وسایل حمام شما باید اختصاصی باشد و فرد دیگری از آن استفاده نكند.
▪كف حمام ننشینید و ایستاده حمام كنید.
▪موهای زاید ناحیه تناسلی رااز بین ببرید.
▪پس از استحمام وسایل حمام خود را در آفتاب خشك كنید.
●بهداشت زمان قاعدگی
▪شست و شوی ناحیه تناسلی بعد از رفع اجابت مزاج ضروری است.
▪استحمام در این دوران نه تنها مشكلی ایجاد نمی كند بلكه گاهی به طور چشمگیری درد قاعدگی را تسكین می دهد .
▪بهتر است در حین قاعدگی از دوش آب سرد كمتر استفاده شود.
▪بعد از هر بار دستشویی رفتن نوار را تعویض كنید زیرا تعویض به موقع نوار از بروز عفونت و ایجاد بوی بد جلوگیری می كند.
▪هنگام داشتن درد قاعدگی بیشتر استراحت كنید همچنین از حوله آب گرم و داروهای مسكن در صورت نیاز استفاده كنید.
▪از نوارهای بهداشتی در این دوران استفاده كنید و مطمئن باشید كه این وسایل استاندارد باشند.
▪حداكثر زمان استفاده از یك پد نوار بهداشتی حدود ۶ ساعت می باشد.
●بهداشت لباس زیر
لباس زیر خود را از جنس نخ یا كتان انتخاب كنید و آن را روزانه تعویض و با آب گرم و صابون بشویید و سپس آن را اطو كرده و یا در آفتاب بگذارید.
از پوشیدن لباس زیر تنگ و چسبان اجتناب كنید زیرا لباس تنگ باعث می شود كه تهویه به خوبی صورت نگیرد و درنتیجه احتمال عفونت زیاد می شود.
www.ranginkaman.com
منبع : شبکه خبری ورلد نیوز


همچنین مشاهده کنید