چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


خانواده ، حیثیت ملی


خانواده ، حیثیت ملی
از آن هنگام كه خدا زن را از آسمان عشق نازل كرد و مرد را در زمین عقل مبعوث ، تا آن زمان كه مقدر شد راز حكمت آمیز اشتیاق بین این دو از پرده سكوت بیرون افتد تا هر دو بتوانند در جذبه زوجیت خواستار نیمه دیگر خود شوند و به سكون رسند ، پاسخ این جذبه در مدار انسانی ، یك سنت نبوی نامیده شد و در مدار سایر پدیده ها از كوچك تا بزرگ و از ذرات تا كرات یك سنت الهی نام گرفت سنتی كه در آن همه پدیده ها در حلقه زوجیت به هم الحاق یافتند و خدای مهربان در محضر تكوین با آیه كریمه « سبحان الذی خلق الازواج كلها » خطبه زوجیت آنها را خواند و البته مثل همه نیازها و پاسخ های دیگری كه وقتی به انسان می رسد عالیترین وجه خود را می یابد ، نكاح و زوجیت نیز در عرصه انسانی اهداف و مقاصد والای انسان را می یابد كه این موضوع در نخستین پیوند آسمانی مشهود است چنانكه در روایت است وقتی آدم و حوا این دو تواب تبعیدی در زمین قرار گرفتند به ناگاه آدم در خود حس غریبی یافت كه مثل صاعقه از وجودش عبور كرد و در قلبش جرقه زد ، بی فاصله لب به سخن گشود و گفت : پروردگارا در برابر خود كسی را می بینم كه از او انسی در خود احساس می كنم و خدایش می فرماید : آیا بودن در كنار او را می پسندی ؟ و آدم عرض می كند بله پروردگارا و خدایش می فرماید : او حواست او را از من بخواه ...
اگرچه در این فراز ، لطیفه دیگری علاوه بر میل زوجیت نهفته است و آن اینكه نیاز ، فقر است و اظهار نیاز ، فقر بالاتر از نیاز است را بر حوا نپسندید و نیاز او را در صدف صبر و انتظار ، مكنون خواست تا آدم با اظهار نیاز و خواستاری ، صدف صبر و عصمت حوا را دق الباب كند و به انتظار پاسخ اش بنشیند و این آغاز تشكیل خانواده در نخستین جامعه انسانی است .
خانواده ای كه با فخر در بارگاه عرش ، تاج « كرمنا بنی آدم » را دریافت نمود تا در آن نسلی در امتداد خط كرامت بپروراند خانواده ای كه باید هم در آن جسم انسان تولد یابد و هم روح انسانی .
بی تردید تحقق همین موضوع ، بزرگترین و مهمترین كاركرد خانواده است در واقع خانواده تنهاترین مسیر شروع برای تولد شخص انسان و بهترین محل برای تولد شخصیت انسانی است .
خانواده مخزن خوبی برای فرهنگ هر كشوری است كه فروپاشاندن آن . به واقع غارت همه كشور و همه منابع انسانی آنست . لذا شناخت دقیق این نهاد مهم فرهنگی ـ تربیتی می تواند ما را در به كار گیری راههای مناسب تربیت یاری كند و به این ترتیب زمینه استحكام خانواده فراهم آید .
مطلب زیر در خصوص اهمیت خانواده كه در شرایط امروز تحت تاثیر انواع آسیب ها قرار گرفته است ، ‌می باشد .امروزه در برابر هجوم جهانی گری كه با هدف درنوردیدن همه مرزهای فرهنگی – تاریخی ملتها طراحی شده ، خانواده مهمترین سنگری است كه هم می تواند تبدیل به فرصت شود و در برابر هجوم عالمانه ! استعمار فرهنگی بایستد و هم می تواند تبدیل به تهدیدی شود و افكار و آراء مهاجمان را در محیط خانه در نوع نگرش و روش تربیتی اش بكار بندد و حاصلش تربیت جوانانی باشدكه بی هویت و بی عزت ، مقلد و شیدای بیگانگان شوند .
خانواده مخزن خوبی برای فرهنگ هر كشوری است كه فرو پاشاندن آن ، ‌در واقع غارت همه كشور و همه منابع انسانی آن است . البته از این موضوع جامعه غرب مستثناء نیست كه خواسته و ناخواسته جامعه غربی و خانواده در غرب ، خود اولین قربانگاه تئوریها و نظرگاههای اومانیستی ست . تامل در جمله آقای فرانسوا دوسینگلی رئیس مركز مطالعات خانواده در فرانسه به وضوح این مطلب را نشان می دهد . او در مصاحبه ای با روزنامه لوموند فرانسه می گوید : ما از بیست سال پیش كار خانواده را تمام شده اعلام كردیم دیگر برای تشكیل خانواده ازدواج یك امر حتمی نیست بلكه ازدواج یكی از راههای تشكیل خانواده است . لیبرالیسم كه دستگاه اجرایی كردن نظرگاههای اومانیستی ، در عرصه فرهنگ و سیاست و اقتصاد می باشد با طرح عملی این شعار كه انسان همه چیز را می تواند در عرصه فكر و اندیشه انتخاب كند حتی مذهب را و همه چیز را می تواند در عرصه رفتار و عمل نشان دهد ، الا مذهب را ، به یك استبداد پیچیده و پنهان نائل شده است كه در برابر خود هیچ اقلیتی را بر نمی تابد ، لذا نفی نفرات مذهبی و نظرات مذهب در میان امواج تبلیغاتی دمكراسی چنان به آسانی صورت می گیرد كه جای حتی یك پرسش را هم نگذاشته ، و حاصل این نحوه اداره و استیلا در جهان آن می شودكه هیچگاه انسان مثل امروز مقتدر و مسلط نبوده و هیچگاه نیز انسانیت و عدالت و صلح مثل امروز غربت زده و غارت شده نبوده است .
جوانان غیر از آنكه در جای جای جوامع در معرض هجوم هنجار شده لیبرالیسم اخلاقی و آزادی هایی از نوع حیواناتند ،‌تنها مامن و پناهگاهشان كه خانواده است نیز خودگرفتار این بلیه ویرانگر انسان عصر تكنولوژی شده است و عملاً سلامت و رشد معنوی جوانان ، كار بسیار دشوار و پرمانعی گردیده است . تا جائیكه در آمریكا كه مهد لیبرالیسم سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی است و همه عوامل در خدمت افسار گسیختگی انسان از لجام انسانیت است بیشترین صدمه بر جامعه جوانان وارد شده است و اگر به دقت به این مسئله نگاه كنیم متوجه می شویم كه ریشه همه این مسائل به خانواده بر می گردد . و به عنوان مهمترین عامل تعیین كننند در سرنوشت افراد محسوب می شود .
امروز در كشورهای غربی علیرغم داشتن تكنولوژی قدرتمند ، در بعد سیاستهای خارجی به دلیل روح سلطه طلبی اش مورد نفرت مظلومین عالم است و در بعد سیاست داخلی با معضلات فرهنگی و اجتماعی بسیاری روبرو است و چون سرچشمه این معضلات را در خود می بیند و می شناسد، بنابراین در برنامه های كلی خود به تقویت معنویت و حمایت از تشكیل خانواده می پردازد. با توجه به این مطلب در این مقاله نیز به ادامه مبحث خانواده و اهمیت این نهاد اجتماعی می پردازیم .
حذف خانواده به نفع روابط جنسی آزاد، واقعیت تلخی است كه الوین تافلرفرستنده موج سوم آنرا برای جوامع صنعتی غرب و آنها كه می خواهند راه غرب را ولو در جغرافیای شرق طی كنند ضرورتی تاریخی و بی باز گشت می داند ، لذا هر آنچه تحت عنوان سیاستهای تشویقی و كمكهای اجتماعی اعمال كردند هیچكدام نتوانسته جوانانی را كه در مراتع هوسرانی به تمتع مشغولند ، به ازدواج بكشاند. و همه اینها تعالیم تیره اندیشان روشنفكر نمایی است كه ازدواج را یك فحشاء قانونی دانسته اند . یا همچون آقای راسل كه تئوری پردازاخلاق نوین در غرب است و رسما اعلام می كند كه زن و مرد نه تنها قبل از ازدواج باید ازمعاشرتهای آزادانه جنسی بهره مند باشند بلكه ازدواج نیز نباید مانعی در این راه به شمار آید . بنابراین هریك از زن و مرد می توانند علاوه بر همسر قانونی عشاق و معشوقه های فراوانی داشته باشند .
بهر حال اصول اخلاق جنسی در غرب كه بر اساس اخلاق نوین، برداشتی اومانیستی از اراده تمایلات و اختیارات انسان طراحی شده مبتنی برسه اصل است كه هر كدام از این اصول بخشی از فرو پاشی اخلاقی و فرومایگی رفتاری انسان در غر ب را عهده دار است اصولی كه می گوید : آزادی را جز آزادی نمی تواند محدود كند . ۲- سعادت بشر در گرو پرورش همه استعدادهاست . و ناراحتی های روحی ناشی از آشفتگی غرایز بلاخص غریزه جنسی است ۳- آتش میل و رغبت در اثرمنع و محدودیت فزونی می گیرد و برای انصراف دائم از توجه به امور جنسی راه صحیح این است كه هر گونه قید و ممنوعیتی را در این راه از جلوی پایش برداریم.كار كرد اجتماعی حاكمیت یافتن اخلاق نوین با زبان آمار و ارقام ،موجب رسوایی بشر امروز می گردد و با نگاهی به آمار، حجم این خسران و رسوایی بهتر احساس می شود. امروز افزایش سر سام آور خانواده های تك والدینی به یك نگرانی عمومی تبدیل شده است. ۹۰% درفرانسه و ۹۳% در دانمارك فرزندان تك والد با مادر زندگی می كنند.
آیا غرب با این بن بست انكار ناپذیر و با این سرنوشت ، راهی را برای دفاع از آراء و اندیشه و تئوریهای كه او را به این وضع رقت بار رسانده است دارد و آیا شرق با این همه شواهد و قرائن ، توجیهی برای جهل و غفلت خود داردكه ورود آن آراء و افكار را پذیرا و یا زمینه سازی حاكمیت و سیطره آنها در سیاستها و برنامه های كلان داشته باشد.
می بینید كه بقول استاد شهید مرتضی مطهری كار غرب در فلسفه اجتماعی به هذیان و پریشان گویی رسیده است وقت آن است كه غرب مانند زمانهای دیگر با همه تقدمی كه در علوم و صنایع دارد فلسفه زندگی را از شرق بیاموزد . ما باید با حاكم كردن فرهنگ عفاف و حجاب در روابط و باور اجتماعی و در عمق رفتار و باور فردی ، در صحیح ترین پاسخ به نیازهای جنسی و روانی جوانان كه تشكیل خانواده است به عنوان یك فریضه ملی بنگریم و با اهتمام ملی برای تشكیل آسان و سعادتمند آن بكوشیم .
منبع : فصلنامه كتاب زنان شماره ۱۳
نوشته : مهری سویزی
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید