پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

با این دامین‌های صد ساله چه کنیم؟


با این دامین‌های صد ساله چه کنیم؟
آخرین محصول شركت نت ورك سلوشن NETWORK Solution كارگزاران تیزهوش را به شگفتی واداشته است ؛: یك دامین ۱۰۰ ساله به ازای هزار دلار برای یك قرن . یعنی تنها ۳ سنت و به عبارتی ۲۴ تومان در یك روز .
این در واقع یك معامله دور از تصور است برای مؤسسات حقوقی مهم و اشخاص حقیقی كه مجبور بودند هر سال دامین سایت خود را تمدید كنند و گاهی به دلیل سهل انگاری و فراموش كاری ، به محض پایان مدت اعتبار ، دامین توسط افراد زرنگ و گوش به زنگ خریداری می شد.
خرید این دامین در واقع ارزان ترین روش برای حفظ حق ثبت یك URL است . مخصوصاً زمانی كه مالكیت « براند » یا علائم تجاری سایبر به یكی از مهم ترین موارد رقابتی در عرصه ی تجارت جهانی تبدیل شده است .
در حال حاضر چالش اساسی برای ثبت و خرید یك دامین رعایت كرد تا با شرایط تجاری شركت مالك و سیاست های روابط عمومی و بازاریابی آن همخوانی داشته باشد مثل خوانایی ، سادگی تایپ ، قابلیت بازیابی سریع در موتور های جست وجو ، ماندگاری در ذهن مخاطب و ...
بر اساس تحقیقات تنها یك درصد دامین های ثبتی در جهان از ویژگی های لازم معروف به شرایط « پنج ستاره » برای دامین های تجاری برخوردار هستند . می توان این ستاره ها را برای هر دامین اندازه گیری كرد و فهمید كه دامین هر سایت چند ستاره می تواند كسب كند . برای كسب هر ستاره پنج محك یا شرط لازم است كه ندشتن هر یك از آنها به معنای مشكلات جدی است كه در آینده برای منابع غیر اقتصادی یا اقتصادی مالك آن به وجود خواهد آمد .
سؤال های محوری قبل از تهیه یك دامین این است : آیا دامین مورد نظر منحصر به فرد است ، الفبای تشكیل دهنده ی آن ساده و جذاب در عین حال كوتاه به نظر می آید ، با تجارت یا هدف مورد نظر سایت همخوانی دارد و ...
بسیاری از دامین های ثبت شده در واقع ارتباطی با موضوع و هدف اصلی سایت ندارند . حروف بی ربط و غیر جذاب است و بدتر از همه آنكه به جای حروف الفبا از خط فاصله ، ممیز ، اعداد و سایر نشانه ها در آنها زیاد استفاده شده است .
به همین دلیل ، حفظ و تایپ آنها مشكل و به خاطر سپردنشان در واقع كاری دشورا می شود . مخاطبان اینگونه دامین ها را به راحتی فراموش می كنند . مؤسسات معمولاً از تأثیر گذاری عظیم یك دامین خوب در مخاطب و در نتیجه جذب آنان مطلع نیستند و به همین دلیل است كه به این موضوع توجهی نمی شود .
به گفته كارشناسان شركت نت ورك سلوشن یك URL خوب ، واقعی بی نظیر و غیر قابل قیمت گذاری است و نمی توان برای انتخاب آن شیر یا خط انداخت . در واقع انتخاب یك دامین خوب ، جنگ جدید تجاری در فضای سایبر است . جنگی كه بندگان آن كمپانی های باهوش هستند . برای همین پیش بینی می شود كه در سال های آینده رقابت برای ثبت یك دامین به سادگی‌های امروز نخواهد بود .
● سود جویان صد ساله :
بسیاری از شركت ها در عرصه سایبر با مشكل بسیار اساسی با عنوان متصرفان سایبر روبه رو هستند ، افرادی كه هدف آنان سوء استفاده از علائم تجاری معروف به منظور سود جویی تجاری است . هنگامی كه دامین ما عمری به اندازه یك قرن پیدا می كند برخورد با این متصرفان سایبر نیز جدی تر می شود . با این متصرفان صد ساله چه می توان كرد ؟
در اینجا چیزی كه شركت ها به آن نیاز دارند یك نظام ثبت قابل اطمینان است كه بتواند نام های تجاری قابل تجدید نظر و تغییر و به ثبت رسیده را تشخیص دهد . در واقع شركت ها با توسل به این نظام ثبت دقیق و تطابق علائم تجاری خود با دامین و URL مالكیت خود را بر عرصه تجاری فضای سایبر تضمین می كنند و نگرانی از بابت متصرفان و متقلبان نام های تجاری مهم ندارند حتی اگر این دامین ها عمری به اندازه یك قرن داشته باشد .
نامگذاری یك خلاقیت و تمرین در عرصه تجارت نیست . این عمل به رشته ای از تاكتیك ها و قواعد حرفهای ثبت نام ، شناخت ساختار حروف الفبا و تأثیر آنها و شناخت علم بازاریابی جهانی نیاز دارد .
نام های تجاری در جهان به تصاویری مناسب تبدیل می شوند كه باید به شدت از آنها محافظت كرد و گرنه تقسیم آن با دیگر شركای ناخواسته امری اجتناب ناپذیر خواهد بود . این نكته ای است كه كارشناسان تجارت سایبر بر آن تاكید دارند .
قرن ها متعلق به فلاسفه و تاریخ نگارانی است كه نگرانی جهان هستند و شركت های تجاری در این میان نگران حقوق و حفظ نشان های تجاری خود كه اگر بتوانند برای چند سال متوالی آنها را حفظ كنند اقبال خوبی خواهند داشت .
اكنون كه ثبت یك علامت یا دامین تجاری صد ساله روی میز كارگزاران تجاری است این چالش كمی عمیق تر می شود چرا كه افق دید آنان باید از چند سال كوتاه به یك قرن گسترش یابد . این یعنی برنامه ریزی دقیق تر و افق دید در سال ۲۱۰۴ یا حتی بیشتر از آن.
منبع : مرکز اطلاع رسانی خانواده شمیم


همچنین مشاهده کنید