پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

”وست فالن“ شاهد مرگ و زندگی


”وست فالن“ شاهد مرگ و زندگی
آلمان - ایتالیا
در سال ۱۹۹۰ میلادی ایتالیائی‌ها یکی از باشکوه‌ترین دوره‌های جام جهانی را میزبانی کردند و با وجود اینکه تیم بسیار سرحال و آماده در اختیار داشتند در بازی نیمه‌نهائی مغلوب آرژانتین شدند که در آن سال با ”دیه‌گو مارادونا“ در عرصه بین‌المللی صاحب قدرتی ویژه بود و با عنوان مدافع قهرمانی گام به مسابقات گذاشته بود.
ایتالیائی‌ها در برنامه‌ریزی بازی‌ هایک اشتباه داشتند که همانا برگزاری دیدار نهائی تیم خود در شهر ”ناپل“ بود، غافل از اینکه شاید رقیب آنها آرژانتین باشد که اینچنین شد و بیش از ۷۵ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه ”سن‌دیه‌گو“ بندر جنوبی ”ناپولی“ یک صدا به‌جای ستارگان کشور خود ”مارادونا“ را تشویق می‌کردند و او نیز استادانه و با پاس تماشائی ”کانیگیا“ را در موقعیت گلزنی قرار داد تا دروازه ”زنگا“ را باز کرده و سرانجام در پنالتی‌های آخر مسابقه، میزبان را از حضور در دیدار پایانی محروم کردند و بدین‌ترتیب آتزوری‌ها توفیق رویاروئی با آلمان را که در آن سال‌ها از ستاره‌های معروفی همچون ”بره‌مه“، ”ماتئموس“، ”کلینزمن“ و ”مولر“ بهره می‌بردند از دست دادند. پس از گذشت ۱۶ سال در خاک آلمان - ژرمن‌ها میزبان آرژانتین در مرحله یک‌چهارم نهائی شدند و هماهنگونه که دیدیم، بکن باوئر و سایر مسئولان برگزاری این جام دیدار فوق را در شهر ”برلین“ برگزار کردند، جائی‌که نزدیک به ۷۰ هزار طرفدار آلمانی فقط تیم ملی کشور خود را حمایت کردند تا در هیاهوی ایجاد شده ”پکرمن“ سرمربی حریف را وادار به اشتباهاتی نابخشودنی کرده و سرانجام به جمع ۴ تیم پایانی جام راه یافتند تا در این مرحله به استقبال ایتالیا بروند. ۲ تیم آلمان و ایتالیا رقبای سنتی در جام جهانی هستند و پرعنوان‌ترین تیم‌های اروپائی در این عرصه که با ۳ مرتبه فتح جام پس از برزیلی که تاکنون ۵ بار مقام قهرمانی را از آن خود کرده بیشترین سهم را در شادمانی دیدارهای نهائی داشته‌اند!
از آخرین مرتبه رویاروئی ۲ تیم ۲۴ سال می‌گذرد، دیدار نهائی بازی‌های ۱۹۸۲ مکزیک که لاجوردی‌ها در آن مسابقه با اقتدار و با توجه به گلزنی‌های ”پائولو روسی“، ژرمن‌ها را مغلوب خویش ساخته و برای آخرین بار، جام قهرمانی را بالای سر بردند تا اولین تیم اروپائی باشند که ۳ بار این جام معتبر را فتح کردند. در تاریخ جام جهانی، آلمان و ایتالیا ۴ مرتبه رودروری هم قرار گرفته‌اند که ۲ پیروزی سهم ایتالیا بوده و ۲ مرتبه هم امتیازات را بین یکدیگر تقسیم کرده‌اند که این مسئله از نظر آماری حکایت از برتری لاجوردی‌پوشان برابر میزبان این دوره جام جهانی دارد.
دو تیم در شرایطی کاملاً متفاوت روبروی هم قرار می‌گیرند و این مرتبه در ورزشگاه ”وست فالن“ شهر دورتموند، ورزشگاهی که باشگاه‌های ایتالیائی طی سال‌های اخیر معمولاً از آن سربلند خارج شده‌اند و خاطرات خوبی از این شهر به یادگار برده‌اند و جالب اینکه ”لیپی“ سرمربی فعلی ایتالیا در همین ورزشگاه به همراه ”یوونتوس“ پیروزی‌های بزرگ و باشکوهی را جشن گرفته که می‌تواند روحیه این مربی کهنه‌کار را افزایش دهد.
از بحث خارج نشویم. آلمان و ایتالیا با شرایطی متفاوت جام را اغاز کردند. میزبان در ابتدا با صعود از گروهی آسان به سراغ سوئد رفت که همان سختکوشی همیشگی را داشت، ولی مردان ”لاگوپک“ فاقد روحیه تیمی و پیروزی‌طلبی بودند، لذا با نتیجه ۲ بر صفر بازی را به میزبان واگذار کردند و در آن مسابقه ”لارسن“ ستاره پرفروغ و کهنه‌کار حریف ضربه پنالتی را بالای دروازه فرستاد تا آلمانی‌ها یک پیروزی شیرین را جشن بگیرند.
پس از آن مسابقه همانگونه که مطلع هستید ”آرژانتین“ تیم پرمدعا و دومین بخث فتح جام جهانی از نگاه کارشناسان با نتیجه یک بر یک در طول ۱۲۰ دقیقه متوقف کرد تا در ضربات پنالتی به لطف درخشش ”لمن“ از سر راه برداشته و راهی این عرصه گردد.
این تیم در منطقه دفاعی ضعف‌هائی داشت که هر چه به جلوتر می‌رویم اثر کمتری از آن یافت می‌شد و در جوی که هماهنگی و همدلی در آن موج می‌زند میزبان تا این مرحله پیشروی کرده و نمره قبولی گرفته است.
ایتالیا در گروه دشواری قرار داشت. این تیم ابتدا در یک بازی سنگین غنا را برد، اما در برابر آمریکا غافلگیر شد و بنا به گفته ”لیپی“ به‌دلیل خستگی مفرط از بابت رویاروئی با بدن‌های آماده نمایندگان قاره سیاه در برابر حریف دوم خود متوقف شد. تنها گل خورده ایتالیائی‌ها در این دوره در همین مسابقه اتفاق افتاد که مدافع خودی به اشتباه دروازه ”بوفون“ را باز کرد.
در بازی سوم مردان ”لیپی“، ”چک“ را با ۲ گل از سر راه برداشت تا با ۷ امتیاز به‌عنوان تیم اول از این مرحله صعود کند.
لاجوردی‌ها در مرحله یک‌هشتم پایانی به سراغ استرالیا رفتند و در یک دیدار سنگین و در شرایطی که با اخراج ”ماتراتزی“ مدافع وسط خود ۱۰ نفره بودند، سرانجام وی حرکت ”گروسو“ صاحب یک ضربه پنالتی شدند که ”توتی“ با یک ضربه حرفه‌ای و هوشیارانه آن را تبدیل به گل کرد تا جشن صعود برپا شود!
ایتالیائی‌ها بنا به سابقه قبلی هرچه به جلوتر می‌روند بهتر و روانتر و مقتدرانه‌تر از قبل نتیجه می‌گیرند و با همین پیشینه در مرحله یک‌چهارم پایانی اوکراین را با ۳ گل از سر راه برداشتند تا با خیالی آسوده به جمع ۴ تیم پایانی راه یافند.
حال هر ۲ تیم رأس ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه رودرروی هم قرار می‌گیرند تا یک تیم را به‌عنوان فینالیست معرفی کنند، فینالی که اگر در آن به پیروزی دست یابند هم به برزیل نزدیک می‌شوند و هم از یکدیگر فاصله می‌گیرند و جام چهارم به همین علت ارزش فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند و باید دید آیا همانگونه که آلمان در خاک ایتالیا جام قهرمانی را بالای سر برد، ایتالیا می‌تواند چنین حادثه شیرینی را در خاک ژرمن‌ها رقم بزند؟
● جنگ تجربه و جوانی روی نیمکت
۲ تیم روی نیمکت رهبری خود از دو مرد متفاوت سود می‌برند. آلمان با ”کلینزمن“ سرمربی جوانی که تا چندی قبل زیر فشار شاید انتقادات تا مرز استعفاء پیش رفته بود گام به این دیدار می‌گذارد. ”کلینزمن“ تا پیش از مسابقه قبلی برابر آرژانتین متهم شده بود که توان برتری در برابر تیم‌های بزرگ و معتبر را ندارد، ولی حالا با آن پشتوانه به جنگ غول دیگری از دنیای فوتبال می‌رود که نزدیک به ۱۰۰ روز قبل ۴ بار نیش او را از نزدیک لمس کرده است.
”لیپی“ برخلاف همتای جوانش مرد سرد و گرم چشیده‌ای است که محبوبیت فراوانی دارد. او با حکم رئیس جدید فدراسیون ایتالیا در پست خویش ابقاء شد تا لاجوردی‌ها را با دولت خویش پس از سال‌ها به مقام قهرمانی برساند.
”لیپی“ در عرصه باشگاهی بالاترین افتخارات ممکن را کسب کرده و حالا قصد دارد در جام جهانی که بی‌تردید معتبرترین جام فوتبال در سطح دنیا است، یک بار دیگر توانائی خود را بروز دهد و در برابر تیمی که چندی قبل استادانه سرمربی و بازیکنانش را تحقیر کرده بود، می‌ایستد تا با گذر از سد رقیب جوانش راهی دیدار نهائی جام جهانی گردد.
این مسابقه جدالی است بین تجربه و جوانی که باید دید سرانجام کدام‌یک بر دیگری برتری می‌یابد و قطعاً تیم برنده این میدان از سوی کارشناسان، بخت نخست فتح دیدار پایانی لقب خواهد گرفت.
● پیرلو - بالاک؛ لیدرهای اصلی
آندره آپیرلو و میشائیل بالاک، ۲ بازیکن مرکزی در ترکیب ۲ تیم هستند که بارها در میادین باشگاهی روبروی هم قرار گرفته‌اند و با سبک بازی هم آشنائی دارند. هر ۲ لیدر واقعی تیم خود هستند که اگر در این میدان آماده باشند تیمی از راه صعود را هموار می‌کنند.
”پیرلو“ در برابر اوکراین بازی زیبائی را از خود به یادگار نهاد و ۲۰ دقیقه پایانی را استراحت کرد تا با آمادگی بیشتری گام به این مسابقه بگذارد و بالاک در برابر آرژانتین نشان داد که هنوز از مصدومیت کهنه‌اش رنج می‌برد، اما باز هم روی تنها گل آلمان تأثیرگذار بود و از سوی مسئولان برگزاری جام، لقب مرد برتر زمین را به خود اختصاص داد تا ثابت کند در تیم ”کلینزمن“ مهره‌ای مرکزی و مؤثر است که نبودش در این تیم خلاء بزرگی ایجاد خواهد کرد. هر دو جدای از بازی‌سازی در زدن ضربات ایستگاهی تبحر ویژه‌ای دارند که در این مسابقه هم می‌تواند در مواجهه با دروازه‌بان بزرگ حریف شانس خود را آُزمایش کنند.
● دوئل از راه دور
”ینس لمن“ در برابر آرژانتین با گرفتن ۲ ضربه پنالتی ”کلینزمن“ را روسفید کرد که روی انتخاب او و برتری جویی در برابر ”کان“ اصرار ورزیده بود و ”بوفون“ هم بی‌تردید جزء ۳ چهره برتر ایتالیا در طول برگزاری بازی‌ها بوده است.
هر ۲ در زمره برترین سنگربانان جهان هستند که در رده باشگاهی درخشش چشمگیری داشته و عناوین معتبری را کسب کرده‌اند، قطعاً یکی از ین ۲ مرد در پایان بازی‌ها به‌عنوان دروازه‌بان برتر معرفی خواهد شد و این مسئله می‌تواند روی دوئل هر دو طرف تأثیرگذار باشد که در مسابقه امشب با تلاش بیشتر و بسته نگاه داشتن دروازه خود شانسی خود را افزایش دهند. اگر بازی به ضربات پنالتی کشیده شود دوئل این ۲ که جزء پنالتی‌گیرترین دروازه‌بان‌های دنیا هستند هم دیدنی خواهد شد.
● مهاجمان بزرگ در شرایطی نابرابر
”میروسلاو کلوزه“ اقای گل احتمالی جام که تاکنون ۵ گل به ثمر رسانده در کنار ”پودولسکی“ زوج جوانش خط حمله خوبی را برای ژرمن‌ها تدارک دیده، اما عیارش را باید در این مسابقه نشان دهد. او در طول جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا، با پیراهن وردبرمن در برابر ”بوفون“، ”زامبروتا“ و ”کاناوارو“ که با پیراهن یوونتوس بازی می‌کردند قرار گرفت و گلزنی کرد که این مسئله می‌تواند روحیه او را برای دیدار امشب افزایش دهد، ولی نباید از این موضوع غافل شد که لاجوردی‌ها در طول جام دروازه خود را به روی مهاجمان حریف تاکنون بسته نگاه داشته‌اند و با سیستم زنجیره‌ای و دفاعی خود حریفان را مغلوب توانائی‌های خود در زمینه دفاع کردن نموده‌اند و مهاجمان آلمان کار بسیار دشواری را پیش‌رو دارند.
در نقطه مقابل، ایتالیا با ”توتی“ که با ۲ گل اخیرش مزد دیگری مزه گلزنی در جام جهانی را چشید و احتمالاً ”گیلاردینو“ که در همان بازی دوستانه معروف هر دو دروازه ”لمن“ را باز کرده بودند زوج اصلی خط حمله این تیم را تشکیل می‌دهند. از ”اینزاگی“ مهاجم کهنه‌کاری که استاد گلزنی در بازی‌های حساس و بزرگ است هم نباید چشم‌پوشی کرد و او در گلزنی به آلمانی‌ها در عرصه باشگاهی ید طولائی دارد و شاید این مسئله کمک کند دقایقی در ترکیب لاجوردی‌ها قرار گیرد. به هر حال با توجه به ضعف‌های مشهود خط دفاعی آلمان که توسط ”متزلدر“ رهبری می‌شود کار مهاجمان لاجوردی به مراتب آسان‌تر از حریف است و باید دید آیا در طول بازی توفیقی برای آنها حاصل می‌شود یا خیر؟!
● سایر نفرات تأثیرگذار
در تیم آلمان ”فرینگس“ در مرکز زمین بهترین بازی‌های خود را ارائه کرده است. اشنایدر با کوله‌باری از تجربه حریف را خسته می‌کند تا ”ادونکور“ بازیکن جوان و سرعتی نیز خلاصی را شلیک کند. لام و اشنایگر در ملی‌پوش بایرن هم به درک متقابل رسیده‌اند و در جناح چپ تأثیرگذارند ”بروفسکی“ هم یک گزینه ایده‌آل برای تعویض است. در ایتالیا زامبروتا، کامورانزی و گروسو در کناره‌ها وظیفه بازی‌سازی را برعهده دارند. گتوسو مثل همیشه در مرکز زمین خستگی‌ناپذیر عمل می‌کند و تونی با وجود اینکه در قالب همیشگی فرو رفته، ولی مرد لحظه‌ها است و کم‌کم به فرم مطلوب نزدیک می‌شود. پروتا هم خستگی نمی‌شناسد و با دوندگی فراوان تلاش می‌کند حضورش در ترکیب اصلی را توجیه سازد و اگر در زدن ضربات نهائی درست عمل کند نمره بهتری از کارشناسان خواهد گرفت.
● حرف آخر
نتیجه دیدار امشب هر چه باشد احتمالاً برنده نهائی جام جهانی لقب خواهد گرفت هر چند که از پرتغال و فرانسه هم نمی‌توان به‌راحتی چشم‌پوشی کرد، ولی دیدار بزرگان همیشه تماشائی است و این مرتبه آلمان‌ها میزبان این دیدار خواهند بود، دیداری که در آن همه فاکتورها از جمله مدیریت، علم مربیگری، تکنیک بازیکنان، اسپانسرهای پشت پرده، مردان سیاسی، انتقام‌جوئی، سبقت از یکدیگر و ... یافت می‌شود و بی‌گمان هیچ‌یک از طرفین به‌راحتی میدان رقابت را برای دیگری خالی نخواهند کرد، پس امشب از پای گیرنده‌های خود جدا نشوید که اصل فوتبال را خواهید دید ولی منتظر دیدار زیبا هم نباشید؛ چرا که سابقه نشان داده در چنین مقطعی هر دو طرف فقط به صعود می‌اندیشند و بس“.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید